تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820963385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نارضایتی تولیدکنندگان از افزایش قیمت ارز


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
دلار52 نارضایتی تولیدکنندگان از افزایش قیمت ارز

بازار ارز؛
نارضایتی تولیدکنندگان از افزایش قیمت ارز
افزایش قیمت ارز و التهابات بازار دلار طی ماه‌های اخیر سبب نارضایتی تولیدکنندگان از عملکرد اقتصادی دولت روحانی شده است.



به گزارش سرویس اقتصادی "جام نیـوز"، برخی از تولیدکنندگان، معتقدند دقیقاً در فصلی که قرار بود گشایش‌هایی برایشان حاصل شود، دولت دلار را گران کرده است. تازه همین دلار گران را هم به راحتی به آنها نمی‌دهد و افراد خاصی با رانت‌های ویژه از منابع دولتی بهره می‌برند و جمع کثیری هم دستشان به این دلارهای دولتی نمی‌رسد.   در این‌باره رئیس سابق کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به مهر می‌گوید: صنایع کشور اکنون به اندازه کافی گرفتاری دارند و بالا رفتن نرخ ارز هم بر مشکلات افزود.
احمد پورفلاح می‌افزاید: به دلیل مذاکره با خارجی‌ها و نیز اقداماتی که در تولیدات مشترک با برخی کشورهای اروپایی از سوی صنعتگران درحال انجام است، صنعت کم‌کم دارد جان می‌گیرد، ولی درست در زمانی که قرار است بخش صنعتی کشور نوسازی شده و مواد اولیه مرغوب را از خارج کشور بعد از سال‌ها تحریم دریافت کند ناگهان نرخ ارز افزایش می‌یابد و تولیدکننده عملاً بی‌پول‌تر می‌شود.
رئیس سابق کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: این روند ارزی جای نگرانی دارد، البته باید به این نکته هم توجه داشت که همین ارز گران، به راحتی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد و این فضایی را به وجود آورده تا رانت‌جویان، وارد عمل شده و آنهایی که دسترسی خاصی به منابع مالی دارند، همین منابع ارزی محدود را هم ببلعند.
وی اظهار داشت: امروز اگر یک تولیدکننده بخواهد ال‌سی باز کند، به راحتی نمی‌تواند با منابع بانکی این کار را صورت دهد و ارز دولتی را به میزانی که نیاز دارد، دریافت کند، بنابراین بیم آن وجود دارد که افراد رانت‌خوار، همین منابع ارزی را در اختیار بگیرند و عملاً پول‌ها به بخش واقعی تولید که مولد هم هست، هدایت نشود.
همچنین محمدمهدی رئیس‌زاده، مشاور امور بانکی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز می‌گوید: آن دسته از تولیدکنندگانی که مواد اولیه مورد نیاز تولیدات خود را از خارج کشور وارد می‌کنند، ممکن است از اتفاقات ارزی اخیر و گرانی دلار متأثر شوند، چراکه این امر، باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات آنها می‌شود؛ بنابراین اگر محصولات تولیدی آنها امکان صادرات داشته باشد و بازار صادراتی بیابند، لطمه نخواهند دید.
وی افزود: با افزایش صادرات، افزایش درآمد هم در سایه افزایش نرخ ارز، برای تولیدات صادراتی حادث می‌شود، ولی برای صنایعی که امکان صادرات ندارند و نیازمند واردات برای تولیدات داخلی هستند، قیمت تمام شده افزایش خواهد یافت و این، قدرت رقابتی آنها را کم می‌کند، چرا که آنها مجبور هستند کالای تولیدی خود را در بازار داخلی عرضه کنند.
به گفته رئیس‌زاده، در مجموع افزایش نرخ ارز برای این دسته از تولیدکنندگان باعث تورم می‌شود، به خصوص برای آنهایی که درآمد ثابت دارند، منجر به افزایش هزینه خواهد شد و از سوی دیگر، قدرت خرید کارگران را نیز در طبقاتی که درآمد ثابت دارند کاهش می‌یابد.
مشاور بانکی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران معتقد است مجموع تأثیرات ارزی را باید در تراز تجاری کشور ارزیابی کرد؛ به این معنا که واردات و صادرات چه بالانسی دارد و بحث اقلام نفتی را اگر از مجموع تجارت کشور خارج کنیم، باید ببینیم که کدامیک فزونی دارد. اگر واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای برای بخش تولید صادراتی افزایش داشته باشد، امری مناسب است.
وی اظهار داشت: اما در مجموع افزایش قیمت ارز باعث زیان در اقتصاد ملی می‌شود.
گفتنی است نرخ دلار طی 2 ماه اخیر از 3400 تومان به بیش از 3600 تومان افزایش یافت.



۲۵/۰۹/۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن