تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816014363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقام يمني در شامگاه آتش‌بس


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انتقام يمني در شامگاه آتش‌بس
عربستان سعودي بيش از پيش در حال فرو رفتن در باتلاق يمن است و هر روز با ضربات غافلگير‌كننده انصارالله و متحدان آن مواجه مي‌شود. اين نيروها اوايل روز دوشنبه و در آستانه برقراري آتش‌بس، نظاميان ائتلاف به رهبري عربستان سعودي را براي دومين‌بار با موشك بالستيك توشكا هدف قرار دادند و تلفات سنگيني بر آنها وارد كردند.
نویسنده : محمد بابایی 


عربستان سعودي بيش از پيش در حال فرو رفتن در باتلاق يمن است و هر روز با ضربات غافلگير‌كننده انصارالله و متحدان آن مواجه مي‌شود. اين نيروها اوايل روز دوشنبه و در آستانه برقراري آتش‌بس، نظاميان ائتلاف به رهبري عربستان سعودي را براي دومين‌بار با موشك بالستيك توشكا هدف قرار دادند و تلفات سنگيني بر آنها وارد كردند.
ارتش يمن بامداد روز گذشته با شليك يك موشك توشكا ساخت شوروي سابق محل تجمع نيروهاي ائتلاف سعودي در جنوب غرب يمن را هدف قرار داد. شبكه خبري المسيره وابسته به انصارالله گزارش داد كه اين موشك به مركز فرماندهي عمليات ائتلاف سعودي در منطقه «شعب الجن» در «باب المندب» شليك شده و كاملاً به هدف اصابت كرده است. بر اساس اين گزارش، جسد سوخته 146 نظامي ائتلاف عربستان به شهر عدن و اردوگاه عمران رسيده و ائتلاف سعودي يك كشتي براي امداد پزشكي به ساحل تعز اعزام كرده است تا زخمي‌ها را از نزديكي باب‌المندب منتقل كند. يك منبع نظامي يمني به المسيره گفته است كه تعداد كشته‌هاي ائتلاف سعودي در اين حمله، 152 نفر است كه حداقل 23 سعودي، 9 اماراتي، هفت افسر مغربي و 42 نيروي عضو تيم «بلك واتر» در ميان آنان هستند. در همين حال رسانه‌هاي اماراتي گزارش دادند كه «عبدالله سهيان» فرمانده سعودي نيروهاي ائتلاف در منطقه باب‌المندب و «سلطان محمد بن هويدن الكتبي» يكي از فرماندهان ارشد اماراتي در ميان كشته‌شدگان هستند. سهيان دو روز قبل از عبدربه منصور هادي رئيس دولت دست‌نشانده رياض مدال افتخار دريافت كرده بود. علاوه بر اين، منابع محلي يمن گزارش دادند بر اثر اين حمله دو فروند بالگرد آپاچي، دو سامانه ضد‌موشكي پاتريوت و همچنين ساير تجهيزات ائتلاف منهدم شدند. در همين حال، شرف لقمان در گفت‌‌وگو با تلويزيون «المنار» درباره حمله بامداد ديروز ارتش يمن به محل تجمع نيروهاي ائتلاف سعودي در جنوب غرب يمن با شليك يك موشك توشكاي ديگر گفت: اين عمليات به دنبال رصد اطلاعاتي دقيق اجرا شد. وي با بيان اينكه هر كس به كشور ما تجاوز كند را خواهيم سوزاند، افزود: اطلاعات نشان مي‌دهد بيش از 190 جسد از نقطه هدف قرار گرفته منتقل شدند.
  
توان اطلاعاتي يمني‌ها
اين براي دومين بار است كه نيروهاي يمني با استفاده از موشك توشكا ضربه مهلكي به نيروهاي ائتلاف وارد مي‌كنند. اواسط شهريور ماه نيز نيروهاي يمني پايگاه نظامي صافر واقع در شرق مأرب را با موشك توشكا هدف قرار دادند كه بر اثر آن بيش از ٢٠٠ نظامي ائتلاف جان خود را از دست دادند. فعالان يمني تلفات بالاي نيروهاي ائتلاف را نشانه موفقيت نيروهاي اطلاعاتي اين كشور عنوان كردند. ناصر عربيه خبرنگار و فعال يمني در صفحه توئيتر خود نوشت: «موفقيت شگفت‌انگيز براي اطلاعات نظامي يمن براي كشتن تمامي فرماندهان نظامي سعودي، اماراتي و مزدوران بلك واتر در يك مكان توسط موشك بالستيك.» هيكل بافنع يكي ديگر از فعالان سرشناس يمني نيز نوشت: «عربستان سعودي با تعدادي ضعف‌هاي اطلاعاتي جدي در يمن روبه‌رو است. كشتن فرمانده نيروهاي ويژه آخرين مورد است.» در همين حال، ناظران معتقدند اين عمليات قدرتمندانه ارتش و كميته‌هاي مردمي كه در مرحله نخست استفاده از گزينه‌هاي راهبردي قرار دارد، نشانه قدرت، اراده و درايت ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن است كه قريب به 9 ماه در برابر تجاوز ائتلاف سعودي مقاومت كرده‌اند.
  
اصابت موشك به فرودگاه جيزان
يگان موشكي ارتش و كميته‌هاي انقلابي يمن سومين موشك بالستيك خود را به سمت مواضع سعودي و اين بار فرودگاه جيزان شليك كردند. به گزارش فارس، منابع نظامي يمني اعلام كردند كه يك فروند موشك «قاهر1» به فرودگاه منطقه‌اي جيزان شليك شد كه با دقت بالا به هدف اصابت كرده است، اين سومين موشكي است كه طي دو روز گذشته به مواضع نظامي سعودي‌ها در جنوب يمن شليك شده است. رسانه‌هاي سعودي اعلام كردند كه اين موشك در هوا رهگيري و منهدم شده است اما منابع يمني از اصابت اين موشك به هدف مورد نظر خبر دادند. درباره تلفات آن جزئيات بيشتري منتشر نشده است.
  
آتش‌بس از ساعت 24
حمله مهلك نيروهاي يمني به نظاميان ائتلاف درست يك روز قبل از برگزاري آتش‌بس و همچنين مذاكرات ژنو صورت گرفت.  هنوز معلوم نيست كه عربستان سعودي در واكنش به تلفات بالاي آخرين حمله موشكي توشكا، چه واكنشي از خود نشان خواهند داد، آيا آنها جنگ را متوقف خواهند كرد و به دنبال يافتن راهي براي خروج آبرومندانه از اين بحران خواهند بود يا اينكه تصميم خواهند گرفت بيشتر و بيشتر در اين باتلاق گرفتار شوند.  اما «معين عبدالملك» از اعضاي هيئت اعزامي از سوي «عبدربه منصور هادي» رئيس‌جمهور مستعفي يمن به مذاكرات ژنو اعلام كرد كه آتش‌بس موقت در يمن از ساعت 24 دوشنبه شب اجرايي خواهد شد. پيش از اين، هادي اعلام كرده بود كه اين آتش‌بس به مدت هفت روز و از 15 دسامبر (24 آذر) همزمان با آغاز نشست مذاكرات يمن در «ژنو» اجرايي مي‌شود. آتش‌بس كه احتمالاً به مدت يك هفته ادامه داشته باشد، بارقه اميدي براي يمني‌هاست تا حداقل چند روز در معرض بمباران و حملات قرار نگيرند. هر چند خيلي‌از ناظران نسبت به پايداري آتش‌بس ابراز ترديد كرده‌اند چراكه عربستان سعودي برخلاف تعهدات خود آتش‌بس‌هاي قبلي را نقض كرده است. باوجود اين، سخنگوي دولت مستعفي يمن به الجزيره گفت كه دولت مستعفي به آتش‌بس پايبند خواهد بود. نيروهاي انصارالله هم اعلام كرده‌اند كه به شرط توقف حملات ائتلاف عربي آتش‌بس را قبول خواهند كرد.
  
شروع مذاكرات در ژنو
در همين حال، مذاكرات طرف‌هاي يمني از امروز (سه‌شنبه) در ژنو از سر گرفته مي‌شود. اسماعيل ولد الشيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن پس از ديدارهاي متعدد با طرف‌هاي درگير يمني و گفت‌وگوهاي فراوان با آنها توانست اين طرف‌ها را قانع كند تا بار ديگر در سوئيس براي پايان دادن به بحران گردهم آيند. دولت مستعفي يمن كه گزارش شده با القاعده در حال معامله است با برگزاري مذاكرات مخالفت مي‌كرد. تحليلگران علت مخالفت دولت تحت حمايت رياض را شكست‌هاي نظامي ائتلاف روي زمين عنوان كرده‌اند. اما با افزايش فشارهاي بين‌المللي، عبدالله العليمي مدير دفتر عبد ربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن اعلام كرده كه هيئت دولت مستعفي مسئولانه و با جديت تمام با مذاكرات برخورد خواهد كرد و يك هدف بيشتر پيش رو ندارد كه آن هم اجراي قطعنامه 2216 شوراي امنيت است. شوراي امنيت 14 آوريل گذشته در اقدامي عليه حوثي‌ها قطعنامه‌اي را صادر كرد كه براساس آن بايد حوثي‌ها و نيروهاي علي عبدالله صالح از مناطق تحت سيطره خود عقب‌نشيني كرده و سلاح‌هايشان را تحويل دهند. بعدها حوثي‌ها و حزب صالح حتي اعلام كردند كه به اين قطعنامه عمل مي‌كنند اما دولت مستعفي يمن همواره با آوردن شروطي غيرقابل قبول در مذاكرات كارشكني مي‌كند. عربستان نيز با حمايت از دولت مستعفي يمن طرف ديگري است كه در مذاكرات كارشكني مي‌كند. روزنامه الاخبار لبنان نوشته است: عربستان تلاش مي‌كند ژنو2 را تنها يك نشست سياسي نشان دهد به ويژه كه سازمان ملل ناظر آن است و رياض تمايل داشته ديدارهاي دو طرف يمني در ژنو برگزار نشود و همين گونه نيز خواهد بود. قرار است نشست گروه‌هاي يمني در روستايي در سوئيس به نام «مگلينگن» نزديك شهر برن و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شود.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن