تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804658463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سریال‌سازی در رسانه ملی با تمام دنیا متفاوت است


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
سریال‌سازی در رسانه ملی با تمام دنیا متفاوت است
سریال‌سازی در رسانه ملی با تمام دنیا متفاوت است محمدرضا شفیعی گفت: سریال سازی در رسانه ما با تمام دنیا متفاوت است و این نوع اپیزودیک بیشتر در شبکه نمایش خانگی جواب می دهد که مثلا یک فصل ساخته شود و عوامل با توجه به بازخوردها ادامه کار را جلوی دوربین ببرند.


به گزارش فرهنگ نیوز ، نشست خبری مجموعه تلویزیونی «کیمیا» با حضور محمدرضا شفیعی تهیه کننده، جواد افشار کارگردان، مسعود بهبهانی نیا نویسنده، زهرا پارسافر دستیار نویسنده و بازیگرانی از جمله حسن پورشیرازی، رضا توکلی، مهراوه شریفی نیا، علی شادمان، سوگل طهماسبی و گلاره عباسی در موسسه فرهنگی هنری وصف صبا برگزار شد.
 
مسعود بهبهانی نیا در ابتدای نشست درباره فیلمنامه سریال «کیمیا» گفت: ایده اولیه این سریال در سال 89 مطرح شد اما به خاطر تغییرات مدیریتی کار بررسی به سال 90 کشید و توانستیم در آذرماه همان سال نگارش را آغاز کنیم. در این بین یکی دو بار هم شرایط آغاز پیش تولید فراهم شد اما در نهایت کار پنجم آذرماه سال 92 کلید خورد.
 
وی افزود: نزدیک به 600 جلسه کاری را طی دو سال گذشته پشت سر نهادیم و خوشبختانه امروز شاهدیم که 60 قسمت این مجموعه بدون کوچکترین دغدغه ای روی آنتن رفته است. خوشبختانه با توجه به بازخوردهایی هم که در جامعه و مطبوعات دریافت کردیم «کیمیا» کاری راضی کننده به شمار می آید و خوشحالم که هر هفته مخاطبانش بیشتر می شود.
 
بهبهانی نیا ادامه داد: بر اساس قضاوتی که دیگران داشتند این مجموعه ریتم لازم را دارد و مهندسی‌ای که از ابتدای کار مدنظرمان بود باعث شد بدانیم با چه پروژه ای در چه ابعادی روبرو هستیم. مخاطب امروز هر کاری را نمی پسندد و راضی نگه داشتن او کار راحتی نیست به همین خاطر لازم بود در نگارش متن و پرداخت سوژه تامل بیشتری را لحاظ کنیم. خوشبختانه ما استرس آنتن نداشتیم و اولین قسمت زمانی روی آنتن رفت که کار به پختگی در تولید رسیده بود.
 
نویسنده مجموعه «نرگس» ادامه داد: «کیمیا» سریال 30 قسمتی نبود که بازخورد مخاطب را نیمه راه ببینیم و بر اساس آن ادامه داستان نوشته شود. ما مرتب در حال بازنویسی بودیم و دائم شخصیت ها را بر حسب موقعیتی که داشتیم کم و زیاد می کردیم. آنچه در این پروژه خیلی به ما کمک کرد حضور بازیگرانی بود که کاملا در نقش های خود قرار گرفته بودند و با تمرکزی که روی کار داشتند گاهی اشتباهات ما را هم که در نتیجه حجم کار زیاد بوجود می آمد اصلاح می کردند.
 
بهبهانی نیا نیز در این نشست درباره اینکه تغییرات محیطی چه تاثیری روی نگارش فیلمنامه به خصوص سکانس های خارجی داشت، گفت: ما بیش از 400 لوکیشن داشتیم و از این میان 40 درصد کار به لوکیشن های خارجی اختصاص داشت. من در خرمشهر و تهران کودکی و نوجوانی ام را سپری کردم و از این بابت با حال و هوای این مناطق در آن روزها بیگانه نبودم. در نگارش هم هیچ محدودیتی نداشتم و زمان تصویربرداری هر جایی از کار که در تولید دچار اشکال می کرد بر حسب شرایط فضاها به گونه ای ممکن تصویر می شد اما در روند خط قصه داستان خللی ایجاد نکرد.
 
بهبهانی نیا در ادامه اظهار کرد: طبق آمارهای رسمی 72 درصد جمعیت بعد از سال 90 زیر چهل سال است و ما از طریق کاراکترهایی چون فرخ، شهرام کامفر و ... سعی داشتیم حال و هوای آن روزها و تفکراتی که وجود داشت را به مخاطب نشان دهیم.
 
نویسنده این مجموعه با اشاره به اینکه برخی می گویند انقلاب در حد و اندازه ای که بود در این سریال پرداخته نشد، توضیح داد: ادعای ما نشان دادن اوضاع سیاسی با جزییات آن زمان نبود. ما قصد داشتیم دختری را از نسل اعتراض و پرسشگری نشان دهیم که با پدرش دچار تعارض فکری می شود. تمرکز ما روی شخصیت یک زن است که در شرایطی خاص تاثیر و تاثرات جنگ برای او نوعی از زندگی را فراهم کرده است. ما برای تک تک کاراکترها اشتباهاتی طراحی کردیم تا مخاطب از شخصیت های داستان جلوتر باشد و نگاهی فراتر از نقش را دنبال کند.
 
وی افزود: تجربه نویسندگی در این سال ها و آشنایی با اوضاع زمانه و شرایط تلویزیون به من یاد داد به گونه ای بنویسم که علی رغم بیان آنچه مدنظر دارم دچار سانسور نشوم. از طرفی دیگر احساس می کنم بازیگرها به درستی انتخاب شدند و در 2سالی که با آنها همکاری کردم متوجه شدم انتخاب ها درست بود به خصوص که اول دوستان می خواستند برای کیمیا از بازیگر غیر چهره استفاده کنند اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. اینکه بازیگری از 17 تا 47 سالگی یک نقش را ایفا کند باید پتانسیل هایی داشته باشد و این از هر کسی برنمی آمد.
 
جواد افشار در ادامه این نشست گفت: هر پروژه ای تجربه ای جدید است و به خصوص تولید سریال 110 قسمتی تجربه ای بود که هیچ یک از ما و همکاران مان نداشتیم. ظرفیت و پتانسیل این مجموعه خیلی بالاتر بود اما ما باید بر اساس بضاعت و توانایی مان کار می کردیم. همه تلاش مان را به کار بستیم تا با توجه به آنچه در اختیار داریم کار را از نظر کمیت و کیفیت به بالاترین حد ممکن ارائه دهیم.
 
این کارگردان افزود: این پروژه در سال 91 با برآورد مالی همان سال کلید خورد و ما مجبور بودیم در همان ابعاد تا سال 94 هم کار کنیم و تورم های چند درصدی را هم مدنظر داشته باشیم. در چنین شرایطی با رعایت استانداردها و حفظ کیفیت کار باید شرایط را درک کرده و از ایده آل های مان فاصله می گرفتیم. در این بین بودند کسانی که دوست نداشتند «کیمیا»  به سرانجام برسد و این فشار روانی کار را بیشتر می کرد.
 
وی ادامه داد: امروز با توجه به همه آنچه پشت سر گذاشتیم اما همه سکانس ها برایم قابل دفاع است و وقتی خودم را جای مخاطب می گذارم خدا را شکر می کنم که این کار به سرانجام رسید. من هیچ یک از نواقص و کاستی ها را کتمان نمی کنم و ادعایی هم ندارم اما سعی کردم در حد بضاعتم آنچه را که دارم به درستی ارائه دهم.
 
جواد افشار در دنباله این سخن توضیح داد: من هم دوست داشتم کاری در حد ایده آل بسازم اما امکانات و اقتضائات برای ما محدودیت به وجود می آورد و حتی گاهی در صحنه هایی مثل صحنه ورود امام ترجیح دادیم از تصاویر مستند استفاده کنیم چون به هیچ وجه جمع کردن 10 هزار آدم در میدان آزادی امکان پذیر نبود. بارها خودمان حین کار به این نتیجه رسیدیم که کاش شهرکی همچون غزالی برای کوچه و خیابان های دوره دهه شصت هم ساخته شود.
 
تهیه کننده این مجموعه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا «کیمیا» اپیزودیک ساخته نشد، گفت: سریال سازی در رسانه ما با تمام دنیا متفاوت است و این نوع اپیزودیک بیشتر در شبکه نمایش خانگی جواب می دهد که مثلا یک فصل ساخته شود و عوامل با توجه به بازخوردها ادامه کار را جلوی دوربین ببرند. این کار در شرایط امروز تلویزیون شدنی نیست.
 
وی اشاره کرد: از سال های آخر مدیریت عزت اله ضرغامی این شکل سریال سازی باب شد که بخشی از کار سریال های هرشبی با تولید همزمان باشد این کار اگرچه برای مجموعه های کم قسمت بد نبود اما برای پروژه ای در حد و اندازه کار ما مناسب نبود که بخشی از کار را بسازیم و طبق نظرسنجی فیلمنامه را وسط کار تغییر دهیم.
 
شفیعی همچنین در این نشست بیان کرد: جدا از بحث شهرک آنچه این کار را متمایز از سایر آثار تلویزیونی می سازد فیلمنامه است. طی این سال ها به ندرت فیلمنامه بعد از کامل شدن به تولید می رسید ولی ما بعد از 80 قسمت تازه پیش تولید را آغاز کردیم. این کار هم در برآورد ریالی هم کیفیت کار تاثیر گذاشت و تیم نویسندگی با تامل و درایت کارشان را انجام می دادند.
 
محمدرضا شفیعی در پایان این نشست گفت: طبق نظرسنجی تلویزیون «کیمیا» بالای 65درصد مخاطب دارد و این یعنی بیش از چهل میلیون نفر. باید از علی دارابی معاون وقت سیما تشکر کنم که با حمایت هایش حیات «کیمیا» را مهیا کرد و همچنین محمد سرافراز در پخش بسیار حامی بود و اگرچه می توانست اصلاحات از این بیشتر باشد ولی ما به کمترین حد ممکن اصلاحیه داشتیم و همه اینها ارزشمند است.
 
حسن پورشیرازی بازیگر نقش فرخ در ادامه این جلسه درباره مسایل مربوط به طراحی صحنه که این مدت واکنش های زیادی را برانگیخته است، توضیح داد: من 22 ساله بودم که انقلاب شد و بیشتر از کسانی که از طراحی صحنه ایراد می گیرند به جزییات و امکاناتی که آن دوره وجود داشت آگاهم. حتی در فیلمنامه هم گاهی عباراتی استفاده شده که برخی می گفتند این لغات آن روزها مصطلح نبود.
 
وی افزود: من هیچ کدام این حرف ها را قبول ندارم چون برخی گفتارها تجربه شخصی است و برخی آکسسوآرها را من شخصا آن زمان به چشم دیده بودم. سال 54 من تلویزیون کنترل دار داشتم چیزی که بیانش شاید امروز عجیب به نظر برسد ولی واقعا وجود داشت. ایراداتی که دوستان می گیرند حول همین اطلاعات ناقصی است که طرح کردنش فقط حواشی را بیشتر می کند.
 
رضا توکلی هم درباره نقش خود گفت: ابتدا کاراکتر دیگری به من پیشنهاد شد اما خودم درخواست کردم نقش تورج ساواکی را بازی کنم. قانون مداری، فرمانبرداری، فرصت طلبی و منفعت بینی ویژگی های این کاراکتر بودند که شخصیت رل من را شکل می دادند.
 
مهراوه شریفی نیا هم درباره سکانس اعدام این مجموعه بیان کرد: این سکانس در فیلمنامه خیلی خوب نوشته شده بود و من هنگام خواندن متن نتوانستم راحت از این بخش بگذرم. گروه «کیمیا» تعامل خیلی خوبی با هم داشتند و زمانی که این سکانس ها بازی شد واقعا همه تحت تاثیر قرار گرفته بودیم به خصوص که آزیتا حاجیان مادر من بود و حسی که آن لحظه داشتم قابل وصف نیست.
 
وی افزود: در این صحنه سکانسی بود که من و علی شادمانی فقط حضور داشتیم هنگام ضبط یکباره متوجه شدم مادرم با اینکه بازی نداشت پای چوبه دار ایستاده و این کار او به شدت روی همه تاثیر گذاشت. تجربه ای که از آن لحظه ها دارم فقط با گفتن صحنه های دلخراش قابل وصف است.
 
علی شادمانی هم با تایید صحبت های شریفی نیا افزود: برای من هم این حس وجود داشت.به طور کل داست از از زمان قتل شهرام کامفر تا اعدام مادر به علاوه سکانس های جنگ جزو سخت ترین بخش های کار بود. تمام اتفاقات را سر صحنه با جان و دل حس کردیم. من با اینکه سن و سالم به دوره انقلاب نمی رسد اما خاطرات زیادی از خانواده ام و به خصوص پدرم که در جبهه ها حضور داشت شنیدم به همین خاطر با فضای داستان بیگانه نیستم. فقط برای نزدیک شدن به نقش کدهایی لازم بود که با کمک کارگردان آنها را شناسایی و بازی کردم.
 
پوریا پورسرخ هم درباره نقش خود گفت: آنچه برای من در ایفای نفش آرش اهمیت داشت نشان دادن تفکر و شخصیتش بود. من خیلی با اینکه تفکر آدم ها باعث خوب یا بد بودنشان می شود موافق نیستم و خواستم این را در بازی هم نشان دهم. مثل هر کار دیگری بر حسب شرایط ضعف ها وجود دارد و اجتناب ناپذیر است اما همین که کار دیده می شود به نظر من خوب است. فیلمنامه به قدری خوب نوشته شده بود که به نظر من هر کس نقش آرش را بازی می کرد همین در می آمد.
 
این بازیگر گفت: نقشم را خیلی دوست دارم و روی آن تعصب دارم این کار جزو پروژه هایی بود که واقعا در خاطرم می ماند و به کارگردان هم گفتم که امیدوارم باز هم سریال های طولانی از این جنس بیشتر ساخته شود.
 
وی افزود: تنها می خواهم یک نکته را خارج از بحث «کیمیا» اضافه کنم. در حال حاضر بازیگران قابل و ارزشمند بسیاری هستند که مدت هاست بیکارند و فعالیت و پیشنهادی ندارند. کاش همین قدر که به مسایل دیگر رسیدگی می شود این موضوع هم در صدر توجهات قرار بگیرد تا بازیگران مجبور نباشند از حرفه خود جدا شوند یا از ایران بروند.


منبع: تسنیم


94/9/23 - 17:17 - 2015-12-14 17:17:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن