واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: مدیر گالری های آرت سنتر از به نمایش درآمدن تنها اثر حجمی «پرویز کلانتری» در نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی خبر داد. به گزارش ذاکرنیوز، وحید ملک در نشست خبری نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی با اشاره به این که هر کدام از آثار این نمایشگاه یک ویژگی خاص دارد، گفت: یکی از ویژگی های آثار این نمایشگاه این است که آثار کمتر دیده شده یا دیده نشده هنرمندان بنام و پیشکسوت کشور در آن به نمایش گذاشته می شود. از جمله این آثار می توان به تنها مجسمه پرویز کلانتری اشاره کرد که در سال 1336 خلق شده است. این اثر با عنوان «گنبدهای کاهگلی» با الهام از معماری کویر ساخته شده است. اثر دیگر این هنرمند «تخته سیاه» است که در سال 1391 توسط کلانتری کار شده و در این نمایشگاه ارائه می شود. او افزود: دیگر اثر ویژه ی نمایشگاه، بزرگ ترین اثر پرویز تناولی است که برای اولین بار در ایران رونمایی می شود. این اثر پیش از این در نمایشگاه باغ هیچ در بوستون آمریکا به نمایش گذاشته و یک بار هم در لندن رونمایی شده است. خود آقای تناولی فکر نمی کرد سرنوشت این مجسمه به ایران کشیده شود و در این نمایشگاه از آن رونمایی کنیم. این اثر کاملا یونیک است و تکرار ندارد. ملک همچنین بیان کرد: بسیاری از آثار این نمایشگاه از جمله آثار ژازه تباتبایی، فرامرز پیلارام و محمد احصایی در حد کیفیت موزه ای هستند. این آثار پیش از این، یک پیش نمایش داشتند و مهم ترین اشخاص خارجی در زمینه ی هنرهای تجسمی از جمله رئیس چند موزه بزرگ دنیا ، از آن ها دیدن کردند. قدیمی ترین اثر این نمایشگاه به حسین کاظمی متعلق است که در سال 1951 میلادی خلق شده است. بنیان گذار گالری پاسارگاد در بخش دیگری از سخنانش درباره فعالیت نگارخانه های آرت سنتر در سال های گذشته، توضیح داد: مجموعه نگارخانه های آرت سنتر به 20 سالگی نزدیک می شوند. نخستین نگارخانه آرت سنتر در سال 1375 تأسیس شد. پیش از آن، من آثارم را در گالری های مختلف به نمایش می گذاشتم تا این که به این نتیجه رسیدم که به تأسیس یک گالری جدید نیاز است. گالری پاسارگاد اولین گالری نسل جوان بود که تأسیس شد. او ادامه داد: آنچه من از دانش گالری داری به صورت آکادمیک آموختم، ملغمه ای از اطلاعات بود که در طول تحصیلاتم به آن ها دست پیدا کردم. یک گالری دار باید علاوه بر هنر، بر شاخه های دیگر مانند زبان شناسی، جامعه شناسی، زیبایی شناسی ، مدیریت و بازاریابی نیز احاطه داشته باشد و عاشق کارش باشد. پس از افتتاح گالری، یک نمایشگاه گروهی به نفع خیریه محک برگزار کردیم که در آن زمان، فروش یک میلیون و 700 هزار تومانی آن به عنوان یک رقم بالا، تیتر روزنامه ها شد. او ادامه داد: در دوره ای که هنر، خریدار نداشت و تعداد مجموعه دارها انگشت شمار بود، جامعه تجسمی با حمایت از خیریه ها دوره جدیدی را آغاز کرد. رویکرد و تجربه ای که من از حضور در نمایشگاه های شهرهای مختلف دنیا به دست آورده بودم، من را به این نتیجه رساند که گالری را توسعه دهم که نقطه عطف این تفکر مجموعه آرت سنتر بود. اولین شعبه آرت سنتر در سال 1377 افتتاح و نمایشگاه سه نسل هنرهای تجسمی در آن برپا شد. یکی از کارهای تحقیقاتی ما مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران بود که در این زمینه، نمایشگاه هایی را برگزار کردیم. ملک درباره برپایی تازه ترین نمایشگاه آثار پیشکسوتان هنرهای تجسمی، گفت: این نمایشگاه نخستین اتفاقی است که در قالب گروهی و به صورت مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران رقم می خورد. یکی از آثار خاص این نمایشگاه، اثر مشترکی است که توسط نصرالله افجه ای و امیرصادق تهرانی خلق شده است. در واقع دو نسل از هنرهای تجسمی یک اثر مشترک ارائه کرده اند. مدیر نگارخانه های آرت سنتر همچنین اظهار کرد: برای رفاه حال علاقه مندانی که می خواهند از نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی در آرت سنتر یا گالری های دیگر دیدن کنند یک اتومبیل «ون » در برخی میادین شهر مستقر خواهیم کرد تا به صورت یک آرت ورک آن ها را به مقصد برساند. وی بیان کرد: ما به فرهنگ سازی در حوزه تجسمی نیاز داریم. هنر مردمی در گذشته های دور با زندگی مردم عجین بود، اما رفته رفته در زندگی صنعتی دور شده است. دلیل موفقیت هنر ایران در بازارهای جهانی نیز این است که غرب و زندگی صنعتی به هنر نیاز دارند. هنر مفهوم گرای ایران به این دلیل مورد توجه قرار گرفته است. او ادامه داد: نسل یک ما روبه انقراض است و خیلی از اطلاعات آن ها ثبت نشده است. ما چند جلد کتاب در دست انتشار داریم که از آن ها رونمایی خواهیم کرد. همچنین با موزه های شهرهای مختلف دنیا همکاری کرده و مذاکرات مان را آغاز کرده ایم و اعلام آمادگی می کنیم که با افراد علاقه مند به هنر و موزه های هنرهای معاصر شهرهای مختلف این همکاری را ادامه می دهیم. در چند سال گذشته به دلیل وجود فضای مناسب در عرصه بین المللی، بیشتر فعالیت های مان در خارج از کشور بود، اما اکنون تصمیم گرفته ایم در ایران کار را دنبال کنیم. در بخش دیگری از این نشست، امیرصادق تهرانی درباره اثر مشترک خود و نصرالله افجه ای گفت: جرقه اولیه این اتفاق، پیشنهاد یکی از دوستان بود که یک کار مشترک با هنرمندان پیشکسوت داشته باشیم. کانسپت اصلی کار به ذهنم رسید و فکر کردم همین که بتوانم با یک استاد پیشکسوت کار مشترکی داشته باشم، اتفاق خوبی است. ابتدا فکر نمی کردم آقای افجه ای به راحتی بپذیرد، اما در اولین گفت وگو کاملا موافق بودند. وقتی تاریخ هنر را بررسی می کردم، متوجه شدم در مقطعی دو گرافیست آمریکایی و ژاپنی یک کار مشترک انجام داده اند، اما موارد مشابه دیگری ندیدم. او همچنین درباره انتخاب عنوان شاخه ها و ریشه ها برای این اثر، گفت: پیشکسوتان، نقش ریشه را در هنرهای تجسمی دارند و نسل بعد، در حکم شاخ و برگ است. ما در این اثر نقاشی خط از المان های خوشنویسی استفاده کرده ایم. من برای این که کارم به کار آقای افجه ای نزدیک باشد، تکنیک خودم را تغییر دادم و با ایشان هماهنگ شدم. به گزارش ذاکرنیوز ، نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی همزمان با رونمایی از بزرگ ترین مجسمه پرویز تناولی 27 آذرماه از ساعت 16 تا 21 افتتاح می شود و تا 18 دی ماه از ساعت 12 تا 21 در آرت سنتر 2 به نشانی فرمانیه ، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی ، باغ انجمن خوش نویسان ، پلاک 145 میزبان علاقه مندان خواهد بود. در این نمایشگاه آثاری از علیرضا اسپهبد، نصرالله افجه ای، ناصر اویسی ، امیرصادق تهرانی ، هوشنگ پزشک نیا ، جلیل رسولی ، مسعود عربشاهی ، فریده لاشایی ، احمد اسفندیاری ، محمد احصایی ، ژازه تباتبایی ، محمدعلی ترقی جاه ، فرامرز پیلارام ، حسین زنده رودی ، حسین کاظمی ، اردشیر و بهمن محصص ، آیدین آغداشلو ، هانیبال الخاص، صادق تبریزی ، پرویز تناولی ، جعفر روح بخش ، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری و سیراک ملکونیان در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد. انتهای پیام
دوشنبه ، ۲۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]