واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: «اروند خون» اثری هنری با نمایشنامهای منسجم و کارگردانی خلاق
نمایشنامه نویس برجسته تئاتر نوشت: نمایشنامه منسجم و با ساختار قابل قبول و کارگردانی خلاقانه و بازیهای پرانرژی و روان از نکات مثبت نمایش اروندخون است که باعث میشود دیدن نمایش را با ارزش کند.
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی موسسه هومان هنر؛ شهرام کرمی، نمایشنامه نویس و کارگردان برجسته تئاتر پس از تماشای نمایش «اروند خون» یادداشتی بر این اثر که به تهیه کنندگی حمید نیلی، نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی کوروش زارعی روی صحنه رفته، نوشته است که در ادامه میخوانید:
نمایش هنری برای آگاهی و دانش است. آنچه از عمل صحنه به مخاطب منتقل میشود فقط تجربه دیدن و یا سرگرمی نیست بلکه توجه را به بصیرت و آگاهی تبدیل میکند. این جادوی مهم هنر نمایش است. راز زندگی وقتی با هنر نمایش عجین شود تجربه عمیق برای تماشاگر ایجاد میکند.
در زندگی و تاریخ مردمان هر سرزمین وقایعی هست که درک و تعمق در آن معنایی خاص دارد. واقعه جنگ هشت ساله در دوران معاصر و قیام امام حسین (ع) دو رویداد خاص هستند که معنایی مشترک در ذهن مخاطب امروز دارد. اروند خون نوشته ایوب آقاخانی و به کارگردانی کوروش زارعی نمایشی در تلفیق این دو اتفاق است. واقعه شهدای غواص در جنگ تحمیلی و مفهوم قیام عاشورا به عنوان الگوی فکری شخصیتهای این اثر باعث شده که نمایش اروند خون را اثری خاص کند. جایی در نمایش اسفندیار خطاب به صبور می گوید: اینجا چه خبره؟ و صبور جواب می دهد: ما داریم میریم طرف کربلا! طرف دجله و فرات!….
اروند خون روایتی تراژیک از نبرد رزمندههای عملیات کربلای چهار است که در رودخانه اروند گرفتار شده و شهادت غمبار آنها بستر خلق چهار شخصیت رزمنده شده که در برابر شخصیتی به نام صبور واقعیت و رویای آنها تجسم میشود. زوایه دید روایی نویسنده در ساختار نمایشنامه نوعی کنکاش درونی برای شخصیتهایی است که مخاطب با روایت اشخاص و خواسته و آرزوهای آنها آشنا میشود. در پرداخت نمایشنامه ایوب آقاخانی سعی دارد با استفاده از جنبههای واقعی زندگی اشخاص نمایش را شکل دهد. علیرضا با آنکه عاشق است اما جنگ را تکلیف خود میداند. شهادت او نقطه عطف نمایشنامه در ستیز عشق و وظیفه است که او را چون یک قهرمان عاشق وطن با دست بسته در اروند به شهادت میرسانند. مهدی که مجروح میشود اما به قولی که به مادرش برای برگشت از جنگ داده عمل کرده و حالا با وجود زنده بودن دل نگران مادر علیرضای شهید است. حسین که در جنگ بیهوش شده نمی تواند علیرضا را فراموش کند. و اسفندیار که از همه ارشدتر است بعد از اسارت دیگر درد را هم حس نمیکند!
در نمایش اروند خون رابطه اشخاص نمایش براساس تعلق عاطفی نیست بلکه همه آنها هدف مشترکی دارند که آنها را در یک موقعیت قرار داده است. در اروندخون شکست عملیات جنگی به پیوند شخصیتها برای آنچه فکر کردهاند ختم میشود. ایوب آقاخانی سعی دارد نگاه متفاوتی به شخصیت قهرمانان جنگ داشته باشد و این ویژگی نمایش اروند خون را غنی کرده است. شاید اگر صبور جای حرف زدن مستمر و تحلیل خود بیشتر ناظر واقعه بود جنبههای دراماتیک نمایش عمیقتر میشد. در شیوه روایی این فرصت برای اشخاص نمایش وجود دارد تا درباره خود و کاری که میخواهند انجام دهند اظهارنظر کنند.
در کارگردانی نمایش اروند خون کوروش زارعی با طراحی صحنه مدرن و فضاسازی تلفیقی از واقعیت و نشانهسازی سعی دارد تجربه متفاوتی داشته باشد که با همه نمایش هایی که تاکنون کار کرده متفاوت است. بازیهای روان و قابل باور که عمده شخصیتها با انتخاب لهجه سعی دارند به کار خود تنوع بدهند و استفاده از گروه بازیگران برای شکلدهی تصاویری به تناسب عمل صحنه ترکیب زیبایی در صحنه ایجاد کرده است. تصاویری که در نمایش شکل میگیرد المانهای بصری زیبایی هستند که به خوبی فضای عشق و غربت و زخم جنگ را تداعی میکند.
در یک دهه اخیر گونه نمایشهای مختلف با عنوان فاخر و یا دینی در فضای نمایش ما متداول شده است که هدف این گونه آثار جذب مخاطب عمومی است. یکی از ایرادات مهم این گونه نمایشها فقدان نگاه هنری عمیق و بهره بردن از ساختار و یا شکل و شیوه اجرایی خلاقانه بوده که به نظر میرسد گروه نمایش اروندخون سعی دارد شکل دیگری از این نوع آثار را اجرا کند. نمایشنامه منسجم و با ساختار قابل قبول و کارگردانی خلاقانه و بازیهای پرانرژی و روان از نکات مثبت نمایش اروندخون است که باعث میشود دیدن نمایش را با ارزش کند.
نمایش «اروند خون» به نویسندگی ایوب آقاخانی، کارگردانی کوروش زارعی و تهیه کنندگی حمید نیلی از هشتم آذر ماه هر روز ساعت 18:30 در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن به نشانی میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن روی صحنه رفته است.
همچنین قاسم زارع، ایوب آقاخانی، وحید آقاپور، سروش طاهری، حسین پور کریمی و وفا طرفه بازیگران این اثر نمایشی هستند و دیگر عوامل نمایش عبارتند از: تهیه کننده، حمید نیلی، طراح حرکت، علی براتی، دستیار حرکت، رضا راد، بازیگران حرکات نمایشی، علی براتی، رضا راد، مهرداد آبجار، میلاد محمدزاده، مجید فاطمی، عاصف جاودان فر، محسن لطیفی، یونس حمزهلویی و...، طراحان صحنه، سهیل میرسپاسی و حمید زمزم، آهنگساز، بامداد افشار، طراح لباس، مژگان عیوضی، دوخت لباس، حسین پناهی، دستیار کارگردان و برنامه ریز، حسین دیردار، طراح پوستر و برورشور، مهدی رایگانی، مدیر تولید، امیر کلاته، طراح گریم، حسام حیدری و مدیر روابط عمومی، صابر نیلی، تشریفات، امیرحسین بهپورنیا.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
اجرای نمایش «اسایلم» تا 17 آذرماه تمدید شد
«به سوی دمشق» در تئاترشهر آغاز شد
«لانه خرگوش» سه شنبه و چهارشنبه اجرا ندارد
مشاور وزیر ارشاد به تماشای نمایش «تاریخ انقضا» نشست
باید محدوده تئاتر دفاع مقدس را از هر نظر گستردهتر کرد
«خط و خاطره» در تماشاخانه ماه به روی صحنه میرود
تغییر زمان اجراهای ویژه نمایش «موش توی پیت حلبی»
صدای پرویز پرستویی در تئاتر شهر میپیچید
انتقاد بازیگر «دربند» از سینمای تین ایجری و فقر سوژه
عاشورا و جاذبه های دراماتیکی که کمتر رو صحنه آمد
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]