تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820377083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگترین مجسمه تناولی به ایران رسید/رونمایی از تنها مجسمه کلانتری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدیر گالری آرت سنتر خبر داد:
بزرگترین مجسمه تناولی به ایران رسید/رونمایی از تنها مجسمه کلانتری

نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی


شناسهٔ خبر: 2999599 - دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

مدیر گالری آرت سنتر در نشست خبری نمایشگاه «پیشکسوتان هنرهای تجسمی» از رونمایی ۲ مجسمه از پرویز تناولی و پرویز کلانتری خبر داد که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی با حضور وحید ملکی مدیر گالری آرت سنتر و امیرصادق تهرانی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه در این گالری برگزار شد. وحید ملکی مدیر گالری آرت سنتر در آغاز این نشست به پیشینه مجموعه گالری آرت سنتر اشاره ای کرد و درباره اهداف این گالری ها سخن گفت. ملکی با بیان این که گالری آرت سنتر اکنون به ۲۰ سالگی رسیده است، هدف از راه اندازی اولین گالری مجموعه آرت سنتر با عنوان پاسارگاد را نیاز به گالری هایی با رویکرد جدید و متفاوت از گالری داری سنتی ذکر کرد. وی افزود: اولین نمایشگاه گالری پاسارگاد در سال ۷۵ به صورت گروهی و به نفع خیریه محک برگزار شد که در آن سال ها که هنر خریداری نداشت و تعداد مجموعه داران هنری به ۱۰ نفر نمی رسید، مردم و جامعه هنرهای تجسمی حمایت بسیار خوبی از این نمایشگاه کردند و به فروش خوبی دست پیدا کرد.

ملکی با بیان این که در ایران رشته گالری داری به شکل آکادمیک وجود ندارد، ادامه داد: بر اساس همین نیاز، سفری به خارج از ایران داشتم و به مدت ۳ سال مجموعه ای از دانش های گوناگون در زمینه گالری داری را فرا گرفتم که حاصل آن نیز برگزاری ۳۰ نمایشگاه از آثار هنرمندان ایران در دانشگاه های معتبر آمریکا از جمله دانشگاه استنفورد و برکلی بود و در بازگشت به ایران همراه با یک تجربه و دانش گالری داری، تصمیم گرفتم گالری را گسترش دهم و مجموعه گالری های آرت سنتر را راه اندازی کردم. این مجموعه شامل ۳ گالری با نام های پاسارگاد، ملک و الهیه بود که در هر طبقه به صورت مجزا به نمایش آثار هنرمندان جوان با رویکرد استعدادیابی، نسل میانی هنرمندان و نسل هنرمندان پیشکسوت اختصاص داشت. مدیر گالری آرت سنتر از شروع پروژه های تحقیقاتی خود همزمان با گسترش فضای گالری آرت سنتر خبر داد و افزود: یکی از پروژه های ما برگزاری نمایشگاه هایی با عنوان «مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران» بود که در قالب این پروژه آثار هنرمندانی چون مارکو گریگوریان، فرامرز پیلارام، جعفر روحبخش و محمد احصایی را برگزار کردیم و در گالری آرت سنتر ۲ نیز بزرگداشت هانیبال الخاص را همراه با نمایش آثار این هنرمند برگزار کردیم. این نمایشگاه ها تاکنون به صورت انفرادی از آثار هنرمندان برگزار شده است و اکنون برای نخستین بار این نمایشگاه به صورت گروهی برگزار می شود. اثر مشترک ۲ هنرمند از ۲ نسل مختلف/بزرگترین مجسمه پرویز تناولی به ایران رسید ملکی درباره انتخاب آثار نمایشگاه «پیشکسوتان هنرهای تجسمی» به ویژگی خاص همه این آثار اشاره کرد و توضیح داد: بیشتر این آثار یا دیده نشده و یا کمتر دیده شده هستند و یکی دیگر از این آثار نیز اثر مشترک امیرصادق تهرانی و نصرالله افجه ای است که در دولت به صورت افقی کار شده و اثر مشترک ۲ نسل از هنرمندان است. وی همچنین رونمایی از بزرگترین مجسمه پرویز تناولی را به عنوان یکی دیگر از ویژگی های این نمایشگاه ذکر کرد و یادآور شد: این اثر در لندن و بوستون آمریکا به نمایش درآمده است و برای اولین بار در ایران رونمایی می شود. ملکی ادامه داد: این اثری است که تناولی درباره آن گفته است و تصور نمی کردم سرنوشت این اثر به ایران ختم شود. اکنون بعد از یک سال تلاش این مجسمه را به ایران بازگردانده ایم که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه رونمایی می شود. مدیر گالری آرت سنتر ویژگی این مجسمه را غیرتکراری بودن آن دانست و گفت: از این اثر تنها یک نسخه موجود است که متعلق به مجموعه آرت سنتر است و در فضای  گالری به نمایش گذاشته می شود. رونمایی از تنها مجسمه از پرویز کلانتری وی در بخش دیگری از سخنانش به تنها مجسمه از پرویز کلانتری اشاره کرد که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود و درباره آن بیان کرد: از پرویز کلانتری ۲ اثر در این نمایشگاه به نمایش درمی آید که یکی از آنها تنها مجسمه از این هنرمند است که با عنوان «گنبدهای کاهگلی» در سال ۱۳۳۶ خلق شده و دیگری تابلو نقاشی «تخته سیاه» از این هنرمند است که در سال ۹۱ خلق شده است.

ملکی از ابراز تمایل مقامات سازمان ملل برای بازدید از این نمایشگاه خبر داد و همچنین یادآوری کرد که مدیران موزه های بزرگ دنیا از جمله بریتیش میوزیوم و ماکسی رم از پیش نمایش آثار این نمایشگاه در مدت زمان حضورشان در ایران بازدید کرده اند. وی درباره فعالیت آرت سنتر ۱ بیان کرد: در سالگرد راه اندازی این گالری نمایشگاهی از آثار جعفر روحبش را برگزار کردیم که همان زمان ایکوم جهانی این گالری را به عنوان گالری – موزه اعلام کرد و این نمایشگاه نیز در راستای فعالیت این گالری به صورت موزه ای برگزار می شود چرا که بیشتر آثار آن در کیفیت موزه ای است و بسیاری از هنرمندان آن نیز در قید حیات نیستند. وحید ملکی با اشاره به تسهیل در رفت و آمد علاقه مندان به گالری گردی از اختصاص چند دستگاه خودروی ون در نقاط مختلف شهر تهران خبر داد که به شکل آرت ورک عمل می کنند و روزهای جمعه علاقه مندان را از میادین ولیعصر، ونک و تجریش به گالری های آرت سنتر و یا دیگر گالری هایی که در این مسیر قرار دارند، انتقال می دهد. وی در ادامه برنامه های آرت سنتر در زمینه فعالیت های جانبی و فرهنگسازی به دایر شدن نخستین کتابخانه تخصصی هنری و آغاز فعالیت تیم پژوهشی در زمینه هنری اشاره کرد و گفت: این کتابخانه تخصصی به زودی رونمایی می شود و در کنار آن نیز یک تیم پژوهشی نیز تشکیل داده ایم. همچنین رونمایی از چندین کتاب را در دست برنامه ریزی داریم که همراه با رونمایی از این کتابها، نشست های بررسی و گفتگو درباره آن نیز برگزار می شود. ملکی با اشاره به ضرورت پرداختن به مباحث هنری به شکل پژوهشی یادآور شد: نسل یک هنرمندان ما در حال از بین رفتن هستند و اطلاعات ثبت نشده بسیاری از آنها موجود است که مکتوب نشده است و هدف ما از پرداختن به این مباحث در کنار کار گالری داری، فرهنگسازی در این زمینه است و افزایش شعبات گالری های آرت سنتر نیز در همین راستا صورت می گیرد. وی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط با دیگر شهرهای ایران بیان کرد: با موزه های معاصر شهرهای مختلف از جمله اهواز، آبادان و گالری های شهرهایی چون شیراز و دیگر مراکز استان ها در ارتباط هستیم و قرار است با یکدیگر همکاری داشته باشیم. ملکی تأکید کرد: بسیاری از گالری های شهرستانهای کشور در مسیری قرار دارند که ما ۲۰ سال پیش بودیم و تمایل ندارم که آنها این مسیر را  با آزمون و خطا طی کنند و بنابراین تجربه های خود را در اختیار آنها قرار می دهیم که در همین راستا قرار است به زودی یک گالری در همدان دایر شود.

مدیر گالری آرت سنتر به فعالیت های بین المللی این گالری هم اشاره کرد و گفت: از سال ۲۰۰۰ تا امروز بیشتر روی فعالیت های بین المللی تمرکز داشته ایم چرا که این فرصت برای همیشه در زمینه فعالیت های بین المللی فراهم نیست و به همین منظور نمایشگاه هایی را در آمریکا و اروپا برگزار کرده ایم که هدف از آنها معرفی مفاخر هنرهای تجسمی ایران بوده است. امیرصادق تهرانی تنها هنرمند حاضر در این نشست درباره اثر مشترک خود با نصرالله افجه ای توضیح داد: جرقه اولیه این ایده از سوی یکی از دوستانم پیشنهاد شد که اثری مشترک را با یک هنرمند پیشکسوت در زمینه نقاشی خط داشته باشم و در این میان به آقای افجه ای فکر کردم که البته تصور نمی کردم این پیشنهاد را بپذیرد اما با گرمی استقبال کرد و این اثر شکل گرفت. وی درباره سابقه انجام این کار و خلق یک اثر مشترک بیان کرد: در تاریخ هنر در مقاطعی این کار انجام شده و به طور مثال یک طراح گرافیک آمریکایی و یک طراح گرافیک ژاپنی اثر مشترکی را با هم خلق می کنند اما موارد مشابه آن را در زمینه نقاشی خط نداشته ایم. این هنرمند در پاسخ به پرسش مهر درباره چگونگی اجرای این اثر توضیح داد: من فکر کردم که هنرمندان پیشکسوت نقش ریشه را در هنرهای تجسمی ما ایفا می کنند و نسل بعد از آنها که ما باشیم شاخ و برگ های این درخت هنرهای تجسمی هستند و بنابراین ایده شکل گیری این اثر با عنوان «ریشه ها و شاخه ها» شکل گرفت و بعد از آن من اتود اولیه این اثر را طراحی کردم و در یک همفکری با آقای افجه ای قرار شد که ابتدا آقای افجه ای با این ایده کار کنند و بعد من بر اساس کار وی طراحی کنم، به همین منظور من مجبور شدم تکنیک خودم را در نقاشی خط بر اساس تکنیک آقای افجه ای به استفاده از مرکب تغییر بدهم. کار من بعد از اتمام نهایی کار آقای افجه ای و بر اساس کار او انجام شد. نمایشگاه «پیشکسوتان هنرهای تجسمی» شامل ۲۳ اثر از ۲۴ هنرمند است که روز جمعه ۲۷ آذرماه ساعت ۱۶ در گالری آرت سنتر افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه آثار علیرضا اسپهبد، نصرالله افجه ای، امیرصادق تهرانی، ناصر اویسی، هوشنگ پزشک نیا، جلیل رسولی، مسعود عربشاهی، فریده لاشایی، احمد اسفندیاری، محمد احصایی، ژازه طباطبایی، محمدعلی ترقی جاه، فرامرز پیلارام، حسین زنده رودی، حسین کاظمی، اردشیر محصص، بهمن محصص، آیدین آغداشلو، هانیبال الخاص، صادق تبریزی، پرویز تناولی، جعفر روحبخش، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری و سیراک ملکونیان به نمایش گذاشته می شود. برخی از آثار این نمایشگاه برای فروش ارائه می شوند و برخی دیگر به مجموعه آرت سنتر تعلق دارد. قدیمی ترین اثر این نمایشگاه نیز به حسین کاظمی اختصاص دارد که در سال ۱۹۵۱ میلادی خلق شده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن