تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812609598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا امام رضا(ع) به خانه مأمون رفت و انگور میل کرد


واضح آرشیو وب فارسی:تفتان ما: امامان معصوم(ع) اگر می خواستند می توانستند مکان شهادت و چگونگی آن را بدانند، اما معلوم نیست که آنها چنین چیزی را خواسته باشند. البته اصل شهادت خویش و یا حتی اسباب آن را می دانستند.به گزارش سرویس مذهبی تفتان ما ، درباره علم اهل بیت علیهم السلام و چگونگی آن، آراء و نظرهای گوناگونی ارائه شده؛ از جمله این که امامان معصوم(ع) همه امور، اعم از چگونگی شهادت و زمان و مکان آن و سایر امور را می توانستند بدانند ولی دانستن آنها معلوم نیست؛ یعنی دانستن آنها بالقوه است نه بالفعل. روایاتی این مطلب را تأیید می کند. مرحوم کلینی در کتاب گرانسنگ کافی، بابی منعقد کرده، با عنوان «إنّ الائمه إذا شاؤُا أن یعلموا عَلِموا»؛ امامان هرگاه اراده می کردند چیزی را بدانند، می دانستند. امامان معصوم(ع) اگر می خواستند می توانستند مکان شهادت و چگونگی آن را بدانند، امّا معلوم نیست که آنها چنین چیزی را خواسته باشند، البته اصل شهادت خویش و یا حتی اسباب آن را می دانستند، اما زمان آن را، معلوم نیست همه آنها خواسته باشند که بدانند. دیدگاه دیگر، عبارت است از این که اهل بیت(ع) یا حداقل برخی از آنها جزئیات شهادت خود را می دانستند؛ یعنی به چگونگی، زمان و مکان شهادت آگاه بودند، ولی علم آنان موهبتی بوده و تأثیری در عمل و ارتباطی با تکلیف ندارد. برای توضیح باید دانست که علم امام دو گونه است: الف ـ علم عادی: اهل بیت(ع) نیز زندگی شان مانند سایر مردم عادی است؛ یعنی خیر و شر و نفع و ضرر کارها را از روی علم عادی تشخیص داده و آن چه را شایسته اقدام ببیند، اراده می کند و در راه به دست آوردن آن به تلاش و کوشش می پردازد؛ در جایی که عوامل و اوضاع و احوال خارجی موافق باشد، به نتیجه می رسد و در جایی که اسباب و شرایط مساعدت نکند، از پیش نمی رود. ب ـ نوع دیگر علم امام، علم لدنّی و علم غیب است و این علم شامل وقایع ضروری الوقوع و قضای حتمی می شود. چنین علمی در لوح محفوظ ثبت و قابل تغییر نیست و تلاش برای بر هم زدن و تغییر دادن آن بیهوده است. اگر علم اهل بیت(ع) به چگونگی و زمان و مکان شهادت خویش از این نوع علم باشد، دیگر جای هیچ گونه پرسش باقی نمی ماند؛ چرا که آنها در واقع از یک امر حتمی باخبرند نه امری که بتوان آن را تغییر داد (در چنین موارد مشمول آیه «لاتلقوا بأیدیکم إلی التهلکه» نمی شوند، زیرا در این فرض، آنها در تهلکه هستند، نه این که خود را به تهلکه انداخته باشند). در فرضی که علم اهل بیت(ع) در عین این که موهبتی و لدنّی است، ولی به قضاء حتمی تعلق نگرفته باشد، یعنی بتوانند آن را عوض کنند؛ ولی در این صورت اگر رفتن به سوی شهادت برای آنها تکلیفی از جانب خدا باشد، طبیعی است که راهی جز پیمودن آن باقی نمی ماند و البته آنها با افتخار تمام آن را دنبال می کنند. این فرض درباره غیر اهل بیت(ع) نیز جاری است؛ چرا که در جنگ اسلام علیه کفر و یا دفاع از کیان اسلام، رزمندگاه می داند که رفتن به میدان جنگ برابر با شهادت و خسارت جانی و مالی است، ولی چون آن را تکلیفی الهی می بیند، قدم به میدان جنگ می گذارد و طبیعی است که ممنوعیت وقوع در تهلکه شامل این موارد نمی شود. پی نوشت ها: ۱٫ کافی، ج ۱، ص ۳۱۳، دارالتعاریف. ۲٫ ر. ک: یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ص ۳۰۴ و ۳۰۵، دفتر نشر برگزیده. ۳٫ ر. ک: بحث کوتاهی درباره علم امام، علامه طباطبایی(ره)، چاپ حکمت، قم. ۴٫ ر. ک: یکصدوهشتاد پرسش و پاسخ، آیه الله مکارم شیرازی و دیگران، ص ۸۵ / بحث کوتاهی درباره علم امام علامه طباطبایی(ره)/ علم غیب آگاهی سوم، آیه الله سبحانی. انتهای پیام/ راه دانا Share


دوشنبه ، ۲۳آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تفتان ما]
[مشاهده در: www.taftanema.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن