تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806769990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم پیشگیری را جدی بگیرند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مردم پیشگیری را جدی بگیرند
فصول سرد امسال با يكي از تلخ‌ترين وقايع، يعني شيوع بيماري آنفلوآنزاي نوع Aهمراه بود كه متأسفانه منجر به ابتلاي بسياري از مردم و فوت چند ده هموطن شد.
نویسنده : علی خدایی بیجاری 


فصول سرد امسال با يكي از تلخ‌ترين وقايع،  يعني شيوع بيماري آنفلوآنزاي نوع Aهمراه بود كه متأسفانه منجر به ابتلاي بسياري از مردم و فوت چند ده هموطن شد. اين در حالي است كه مسئولان وزارت بهداشت از كنترل بيماري خبر مي‌دهند و مردم از انتشار مهار‌گسيخته آن. در هر صورت اقدامي كه در اين بازه زماني بايد صورت بگيرد،  توصيه‌هايي در راستاي پيشگيري و حتي درمان از طريق طب سنتي و اسلامي است.
محمد‌مهدي گويا،  رئيس اداره بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در آخرين اظهار‌نظر خود در روز 18 آذر با اشاره به اينكه آنفلوآنزا در دو استان سيستان و بلوچستان و كرمان بيشتر شايع است،  عنوان كرد: ۲۸ نفر در استان كرمان و پنج مورد در استان سيستان و بلوچستان در اثر اين ويروس فوت كرده‌اند. وزير بهداشت نيز چندي پيش از كنترل ويروس آنفلوآنزا خبر داد و مردم را به خويشتنداري توصيه كرد.
اين تواصي در حالي است كه روز گذشته جمعي از شهروندان شهر كنگاور در تماس با سرويس روزنامه جوان مدعي شدند كه در يكي دو روز گذشته بيماري آنفلوآنزاي خوكي سه تن از همشهريان‌شان را به كام مرگ فرو برده است،  ضمن آنكه نهاد‌هاي مسئول و متولي در اين شهر،  نه تنها آماري از بيماران مبتلا به اين ويروس ندارند،  بلكه نسبت به مقابله و پيشگيري از اين بيماري خطرناك هم اهمال مي‌ورزند.
مسعود رحمتي، شهروند كنگاوري در اين رابطه عنوان مي‌كند كه حتي در آموزش و پرورش نيز هيچ توصيه و دستور‌العملي براي مقابله با اين بيماري به دانش‌آموزان ارائه نشده است و مردم در حالت استيصال در اين شهر و حتي ساير شهرهاي استان كرمانشاه به سر مي‌برند.
با اين اوصاف اميد داريم كه وزارت بهداشت همچون گذشته،  در گذر از اين بحران نيز خوش بدرخشد و به داد مردم اين سامان برسد اما از آنجايي كه درمان در وهله اول با شناسايي دقيق عامل بيماري ميسر و ممكن است و پيشگيري مقدم بر درمان است،  در ادامه به حد وسع،  به اين موارد پرداخته خواهد شد.
  
چرا آنفلوآنزاي خوكي آنقدر مقاوم است‌؟
در مورد اين بيماري مطالب بسياري در رسانه‌ها منتشر شده است اما به زبان ساده‌تر بايد گفت كه ويروس آنفلوآنزاي خوكي شامل ژن‌هاي ويروس آنفلوآنزاي خوك، ويروس آنفلوآنزاي پرنده و ويروس آنفلوآنزاي انسان مي‌باشد. همين اشتراك ويروس اين بيماري درمان آن را مشكل و حتي غيرممكن ساخته است.
 
چگونه از وجود اين بيماري اطمينان حاصل كنيم؟
مهم‌ترين علائم بيماري آنفلوآنزاي نوع A  بدن درد،  تب،  گلو درد،  سرفه،  خستگي و لرز،  گاه به همراه اسهال و تهوع شناسايي شده است. ضمن آنكه اين علائم در آنفلوآنزاي انساني و حيواني مشترك است و تشخيص قطعي آنفلوآنزاي نوعA از طريق آزمايش‌هاي پزشكي ممكن و ميسر مي‌شود.
محمد‌مهدي گويا با بيان اينكه امكان تشخيص اين بيماري در تمام مراكز درماني كشور وجود دارد،  از يك آزمايشگاه مرجع در كشور مي‌گويد كه بايد همه ويروس‌ها مورد تأييد آن قرار گيرند. همچنين ۱۳ آزمايشگاه قطب در شهرهايي مانند آذربايجان غربي،  كرمان،  كرمانشاه،  مازندران و غيره وجود دارد،  اگر فردي به بيمارستان مراجعه كند،  پرسنل بيمارستان وظيفه دارند از او نمونه‌گيري كنند و آن را به يكي از آزمايشگاه‌هاي قطب ارسال كنند. اين آزمايشگاه‌ها بايد كمتر از ۲۴ ساعت ويروس را شناسايي و نتيجه را اعلام كنند.
اين مقام مسئول در پايان همه مردم را به رعايت نكات بهداشتي و امر پيشگيري توصيه كرده است.
 
پيشگيري اولين توصيه جامعه پزشكي
حال اين سؤال مطرح است كه براي پيشگيري بايد چه كرد؟ تا حد ممكن در ايام شيوع از تردد و حضور در اماكن عمومي خود داري نماييد، چون مهم‌ترين راه انتقال اين بيماري، انتقال از راه دستگاه تنفسي است. اگر مجبوريد در اماكن عمومي حضور يابيد بدون هيچ‌گونه ترديدي حتماً از ماسك‌هاي طبي استاندارد و فيلتر‌دار استفاده نماييد. در زمان فراگير شدن اين بيماري از مصافحه (دست دادن و رو بوسي)با افراد جداً اجتناب كنيد. چه بسا فرد مبتلا به بيماري آنفلوآنزا  باشد اما هنوز علائم آن غلبه پيدا نكرده باشد.
بسته به شرايط ، محيط زندگي را با دود كردن اسفند ،  گلپر،  كندر دو تا چهار بار در روز ضدعفوني كنيد و اقامت در حمام (حتي با آب گرم) را به حداقل برسانيد.
اقامت و ماندن در هواي سرد بيرون به حداقل برسد. بهتر است قبل از بيرون رفتن و در مجاورت هواي سرد قرار گرفتن، اعضاي بدن مانند ساق پا،  كتف‌ها و پيشاني را با روغن كنجد يا زيتون چرب كنيد چون سرما موجب تضعيف سيستم ايمني و در نتيجه بالا رفتن احتمال ابتلا به بيماري مذكور مي‌شود.
در اين ايام، روزانه از شلغم آب پز شده و آش‌هايي كه مواد متشكله آنها داراي طبع گرم باشد مانند گندم، نخود ، لپه، به همراه سبزيجات گرم مثل شويد، جعفري، تره و بالاخص سير و پياز يا پيازچه به مقدار زياد،  خورشت كرفس، فسنجان و  آبگوشت به عنوان يك وعده غذايي در روز استفاده شود. ضمن آنكه از عسل، ارده و شيره خرما و استفاده شود.
در مقابل از مصرف لبنيات، سركه، هندوانه، گوجه، خيار، چاي و بالاخص فست فودها، نوشابه‌هاي گاز‌دار و خوراكي‌هاي صنعتي كه سيستم ايمني بدن را به شدت تضعيف مي‌كند، پرهيز شود.
ضمن آنكه براي تقويت سيستم ايمني بدن، صبح و شب از دم كرده پونه استفاده كنيد.
بايد توجه داشت كه تمام پرهيزاتي كه در بحث پيشگيري اشاره شد در بخش درمان نيز بايد اعمال شود و از مصرف غذاهاي چرب مانند سرخ كردني‌ها،  كله پاچه،  گوشت گاو و ميوه‌هايي چون موز و خيار اجتناب كرد.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن