تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820976611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دق‌‌الباب مساجد در روز آخر صفر سند روايي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دق‌‌الباب مساجد در روز آخر صفر سند روايي ندارد
«صفر شوم است»، «صفر ماه نحس است»، «در ماه صفر به كار خير و خريد و فروش اقدام نكنيد» و از اين قبيل تعابير... سعد و نحس از واژه‌هاي متضاد در فرهنگ اسلامي هستند كه در احاديث و آموزه‌هاي روايي به كار رفته‌اند...
نویسنده : مصطفی مولوی* 
«صفر شوم است»، «صفر ماه نحس است»، «در ماه صفر به كار خير و خريد و فروش اقدام نكنيد» و از اين قبيل تعابير... سعد و نحس از واژه‌هاي متضاد در فرهنگ اسلامي هستند كه در احاديث و آموزه‌هاي روايي به كار رفته‌اند؛ براي مثال در قرآن سخن از يوم نحس وجود دارد و اين تعبير در مصحف شريف به كار رفته است كه اين نشان مي‌دهد چنين تعبيري در تاريخ زندگي بشر صحت دارد، يعني همان طور كه ايام الله داريم ايام نحسات نيز داريم.
براي مثال در سوره مباركه فصلت آيه 16 به ايام نحس اشاره شده و مي‌فرمايد: « فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِيقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَى وَهُمْ لَا يُنصَرُونَ».
اينجا صحبت از روزهاي نحسي است كه عذاب الهي بر گروهي از انسان‌هاي فاسد، مشرك و منافق نازل شده است. يا خداوند متعال در سوره مباركه قمر آيه 19 نيز فرموده است: «إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ».
به اين ترتيب قرآن فقط اشاره سربسته‌اي به اين مسئله دارد، پس مي‌توان گفت تا اينجا اصل سعد و مبارك بودن بعضي ايام و نحس بودن بعضي روزها را به صورت اجمال پذيرفته است.
اما درباره نحسي ماه صفربا توجه به آيات و روايات مي‌توان چنين گفت: چون در اين ماه رحلت پيامبر اكرم(ص) و شهادت چند تن از امامان معصوم(ع) اتفاق افتاده است، در روايات آمده كه براي دفع آفات و بلاياي اين ماه، بسيار صدقه دهند، نه از آن جهت كه به آن معنا نحس باشد، بلكه به خاطر فقدان و از دست دادن پيامبر(ص) و ائمه اطهار براي مردم روزهاي خوبي نيست.
ولي مي‌توان با اخلاق حسنه، انجام واجبات و ترك مُحَرمات در كنار دادن صدقه براساس آميزه‌هاي ديني روزهاي عيد و سعدي براي مسلمانان باشد.
چند سالي است دق‌الباب كردن هفت مسجد در پايان ماه صفر در برخی مناطق رواج پيدا كرده است، عملي كه بدعت در دين است، عمل خرافي كه در دين وارد نشده باشد ولي با عنوان دين انجام مي‌شود، نه تنها ثوابي ندارد، بلكه گناه است، و به عنوان بدعت حرام است. دق‌الباب مساجد در شب اول ربيع‌الاول از جمله اين امور است و سند روايي ندارد.
پاسخ دفتر حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي به استفتايي درباره دق‌الباب مساجد در روز اول ربيع‌الاول: عمل فوق‌الاشاره مستند روايي ندارد و شيوه قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديده است، ليكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است.
آقايان علماي اعلام - دامت افاضاتهم - و مومنين - ايدهم‌الله تعالي - با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايي كه چه بسا ممكن است منتهي به وهن مذهب گردد، اجتناب کنند. بنابر نظر فقها و بر اساس آنچه در روايات مستند و معتبر آمده است، مستحب است كه مؤمنين در اين شب ـ به ياد آن مجاهدت اميرالمؤمنين (عليه السلام) ـ در مساجد حضور يافته و تا سحر به راز و نياز و مناجات با خداوند متعال بپردازند و لذا آن چيزي كه با عنوان باز بودن در مساجد تا صبح عنوان شده به اين دليل بوده است، نه تأكيد يا احياناً ترويج آن مسئله خرافي (رفتن به در مساجد و در زدن و شمع روشن كردن براي رفع حاجت) جلوگيري نمايند.
در ادامه مي‌توان به اين حديث پيامبر مهرباني‌ها  اشاره كرد كه مي‌فرمايند: اَلذَّنبُ شومٌ عَلى غَيرِ فاعِلِهِ اِن عَيَّرَهُ ابتُلِىَ بِهِ وَ اِن اَغتابَهُ أَثِمَ وَ اِن رَضىَ بِهِ شارَكَهُ؛ گناه براى غير گناهكار نيز شوم است، اگر گنهكار را سرزنش كند به آن مبتلا مى‌شود، اگر از او غيبت كند گنهكار شود و اگر به گناه او راضى باشد، شريك وى است. (نهج الفصاحه، ح 1623). بعضي از بدعت‌ها و نوآوري‌هايي كه در دين گاهي ناخواسته و گاهي مغرضانه آمده است باعث نحسي‌ها و شومي‌هايي باشد، تاثير اين بدعت‌ها معمولاً روي قلب‌هاست و تيرگي قلب‌ها باعث انجام گناه مي‌شود.
اينكه گفته مي‌شود ماه صفر و هر ماهي و هر روزي نحوست دارد حرف عاميانه‌اي بيش نيست.
اينكه گفته مي‌شود ماه صفر يا هر ماه و روزي نحس است حرفي عاميانه و بي‌پايه‌ است. اعمال در روز موجب مي‌شود كه آن روز شوم باشد يا نيك. شومي روزگار از اعمال آن بر خاسته مي‌شود چنانكه رسول مهرباني گناه را شوم مي‌خواند و بي‌شك به واسطه گناه روز شوم مي‌شود و نيز از اعمال نيك است كه روز خوب و نيكو مي‌گردد تا جايي كه اميرالمؤمنين مي‌فرمايند: آن روزي كه گناه در آن اتفاق نيفتد عيد محسوب مي‌شود. اگر در آيات و رواياتي از نحسي روزي حرف به ميان مي‌آيد به خاطر اتفاقات خاص آن روز به خاطر گناهاني است كه در آن روي داده است.
*كارشناس مذهبي

منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن