محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830301238
وصیّت پیامبر صلّی الله علیه و آله در مورد تجهیز و تدفین خود
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: از جمله مسائلی که باید به آن پرداخت وصایای پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله به علی علیه السلام در مورد چگونگی غسل، کفن و دفن آن بزرگوار است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم و در خلال بحث به اموری مانند حیات پیامبران بعد از مرگ اشاره ای هم می کنیم.وارث : موضوعات مهم متن الف) حیات و ممات پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم ب) علی علیه السّلام، وصی ج) آگاهی از حوادث د) تجهیز و تدفین ۱- علی علیه السّلام فرمود: پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به من وصیّت کرد که چون مردم، مرا به شش مشک از آب چاه غرس غسل بده و چون از غسل فراغت یافتی، مرا در کفنم بپوشان. سپس دهانت را بر دهان من قرار ده. گوید: من چنان کردم؛ مرا از آنچه تا روز قیامت خواهد بود، خبر داد.[۱] ۲- همانند این روایت، از امام جعفر صادق علیه السّلام رسیده است.[۲] ۳- از عمرو بن ابی شعبه آمده است که گفت: چون احتضار رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم رسید، علی علیه السّلام بر او وارد شد. سرش را با خود داخل کرد و گفت: ای علی؛ چون مردم؛ مرا غسل بده و کفن کن، سپس مرا بنشان و از من بپرس و بنویس.[۳] این متن بر نکاتی چند دلالت دارد. به چند مورد به اختصار اشاره می کنیم: الف) حیات و ممات پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم ^ این متن دلالت دارد که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم حتّی پس از مرگ هم، زنده است. از این رو در زیارت معصومین علیهم السّلام می خوانیم: «اشهد انّک تری مقامی، و تسمع کلامی و ترد سلامی».[۴] گواهی می دهم که جایگاه مرا می بینی و سخن مرا می شنوی و سلام مرا پاسخ می دهی. حتّی گفته اند: اخبار متواتر است که پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و دیگر پیامبران در قبر هم حیات دارند.[۵] همچنین گویند: نماز ما به رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم عرضه می شود و سلام ما به او می رسد. پیامبران همچون شهدا نزد پروردگارشان زنده اند.[۶] نص قرآن هم بر این نکته تأکید دارد که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم بر امّت خویش گواه است. خداوند فرمود: « یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً»[۷] ای پیامبر، ما تو را [به سِمَتِ] گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم. گواه بودن حضرت، محدود به آن دسته از امّت نباشد که معاصر پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم بودند. ب) علی علیه السّلام، وصی ^ نیاز به بیان ندارد که وصیّت پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به علی علیه السّلام که دهان خود را بر دهان او بگذارد و آنچه را که تا قیامت خواهد بود، از او بشنود، تأکید دارد که علی علیه السّلام را خصوصیتی است که دیگران از آن محروم هستند. این خصوصیت به علم امامت مربوط است که پس از مرگ پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم با آن حضرت پیوند دارد. ج) آگاهی از حوادث ^ بارها گفته ایم که معرفت امام بر دو رکن استوار است: ۱٫ نصّ دال بر انتخاب الهی شخص معین برای منصب امامت؛ علم خاص که خداوند هرکس از بندگانش را بخواهد، به آن برتری می دهد. شاید به اظهار معجزه و کرامت هم احتیاج باشد. حدیث مذکور به گونه ای به این موضوع اشاره کرده است. به انتخاب الهی این گونه اشاره تواند داشت که علی علیه السّلام دهانش را بر دهان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم گذاشت و مطالبی از این طریق اشکار شد. اظهار معجزه هم آن بود که علی علیه السّلام پس از رحلت پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم با آن گرامی، سخن گفت. علم خاص نیز آن بود که پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم آنچه را تا روز قیامت خواهد بود، به او آموخت. این نکته آشکار است و بر احدی پوشیده نباشد! د) تجهیز و تدفین ^ از جمله وصایای رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به علی علیه السّلام ، آن بود که فرمود: ای علی؛ سر مرا در دامن خود گیر که امر خداوند متعال رسید و چون جان من بیرون رود، آن را با دست خود بگیر و بر روی خود بکش. آن گاه مرا رو به قبله قرار بده و کار (غسل و کفن) مرا خودت انجام ده و پیش از همه مردم، تو بر من نماز کن و از من جدا مشو تا آن گاه که مرا در گور نهی و در همه حال استعانت از خدای بجوی… روایت در ادامه گوید: سپس جان از تن شریفش گرفته شد (و از دنیا رفت) و در آن حال، دست راست امیر المؤمنین علیه السّلام زیر چانه آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم بود و جان او در دست علی علیه السّلام قرار گرفت و او آن را بر روی خود کشید، سپس آن حضرت را رو به قبله خوابانید و چشمان مبارکش را بست و جامه بر بدن او کشید و سرگرم کار (غسل و کفن) او شد.[۸] رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از جمله وصیّت کرد که او را در همان خانه ای دفن کنند که قبض روح می شود و در سه لباس کفن کنند، یکی، یمانی و احدی غیر از علی علیه السّلام وارد قبرش نشود.[۹] در متن دیگری از عبدالله بن عبّاس آمده است که گفت: چون رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بیمار شد و اصحاب در حضور او بودند؛ عمّار بن یاسر به پاخاست و خطاب به او گفت: ای رسول خدا؛ پدر و مادرم فدای تو، اگر از دنیا رفتی، کدام یک از ما تو را غسل دهد؟! فرمود: او، علی بن ابی طالب است؛ زیرا مشغول هیچ عضوی از اعضای بدن من نمی شود، مگر آن که ملائکه او را یاری می دهند. عمّار گفت: پدر و مادرم فدای تو؛ ای رسول خدا؛ چه کسی بر تو نماز می خواند؟! فرمود: آرام باشد، خدایت رحمت کند. سپس به علی گفت: ای پسر ابوطالب؛ هرگاه دیدی که روح از بدنم جدا شد، مرا غسل بده… مرا ببرید تا بر لبه ی قبر گذارید [سپس ساعتی از نزد من بیرون روید که خداوند متعال نخستین کسی است که بر من نماز گزارد.] پس نخستین کسی که بر من نماز کند، خداوند جبار جلّ جلاله از بالای عرش است و سپس جبرئیل و میکائیل و اسرافیل [سپس ملک الموت]، همراه سپاهیانی از فرشتگان که جز خداوند عزّوجل، شمارشان را کس نداند، سپس ساکنان عرش، سپس ساکنان اهل آسمان به آسمان، [سپس گروه گروه بر من وارد شوید و بر من نماز گزارید و سلام دهید]. سپس همه اهل بیت من و همسرانم، از نزدیک تر به دورت؛ که به اشاره نماز کنند و سلام دهند و مرا با صدای نوحه و ندبه اذیت نکنند. [ابوبکر گفت: چه کسی داخل قبر تو شود؟!] فرمود: نزدیک تر به دورتر از اهل بیت من با فرشتگانی که آنان را نمی بینید. برخیزید و از من به آنان که پشت سرتان هستند، ندا دهید. به حارث بن مره گفتم: چه کسی این حدیث را برای تو گفت؟ [گفت: عبدالله بن مسعود.] ثعلبی نزدیک به همین قضیه روایت کند لیکن به جای عمّار، از ابوبکر نام می برد. آنچه میان [] قرار دادیم، از روایت ثعلبی است.[۱۰] در متن دیگری آمده است: وصیّت کرد که از کنارش بیرون روند تا این که ملائکه بر او نماز گزارند.[۱۱] متن دیگری می گوید: از جمله وصایای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به علی علیه السّلام این سخن بود: ای علی؛ تو، و دخترم فاطمه و حسن و حسین باشید و هفتاد و پنج تکبیر بگویید و پنج تکبیر بگو و منصرف شو و آن پس از این باشد که به تو اجازه نماز داده شود. علی علیه السّلام گفت: پدر و مادرم فدای تو؛ فردا چه کسی اجازه دهد. گفت: جبرئیل به تو اجازه دهد. فرمود: سپس هر کس از اهل بیت من آمد، گروه گروه بر من نماز گزارند، سپس همسرانم، پس از آن مردم.[۱۲] منبع: اقتباسی از ترجمه کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم صلى الله علیه وآله، ج۱۱، علامه سید جعفر مرتضی عاملی. [۱]ـ بصائر الدرجات، ۳۰۴؛ بحار الانوار، ۴۰/۲۱۳ـ ۲۱۵؛ ۲۲/۵۱۴ـ ۵۱۷؛ مستدرک الوسائل، ۲/۱۸۹؛ جامع احادیث الشیعه، ۳/۱۹۰؛ مستدرکات علم رجال الحدیث، ۱/۶۴۹٫ [۲]ـ جامع احادیث الشیعه، ۳/۱۹۰؛ مستدرک الوسائل، ۲/۱۸۹؛ مستدرکات علم رجال الحدیث، ۱/۶۴۹؛ بصائر الدرجات، ۳۰۴؛ بحار الانوار، ۴۰/۲۱۳ـ ۲۱۵؛ ۲۲/۵۱۴ـ ۵۱۷٫ [۳]ـ بحار الانوار، ۴۰/۲۱۳ـ ۲۱۴؛ ۲۲/۵۱۸٫ [۴]ـ عده الداعی، ۵۶؛ جامع احادیث الشیعه، ۱۲/۵۱۶؛ ۵۲۳؛ مستدرک الوسائل، ۱۰/۳۴۵؛ بحار الانوار، ۹۷/۲۹۵٫ [۵]ـ سبل الهدی و الرشاد، ۱۰/۴۶۶؛ ۴۸۶؛ ۱۲/۳۵۵ـ ۳۶۰؛ سیره حلبی، ۲/۸۲ـ ۸۴؛ ۳۵/۳۸۵٫ [۶]ـ سبل الهدی و الرشاد، ۱۲/۳۵۵؛ تنویر الحوالک، ۵٫ [۷]ـ احزاب: ۴۵٫ [۸]ـ الارشاد ۹۴ـ ۹۸؛ بحار الانوار، ۲۲/۴۷۰؛ اعلام الوری باعلام الهدی، ۱/۲۶۷؛ مناقب آل ابی طالب، ۱/۳۰۲؛ مصابیح الفقیه، ۱/۲/۳۴۶؛ جواهر الکلام، ۴/۱۱؛ قصص الانبیاء (علیه السّلام)، راوندی، ۳۵۷؛ الدر النظیم، ۱۹۴؛ حجه الذاهب الی تکفیر ابی طالب، ۳۰۴٫ [۹]ـ بحار الانوار، ۲۲/۴۳۹ـ ۴۹۴؛ ۸۷/۳۷۹؛ الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف، ۴۲ـ ۴۳؛ جامع احادیث الشیعه، ۳/۲۳۱ـ ۲۳۴؛ وسائل الشیعه، ۳/۸۳؛ مستدرک الوسائل، ۲/۲۰۶٫ [۱۰]ـ امالی، صدوق، ۷۳۱ـ ۷۳۳؛ بحار الانوار، ۲۲/۵۰۷؛ کشف الغمّه، ۶ـ۸؛ روضه الواعظین، ۲/۱؛ جامع احادیث الشیعه، ۳/۲۳۱٫ [۱۱]ـ سبل الهدی و الرشاد، ۱۲/۳۲۹؛ سیره ابن کثیر، ۴/۵۲۷؛ البدایه و النهایه، ۵/۲۸۵٫ [۱۲]ـ بحارالانوار، ۲۲/۴۳۹ـ ۴۹۴؛ الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف، ۴۲ـ ۴۵؛ جامع احادیث الشیعه، ۳/۳۵۰؛ وسائل الشیعه، ۳/۸۳٫ منبع : ثقلین /1102101305
پنجشنبه ، ۱۹آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
انسان ۲۵۰ ساله؛ پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآله و پایهگذاری نظام اسلامی
انسان ۲۵۰ ساله پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآله و پایهگذاری نظام اسلامیمقام معظم رهبری دوران حاکمیّت اسلام در مدینه دوران شالودهریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیّت اسلام برای همهی زمانها و دورانهای تاریخ انسان و همهی مکانهاست هدف پیامبر اکرم فقط مبارزه با کوداع با پیامبرِ مهربانی ها /سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)؛ جامع ترین الگوی بشریت
خبرگزاری شبستان ۲۸صفر سال ۱۱ هجری آسمان تب دارِ غروب مردی شد که قدم ها رفتار کلام و گفتارش همه انسان ساز بود و زندگی ساز مردی که بر انتهای سطرِ پیامبری نقطه گذاشت و نامه رسالت را با نقشِ نگین خاتمیت مُهر زد براستی که او پیامبر مهربانی ها بود خبرگزاری شبستان خراسان شمالیطراحی حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت - بخش دوم و پایانی لغزش همه قدرتمندان جز
طراحی حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت - بخش دوم و پایانیلغزش همه قدرتمندان جز بندگان مخلَصشمار قابل توجهی از مستشرقان به پیوند تاریخی و نه ذاتی قرآن و سیاست اعتقاد دارند و بر همین اساس نیز توجه قرآن به سیاست را صرفاً مختص آیات مدنی می دانندطراحی حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت- بخش اول امتزاج بنیادین اسلام سیاسی
طراحی حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت- بخش اولامتزاج بنیادین اسلام سیاسیشمار قابل توجهی از مستشرقان به پیوند تاریخی و نه ذاتی قرآن و سیاست اعتقاد دارند و بر همین اساس نیز توجه قرآن به سیاست را صرفاً مختص آیات مدنی می دانند چکیده قرآن مجید بهگوشه هایى از اخلاق محمد (صلی الله علیه وآله) - حریم قانون، عبادت، زهد، استقامت و احترام به افکار عمومی
گرچه سیره نویسان مورخان و اصحاب حدیث از صدر اول تا کنون جزئیات احوال رسول اکرم را در هزاران آثار و تألیفات خود گرد آورده اند و منابع بسیار غنى و ارزنده در دسترس اهل تحقیق نهاده اند نویسنده آیت الله سید ابوالفضل موسوی زنجانی گرچه سیره نویسان مورخان و اصحاب حدیث از صدر اول تاآخرین نگرانی های رسول خدا صلی الله علیه و آله
زندگی مبارک پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله تا 10 سال پس از هجرت ادامه یافت در هر یک از این سالها وقایع مهمی اتفاق افتاده است که هم از نظر تاریخ عمومی و هم تاریخ اسلام و هم از نظر دینی و ماهیت خود اسلام دارای اهمیتهای ویژه است از جمله در این مدت اسلام توسعه یاف۲۶۱ مورد جنگ الکترونیکی علیه ماهواره های آمریکا/حمله نیروهای آمریکا به ماهواره های خودی
شهیدخبر شهیدنیوز یک مقام نظامی بلند پایه آمریکا به یکی از خطرناک ترین مشکلات ارتش این کشور در عرصه جنگ الکترونیک در برهه فعلی اعتراف کرد به گزارش خبرگزاری فارس ژنرال جان هایتن فرمانده واحد هوا فضای آمریکا در زمینه خطرات فراروی ماهواره های این کشور گفت از این که چندبار ماهوارمنبرهای یک دقیقه ای/قدیس ترین موجود عالم رسول اکرم صلی الله علیه وآله است
وارث خداوند در قرآن می فرماید " لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ " یعنی من برای شما پیغمبری از جنس خودتان آوردم که شما را دوست دارد و حریص است که شما مومن شوید این معرفی عجیبیگوشه هایى از اخلاق محمد (صلی الله علیه وآله) - کودکی، کفالت عبدالمطلب و ابوطالب، شبانی و تجارت
گرچه سیره نویسان مورخان و اصحاب حدیث از صدر اول تا کنون جزئیات احوال رسول اکرم را در هزاران آثار و تألیفات خود گرد آورده اند و منابع بسیار غنى و ارزنده در دسترس اهل تحقیق نهاده اند نویسنده آیت الله سید ابوالفضل موسوی زنجانی صدای شیعه گرچه سیره نویسان مورخان و اصحاب حدیث ازعزاداری شب رحلت پیامبر اسلام و حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در شهر مراوه تپه+تصاویر
شب گذشته مردم عزادار و سوگوار مراوه تپه نیز در سوگ پیامبر ختمی مرتبت و حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بر سر و سینه زدند به گزارش اترک محبین خاندان عصمت و طهارت در مراوه تپه نیز در شب از دست دادن پیامبر ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله و علیه و آله و سلم و شهادت حضرت امام حسن مجتب-
گوناگون
پربازدیدترینها