محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827195780
چرا پیکر امام حسن(ع) را پس از شهادت تیرباران کردند؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: چرا پیکر امام حسن(ع) را پس از شهادت تیرباران کردند؟
شیخ عبّاس قمی نقل میکند که جنازه امام حسن(ع) را تیرباران کردند و هنگام دفن هفتاد چوبه تیر از آن بیرون آوردند.
به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ داستان جانگداز تیرباران کردن جنازهی امام حسن(ع) در میان شیعه معروف است و بسیاری از بزرگان آنرا ذکر کردهاند. برای اولین بار ابن شهر آشوب مازندرانی به نقل ازکتاب ربیع الابرار زمخشری که از اهل سنت بوده، روایت کرده است. وی مینویسد:«و رموا بالنبال جنازته حتی سل منها سبعون نبلا»؛[1]
جنازهی آن حضرت را تیرباران کردند، تا جایی که هفتاد چوبهی تیر به تابوت آویخته شد. - البته ما در ربیع الابرار چاپ جدید آنرا نیافتیم در حالیکه در روض الجنان که خلاصه آن کتاب است این عبارت موجود است، پس احتمالا در چاپهای بعدی آنرا حذف کردهاند- این عبارت را ابن شهر آشوب به دنبال عبارتی که دیگران، از جمله شیخ مفید در باره وصیت آنحضرت ذکر کردهاند، آورده است، ولی خود مفید آنرا ذکر نکرده است.
شیخ عبّاس قمی نیز از صاحب مناقب(ابن شهر آشوب) نقل میکند که: جنازه امام حسن(ع) را تیرباران کردند و هنگام دفن هفتاد چوبه تیر از آن بیرون آوردند.[2] علامه مجلسی نیز به دنبال نقل کلام شیخ مفید آنرا از قول ابن شهر آشوب بیان کرده، ولی در باره آن اظهار نظری نکرده است.[3]
اکنون برای روشن شدن این موضوع به وصیت امام حسن(ع) مبنی بر دفن آنحضرت کنار رسول خدا(ص) که آنرا اساس و بهانه این جسارت دانستهاند میپردازیم. در تاریخ نقل شده است، امام حسن مجتبی(ع) در وصیت خود به امام حسین(ع) فرمودند؛ جنازه مرا کنار قبر پیامبر دفن کنید؛ چون من سزاوارتر هستم از کسانی که بدون اجازه وارد شدند...، ولی اگر مشکلی پیش آمد، راضی به خونریزی نیستم، بلکه جنازه مرا به بقیع ببرید و کنار مادر بزرگم(فاطمه بنت اسد) دفن نمایید.
این مطلب در بیشتر منابع اهل سنت آمده است از آن جمله؛ الاستیعاب،[4] انساب الاشراف،[5] تاریخ یعقوبی،[6] و ابن اعثم کوفی در الفتوح.[7] در کتب شیعه هم برای اولین بار در امالی شیخ طوسی، نقل شده است که آنحضرت به امام حسین(ع) در ضمن وصیت خود فرمود:«...وَ أَنْ تَدْفِنَنِی مَعَ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) فَإِنِّی أَحَقُّ بِهِ وَ بِبَیتِهِ مِمَّنْ أُدْخِلَ بَیتَهُ بِغَیرِ إِذْنِهِ»؛[8] مرا کنار جدم رسول خدا به خاک بسپارید؛ زیرا من به او خانهاش سزاوارترم از کسانی که بدون اجازه او وارد خانهاش شدند.
پس از شیخ طوسی دیگر کتب شیعه مثل بشارة المصطفی[9] و ... به نقل از وی آنرا ذکر کردهاند، ولی در کتبی مثل ارشاد مفید بیانی از این قسمت از وصیت نیامده است و حتی در کافی از قول امام باقر(ع) نقل شده است که امام حسن(ع) وصیت کرده بود که فقط برای تجدید عهد با پیامبر اکرم(ص) جنازهاش را کنار مرقد پیامبر ببرند نه برای دفن، و در دنباله روایت کافی آمده است که امام حسین(ع) در جواب عائشه فرمود تو هتک حرمت خانه پیامبر کردی و پدرت و کسی را که پیامبر او را دوست نداشت آنجا وارد کردی و باید در پیشگاه خداوند جوابگو باشی ... و بدانکه برادرم به من امر کرده که برای تجدید عهد او را پیش رسول خدا ببرم و او آگاهتر از همه به کتاب خدا است که فرمود: «لا تَدْخُلُوا بُیوتَ النَّبِی إِلاَّ أَنْ یؤْذَنَ لَکُم»؛[10] بدون اجازه وارد اطاقهای پیامبر نشوید. ... و ای عایشه تو کنار پیامبر (برای دفن پدرت و عمر) صدای کلنگ را بلند کردی در صورتی که خداوند از بلند کردن صدا کنار پیامبر نهی کرده بود. ... و اگر دفن جایز بود دفن میکردیم تا بدانی که چیزی نیستی ... .[11]
مجلسی در مرآة العقول،[12] در بیان این روایت میفرماید: شاید این کلام بنابر مصلحت گفته شده باشد و بیان بدی کار دفن آندو بدون اذن پیامبر را بیان نماید، و گرنه امام حسن(ع) در حال حیات پیامبر مأذون در دخول بود و بعد از آن نیز... وی در تأیید کلام خود روایت امالی طوسی را که دلالت بر وصیت بر دفن میکرد، ذکر میکند.
همچنین در ارشاد مفید در بیان وصیت آنحضرت آمده است: «هر گاه من از دنیا رفتم چشم مرا بپوشان، مرا غسل ده، کفن نما و بر تختخهای (تابوتی) گذارده، کنار مزار جدم رسول خدا(ص) ببر، تا تجدید عهدى کنم. سپس مرا به سوی قبر جدهام فاطمه بنت اسد(مادر امیرالمؤمنین) منتقل کن و در آنجا به خاک بسپار.
سپس آنحضرت فرمود: به زودى خواهى دید جمعى به این گمان که مىخواهى مرا در کنار قبر جدم به خاک بسپاری، براى جلوگیرى گرد هم مىآیند و مقابلتان میایستند. اکنون به تو سفارش مىکنم برای خدا سعى کن در پاى جنازه من، خونی ریخته نشود. ... مروان و سایر بنی امیه که جزو دار و دسته او بودند یقین کردند که مردم مشایعت کننده قصد دارند بدن مطهر را در کنار رسول خدا به خاک بسپارند؛ از اینرو خود را مجهز به تجهیزات نبرد کردند و با اجتماع خود راه را بر کاروان عزادار بستند. همینکه امام حسین بدن مبارک را به سوی مزار شریف پیامبر حرکت دادند تا تجدید عهدی با جدش رسول خدا کرده باشد؛ طرف مقابل (پیروان سقیفه) در قالب جماعتی در مقابلشان صف آرایی کردند و مانع آنها شدند. عایشه هم سوار بر قاطری به جمع آنها ملحق شد؛ در حالیکه میگفت: ما را با شما چه کار؟! میخواهید کسی را وارد خانه من کنید که من محبت و ارادتی نسبت به او ندارم؟
مروان نوکر معاویه که زمینه را برای عقده گشایی مناسب دید دهان باز کرد و گفت: عثمان در دورترین نقطه مدینه دفن شود و حسن در کنار پیامبر؟! چنین چیزی نشدنی است و بعد با جمله «وَ أَنَا أَحْمِلُ السَّیْفَ» تشیع کنندگان را تهدید به جنگ و برخورد شدید کرد.
نزدیک بود فتنهای به پا شود که ابن عباس جلو رفت و خطاب به مروان گفت:« ارْجِعْ یَا مَرْوَانُ مِنْ حَیْثُ جِئْتَ » برگرد به همان جایی که بودی؛ ما قصد نداریم این بدن مطهر را در کنار رسول خدا به خاک بسپاریم؛ تنها قصدمان این است که با زیارت دادن این بدن مبارک، تجدید عهدی با رسول خدا شده باشد و بعد از آن به سمت بقیع رفته و او را بنابر وصیت حضرتش در کنار قبر مادربزرگش فاطمه [بنت اسد] به خاک میسپاریم.
مطمئن باش اگر وصیت کرده بود که بدن مطهرش را کنار رسول خدا دفن کنیم تو کوچکتر از آن بودی که بتوانی مانع ما شوی، و لکن آنحضرت به خدا و رسولش و نیز حرمت قبر شریفش بیش از دیگران عالم است و میدانست که نباید خرابى در آن پدید آید، چنانچه این کار را دیگران کردند و بدون اذن آنحضرت(ص) به خانهاش وارد شدند.
و باز در ارشاد آمده است: ابن عباس پیش آمد و خطاب به عائشه گفت: این چه رسوائى است؟ عایشه! روزى بر استر و روزى بر شتر! (اشاره به جنگ جمل) میخواهى نور خدا را خاموش کنى و با دوستان خدا بجنگى؟ بازگرد! و از آنچه میترسیدى خیالت راحت باشد که ما طبق وصیت، بدن مطهر را اینجا دفن نمیکنیم خوشحال باش که تو به هدفت رسیدى، ولی خدا هر گاه که باشد انتقام اهل بیت عصمت را از دشمنانشان خواهد گرفت.
«وَ قَالَ الْحُسَیْنُ وَ اللَّهِ لَوْ لَا عَهْدُ الْحَسَنِ إِلَیَّ بِحَقْنِ الدِّمَاءِ وَ أَنْ لَا أُهَرِیقَ فِی أَمْرِهِ مِحْجَمَةَ دَمٍ لَعَلِمْتُمْ کَیْفَ تَأْخُذُ سُیُوفُ اللَّهِ مِنْکُمْ مَأْخَذَهَا وَ قَدْ نَقَضْتُمُ الْعَهْدَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ وَ أَبْطَلْتُمْ مَا اشْتَرَطْنَا عَلَیْکُمْ لِأَنْفُسِنَا»؛ و امام حسین(ع) فرمود به خدا سوگند! اگر برادرم با من پیمان نبسته بود که خونی ریخته نشود، می دیدید که چگونه شمشیرها جان شما را می ستاند، شما همان روسیاهانی هستید که عهد میان ما و خودتان را شکستید و شرایط آنرا باطل ساختید.
آنگاه جنازه امام حسن مظلوم (ع) را به طرف بقیع برده و در کنار قبر جدهاش فاطمه بنت اسد به خاک سپردند.[13]
این عبارت شیخ مفید بود که استاد این فن است، ولی در آن بحث از وصیت بر دفن نیامده بود، به هر جهت، امام حسین(ع) بنابر وصیت برادر، جنازه را به سمت بقیع برد و در آنجا دفن نمود. در این زمینه کتب اهل سنت مثل تاریخ ابن عساکر[14] نیز این موضوع را بیان کردهاند، همچنین نقل شده است که هر دو طرف لباس جنگ پوشیده و میان آنان تیر اندازی شد.[15]
اکنون با توجه به آنجه از این دو کتاب معتبر شیعه نقل کردیم در چند بند به نتیجهگیری و جواب از سؤال مربوط میپردازیم:
1. اصل وصیت آنحضرت مبنی بر دفن کنار پیامبر اکرم(ص)، دلیل محکمی ندارد، حتی بنابر روایت کافی شخص دیگری هم چنین قصدی را نداشته است، و کار ناصوابی محسوب میشده است.
2. پس از آگاه شدن از عدم قصد، همانطور که خود امام مجتبی(ع) پیشبینی کرده بود بهانهای بر چنین قصد شومی نبود، گرچه از بنی امیه و کینههای آنان هر آنچه بگوئی بر میآمد.
3. عملی کردن چنین تهدیدی برای عائشه که در جنگ جمل بیآبرو شده بود، هم پیامد خوبی نداشت با توجه به آنچه مردم مدینه از امام مجتبی(ع)سراغ داشتند جوری که مروان با آن همه خباثت در تشیع جنازه شرکت کرد و از حلم و بزرگواری آنحضرت صحبت نمود.
4. بنابر این، اصل تهدید مسلّم است، ولی عملی شدن آن قطعی نیست، و گرنه بنی هاشم هم آرام نمینشستند و لا اقل در اشعار و یا صحبتهای آنها بعدها، بیش از این بیان میشد.
۵. کشیدن تیر از تابوت قطعا ملازم با برخورد با جنازه و خونی شدن کفن نیست، چون چه بسا به چوبه تابوت برخورد کرده و به جنازه شریف نرسیده باشد؛ لذا ذکری از تعویض کفن در تاریخ نیامده است.
۶. در منابع اهل سنت راجع به تیراندازی غیر از آنچه ابن شهر آشوب از زمخشری نقل کرده و الآن در کتاب او نیافتیم چیزی بیان نشده است. بله وصیت به دفن را بسیاری از آنها نقل نموده بودند.
منابع:
.[1] ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج 4، ص 44، علامه، قم، چاپ اول، 1379ق.
[2]. محدث قمّی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج 1، ص 440، هجرت، قم، چاپ یازدهم، بیتا.
[3]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 44، ص 157، مؤسسة الطبع و النشر، بیروت، چاپ اول، 1410ق.
[4]. ابن عبد البر ،یوسف بن عبد الله، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب، ج 1، ص 391، دار الجیل، بیروت، 1412ق.
[5]. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج 3 ص 55، دار الفکر، بیروت، 1417ق.
[6]. یعقوبی، احمد بن أبی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 225، دار صادر، بیروت، چاپ اول، بیتا.
[7]. ابن اعثم کوفی، محمد بن علی، الفتوح، ج 4، ص 319، دار الاضواء، بیروت، 1411ق.
[8]. شیخ طوسی، الأمالی، ص 160، مجلس ششم، دار الثقافة، قم، چاپ اول، 1414ق.
[9]. طبری آملی، عماد الدین محمد، بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ص 272، المکتبة الحیدریة، نجف، چاپ دوم، 1383ق.
[10]. احزاب ،53.
[11]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 300- 302، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[12]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی، سید هاشم، ج 3، ص 314، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق.
[13]. شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2،ص 16، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق. «فَإِذَا قَضَیْتُ فَغَمِّضْنِی وَ غَسِّلْنِی وَ کَفِّنِّی وَ احْمِلْنِی عَلَى سَرِیرِی إِلَى قَبْرِ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ ص لِأُجَدِّدَ بِهِ عَهْداً ثُمَّ رُدَّنِی إِلَى قَبْرِ جَدَّتِی فَاطِمَةَ بِنْتِ أَسَدٍ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیْهَا فَادْفِنِّی هُنَاکَ فَلَمَّا تَوَجَّهَ بِهِ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ إِلَى قَبْرِ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِیُجَدِّدَ بِهِ عَهْداً أَقْبَلُوا إِلَیْهِمْ فِی جَمْعِهِمْ وَ لَحِقَتْهُمْ عَائِشَةُ عَلَى بَغْلٍ وَ هِیَ تَقُولُ مَا لِی وَ لَکُمْ تُرِیدُونَ أَنْ تُدْخِلُوا بَیْتِی مَنْ لَا أُحِبُّ...».
[14].ابن عساکر، ابو القاسم علی بن حسن بن هبة الله، تاریخ ابن عساکر، ج 13، ص 29، دار الفکر، بیروت.
[15]. همان.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
توضیحات آستان قدس رضوی درباره پولی شدن بخش تحویل امانات!
سرود نوستالژیک دهه شصتیها به نام «رضا رضا»+ صوت
بهترین آهنگهای اجرا شده برای امام رضا(ع) را اینجا بشنوید + دانلود
ویژهنامه مداحی و زیارات ایام عزاداری پایان ماه صفر + دانلود
تجمع لبیک یا رسولالله(ص) در 676 امامزاده برگزار میشود
برگزیدگان هفتمین همایش وقف و رسانه معرفی شدند
نخستین مراسم «هفتههای قرآن و عترت» 19 آذر افتتاح میشود
وقف تابع منافع دولتی نیست/ تشکیل دبیرخانه دائمی همایش وقف و رسانه
اسامی داوران سومین دوره مسابقات تلاوت اعلام شد
اتمام منبتکاری ضریح جدید حضرت عباس(ع) + تصاویر
۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
برنامههای رادیو در ایام شهادت امام حسن و رحلت پیامبر (ص)
برنامههای رادیو در ایام شهادت امام حسن و رحلت پیامبر ص رادیو به ویژگی امام حسن دوران امامت و حضرت رسول اکرم ص و دین اسلام میپردازد به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در ایام شهادت امام حسن و رحلت پیامبر شبکههی رادیویی برنامهگلچین مداحی شهادت امام حسن(ع) و وفات پیامبر(ص) + دانلود
گلچین مداحی شهادت امام حسن ع و وفات پیامبر ص دانلود مجموعهای از بهترین روضهخوانیهای مداحان اهل بیت ع به مناسبت بیست و هشتم ماه صفر در ادامه آماده دریافت است به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان مجموعهای از بهترین مداحی و روضهخو28 صفر؛ شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
امام حسن ع هفت سال از زمان حیات جد بزرگوارش را درك كرد 28 صفر شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام امام حسن علیه السلام در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید بعد از شهادت امیرالمؤمنان علیه السلام به مدت ده سال عهده دار مقام امامت بودند و در 28 صفر سال پنجاه هجری در سن 47 سالگی/پرسش و پاسخ دینی/ چرا امام حسن مجتبی(ع) با «جعده» ازدواج کرد
پرسش و پاسخ دینی چرا امام حسن مجتبی ع با جعده ازدواج کرداشعث بن قیس مردی منافق و دنیاطلب بود او ازدواج دخترش با امام حسن ع را به حضرت امیر ع پیشنهاد داد تا امیرالمؤمنین در یک عمل انجامشده قرار گیرد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس بیست و هشتم ماه صفر سال 50 هجحجتالاسلام فرخی در گفتوگو با فارس تشریح کرد چرا امام حسن(ع) قیام نکرد/ نقش امپراتوری روم در ماجرای صلح
حجتالاسلام فرخی در گفتوگو با فارس تشریح کردچرا امام حسن ع قیام نکرد نقش امپراتوری روم در ماجرای صلحپژوهشگر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات گفت در جریان صلح تحمیلی امام حسین ع پیرو محض برادر بزرگوارش بود هر چند شرایط امام حسن ع که حاکم اسلامی بود و امام حسین ع که به عنودرس اخلاق آیتالله قرهی راهی که مختار در برابر امام حسن(ع) در پیش گرفت
درس اخلاق آیتالله قرهیراهی که مختار در برابر امام حسن ع در پیش گرفتوقتی با بدترین و گناهکارترین انسان هم برخورد میکنند میگویند نکند این یک زمانی برگردد خوب شود اهل معرفت شود ولی من بیچاره که مدّعی هستم در خط هستم یک موقعی خسر الدنیا والاخرة شوم نگاه اولیاء به انسانهاطرح های گرافیکی شهادت امام حسن مجتبی(ع)
8 1 طرح های گرافیکی شهادت امام حسن مجتبی ع 8 2 طرح های گرافیکی شهادت امام حسن مجتبی ع 8 3 طرح های گرافیکی شهادت امام حسن مجتبی ع 8 4 طرح های گرافیکی شهادت امام حسن مجتبی ع 8 5 طرح های گرافیکی شهادت امام حسن مجتبی ع 8 6 طرح های گرافیکی شهادت امام حسن مجتبی ع 8 7 طرح های گرافاشعار ویژه شهادت امام حسن مجتبی(ع)
اشعار ویژه شهادت امام حسن مجتبی ع بیچاره دستی که گدای مجتبی نیست یا آن سری که خاک پای مجتبی نیست بر گریه ی زهرا قسم مدیون زهراست چشمی که گریان عزای مجتبی نیست وقتی سکوتش این همه محشر به پا کرد دیگر نیازی به صدای مجتبی نیست در کربلا هر چند با دقت بگردی چیزی به جز عشق و صفای مجتبیاس ام اس رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)-5
اس ام اس رحلت پیامبر ص و شهادت امام حسن مجتبی ع هنگامه رنج و غم و ماتم شده امشبگریان زغمى دیده عالم شده امشبپایان شب آخر ماه صفر است اینیا آنکه ز نو ماه محرّم شده امشباز داغ جگر سوز نبى سیّد ابرارنخل قد زهرا و على خم شده امشب °•°•°•°•°•°•°•°•° اس ام اس رحلت پیامبرحلت پیامبر اعظم (ص) وشهادت دو اخترتابناک امامت وولایت امام حسن مجتبی وامام رضا علیهماالسلام تسلیت باد !
پایگاه خبری تحلیلی کیاپرس Kiapress ir درج مطلب فقط با ذکر پایگاه خبری کیا مجاز است ایمیل مستقیم kiapresse gmail com شماره پیامک ۰۹۳۹۵۳۷۱۷۷۷ اخبار مرتبط اقتصاد کشور از نفتی بودن و دولتی بودن رنج می برد رهبر معظم انقلاب درگذشت والده رئیس جمهور را تسلیت گفتند کلیه قطعنامه ها-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها