تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804729955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیاده روی نجف تا کربلا تجلی هویت شیعی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


پیاده روی نجف تا کربلا تجلی هویت شیعی جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - علی محمد خوانساری


چند سالی است که هر سال بیش از سال پیش اقبال و اشتیاق به این پیاده روی فزونی می گیرد تا جایی که در سال های اخیر حاکمیت نیز وارد این عرصه شده و در هرچه پر رنگتر کردن این اجتماع به انواع مختلف از کمک های مادی، تبلیغاتی، بسیج نیرو، اعزام نیروهای متخصص و تامین هرچه بیشتر امنیت این مراسم تلاش کرده است. در این سال ها اقبال به این مراسم چنان نهادینه شده که گروه کثیری آن را چونان موسم حجی هرساله برای خود مقرر کرده‌اند و از میقات نجف عازم کربلا می شوند و برخود می بالند که چندین سال متوالی است نائل به انجام این فریضه شده اند. رسم زیارت امام حسین در روز اربعین چونان زیارت سایر ائمه از روزگار قدیم مرسوم بوده است، همان گونه که به طور مثال در روز شهادت امام رضا نیز عده ای به زیارت آن حضرت می روند. در گذشته به علت محدودیت امکانات، راه طبیعی  برای عموم مردم سفر با پای پیاده بوده و این روند از قدیم الایام به گونه طبیعی خود، ادامه داشت تا روزگار صدام، که وی کوچ به قصد زیارت بارگاه امام حسین را از دیگر شهرها در روز اربعین ممنوع کرد و با متخلفان به شدت برخورد می کرد. بعد از سقوط صدام با از بین رفتن عامل محدودیت، مردمی که سالها بود از زیارت امام خود نهی شده بودند و حسرت زیارت آزادنه را با خود یدک می کشیدند چون پرندگان رها شده از قفس به زیارت امام و مولای خود شتافتند و از آن زمان تا کنون سال به سال بر شمار این زائران پیاده افزوده می شود. ایرانیانی که در قدیم شاید قلیلی از آنها این عمل را انجام داده بودند آن هم نه به قصد پیاده روی از نجف تا کربلا بلکه به قصد زیارت امام حسین، که از ایران با وسایل معمول آن روزگار عازم سفر می شدند، اکنون نه تنها بر کثرتشان افزوده می شود بلکه حاکمیت ایران نیز دست به کار شده و برای هرچه انبوه تر شدن و پرشورتر کردن این اجتماع تلاش می کند. اما سوالی مطرح است. علت این اقبال متحدث چیست که اکثر اقشار جامعه را با گرایشات فرهنگی و سیاسی مختلف؛ از طرفدار تا مخالف و از اصلاح طلب تا محافظه کار را عازم این مراسم می کند؟ جواب شاید در مفهموم کسب هویت شیعی نهفته باشد. شیعه به عنوان یک حقیقت، امر دشوار و سخت و طاقت فرسایی است که عمل بدان نیازمند گذاشتن و گذشتن از همه چیز است، از مال و خانواده و فرزندان گرفته تا اعتبار، موقعیت،  پست و مقام. شیعه مکتب نه گفتن است به همه ی مصالح. مکتبی است که در آن علی می گوید: "إنی العالم بما یصلحکم، و یقیم أودکم، ولکنی والله لاأری إصلاحکم بإفساد نفسی" "و من راه راست کردن کژیهای شما را نیک می دانم، اما به خدا سوگند که خواستار اصلاح شما به بهای فاسد کردن خویش نیستم". در این مکتب، حقیقت ویک فرد آن چنان ارزشمند است که حتی بقای یک حکومت و اصلاح یک قوم ارزش پای نهادن بر روی آن را ندارد این فرهنگ کجا و حال امروز ما کجا. در شیعه برای گفتن یک نه شاید مجبور شوی چونان حسین، یاران و اقوام و فرزندانت را فدا کنی و خانواده ات را به اسارت تاریخ ساز سپاری.  حقیقت شیعه همان حقیقت اسلام است نه چیزی جدای از آن. اسلامی که در آن به راحتی مال و فرزند را فتنه میخواند و هیچ کسی در آن ارزش و اعتبار ویژه ای ندارد و در آن حتی پیامبرش نیز قدسی نیست و خدای او در مقابل پیروانش این گونه با او سخن می گوید: "ولو تقوّل علينا بعض الاقاويل، لاخذنا منه باليمين، ثم لقطعنا منه الوتين، فما منكم من أحد عنه حاجزين" "و اگر پاره اي گفته ها بر ما بسته بود، دست راستش را سخت مي گرفتيم، سپس رگ قلبش را پاره مي كرديم، و هيچ يك از شما مانع از او نميشد"   عمل به اسلام و شیعه به عنوان یک حقیقت، سخت و دشوار است، از همین روی افراد خواهان داشتن این دو به عنوان یک هویت می شوند چرا که در اسلام یا شیعه هویتی فرد مسئولیت و تکلیف اجتماعی ندارد و نیازی به قربانی کردن خود، خانواده، شخصیت، پست و مقام نیست و صرفاً اسلام یا شیعه، چیزی است که به آن افتخار میکند و بر آن می بالد. ولی برخلاف حقیقت شیعه که با حقیقت اسلام یکی است هویت شیعی تنها منحصر به هویت اسلامی نیست و متفاوت از آن است. در اسلام تنها اجتماع و مراسم عمومی، چندروزه و فیزیکال که مشترک بین همه فرق اسلامی است و مسلمانان بر کثرت شرکت کنندگان در آن مفتخرند و به آن مباهات می کنند و آن را به نوعی نماد همبستگی، افتخار، عزت، شکوه و قدرت خود می دانند حج است که در آن مسلمین، هدف واحدی که همان انجام دستور الهی در بجای آوردن حج بیت الله الحرام است را انجام می دهند. ولی این عمل، مشترک بین تمام مسلمین است و از این روی این عمل یک شاخصه هویتی محسوب نمی شود. از طرف دیگر برگزار کننده مراسم حج، اهل سنت هستند و کشوری برگزار کننده این مراسم است که خود را سردمدار قرائت سنی از اسلام می داند، از همین روی سایرین مجبور به تمکین از پاره ای از دستورات فقهی آنان اند. به همین روی یک شیعه با قرائت عامیانه آن، که قرائتی حداکثری در عالم تشیع است نمی تواند به اصطلاح در این مراسم شیعه گری خود را بروز دهد؛ در نماز مهر بگذارد، زیارت عاشورا بخواند، قبر و ضریح را ببوسد و آزادی عمل در ظهور و بروز هویت خود را داشته باشد. تشیع هویتی، محتاج اجتماع، مراسم و مناسکی بود جایگزین حج. که با ضوابط و شرایط خود آن را مدیریت کند و اعمال خود را آشکارا انجام دهد. مهمتر از این آزادی در انجام اعمال، انحصار عمل به فرقه خود است و در این راه چه چیز بهتر از پیاده رویی چند روزه تا کربلا؛ "مکان مختص و مقدس شیعیان". از این روست که هرسال بر تعداد افرادی که در این مراسم شرکت می کنند افزوده می شود. چرا که این مراسم تجلی هویت شیعی آنان است و با یاد آوری این نکته در بین خود که در حج بین دو تا حداکثر سه ملیون نفر شرکت می کنند و ما در مراسم خود چند برابر آنانیم بر خود می بالند و ایران نیز تلاش و تبلیغات خود را در جهت هرچه پررونق شدن این مراسم به کار میبندد که قدرت خود را در برگزاری مراسم و مناسک اینگونه به رخ عربستان و جهان  بکشد و قدرت شیعی خود را در مناسبات سیاسی این منطقه بحران زده به اثبات رساند. چه جالب که این پیاده روی، نقطه اتحاد حکومت و مردم از هر گرایش سیاسی است. اولی از آن برای قدرت نمایی در برابر حریف بهره می برد و دومی برای افتخار به خود و هم کیشان خویش و تجلی هویت شیعی به چنین مراسم باشکوهی می بالد.    ۴۷۲۳۶  

کلید واژه ها: پیاده روی - اربعین - کربلا -




چهارشنبه 18 آذر 1394 - 13:23:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن