تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804692454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاست موجود در بسته خروج از رکود مبتنی بر تقسیم کار جهانی پایه ریزی شده است/ بسته خروج از رکود طوری طراحی شده است تا اقتصاد رانتی و دولتی ادامه یابد


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: حسین زندی کارشناس و پژوهشگر اقتصادی درباره ساختار اقتصاد ایران به خبرنگار تراز گفت: اقتصاد ایران از حدود صد سال پیش و بعد از دستیابی به منابع زیرزمینی مانند نفت به مرور زمان به یک اقتصاد نفتی تبدیل شد که درآمدهای نفتی عنصر اساسی و محوری اقتصاد ایران شد.

به گزارش تراز ،حسین زندی کارشناس و پژوهشگر اقتصادی درباره ساختار اقتصاد ایران به خبرنگار تراز گفت: اقتصاد ایران از حدود صد سال پیش و بعد از دستیابی به منابع زیرزمینی مانند نفت به مرور زمان به یک اقتصاد نفتی تبدیل شد که درآمدهای نفتی عنصر اساسی و محوری اقتصاد ایران شد. وی افزود: حول این محور بوروکراسی عریض و طویلی ایجاد شده و درآمدهای نفتی نیز رانت قابل توجهی برای کشور ایجاد کرد.
زندی در ادامه تصریح کرد: بر این اساس ما با گذشت ده ها سال هنوز یک اقتصاد رانتی با یک بوروکراسی پیچیده داریم که خواه و ناخواه اقتصاد ما حول آن قرار گرفته است. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شما اگر بخواهید یک فعالیت اقتصادی انجام دهید فعالیت شما زمانی بازدهی خواهد داشت که بتوانید به نحو مقتضی به مرکز توزیع این رانت که دولت است نزدیک شوید. یعنی موتور محرکه و جهت گیری های اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی و رانتی است یا به تعبیری یک نوع سرمایه داری دولتی در اقتصاد ایران حاکم است. وی در توضیح سرمایه داری دولتی اظهار داشت: سرمایه داری از این جهت که ما وابسته به یک سرمایه عظیم نفتی بوده و دولتی نیز از این جهت که دولت این رانت نفتی را در جامعه توزیع می کند.
زندی ضمن اشاره به تقسیم کار بین المللی در دنیا گفت: این موضوع اتفاقی نیست بلکه اگر به لحاظ اقتصاد بین الملل به آن نگاه کنیم در تقسیم کار جهانی که بین کشورهای مختلف شکل گرفته است هر کشور و منطقه ای باید نقش خاصی را ایفا کند که نقش ایران در این تقسیم کار، تولید مواد خام و اولیه و مصرف مواد صنعتی و مصرفی است.
وی با اظهار تاسف از ذهنیت مدیران دولتی اظهار داشت: متاسفانه مسئولین، دولتمردان و تمام کسانی که در سیستم موجود تحصیل کرده و ذهنیت شان شکل گرفته است این موضوع را پذیرفته و اراده چندانی برای شکستن این موضوع وجود ندارد. زندی افزود: هر نوع سیاستی که در اقتصاد ایران از سوی دولتمردان عنوان می شود قاعدتا در جهت تقویت همین سیستم موجود است که حتی همین سیاست های موجود در قالب بسته خروج از رکود نیز در همین چهارچوب قرار دارد.
این پژوهشگر اقتصادی در ادامه بیان داشت: با تمرکز روی این سیاست ها متوجه می شویم که این سیاست ها طوری طراحی وچیده شده اند که وضعیت موجود دولتی و رانتی اقتصاد ایران به نحوی حفظ شده و اراده ای برای واگذاری اقتصاد به مشارکت های مردمی وجود ندارد. وی با اشاره به ساختار فکری معیوب در سازمان برنامه خاطرنشان کرد: واقعیت موجود در اقتصاد ایران این است که کارشناسان سازمان برنامه منطق برنامه ریزی و بودجه بندی خود را رفع نیازهای دستگاه های دولتی می دانند یعنی مسئله مهم حفظ ساختار موجود دولت و شرکتهای دولتی است.
زندی در خاتمه با اشاره به طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو افزود: اولین نمونه عینی این ماجرا همین تسهیلات خودرو بود که خودروسازان وابسته به دولت که به دلیل عدم کارآیی و کیفیت پایین محصولات خود در حال ورشکستگی بودند اما جانب آنها توسط دولت گرفته شده و با ارائه این تسهیلات بدون هیچ تغییری در ساختار این شرکت ها آنها به فعالیت خود ادامه می دهند.





زمانبندی انتشار: 17 آذر 1394 - 11:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن