تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804335626
![نمایش مجدد: ابعادی دیگر از پشت پرده «رستاخیز»/ دلایل استعفا از شورای عالی سینما refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
ابعادی دیگر از پشت پرده «رستاخیز»/ دلایل استعفا از شورای عالی سینما
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ابعادی دیگر از پشت پرده «رستاخیز»/ دلایل استعفا از شورای عالی سینما
چه تضمینی وجود دارد که اگر هاله نور در این فیلم گذاشته شود، پس از آن به بهانه دیگری فیلم را از پرده پایین نکشند؟
![](http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1394/9/16/3878798_247.jpg)
احمدرضا درویش کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص شرط قرار دادن افکت نور بر چهره چند تن از شخصیتهای فیلم برای اکران عمومی، اظهار داشت: فیلم «رستاخیز» با پروانه ساخت در مدت 10 سال ساخته شد و پروانه نمایش قانونی و شرعی بنا بر گفته آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی، دریافت کرد. در شورای صدور مجوز فیلم یک مجتهد عادل حضور داشته است و این بدان معنی است که این فیلم از پشتوانه شرعی برخوردار است. در فتوایی که از سوی مراجع عالیقدر وجود دارد در خصوص تصویرسازی چهره معصومین، بزرگان دین و شخصیتهای مقدس توضیح داده شده و عوامل سازنده فیلم هم بنا بر مستندات و فتوا و نظرات مراجع محترم عمل کردند.
وی در ادامه افزود: فیلم یکبار از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نمایش گرفت و اکران شد و توسط دولت از پرده پایین کشیده شد. این تصمیم که موجب خسارات مالی و معنوی و تبعات بسیار شده، باید بررسی شود. از جمله تبعات این اقدام تأثیر بر افکار عمومی و خسارت تهیهکننده و سرمایهگذار فیلم است. چون این فیلم با بودجه بخش خصوصی ساخته شده، حقالناس محسوب میشود.
این کارگردن با اشاره به تبعات داخلی و خارجی این اقدام بیان کرد: مسئولیت این خسارات و تبعات بر عهده دولت است، نظر مراجع و فتاوای معتبر برای سازندگان «رستاخیز» محترم است؛ اما ایجاد اجماع در امور مربوط به حاکمیت وظیفه فیلمساز نیست؛ ایجاد اجماع بین نهادهای تخصصی از جمله در حوزه فقهی و شرعی که حساس و مهم است، وظیفه بنده و امثال من نیست. من بر اساس نظر مراجع تقلید و بنا بر فتوای مرجع تقلید خودم فیلم ساختم. این اجماع نظر بر عهده دولت است.
وی همچنین عنوان کرد: اگر این فیلم مسئله شرعی و فقهی داشت، هیچ وقت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی همه امکانات خود را برای حمایت از آن نمیگذاشت و خرج نمیکرد. رسانه ملی هم امکانات تبلیغاتی خود را برای تبلیغات آن اختصاص نمیداد.
درویش با اشاره به بازبینی فیلم توسط چند تن از مراجع افزود: نگارش فیلمنامه و آنچه قرار بود نمایش داده شود و سپس نسخه فیلم به حوزه علمیه قم و نجف تقدیم شده است. مراجعی همچون مرحوم استاد سید جعفر شهیدی، استاد آینهوند و علمایی که دقت نظر داشتند فیلم را دیدهاند و نظرات و پیشنهادات خود را دادهاند. البته ممکن است در این زمینه اختلاف نظراتی هم وجود داشته باشد؛ ولی ما بر اساس مجوز قانونی و حجت شرعی و مبتنی بر اکثریت آرا فیلم را اکران کردیم و مسئولین کشور بر اساس مصالحی که مورد احترام ماست، مانع ادامه اکران فیلم شدند. اما انصاف نیست که تبعات اجرای این مصلحتبینی نادیده گرفته شود. مصالح دولت، مصالح مردم و مورد احترام است؛ اما چطور امکان دارد یک فیلم از نظر شرعی و فقهی مشکل داشته باشد و نهادهایی که متخصص و حساس در این زمینه هستند، نسخه فیلم را پیش خرید کنند؟! نهادهایی که از بنده و سازندگان فیلم بسیار حساستر هستند.
درویش با اشاره به این مطلب اظهار داشت: مگر امکان دارد که حوزه هنری بدون بازبینی و توجه به مبانی شرعی و قانونی از اثری حمایت کنند؟ این خلاف انصاف است و من متأسفم برای حوزه فرهنگ و هنر که رویهای ایجاد شده که یک فیلمساز و سازندگان آثار هنری را در قلمرو تولیدات فرهنگی هنری کشور، در مقابل دولت قرار دادهاند. اگر من تغییرات را به راحتی بپذیرم، معلوم میشود در طول ساخت فیلم بر باور درونی خود حرکت نکردهام.
وی با اشاره به اهمیت نظر مراجع تقلید بیان کرد: ما مبتنی بر فتوا و نظر مراجع عالیقدر حرکت کردیم که نسبت به تشبیه و شبیهسازی اولیاء و انبیاء که اتفاقاً هیچ کدام در این فیلم حضور نداشتند عمل کنیم. نظر مراجع فصل الخطاب ماست. بر اساس تأکید مراجع معظم تقلید و مرجع بزرگواری که به نظر ایشان به لحاظ شرعی و فقهی عمل کردیم، توکل بر خدا کردیم تا ببینیم ادامه ماجرا چه خواهد شد و انشاالله که مشکل حل شود. ما بر باورمان ایستادهایم و فکر میکنیم قدم کوچکی برای تبلیغ راه اهل بیت انجام دادهایم.
درویش عنوان کرد: دولت باید مسئولیت تبعات این اقدام و مصلحت اندیشی را بپذیرد. دولت تربیت یافته مکتب امام (ره) مسئول است و باید با سازندگان آثار فرهنگی و هنری با انصاف برخورد کند و با تدبیر آنچه که از تصمیم او به وجود آمده را چاره اندیشی کنند.
کارگردان «رستاخیز» با اشاره به مصاحبه تلویزیونی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سریال «مختارنامه» گفت: این سریال را رسانه ملی ساخته بود و میتوانست نسبت به اعمال تغییرات و حذف سکانسهای آن تصمیم بگیرد.
آقای جنتی در مصاحبه خود با اشاره به حذف سکانس نمایش چهره حضرت عباس (ع) گفت: که نمایش سریال با حذف این بخش انجام شد و در مورد «رستاخیز» هم با قرار دادن افکت نور، فیلم اکران خواهد شد. ما این الگو را میپذیریم.
من از نظر معنوی مشکلی با این اقدام ندارم ولی حقوق مالکیت سازندگان فیلم باید رعایت شود. باید با مالکان فیلم که بخش خصوصی است، با انصاف رفتار شود. این فیلم با سرمایه شخصی و با شریک خارجی ساخته شد. عاشقان سیدالشهدا برای ساخت آن تلاش کردند. اصلاً چه تضمینی وجود دارد که اگر هاله نور در این فیلم گذاشته شود، پس از آن به بهانه دیگری فیلم را از پرده پایین نکشند؟
وی تصریح کرد: دولت محترم بر اساس مصلحتی که در نظر داشته چه سیاسی و چه اجتماعی یا به قول خود آقای جنتی که در مقابل افکار عمومی گفت که ما برای اینکه موضوع توافق هستهای تحتالشعاع مسئله دیگری قرار نگیرد، تصمیم گرفتیم جلوی اکران «رستاخیز» را بگیریم، باید مسئولیت تبعات آن را بر عهده بگیرد. برای ساخت این فیلم سازماندهی وسیع ملی انجام شد. این فیلم فرصت داشت که در بین مخاطبان کشورهای کانادا، آمریکا، دنیای غرب، پاکستان، عراق و... توزیع شود. تهیهکننده این فیلم هماهنگیهای لازم با رئیس سازمان حج و زیارت و آستان مقدس سیدالشهدا و... را انجام داده بود؛ ولی به خاطر این تصمیم دولت نشد و این اتفاق برای فیلم نیفتاد.
درویش ادامه داد: تصور ما این است که انشاالله یک راه حل در حوزه فرهنگی کشور شکل بگیرد و این مسئله حل شود. دلایل این اقدام باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. به هر حال یا این اتفاق میافتد یا اینکه کسانی در جایگاههای بالاتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه ورود پیدا میکنند و این قضیه را با خیرخواهی حل میکنند یا اینکه بالاخره، کشور دستگاه قضایی دارد و برای حل و فصل مسائل بین قوا، قوا و مردم و بین مردم اقدام میکند. همین که این فیلم ساخته شد، موجب برکت، موهبت و اقبال بزرگ برای سازندگان آن است.
درویش در خصوص دلیل استعفا از شورای عالی سینما توضیح داد: این استعفا هم به قضیه «رستاخیز» ربط دارد، هم ربط ندارد. شرایطی که بر رستاخیز گذشت، بخشی از آن مربوط به اوضاع سینمایی کشور میشود. من اعتقاد دارم ساختار عریض و طویل سازمان سینمایی در قواره ما نیست و اصلاً نیازی به چنین دستگاه عریض و طویلی نیست. ما همیشه میشنویم که دولتها شعار کوچک سازی و کاهش تصدیگری را سر میدهند؛ اما در عمل اینطور نیست. ما نیازی به این طول و تفصیل و فضاهای عجیب و غریب و متنوع بوروراتیک نداریم. قواره سینما باید در ارتفاع و عمق باشد نه طول و عرض.
وی در خصوص لزوم ایجاد شورای عالی سینما عنوان کرد: سینما نیازمند چنین سازمان و چنین شورایی (شورای عالی سینما) نیست؛ آن هم با ریاست رئیس جمهور که درگیر این همه مسئله کلان کشور است. در داخل سازمان سینمایی چه نیازی به اداره کل روابط عمومی و اداره کل تحقیقات سمعی و بصری وجود دارد؟ این ادارات افراد را درگیر فضای اداری میکند نه مسائل مهم سینما.
این فیلمساز تصریح کرد: مصوبات سالهای قبل شورای عالی سینما هیچ وقت اجرایی نشده و این شورا دچار انفعال است. یک طرح در این شورا مطرح شد که تصویب نشد؛ ولی اجرایی شد و آن هم تأسیس «مدرسه ملی سینما» بود. اکثریت اعضاء با در نظر گرفتن اولویتهای سینما با توجه به مسائل و فقر بودجهای و سینما آن را نپذیرفتند. این مدرسه با تأثیر گرفتن از آکادمی های خارجی سینمایی که هیچ تناسب و هماهنگیای با فرهنگ و هنر ما ندارد، فعالیت میکند. در شرایطی که مسائل مهمتری مثل بودجه در سینما مطرح است، به نظر میرسداینگونه اقدامات بر اساس سلیقه شخصی مسئولان است.
وی در پایان گفت: با دلایلی که گفتم حضور خود را در این شورا لازم نمیدانم. ما در شرایطی که در آن هستیم و حوزه سمعی و بصری هر روز با افزایش کیفیت در جهان پیشرفت میکند، وجود چنین شورایی با این عرض و طول را لازم نمیدانم.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
دلایل استعفای کارگردان «رستاخیز» از شورای عالی سینما
پرویز پرستویی از«دیار عاشقان» تا «بادیگارد»/دوباره پرویز،دوباره ابراهیم ودوباره حاج کاظم!
درخواست احمدرضا درویش از مسئولان/ نصیریان:سینما چه حرفی برای گفتن دارد؟
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
دلایل استعفای کارگردان «رستاخیز» از شورای عالی سینما
دلایل استعفای کارگردان رستاخیز از شورای عالی سینما احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز استعفایش از حضور در شورای عالی سینما را پس از 5 ماه رسانهای کرد و دلایل آن را نیز برشمرد به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان احمدرضا درویش - فیلدلایل استعفای درویش از شورای عالی سینما
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۲ احمدرضا درویش - فیلمساز - در نامهای خطاب به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفای خود را از شورای عالی سینما اعلام کرد به گزارش ایسنا درویش در متن این استعفا که 6 روز بعد از پایین کشیده شدن فیلم رستاخیز 30 تیر 1394 از پرده سینماها نوشته شدهاستعفای کارگردان رستاخیر از شورای عالی سینما رسانه ای شد
استعفای کارگردان رستاخیر از شورای عالی سینما رسانه ای شد تهران- ایرنا- کارگردان فیلم رستاخیر متن استعفای خود از شورای عالی سینما را پس از پنج ماه رسانه ای کرد به گزارش عصر شنبه گروه فرهنگی ایرنا در متن استعفای احمدرضا درویش خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است از آن جا کاحمدرضا درویش استعفایش از شورای عالی سینما را رسانهای کرد
احمدرضا درویش استعفایش از شورای عالی سینما را رسانهای کرد احمدرضا درویش استعفای خود از شورای عالی سینما را پس از پنج ماه رسانه ای کرد به گزارش خبرگزاری مهر احمدرضا درویش بعد از پایین کشیده شدن فیلم رستاخیز توسط وزارت ارشاد از پرده نمایش در اولین روز اکران این فیلم نسبت به ایدرویش استعفایش را از شورای عالی سینما بعد از 5 ماه رسانه ای کرد
درویش استعفایش را از شورای عالی سینما بعد از 5 ماه رسانه ای کرداحمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز استعفایش از حضور در شورای عالی سینما پس از 5 ماه رسانه ای کرد و دلایل آن را نیز برشمرد به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس احمدرضا درویش استعفای خود را از حضور در شورایافشاگری صبا کمالی از پشت پرده سینما
افشاگری صبا کمالی از پشت پرده سینما صبا کمالی گفت من وقتی وارد این عرصه شدم شرایط خیلی محترمانه تر بود اوضاع هنر نسبت به چند سال اخیر چه از نظر مالی و چه از نظر اخلاقی خیلی بهتر بود ولی چند سالی است که شرایط به گونه ای دیگری است خبرگزاری میزان صبا کمالی بازیگر تئاتر و تلویزیونافشاگری خانم بازیگر از پشت پرده سینما
افشاگری خانم بازیگر از پشت پرده سینما صبا کمالی گفت من بابت هر جواب ردی که به پیشنهاد وقیحانه تهیه کنندگان دادم آنها مرا 5 سال به عقب پرت کردند یک مشت موجودات حقیر که اسم دیگری را روی آنها نمی توان گذاشت میزان صبا کمالی بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت چند سالی است که دیگر کارهایشورای عالی سینما اتفاقات خوبی را رقم زده است
شورای عالی سینما اتفاقات خوبی را رقم زده است معافیت گمرکی بیمه طلایی دیجیتالی کردن سینماها بخشی از اتفاقات شورای عالی سینما است محسن علی اکبری تهیهکننده در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص شورای عالی سینما گفت شروع شورای عدرویش استعفایش از شورای عالی سینما را با انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد رسانه ای کرد
کارگردان رستاخیز با انتشار نامه ای خطاب به وزیر ارشاد آورده با تشکیل دولت تدبیر و امید چشم اندازی پرامید پیش روی هنرمندان و نخبگان قرار گرفت اما به دلیل عملکرد شما و سایر مسئولان فرهنگی ذیربط تبدیل به یأس و تزریق ناامیدی شدبه گزارش نسیم فارس نوشت احمدرضا درویش استعفای خاستعفای احمد رضا درویش از شورای عالی سینما
به گزارش " بوشهرنیوز " به نقل از مهر احمدرضا درویش بعد از پایین کشیده شدن فیلم رستاخیز توسط وزارت ارشاد از پرده نمایش در اولین روز اکران این فیلم نسبت به این رفتار وزارت ارشاد معترض شد که این اعتراض در چند ماه اخیر نیز ادامه داشته است همچنین در همان روزها شنیده می شد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها