تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805019208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشگاه فرهنگيان 813 روز با سرپرست اداره مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دانشگاه فرهنگيان 813 روز با سرپرست اداره مي‌شود
اولويت واحدهاي دانشگاهي دانشگاه آزاد در دورترين نقاط كشور نسبت به دانشگاه فرهنگيان در رئيس دار شدن/ اصرار آموزش و پرورش بر معرفي يك گزينه منحصربه‌فرد براي رياست دانشگاه فرهنگيان به عنوان تنها دانشگاه تخصصي تربيت معلم همراه با ابهام در تعيين اولويت‌ها در كميته انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها باعث شده دانشگاه با اهميتی مانند فرهنگيان بعد از گذشت 813 روزهنوز بدون رئیس بماند.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 


اصرار آموزش و پرورش بر معرفي يك گزينه منحصربه‌فرد براي رياست دانشگاه فرهنگيان به عنوان تنها دانشگاه تخصصي تربيت معلم همراه با ابهام در تعيين اولويت‌ها در كميته انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها باعث شده دانشگاه با اهميتی مانند فرهنگيان بعد از گذشت 813 روزهنوز بدون رئیس بماند. مسئله‌ای که ادامه‌اش احتمال وجود فشار از سوي جريان‌هاي سياسي در انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها را تقويت كرده است.
تعيين تكليف ساختار مديريتي دانشگاه‌ها و مراكز علمي و فناوري از آن جهت اهميت دارد كه با هدايت منابع در بخش آموزش، پژوهش و طراحي و توليد فناوري ارتباط مستقيم دارد، آن هم در شرايطي كه بسياري از مؤلفه‌هاي تمدن‌ساز براي ما وابسته به توسعه علم و ارتقاي فناوري و صنعت داخل است. درك همين اندازه حساسيت روي ساختار مديريت راهبردي و هدفمند جريان توسعه علم و فناوري كافي است براي اينكه تأكيدات مقام معظم رهبري بر مديريت دانشگاه‌ها را درك كنيم و با اين معيار عملكرد دولت‌ها را در حوزه مديريت آموزش عالي بسنجيم.
در اين ميان شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان مرجع تعيين صلاحيت‌هاي مديران دانشگاهي كشور و راهبري راهبردي جريان علم و فناوري در دانشگاه‌ها نقش بسزايي دارد. با اين وجود، اين شورا در طول عمر فعاليت خود در دوره‌هاي مختلف اجرايي، براي تعيين رؤساي دانشگاه‌ها با چالش‌هايي مواجه بوده و همين چالش‌ها باعث شده چندين بار قانون مدت سه ماهه سرپرستي بر دانشگاه‌ها و تمديد سه ماه ديگر را ناديده بگيرد. ملاحظاتي اجرايي از قبيل عدم موفقيت وزراي پيشنهادي كابينه در گرفتن رأي اعتماد از مجلس، استيضاح مكرر وزير و برگزيدن و معرفي فرد صلاحيت‌دار برخي از دلايلي بوده كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ترجيح داده در اينگونه موارد از ميزان حساسيت خود روي بندهاي قانوني در تعيين رؤساي دانشگاه‌ها كم كند.
  تقويت احتمال فشارهاي سياسي در انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها
اما در مورد دانشگاه فرهنگيان هرچه مراجع تصميم‌گير محدوديت‌ها را ناديده مي‌گيرند، حساسيت افكار عمومي و جامعه دانشگاهي بيشتر مي‌شود. اين در حالي است كه مخالفت‌ها با گزينه پيشنهادي براي رياست دانشگاه فرهنگيان باعث نشده گزينه ديگري از سوي وزير معرفي شود به طوري كه گزارش‌هاي رسيده از شوراي عالي انقلاب فرهنگي نشان مي‌دهد كه مخالفت‌هاي برخي از اعضاي كميته مزبور با گزينه‌هاي معرفي شده در تأييد رياست آنها بيشترين نقش را داشته است اما اصرار روي يك فرد خاص با وجود مخالفت‌ها و شواهد بررسي شده از سوي برخي از اعضاي كميته انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها در رد صلاحيت‌هاي وي جاي تعجب دارد. طولاني شدن تكرار اين رفت و برگشت در معرفي يك فرد از سوي وزير آموزش و پرورش و رد صلاحيت او از سوي كميته انتخاب، گمانه‌زني‌ها مبني بر نقش فشار جريان‌هاي سياسي در معرفي گزينه‌هاي رياست دانشگاه‌ها در دولت كنوني را تقويت مي‌كند.
 
ترجيح سرپرستي كهنه بر رياست جديد
روند معرفي و رد در حالي ادامه دارد كه حتي اين روزها ديگر آن حساسيت اوليه روي محدوده اختيارات قانوني وزير براي تمديد حكم سرپرستي يا محدوده اختيارات سرپرست در اتخاذ تصميمات راهبردي در دانشگاه‌ها از بين رفته است. به بيان ديگر اقداماتي از جمله حذف و اضافه كادر آموزشي و پژوهشي و اخراج و استخدام هيئت علمي و تصميم‌گيري براي ظرفيت پذيرش دانشجو و عدول از قوانين و اساسنامه دانشگاه در اين رابطه و تعيين تكليف براي فعاليت‌هاي تشكيلاتي دانشجويان ديگر توجه سياستگذاران را جلب نمي‌كند. اگرچه بيش از دو سال از عمر سرپرستي براي يك دانشگاه گذشته باشد.
از طرفي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز براي كاهش فشار افكار عمومي در تعيين تكليف رؤساي دانشگاه‌ها به طور متوسط يك هفته در ميان خبري از انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها اعلام مي‌كند. اخباري با تيترهايي نزديك به اينكه تعدادي رئيس دانشگاه از سوي كميته تعيين رؤساي دانشگاه‌ها انتخاب شدند اما مراجعه به متن خبر نشان مي‌دهد كه تعداد قابل توجهي از رؤساي ياد شده در تيتر اخبار، رؤساي واحدهاي دانشگاهي دانشگاه‌هايي مانند دانشگاه آزاد هستند.
 
وقتي اصرار و ابهام در هم مي‌آميزند
اگرچه پيگيري‌هاي «جوان» براي پي بردن به نحوه انتخاب اولويت‌ها در تعيين تكليف رؤساي دانشگاه‌ها از سوي كميته ياد شده نتيجه‌اي در بر نداشت اما مشاهدات نشان مي‌دهد دانشگاه‌هاي تعيين تكليف شده اگرچه در حد يك واحد دانشگاهي كوچك، از نگاه كميته تعيين رؤساي دانشگاه‌ها از تنها دانشگاه تخصصي تربيت معلم مهم در بهره‌مندي از رئيس مهم‌ترند.
دانشگاه تهران نيز به عنوان نماد آموزش عالي مدرن كشور پيش از اين و به دلايل نزديك به آنچه ذكر شد از بهمن سال 92 تا 19 خرداد سال جاري يعني 476روز در دولت يازدهم به بي‌رئيسي مبتلا بود.
گفتني است، يك هفته پيش علي‌اصغر فاني در اظهار‌نظري رسانه‌اي درباره تعيين تكليف انتخاب رئيس دانشگاه فرهنگيان، با بيان اين مطلب كه دكتر مهرمحمدي را براي بار دوم به كميته انتخاب اساتيد دانشگاه معرفي كرده‌ايم، گفت: اميدواريم به زودي حكم قطعي‌ براي رياست دانشگاه فرهنگيان صادر شود.
علاوه بر اين تبصره3 ماده واحده «تفويض صلاحيت انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي به كميته منتخب شوراي عالي انقلاب فرهنگي» نحوه تكميل تركيب كميته پنج نفره انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها را در پي اتمام مدت حكم رئيس هيئت نظارت و بازرسي تغيير داده است. بر اين اساس، اين كميته با حضور دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزراي علوم و بهداشت و رؤساي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامي تشكيل مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن