تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815376480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمهیدات مستشاری وزارت‌کشور در اجتماع عظیم حسینی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: تمهیدات مستشاری وزارت‌کشور در اجتماع عظیم حسینی
وزارت‌کشور یکی از متولیان خدمت‌رسان به زائران در ایام اربعین بود که با تمهیدات ویژه توانست حضور پرشور مردم را مدیریت کند.
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیاده‌روی اربعین یکی از متغیر‌های تاثیر‌گذار در سطح معادلات سیاسی، مبادلات فرهنگی و تحولات اجتماعی منطقه‌ای است، شناخت چند جانبه و موثر اربعین می‌تواند امت اسلامی را به همگرایی سوق دهد و حتی اقلیت‌های مذهبی را همراه کرده و افق‌های جهانی جدیدی برای مبارزه با ظلم و استکبار ستیزی ایجاد کند. 

با وجود همه تهدید‌ها و ناامنی‌ها، اجتماع عظیم عاشقان امام حسین (ع) هر ساله با حضور اقشار مختلف مردم اعم از زن و مرد، کودک و نوجوان با شکوه هرچه بیشتر نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود و همواره با نمایش قدرت سیاسی پیروان اهل بیت معادلات سیاسی منطقه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. 


در واقع زیارت امام حسین (ع) در طول تاریخ همواره برای زائران خطرات فراوانی در پی داشته اما با این حال هیچ‌گاه مخاطرات، مانعی برای رونق گرفتن این زیارت نبوده است، طی سال‌های گذشته نیز پس از فروپاشی رژیم صدام، نا‌امنی‌های فراوان در عراق تاثیری در افزایش تعداد زائران عتبات عالیات نداشته است، زیارت اربعین به عنوان مهم‌ترین زیارتی که در طول سال از حرم امام حسین (ع) صورت می‌گیرد نیز از حلقه این قبیل خطرات مستثنی نبوده است و با وجود آنکه در طول سال‌های اخیر در مناسبت‌های مختلف تعدادی از زائران در اقدامات تروریستی تکفیری‌ها به شهادت رسیده‌اند، در طول سال‌های پی در پی شاهد افزایش جمعیت میلیونی مراسم زیارت اربعین هستیم.




تمهیدات وی‍ژه مستشاری وزارت کشور در اجتماع عظیم حسینی





مانور 20 میلیونی زوار اربعین که در سال گذشته صورت گرفت نوید اجتماعی بزرگ‌تر در اربعین امسال را می‌دهد، قریب به یک میلیون نفر زائر ایرانی تا صبح روز ششم آذر از سه مرز زمینی(شلمچه، مهران و چزابه) کشور خارج شده‌اند تا در مراسم اربعین حسینی حاضر شوند، این در حالی است که تا چهارم آذر حدود 2میلیون نفر از طریق سامانه سماح و مراجعه حضوری به دفاتر مجاز برای اعزام به این سفر معنوی ثبت‌نام کرده‌‍‌اند.


دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی برای تسریع در روند اعزام و خدمات‌رسانی به زائران برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار دادند، وزارت کشور یکی از متولیان خدمات رسان به زائران حسینی است که برای سرعت بخشی در امور رسیدگی به زائران حسینی ستاد مرکزی اربعین را تشکیل داد.


در نشست‌های ستاد مرکزی اربعین متولیان امر همراه داشتن گذرنامه دارای رواديد، پرهيز از سفر انفرادی، احترام به قوانين و حاكميت دولت عراق، خودداری از رفتن به زيارت سامرا به دلیل مسائل امنیتی، توجه به مدت اقامت در کشور عراق با توجه به مدت تعیین شده در ویزا، تهیه کپی از مدارک شناسایی و گذرنامه، همچنین به همراه نداشتن اسناد و لوازم گران قیمت رابه زائران ايام اربعين گوشزد کردند.





تمهیدات وی‍ژه مستشاری وزارت کشور در اجتماع عظیم حسینی



در ستاد مرکزی اربعین اقدامات ارزشمندی برای اسکان زائران انجام‌ شده و بیش از ۲۴۰ هیئت عزادار برای پذیرایی از زائران در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه مستقر شد، در همین راستا وزیر کشور در پیش از برگزاری مراسم برای بازدید از شرایط مراسم اربعین از مرزهای عبوری زائران بازدید کرد تا از روند اجرای اقدامات صورت گرفته مطلع شود. 


با توجه به اهمبت ابن موضوع، رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نامه‌ای ۱۵ بندی به مردم، استانداران و مسئولان اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی، توصیه‌هایی را جهت هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم معنوی عنوان کردند که اهم موارد آن بدین شرح است: 


۱- استانداران به منظور رفاه و آسایش حال زائران مراسم اربعین ‌‌نهایت تمرکز بر ساماندهی و اعزام زائرین از مبدا به مقصد مرزهای سه گانه زمینی (شلمچه و چزابه در استان خوزستان و مهران در استان ایلام) داشته باشند. 


۲- تامین امکانات لازم برای اعزام زائران عزیز به منظور شرکت باشکوه در مراسم اربعین حسینی در استان‌های مورد نظر بسیج شده و تصمیمات کاملا هماهنگ با ستاد مرکزی اربعین صورت گیرد. 


۳- داشتن گذرنامه و ویزای معتبر برای همه هموطنان عزیز الزامی است لذا زائران عزیز توجه داشته باشند برای تهیه ویزا صرفا به مراکز و دفا‌تر معتبر و یا کنسولگری‌ها (مشهد، کرمانشاه و اهواز) و یا دفا‌تر یازده گانه سفارت عراق در یازده شهر اعلامی مراجعه نمایند و به هیچ عنوان خارج از مراکز اعلام شده اقدام نکنند. 


۴- زائران محترم پس از خروج از مرزهای کشور و به هنگام بازگشت به مرزهای زمینی ذکر شده صرفا از مسیر‌ها و جاده‌های اعلامی در داخل کشورعراق تردد نمایند و از تردد در سایر مسیر‌ها و جاده‌ها خودداری نمایند در این راستا بروشورهای توجیهی و جزوات راهنما در سه مرز در اختیار زائران قرار خواهد گرفت و همچنین امکان نصب نرم افزار تعیین مسیر در گوشی‌های همراه در مرز‌ها پیش بینی شده است.










تمهیدات وی‍ژه مستشاری وزارت کشور در اجتماع عظیم حسینی





در همین راستا "حسین ذوالفقاری" رئیس ستاد اربعین حسینی در نشست‌خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آخرین تمهیدات صورت گرفته از سوی ستاد مرکزی اربعین گفت: مقامات عراقی با ورود افراد بدون ویزا به عراق در ایام اربعین حسینی مخالف بوده و از قبل هم اعلام کرده‌اند که زائران باید با ویزا وارد عراق شوند و به هیچ عنوان ویزای دقیقه 90 نداریم.


وی همچنین درباره امکان مفقود شدن زائران حسینی در جریان مراسم عزاداری افزود: با مقامات قضایی عراقی هماهنگ شده که درصورت مفقود شدن زائران ایرانی آنها را به مرزبانان ایرانی تحویل دهند، همچنین از مسئولین عراقی خواسته‌ایم تا تدابیر امنیتی جدی‌تری را برای امنیت زائران در نظر بگیرند که آنها هم اطمینان خاطر دادند که این همکاری صورت خواهد گرفت.


بابک دین پرست سخنگوی ستاد اربعین حسینی همچنین با توجه به خروج درصد قابل توجهی از زائران از مرز مهران و احتمال بازگشت زائران خروجی از مرزهای شلمچه و چذابه از طریق مرز مهران از زائران درخواست کرد مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان را برای بازگشت خود به میهن اسلامی انتخاب کنند.


وی گفت: رعایت این موضوع موجب تسهیل روند بازگشت زائران به میهن و کاهش مشکلات ناشی از تراکم جمعیت در مرز مهران خواهد شد.



در این راستا رییس جمهور کشورمان در جلسه هیئت دولت پس از گزارش وزیر کشور درخصوص اقدامات ستاد هماهنگی امور زائرین اربعین به هیات وزیران گفت: "دولت تدبیر و امید وظیفه خود می‌داند که شرایط و امکانات لازم را برای حضور گسترده مردمی در این مراسم فراهم کند".


روحانی با اشاره به نقش انسان ساز و آگاهی بخش حماسه حسینی(ع) در تربیت انسان‌های مومن و فداکار و همچنین رشد روحیه خلوص و ایثار اظهار داشت: خواست خداوند بوده است که زیارت کربلا در اربعین همچون سعی بین صفا و مروه از شعائر اسلامی شود.دوستداران اهل بیت (ع) در طول تاریخ اسلام هم بر اساس تاکیدات امامان، این سنت را زنده نگه داشته اند و در سال های اخیر هم به قوت ایمان مردم، شور و شکوه گسترده تری پیدا کرد.



با توجه به حضور حداکثری زائرین حسینی در خارج از مزرهای سیاسی و فرهنگی این حرکت عظیم می‌تواند امت اسلامی و از جمله اقلیت‌های مذهبی را به سوی همگرایی سوق دهد و افق‌های جهانی جدیدی برای مبارزه با تروریسم و استکبار ستیزی ایجاد کند، چرا که همواره گروه‌های تروریسم از جمله داعش به دنبال هر بهانه‌ای برای برهم زدن این اجتماع عظیم هستند.


پس از برگزاری مراسم اربعین حسینی زائران در حال بازگشت به کشور هستند، همانطور که وزارت کشور پیش از برگزاری این مراسم توصیه‌هایی را به زائران اعلام کرد، طی روزهای اخیر هم این وزارتخانه جلساتی را برای تسهیل و تسریع روند بازگشت زوار تشکیل داده است و با توجه به وجود داعش در کشور عراق و مسائل امنیتی به زوار هشدار داده است که از خریداری اسباب بازی و عروسک پرهیز کنند و یا آن را به نیروی انتظامی در هر نقطه از کشور برای چک کردن تحویل دهند، چراکه در تعدادی از این عروسک‌ها مواد خطرناکی جاسازی شده است.


همچنین بابک دین پرست سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی از هماهنگی وزیر کشور با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، برای تسهیل روند تامین اتوبوس در مرز مهران برای بازگشت زائرین اربعین حسینی خبر داد.


زوار همانطور که در آغاز سفر خود به عراق به توصیه‌های وزارت کشور توجه کردند، باید امروز هم که در مسیر بازگشت به کشور هستند به اطلاع رسانی‌های این وزارت خانه توجه کنند تا روند بازگشت آنها با مشکل مواجه نشود.




گزارش از سمانه حسن خانی


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید






اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

صدور بیش از 1 میلیون روادید/ خروج قریب به 700 هزار زائر ایرانی از مرزهای زمینی
دین پرست: استقرار 180تیم جدید راهور ناجا در جاده‎های منتهی به مرزهای خروجی
علوی: تردد زائران حسینی در فضای آرام و منظم در حال انجام است
قول وزیر کشور عراق برای سرعت دهی هرچه بیشتر جهت صدور روادید زئران اربعین حسینی
تاکید بر ورود قانونی زائرین اربعین به عراق/ موافقت طرف عراقی با صدور ویزا تا روز ۲۸ صفر
آمادگی ایران برای کمک‌های مستشاری به عراق در جهت تأمین امنیت زائران اربعین
همکاری ایران و عراق برای بهبود خدمات به زائران اربعین افزایش می یابد
روزانه صد هزار ویزا برای زائران اربعینی صادر می‌شود
توصیه‌های وزیر کشور به زوار اربعین حسینی/ مسئولان عراقی مانع ورود افراد بدون گذرنامه می‌شوند





۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن