تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821248154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحانی میهمان منتقدان شریف!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روحانی میهمان منتقدان شریف!
رئيس‌جمهور در حالي فردا به مناسبت 16 آذر براي شركت در مراسم روز دانشجو به دانشگاه صنعتي شريف مي‌رود كه مرور سوابق حضور رئيس‌جمهور در محيط دانشگاه، بيانگر اين حقيقت است كه اين حضور هيچ‌گاه بدون حاشيه نبوده است...
نویسنده : جعفر تكبيري 


رئيس‌جمهور در حالي فردا به مناسبت 16 آذر براي شركت در مراسم روز دانشجو به دانشگاه صنعتي شريف مي‌رود كه مرور سوابق حضور رئيس‌جمهور در محيط دانشگاه، بيانگر اين حقيقت است كه اين حضور هيچ‌گاه بدون حاشيه نبوده است؛ حاشيه‌هايي كه مي‌تواند محيط علمي دانشگاه را وارد بازي‌هاي پيش پا افتاده سياسي كند و ترمزي براي رشد علمي كشور باشد.
دكتر حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان، صبح فردا دوشنبه قرار است به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه صنعتي شريف برود؛ دانشگاهي كه همواره در كنار دستاوردهاي مهم علمي‌اش در حوزه صنعت، يكي از مهم‌ترين كانون‌هاي فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان بوده است. از اين رو بعيد به نظر نمي‌رسد كه اين حضور رئيس‌جمهور حاشيه‌هاي سياسي نيز به دنبال داشته باشد.
اين پيش‌بيني در حالي است كه رئيس‌جمهور تاكنون دوبار به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه‌هاي مختلف حاضر شده است.
‌ ‌
منتقدان حق سخن ندارند!
نخستين حضور رئيس‌جمهور در اين مراسم، ‌به سال 1392 و تنها چهار ماه پس از روي كار آمدن وي در مسند رياست جمهوري، ‌باز مي‌گردد. رئيس‌جمهور براي مراسم اين سال، دانشگاه شهيد بهشتي را انتخاب كرد. وي در اين دانشگاه ضمن ارائه گزارشي از عملكرد خود در مدت زمان كوتاه حضور در مسند رياست جمهوري به تكرار شعارهاي انتخاباتي خود پرداخت. البته روحاني نكته مهمي نيز در اين اجتماع دانشجويي به زبان آورد و آن تأكيد بر موضوع نقد دولت از سوي دانشگاهيان بود. وي در اين خصوص گفت: «نقد دلسوزانه راه بهتر را به دولتمردان معرفي مي‌كند و علاوه بر آن دانشجو و دانشگاه بايد نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نيز باشد.»  اين گفته رئيس‌جمهور در حالي بود كه وي در سخنراني‌هاي متعدد بعدي خود بارها به نقادان دولت حمله كرد و حتي آنان را افرادي بيسواد خطاب كرد. نكته مهم ديگري كه در خصوص مراسم روز دانشجو سال 92 قابل ذكر است، برگزاري مراسم پرسش و پاسخ ميان دانشجويان و رئيس‌جمهور بود؛ مراسمي كه در ميان شعارهاي مختلف طيف‌هاي مختلف دانشجويي، پنج سؤال از رئيس‌جمهور مطرح شد كه اين پنج سؤال نيز توسط برگزار كنندگان مراسم دست‌چين و توسط مجري برنامه از رئيس‌جمهور طرح شد. روندي كه شائبه از پيش تعيين شده بودن اين سؤالات را قوت مي‌بخشيد.
اما دومين حضور رئيس‌جمهور در محيط دانشگاه به مناسبت روز دانشجو، به مراسم 16 آذر سال گذشته بازمي‌گردد كه رئيس‌جمهور به دانشگاه علوم پزشكي تهران رفت. اين مراسم در حالي برگزار شد كه رضا فرجي‌دانا، وزير پيشين علوم به تازگي با استيضاح نمايندگان از كار بركنار شده بود و همين موضوع دستاويزي براي حمله عده‌اي از حضار به نمايندگان مجلس شد. روحاني در اين مراسم نيز از لزوم نقد دولت سخن به ميان آورد و محور اصلي سخنان خود را بر همين موضوع استوار كرد. اين در حالي بود كه در همان مراسم بخش مهمي از جريان‌هاي دانشجويي منتقد دولت، اجازه حضور در سالن مراسم را پيدا نكرده بودند و همين موضوع باعث شد نماينده بسيج دانشجويي در حمايت از آنان، حاضر به سخنراني در حضور رئيس‌جمهور نشود. نكته جالب در اين مراسم آنجا بود كه روحاني بار ديگر به منتقدان حمله و آنان را «يك عده تازه به دوران رسيده» خطاب كرد.
‌ ‌
آيا تريبون به دانشجويان مي‌دهند؟
اما مراسم امسال روز دانشجو در حالي قرار است در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شود كه سؤال اصلي دانشجويان در اين روزها آن است كه آيا امسال دانشجويان اين فرصت را دارند كه در فضايي آزاد به طرح نظرات و ديدگاه‌هاي خود در حضور رئيس‌جمهور بپردازند يا خير و به عبارت بهتر آيا به منتقدان عملكرد دولت در دانشگاه‌ها فرصت و تريبون داده مي‌شود كه مسائل و مشكلات خود را مطرح كنند يا خير؟ اين سؤالات در حالي مطرح مي‌شود كه اخبار مختلفي در دسترس است كه در حالي دانشگاه صنعتي شريف ميزبان رئيس‌جمهور در سالن هزار و 500 نفري خود است كه تنها به 350 نفر از دانشجويان اين دانشگاه اجازه حضور در سالن مراسم را داده‌اند و تاكنون مشخص نيست كه روي هزار و 150 صندلي ديگر سالن چه كساني خواهند نشست؟ اقدامي كه به دور از روح نقدگرايي دولت است و اين شائبه را در ميان دانشجويان به وجود مي‌آورد كه دولت به دنبال حذف منتقدان خود در محيط دانشگاه هستند.
‌ ‌
رئيس‌جمهور و تزريق اميد به قشر دانشجو
در همين حال بايد از رئيس‌جمهور خواست كه ضمن برقراري عدالت در ارائه فضاي گفت‌وگو به دانشجويان از طيف‌هاي مختلف، به عنوان فردي دانشگاهي، تلاش خود را براي ايجاد وحدت در قشر دانشجو به كار ببندد و در سخنان خود به نهي دانشجويان از پرداختن به بازي‌هاي سياسي بيهوده در محيط دانشگاه بپردازد. علاوه بر اين رئيس‌جمهور مي‌تواند بخش مهمي از سخنان خود را به دعوت و تشويق دانشجويان به پرداختن به مباحث علمي جهت رشد و اعتلاي كشور اختصاص دهد.
‌ ‌
سياسي بازي در تقابل با رشد علمي
اين گفته‌ها در خصوص حضور رئيس‌جمهور در دانشگاه‌ها در حالي است كه برخي جريانات سياسي نيز مي‌كوشند به واسطه روز دانشجو، محيط دانشگاه را به بازي‌هاي سياسي پيش پا افتاده آلوده كنند؛ حركتي كه در تقابل اساسي با رشد علمي كشور است و مي‌تواند در ادامه زمينه‌ساز بروز مسائلي بازدارنده در اين مسير شود. اين دقيقا دغدغه‌اي است كه رهبر معظم انقلاب درباره محيط دانشگاه‌هاي كشور دارند؛ دغدغه‌اي كه تيرماه امسال در جريان ديدار اساتيد دانشگاه‌هاي كشور با ايشان بار ديگر مورد تاكيد قرار گرفت. معظم‌له در اين خصوص فرموده‌اند: «محيط علمي كشور را از حاشيه‌سازي‌ها بركنار نگه داريد. اشتباه نشود؛ من نمي‌گويم در دانشگاه‌ها سياست نباشد -شايد خيلي‌ها يادشان است كه من سال‌ها پيش در همين جلسه‌ ماه رمضان در حضور اساتيد، تعبير تندي كردم نسبت به آن كساني كه مي‌خواستند دست‌ و پاي سياست را از دانشگاه‌ها و ميان دانشجوها جمع كنند كه مايه‌ گله‌ خيلي‌ها شد، نه، بنده معتقدم محيط دانشگاه، محيط فهم سياسي، تحليل سياسي، دانش سياسي، آگاهي سياسي است؛ اين را من مانع نيستم؛ نه، [بلكه مي‌گويم‌] سياست‌بازي نشود، سياسي‌كاري نشود، حاشيه‌سازي نشود. اين حاشيه‌سازي‌ها به كار اصلي كه عبارت است از كار علم و پيشرفت علم با همه‌ خصوصياتي كه اين مسئله دارد، لطمه مي‌زند.»
‌ ‌
ايران، كشور پيشرو در رشد علمي
اما دستاوردهاي اين دغدغه رهبر معظم انقلاب آنجايي به چشم مي‌آيد كه جمهوري اسلامي ايران به رغم تحريم‌هاي سنگين چند سال اخير جزو كشورهاي پيشرو در حوزه رشد علم و فناوري است. ايرانيان به رغم تمام سنگ‌اندازي‌ها و كارشكني‌ها عليه كشور، موفق شدند طي چند سال اخير جزو رتبه‌هاي برتر دنيا در توليد و رشد علم باشند. اين موضوع نه يك ادعاي داخلي، بلكه واقعيتي است كه خود تحريم‌كنندگان ايران به آن اشاره مي‌كنند. در همين ارتباط آكادمي ملي علوم انگلستان مي‌گويد: رشد علمي در ايران 11برابر نرخ متوسط جهاني و سريع‌تر از هر كشور ديگري است. نكته جالب‌تر در اين ميان علاقه شديد ايرانيان براي رشد در فناوري هسته‌اي است، به گونه‌اي كه براساس مطالعات صورت گرفته، رشد مطالعاتي و در نتيجه افزايش تعداد مقالات علمي ايراني در نشريات بين‌المللي، چند حوزه علمي را برجسته‌‌تر نشان مي‌دهد. رشته‌هايي چون شيمي هسته‌اي، فيزيك ذرات و مهندسي هسته‌اي از جمله اين موارد هستند. به نوشته نيوساينتيست به نقل از مركز بررسي داده‌ها در كانادا، شمار مقالات دانشمندان ايراني در حوزه مهندسي هسته‌اي 250‌برابر نرخ متوسط جهاني رشد كرده است. اين رشد در رشته‌هاي پزشكي و تحقيقات كشاورزي نيز محسوس است. بنابراين نگاهي به تمام اين آمارها و واقعيت‌هاي موجود، نشان مي‌دهد كه بر خلاف آن چيزي كه امروز غرب در خصوص تأثير‌گذاري منفي تحريم‌ها بر جامعه ايران، ادعا مي‌كند، اين موضوع به اثبات رسيده كه ايرانيان به خوبي توانسته‌اند تحريم‌هاي موجود را به پله‌اي براي ارتقاي توان علمي و صنعتي خود تبديل كنند و از همين طريق خود را به جايگاه بالايي در سطح جهان برسانند. بي‌شك دور نيست روزي كه كشورهاي مختلف براي ارتباط‌گيري و دريافت تكنولوژي‌هاي نوين از جمهوري اسلامي صف بكشند و ايرانيان به واسطه همين دشمني‌ها جايگاهي ممتاز در سطح دنيا داشته باشند.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن