تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802607144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت براي ركود عميق برنامه ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دولت براي ركود عميق برنامه ندارد
رئيس اتاق بازرگاني تهران: بزرگ‌ترين ركود 35 سال اخير بر اقتصاد حاكم شده است/ كارشناسان حوزه اقتصادي بر خلاف آنچه رئيس‌جمهورگفته است، معتقدند اقتصاد با طولاني‌ترين و بي‌سابقه‌ترين ركود مواجه است
نویسنده : مهران ابراهیمیان 


كارشناسان حوزه اقتصادي بر خلاف آنچه رئيس‌جمهورگفته است، معتقدند اقتصاد با طولاني‌ترين و بي‌سابقه‌ترين ركود مواجه است و متأسفانه دولت به دليل نداشتن انسجام اقتصادي توان خروج از ركود را ندارد.
به گزارش «جوان» دو صداي مختلف از دو بخش كارشناسي معتقدند در ركود بي‌سابقه‌اي قرارداريم، اين در حالي است كه چندي پيش رئيس‌جمهور از عبور از ركود خبر داده بود.  بنابر اين گزارش در يك سو نماينده بخش خصوصي و رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: «بزرگ‌ترين ركود 35 سال اخير را در سال جاري شاهد هستيم» ودر سوي ديگر محسن رضايي در گفت وگو با خبرگزاري تسنيم بر همين موضوع تأكيد كرد و گفت: «با طولاني‌ترين و عميق‌ترين ركود مواجهيم!» با اين حال همچنان اراده و برنامه‌اي در دولت وجود ندارد از اين ركود خارج شويم و از اين رو است كه موافقان اقتصادي ديروز به همراه منتقدان منصف به برنامه‌هاي اقتصادي به صدايي واحد رسيده‌اند و معتقدند بايد توليد را دريابيم.
  
برنامه هايي در حد يك اداره كل!
در واقع دولت در اين 2/5 سال به فرصت سوزي پرداخته و بيشتر سعي داشته با دوسه پروژه به نفع چند بنگاه و در حد و قواره يك اداره كل از يك وزارتخانه مسائل اقتصاد كلان را رفع و رجوع كند و كمتربه تصميمات جدي درحوزه اقتصادكلان پرداخته است. همچنين دلخوشي بيش ازحد به رفع تحريم‌ها و ترديد بيش از حد و محتاطانه دولت دربدنه تصميم‌سازي باعث شده اقتصاد به حال خود رها شده و كلاف ركود اقتصادي گره‌هاي كور بيشتري بخورد. حال آنكه بر اساس تصور ذهني كه دولت از بدنه كارشناسي خود و نتايج برجام ارائه كرده است، مردم انتظار دارند اقتصاد رونق بگيرد و دولت براي خروج از ركود برنامه‌اي جدي ارائه كند.
محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح وضعيت موجود معتقد است: ركود اقتصادي حاكم بر كشور به‌لحاظ عمق و مدت، در طول تاريخ اقتصادي ايران كم‌سابقه بوده است. همچنين بالا رفتن انتظارات ناشي از مذاكرات باعث شده توليدكنندگان توليد را متوقف كنند. وي با انتقاد از سياست‌هاي دولت در بخش اقتصاد تمركز بيش از حد بر مذاكرات و معطل نگه داشتن اقتصاد كشور را طي دو سال اخير از جمله اشتباهات سياستي دولت مي‌داند. محسن رضايي معتقد است: دولت انسجام اقتصادي نداشته و از توان لازم براي خروج از ركود برخوردار نيست، لذا صنعتگر بايد زندگي‌اش را بفروشد تا سود بانك را بدهد. وي با انتقاد از ورود غير متخصصان به حوزه اقتصاد گفت: يكي از مشكلات اداره كشور ما اين است كه سياسيون دولتي و مجلسي بيش از حد در مسائلي كه در آن تخصص ندارند دخالت مي‌كنند واين امر موجب شده به‌‌رغم اهداف دلسوزانه آنها اقتصاد را با مشكل مواجه ‌كنند. دبير مجمع تشخيص مصلحت گفت: در داستان برجام چون سياستمداران ما در بحث اقتصادي تخصص لازم را نداشتند، نتوانستند سطح انتظارات مردم را در سطح مطلوب و درست كنترل كنند، به‌جاي آن انتظارات مردم را غيرواقعي كردند و اين غيرواقعي كردن انتظارات، درحالي كه اقتصاد ايران دچار ركود بود، ركود را تشديد كرد.
وي افزود: برنامه‌اي كه امسال دولت براي خروج از ركود ارائه كرده است، بهتر از برنامه سال گذشته است ولي از توان و زور لازم براي خروج كشور از ركود برخوردار نيست و بايد تمهيدات جدي‌تري از سوي دولت در پيش گرفته شود.
محسن رضايي خاطر نشان كرد: به‌نظر من فوري‌ترين اقدام رساندن نقدينگي به دست توليد كنندگان آن هم با هزينه كم است.
  
دريغ از يك گزارش عملكرد در اقتصاد مقاومتي
وي با بيان اينكه تقريباً دو سال از ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري مي‌گذرد، افزود: دولت عمدتاً تاكنون در تهيه مقدمات و تشكيل ستاد اقتصاد مقاومتي و ساختارسازي حركت كرده و در استانداري‌ها فعاليت‌هاي آموزشي انجام شده ولي هنوز موتورهاي اقتصاد مقاومتي روشن نشده است.
وي با بيان اينكه حرف اصلي اقتصاد مقاومتي استفاده از همه توانايي‌هاي ملي و مردمي براي رشد اقتصاد است، گفت: اگر اين اتفاق بيفتد رقابت شكل مي‌گيرد و موجب كارايي و بهره‌وري اقتصادي مي‌شود و صادرات نفت تبديل به صادرات كالا و خدمات مي‌شود، اين يعني حركت و ريل‌گذاري صحيح براي اقتصاد كشور كه تاكنون وجود نداشته است. رضايي ادامه داد: دررابطه با نظام پولي و بازار پولي كشور دولت بايد يك تصميم شجاعانه بگيرد؛ قيمت‌ها را شفاف سازد و يارانه‌ها را به‌سوي كاهش هزينه پول درجهت اشتغال و توليد جهت دهد. دولت و مجلس مي‌ترسند به كارهاي جراحي‌گونه در اقتصاد دست بزنند، البته چون تخصص و اطلاع دقيق هم ندارند به متخصصان كشور هم اعتماد نمي‌كنند. وي افزود: در حال حاضر علائمي كه در دولت ديده مي‌شود نشان دهنده يك انسجام اقتصادي نيست كه دولت بايد ضمن به دست آوردن اين انسجام اعتماد را به اقتصاد برگرداند.
  
بزرگ‌ترين ركود در 35 سال اخير
به گزارش «جوان» همچنين مسعود خوانساري رئيس اتاق بازرگاني تهران نيز در بيست و يكمين همايش ملي توسعه صادرات غيرنفتي كشور گويي كه فكر محسن رضايي را خوانده است سخنان او را تكرار كرد و گفت: بزرگ‌ترين ركود 35 سال اخير بر اقتصاد حاكم شده است اما كماكان ماليات‌ها در اين سال به دو برابر افزايش مي‌يابد، اين افزايش ماليات‌ها در اين شرايط در واقع تأمين حقوق كارمندان دولت از طريق ماليات است كه ما بايد آن را بپردازيم. خوانساري تصريح كرد: اقتصاد ما بايد تغيير نگرش‌هايي را از سمت مجلس ودولت داشته باشد زيرا شرايط امروز ما با شرايط گذشته كه دولت‌ها تنها نفت مي‌فروختند، تفاوت كرده است. وي گفت: وجود بازار 300 ميليون نفري اطراف ايران و فراواني جوانان تحصيلكرده در كشور و شرايط مشابه آن موقعيت مناسبي براي رونق اقتصاد و توسعه صادرات ما فراهم كرده‌اند كه تنها با تغيير نگرش عملياتي مي‌شود.
رئيس اتاق بازرگاني تهران اضافه كرد: در شرايط فعلي كشور نياز به قانون جديدي نداريم بلكه با مقررات‌زدايي و حذف بخشنامه‌هاي اضافي مي‌توانيم اقتصاد را توسعه دهيم به طوري كه در حال حاضر وزارت اقتصاد 2 هزار مجوز شناسايي كرده كه سد راه توليد است.

منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن