تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810113675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پياده‌روي اربعين ميراث معنوي جهان می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پياده‌روي اربعين ميراث معنوي جهان می‌شود
به دنبال برگزاري شكوهمند پياده‌روي اربعين كه گفته مي‌شود امسال حداقل 27 ميليون نفر از سراسر جهان در آن حضور داشتند، اين مراسم بين‌المللي با همكاري ايران و عراق به عنوان ميراث ناملموس جهاني به ثبت خواهد رسيد.
نویسنده : محمدصادق عابديني 


به دنبال برگزاري شكوهمند پياده‌روي اربعين كه گفته مي‌شود امسال حداقل 27 ميليون نفر از سراسر جهان در آن حضور داشتند، اين مراسم بين‌المللي با همكاري ايران و عراق به عنوان ميراث ناملموس جهاني به ثبت خواهد رسيد.
از پياده‌روي جابربن عبدالله انصاري، صحابه پيامبر در روز اربعين براي زيارت مزار سيدالشهدا(ع) تا امروز بيش از 13 قرن گذشته است و در طول همه اين سال‌ها عاشقان حسيني اين سنت را حفظ كرده‌اند. در سال‌هاي اخير نيز با حضور ميليوني محبان اهل بيت(ع) در پياده‌روي اربعين اهميت و جايگاه اين سنت بيش از پيش خودنمايي كرده، به طوري‌كه از يك پياده‌روي ساده به يك فرهنگ و نماد تبديل شده است و هر ساله بر دامنه آن افزوده مي‌شود. امسال و در ايام پياده‌روي اربعين خبر ثبت اين مراسم در فهرست ميراث معنوي جهان نيز منتشر شد. پيشنهاد ثبت پياده‌روي اربعين به همراه آيين‌هاي مرتبط با آن مانند اشعار و مرثيه‌هايي كه در اين مسير خوانده مي‌شود، از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشورمان ارائه شده است و گفته مي‌شود با همكاري دولت عراق پرونده مشتركي تهيه و براي ثبت جهاني به يونسكو ارائه خواهد شد.
فرهاد نظري، مديركل ثبت آثار تاريخي درباره ثبت پياده‌روي اربعين مي‌گويد: اين مراسم همه نوع آيين‌ و آداب و رسوم مرتبط با اربعين را دربر مي‌گيرد، حتي وسايلي كه مرتبط با آن هستند مانند طبق، سنج و پيراهن، چون تجميع اين آداب موجب برپايي بزرگ‌ترين گردهمايي مسلمانان شده و يك فضاي فرهنگي را به‌وجود آورده است. اين آيين در حوزه ميراث ناملموس جهاني قرار مي‌گيرد، با اين شرط كه دولت عراق نيز به كمك ايران بيايد، چون بخش مهمي از اين آيين در عراق اجرا مي‌شود.
مرتضي رحماني‌موحد، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي نيز مي‌گويد: آيين پياده‌روي اربعين يك ميراث معنوي و پروژه مشترك فرهنگي با عراق است. بين دو كشور ايران و عراق توافق شده و دو طرف در حال آماده‌سازي و مستند‌سازي پرونده ثبت جهاني آيين پياده‌روي اربعين در يونسكو هستند.
رحماني‌موحد درباره مراحل ثبت اربعين تصريح مي‌كند: مستندسازي و آماده كردن پرونده اين آيين براي ثبت در ميراث جهاني يونسكو دست‌كم تا سال آينده زمان خواهد برد و اميدواريم اين كار با قدرت، پيگيري شود.
از سوي ديگر، مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره جزئيات پرونده‌اي كه قرار است براي پياده‌روي اربعين تهيه و تدوين شود، مي‌گويد: پرونده ميراث معنوي (ناملموس) اين مراسم و مسير زيارتي در سطح ملي و جهاني به طور مشترك با كشور عراق، شامل تمامي راه‌ها و محورهاي زيارت در مسير خسروي، مهران، چذابه و شلمچه و استان‌هاي مرزي به همراه تمام آيين‌ها و مراسم‌هاي مربوطه و تمام اتفاقات معنوي توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آماده خواهد شد.
مسعود سلطاني‌فر معتقد است: اين ميراث معنوي با عظمت به لحاظ معني و مفهوم و به لحاظ آييني، با اشتياق و شور روزافزون، يكي از بي‌نظيرترين ميراث‌هاي معنوي زنده بشري را رقم زده است. حفظ اين ميراث ارزشمند در جنبه‌هاي مختلف به ويژه به لحاظ سنت‌هاي فرهنگي و ديني و اهميت ملي و جهاني آن در قالب پرونده‌اي جامع و مصور ابتدا در سطح ملي و سپس با كمك كشور عراق به صورت مشترك در سطح جهاني براي ثبت در يونسكو ارائه خواهد شد.
هم‌اكنون احمد جلالي، سفير كشورمان در عراق مسئول پيگيري مذاكره با مسئولان عراقي شده است تا طرف عراقي را براي كمك به تدوين اين پرونده ترغيب كند.
ايران و عراق همكاري‌هاي مشتركي را براي ثبت ميراث‌هاي فرهنگي مشترك آغاز كرده‌اند كه ثبت پياده‌روي اربعين بخشي از آن است. «مهر» طي گزارشي درباره اين همكاري‌ها مي‌نويسد: ايران در نظر دارد همكاري‌هاي مشترك ديگري نيز با عراق پيرامون ثبت جهاني ني‌انبان و موسيقي علوانيه داشته باشد. اما درباره اربعين چنين پرونده‌اي در جايگاه ميراث ناملموس و معنوي قرار خواهد گرفت.
خبر ديگر درباره همكاري فرهنگي كشورمان با عراق تهيه فهرست كتب خطي اين كشور توسط محققان ايراني است. 475 هزار نسخه خطي عراق كه عمدتاً در نجف‌، كربلا و بغداد نگهداري مي‌شدند، توسط محققان ايراني فهرست‌نگاري شده‌اند، اين فهرست به احتمال زياد در عراق و به زبان عربي منتشر مي‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي درايتي، محقق نسخ خطي با بيان اين خبر مي‌افزايد: نسخه‌هاي خطي موجود در عراق مي‌تواند مكمل بخشي از فرهنگ گذشته ايران باشد. در اين راستا از سال‌ها پيش به گردآوري اطلاعات درباره نسخ خطي اين كشور پرداختيم، اكنون عمده اطلاعات جمع‌آوري شده و در حال جمع‌آوري اطلاعات باقي مانده هستيم، البته حجم نسخه‌هاي خطي عراق به نسبت ايران بسيار كمتر است، در عراق نسخ خطي شناسايي شده و موجود در كتابخانه‌ها و عتبات عاليات به 60 هزار نسخه مي‌رسد، در حالي‌كه در ايران 327 هزار نسخه است. با تغيير حكومت عراق و تشكيل دولت مردمي در اين كشور، روابط ايران و عراق در همه زمينه‌ها از جمله همكاري‌هاي فرهنگي و هنري افزايش يافته كه در صورت به سرانجام رسيدن همكاري مشترك در ثبت پرونده ميراث معنوي پياده‌روي اربعين، اين همكاري‌ها به نقطه اوج خود خواهد رسيد.

منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن