تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812351656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هیچ کس نبود بیدارمان کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: پیام دهکردی با یک نمایش به شیراز می آید؛ هیچ کس نبود بیدارمان کند تئاتر «هیچ کس نبود بیدارمان کند» به کارگردانی پیام دهکردی روی صحنه تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس می رود.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ آذر ساعت 15:09

خبرگزاری پانا+

به گزارش پانا از فارس ، بهرام سلمانی گفت: تئاتر «هیچ کس نبود بیدارمان کند» سیزدهم و چهاردهم آذر ماه در دو نوبت شش و هشت شب و تالار حافظ فرهنگ و ارشادفارس، با هنرنمایی فریبا متخصص، الهام پاوه نژاد، رضا مولایی، پیام دهکردی، خاطره حاتمی، محمدرضا علی اکبری، عارفه لک، نیلوفر دربندی، آماندا موسوی و ماهرخ لک اجرا خواهد شد. مدیر موسسه آوای اندیشه فارس بیان کرد: تئاتر هیچکس نبود بیدارمان کند در زمره نمایش های اجتماعی و درام قرارمی گیرد، شخصیت‌های نمایش طوری پرداخت شده‌اند که بتوانند یک شاخص و نمونه برای مخاطب روبروی خود داشته باشند، برای مثال شخصیت پروین با بازی عارفه لک نمادی از یک فرد آرمان گراست، فردی که جامعه پیرامونش برایش اهمیت دارد و در عین حال حاضر است برای خانواده خود هر کاری بکند، برای او ازدواج نکردن کوکب که در میانه کودکی و نوجوان است همان قدر اهمیت دارد که مرگ پسر عمویش به دست سهراب با بازی رضا مولایی "هیچکس نبود بیدارمان کند" از آثار تئاتر نوین است و در طی جریانی که طی دو سه سال اخیر داشته روندی آرام را طی کرده و به پیش می‌رود، آن هم جریانی که قرار نیست به هر قیمتی مخاطب را راضی کند. این نمایش به نویسندگی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی پیام دهکردی است که در سومین تجربه خود ٩٠ دقیقه مخاطب را روی صندلی خود می‌نشاند تا برای او از مسائلی صحبت که مخاطب با آن آشنا است، آشنایی که به هر نحوی می تواند در زندگی اش ملموس باشد. تئاتر یادشده در زمره آثار تئاتر نوین اجتماعی است، جریانی که طی دو سه سال اخیر روندی آرام را طی کرده، روندی که هنوز نمود بیرونی زیادی نداشته و تنها در مرحله آزمون و خطا است. جریانی که قرار نیست به هر قیمتی مخاطب را راضی کند و حتما در نمایش اش مردم را بخنداند. این جریان زیاد اهل قضاوت هم نیست که عاقبت آدم قصه اش چه خواهد شد، این جریان از مردم است. شاید پیش از این مرسوم بود که آن هایی که ادعای نمایشی اجتماعی را داشتند حتما بیایند تکه پرانی های سیاسی کنند، تکه پرانی هایی که هیچ کمکی به حل هیچ مشکلی نمی کرد و همان طور که از اسمش پیداست تکه پرانی است، این نمایش‌ها می گذرد و می رود و مخاطب اصلا به آن نمی اندیشد. حالا و در سیر جریان تئاتر نوین اجتماعی هنرمندانی هستند که به دنبال دغدغه های مردم رفته اند، البته شاید در این بین کاملا موفق نباشند اما همین که برایشان دغدغه مردم اولویت است یعنی روندی روبه جلو. جریان تئاتر نوین اجتماعی تازه اول راه است، باید چشم به آینده دوخت تا آثاری از این دست بیشتر و بیشتر شود. خوشبختانه این جریان توانسته بیش از آنکه بخواهد به سراغ بازیگران چهره، برخوردهای جنجالی و بسیاری شیوه‌های خاص دیگر که به زعم برخی هنرمندان باعث می‌شود نمایش آن‌ها بفروش شود نروند. تئاتر نوین اجتماعی این روزها در قامت «هیچکس نبود بیدارمان کند» ظاهر شده است، دهکردی در این نمایش از اتهامی سخن می‌گوید که دامان همه افراد نمایش را گرفته است، اتهاماتی که بخشی به خاطر عقده‌هایی از گذشته است، بخشی به خاطر یک عشق قدیمی و بدست آوردن آن، بخشی برای رسیدن به تعالی، اما همه این خواسته‌ها زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند و البته مخاطب نیز به دنبال آن در حرکت تا به پایان نمایش برسد. شاید در نگاه اول فضای آثار رادی برای مخاطب تداعی کند و البته در قسمت هایی این شبهات مشهود است با این تفاوت که یاراحمدی تلاش کرده خودش را به امروز نزدکتر کند. شخصیت‌های نمایش طوری پرداخت شده‌اند که بتوانند یک مابه ازا برای مخاطب روبروی خود داشته باشند، برای مثل پروین با بازی عارفه لک نمادی از یک فرد آرمان گراست، فردی که جامعه پیرامونش برای اهمیت دارد و عین حال حاضر است برای خانواده خود هر کاری کند، برای او ازدواج نکردن کوکب که در میانه کودکی و نوجوان است همان قدر اهمیت دارد که مرگ پسر عمویش به دست سهراب با بازی رضا مولایی. در این میان شخصیتی نیز همچون بانو وجود دارد که مادر پروین و زن اول عیسی خان است، شخصیتی که از زمان افتادن فرزندش در چاه دیگر حالت طبیعی خود را از دست داده و همواره فکر می‌کند که کودکی را باردار است، وجود بانو در نمایش به نوعی حیاط خلوتی برای اعلام حرف‌های درونی شخصیت‌ها است، حرف‌هایی که شاید بسیاری در حالت عادی نزنند و برای بیان آن به دنبال شرایط و یا بهانه‌ای مانند بانو باشند. الهام پاوه‌نژاد با بازی در نقش توران در این اثر شخصیتی سردرگم و همیشه در میان دو راهی را ایفا می‌کند، فردی که از یک طرف از سوی فرزندانش زیر فشار است و از طرف دیگر نسبت به عیسی خان مدیون و البته دلباخته، دلباختگی که به نوعی نقطه ضعف و عاملی بر تن دادن به خواسته های فرزندانش به حاسب می‌آید. از سوی دیگ اما عیس خان سعی می‌کند با مسائل منعطف برخورد کند. خسرو، پسر عموی پروین است، او نامزد سابق شعرا دخترخوانده عیس خان بوده است به دلایل ایدئولوژیک این نامزدی را برهم زده به تهران رفته است، حالا او تحت تعقیب است و بازگشته و در زیرزمین خانه عیسی خان مخفی شده است، او حالا علاقه‌مند به پروین است و این مسئله‌ای است که شعرا را آزار می‌دهد و او را به این فکر می‌اندازد که به هر وسیله‌ای شده بردارش سهراب که او نیز فرزند خوانده عیسی خان به حساب می‌آید با پروین ازدواج کند. کش‌وقوس های متفاوت داستان باعث می‌شود که مخاطب همراه با شخصیت‌ها حرکت کند و سرنوشت آدم‌های نمایش برایش اهمیت پیدا کند. برخی مخاطبان خودشان را در شخصیت پروین می‌بینند، برخی عیسی خان، برخی خسرو، برخی سهراب و.... اما آنچه در اینجا اهمیت دارد مسئله ای است که در نمایش نیز بر آن تاکید می‌شود، «ما همه در این گناه دست جمعی مقصر هستیم» جمله‌ای که این اواخر از زبان پیام دهکردی در رابطه با بسیار از مشکلات فرهنگی جامعه امروز شنیده‌ایم و حالا همین مسئله دستمایه اجرای جدیدترین نمایش او شده است. "هیچکس نبود بیدارمان کند" جانی دوباره به پیکره ضعیف تئاتر نوین اجتماعی است که گاه گاهی با اجرای برخی آثار خودش را نشان می‌دهد، وضعیتی که تئاتر هم اکنون به آن نیاز دارد نزدیک شدن به مردم است، نزدیکی که باید از جنس دغدغه‌ها و رفتارهای آن‌ها باشد، مردم این روزها به بسیاری از مسائل فکر می‌کنند، مردم دوست دارند در رابطه با واقعیت‌های رفتاری جامعه حرف بزنند و تحلیلی در ظاهر یک نمایش ببینند. علاقه مندان تئاتر می توانند برای دیدن نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» که توسط موسسه آوای اندیشه فارس اجرا می شود، به نشانی www.irstage.com مراجعه کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن