واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: پرده خوانی در اربعین حسینی؛ شهرکتاب فرشته
در آستانه چهلمِ شهدای کربلا و اربعین حسینی، مراسم پرده خوانی با همین موضوع و به طراحی و مدیریت اردشیر صالح پور، در شهر کتاب فرشته برگزار شد.
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ابتدای مراسم، اردشیر صالحپور سخنانی در باب شناختشناسی پرده و پردهخوانی بیان داشت. صالحپور از این هنر با عنوان شمایلخوانی و یا صورتخوانی یاد کرد و گفت: پردهخوانی هنری ترکیبی است؛ یعنی ترکیبی است از شعر، موسیقی، آواز و همینطور نقاشی و تصاویری که نوع ارتباط را از طریق دیدن و شنیدن ابراز میکند. در عین حال پردهخوانی نوعی قصهخوانی و روایتخوانی نیز به شمار میآید و به مثابه نمایش پرتابل است. بدین ترتیب در این گونه از نمایش از صناعات ادبی و هنری بسیاری بهره گرفته میشود.
وی در ادامه صحبتهایش افزود: اساسا کسانی که راوی این پردهها هستند، مرشد یا درویش خوانده میشوند. این راویان به کمک نفس گرم خود، همراهی تماشاگر، حضور همراهی تابلو و چوبی که همیشه به همراه دارند که به آن مطراق و بعضا منتشاء نیز اطلاق می شود، داستان مورد نظر خود را نقل میکنند. جنس پارچهای که بر آن نقاشی شده است عمدتا از متقال، کرباس، کتان و پارهای از چهلوار (چلوار) است که معمولا از سه متر کمتر و از چهار متر بیشتر نیستند. این پردهها انباشته از تصاویر بسیاری است و در همین یک فریم هفتاد و دو مجلس داستان و عمدتا 366 صورت در آن وجود دارد.
وی در ادامه از موضوع و محور داستانی این پردهها گفت: موضوع این قصهها عمدتا از بهشت و جهنم گرفته میشود تا مصائب کربلا، بدین معنا که به نوعی هم از آخرت و قیامت صحبت میشود و هم واقعه کربلا. حادثه مختار، بارگاه یزید، کرامات و معجزات انبیاء و قدیسین و حتی داستانهایی که جنبه عامیانه دارند مانند داستان جوانمرد قصاب و یادختر نصرانی و ضامن آهو از دیگر موضوعات این پرده خوانیهاست.
صالحپور در ادامه از استاد محمد فراهانی یاد کرد و گفت: روان شاد استاد محمد فراهانی از بازماندگان مکتب نقاشی قهوهخانهای بود بیان میکرد که پای نقل نقالها در قهوهخانهها مینشستند و ما این نقلها را در خیالمان بر پرده میکشیدیم. به همین دلیل به این نوع از نقاشی خیالی نگاری و نقاشی مکتب قهوهخانه نیز میگویند؛ چرا که خاستگاه آنها قهوهخانه است و متاسفانه امروز قهوهخانهها جای خود را به کافی شاپها داده اند.
نظم در عینِ آشفتگی
نقاشیهای قهوهخانهای عمدتا به دو وجه تقسیم میشوند؛ دو منظر خیر و شر. این نوع فلسفه از زمان باستان در ایران زمین همواره وجود داشته است. این دو مظهر خیر و شر در نقاشیها با دو رنگ قرمز و سبز نمود پیدا میکنند و یا به اقتضای خوب بودنشان نقاشیها هاله نور دارند. بنابراین این پرده ها صرفا نقاشی هایی ساده نیستند بلکه ارزشهای تحلیلی ـ توصیفی بسیاری دارند و به ما کمک میکنند تا هنر سنتیِ فرهنگ خود را دریابیم.
وی در ادامه صحبتهایش افزود: یکی از خصلتهای این گونه نقاشیها این است که بسیار در هم هستند اما در عینِ این آشفتگی یک نوع نظم وجود دارد و این نظم را مرشد میتواند با نفس گرم خود ایجاد کند.
صالح پور در پایان در معرفی دو مرشد نقل کننده روایت این پرده بیان کرد: حاج مهدی طریقت در وافع سه ربع فرهنگ و سنت ایرانی – دینی ایران بود و این دو مرشد فرزندانِ خلف این عزیز عستند. باید گفت یکی از ویژگی های منحصر به فرد این پرده خوانی دومرشده بودنِ آن است و روایت آن توسط این دو مرشد و با مضمون واقعه کربلا اجرا میشود.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
اجرای زنده پردهخوانی در فرهنگ عاشورایی
اولین سوگواره هنر و اربعین در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
سوگواره «خمسه» تئاتر دینی را احیا میکند
برای حضور در جشنواره تئاترشهر باید درباره مسایل شهری تحقیق و پژوهش شود
چند خبر از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی
داستانهای نخ نما علت ریزش مخاطب است
جشنواره آیینی سنتی میزبان رسوم ترکمنی شد
برنامه کامل اجرای نمایشهای خیابانی محوطه تئاتر شهر در ماه رمضان
نکوداشت زنده یاد «مرتضی احمدی» در جشنواره بین المللی فیلم شهر
پیام "حجت الله ایوبی" در پی درگذشت "مرتضی احمدی"
۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]