تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798669321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

« شهيد عشق» كتابي براي صدور انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: « شهيد عشق» كتابي براي صدور انقلاب
نشست مجازي نقد و بررسي كتاب «شهيد عشق» با حضور تعدادي از خبرنگاران و فعالان حوزه كتاب برگزار شد.
نشست مجازي نقد و بررسي كتاب «شهيد عشق» با حضور تعدادي از خبرنگاران و فعالان حوزه كتاب برگزار شد.
در اين نشست مجازي كه در بستر نرم‌افزار تلفن همراه تلگرام برگزار شد، محمد حقي نماينده انتشارات كتابستان معرفت، سروش اشتري كارشناس كتاب، داوود اميريان نويسنده، عليرضا ملوندي دبير فرهنگي خبرگزاري نسيم، مصطفي وثوق‌‌‌كيا دبير حوزه كتاب و ادبيات خبرگزاري فارس، ميثم رشيدي فعال حوزه كتاب و نفيسه اسماعيلي خبرنگار حوزه كتاب خبرگزاري فارس حضور داشتند. اين كتاب روايتي رمان‌گونه از حركت امام حسين(ع) از مدينه به مكه و سپس به كربلا و نوشته احمد تورگوت نويسنده تركيه‌اي و سني ‌مذهب است كه در اين كشور نيز با استقبال قابل توجهي روبه‌رو شده است. انتشارات كتابستان معرفت اين كتاب را در ايران ترجمه كرده و تاكنون سه چاپ آن راهي بازار شده است.

   «شهيد عشق»، تكريم ساير اديان به امام‌حسين(ع) است
محمد حقي نماينده انتشارات كتابستان معرفت در ابتداي سخنانش با اشاره به اين مطلب كه اگر جريان فرهنگي انقلاب نسبت به ترجمه آثار مناسب گفتمان خودش اقدام نكند، بعد از مدتي محكوم است به تنها ماندن در بسط يك گفتمان، توضيح داد: از همين رو بود كه تصميم بر اين شد كه نسبت به ترجمه كتاب‌هايي كه در افق انديشه ديني و انقلابي هست اقدام شود، كه قرعه گام نخستين به كتاب شهيد عشق افتاد. به گفته اين فعال عرصه كتاب، جلد دوم آن هم با نام «سفير عشق»، به‌زودي ارائه خواهد شد.  داوود اميريان نويسنده حاضر در اين نشست هم سخنان خود را به زمينه آشنايي خود با تورگوت آغاز كرده و مي‌افزايد: با آقاي تورگوت با سريال دره گرگ‌ها و دو فيلمي كه در ادامه‌اش ساخته شد آشنا شدم. انصافاً فيلم‌هايش خوش‌ساخت و سالم بودند و اما «شهيد عشق» كار ديگرست.  داوود اميريان ادامه داد: دو سال پيش دوست نويسنده‌ام يوسف قوجق كه تركمن و اهل تسنن است گفت كه درباره امام حسين(ع) دارد رماني مي‌نويسد و خواست برايش ناشر پيدا كنم. وقتي «شهيد عشق» را خواندم ديدم تورگوت حق مطلب را به زيبايي ادا كرده، گرچه بعضي جاها با روايات ما اختلاف دارد اما حس اثر گيرا و تأثيرگذارست.  سروش اشتري يكي ديگر از حاضران در اين نشست نيز اظهار داشت: نوشتن رمان‌هاي تاريخي، آن هم از نوع تاريخ اسلامي به دلايل زير، كار بسيار سختي است. خواننده نسبت به نقطه شروع، ميانه و پايان داستان كاملاً آگاه و خط داستان نويسنده از ابتدا لو رفته است. در اين اثر تورگوت كه اصالتاً فيلمنامه‌نويس و در نتيجه نمايشي‌نويس است از روش تك‌گويي دروني بسيار خوب بهره گرفته است.
 
  «شهيد عشق»، مستندنگاري از حركت حسيني است
مصطفي وثوق‌كيا دبير حوزه كتاب و ادبيات خبرگزاري فارس هم درباره كتاب «شهيد عشق» گفت: شهيد عشق رمان نويسنده ترك، اثري درباره قيام حسيني است. اينكه يك نويسنده سني مذهب اينگونه درباره حركت امام حسين و اهداف قيامش رمان بنويسد امري شگفت و ستودني است.  وي در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به اينكه شهيد عشق رمان نيست بيشتر به نظر يك مستندنگاري از حركت حسيني است، توضيح داد: شاهد مثال اينكه نويسنده ملتزم بوده سخنراني‌هاي امام حسين را كامل در كارش استفاده كند. خواندن اين كتاب همچنين سروري خاص داشت و البته تصويري زنده از همراهي با كاروان امام را در برابر ديدگان قرار مي‌داد. 100 صفحه انتهايي كتاب نيز مملو از توصيف‌هايي بود كه صحنه كربلا را به صورت زنده در مقابل ديدگان قرار داد.

   برخي رسانه‌ها، كتاب را مروج عقايد اهل سنت دانسته‌اند؛ اين نقد روا نيست
عليرضا ملوندي دبير فرهنگي خبرگزاري نسيم هم به مواردي اشاره كرد و اظهار داشت: نظراتي در برخي رسانه‌ها ديده‌ام كه عده‌اي با تاختن بر اين كتاب آن را مروج عقيده اهل سنت دانسته‌اند؛ گمان مي‌كنم اين نقد ‏چندان روا نيست. هر چند بايد در آثار هنري دقت كرد كه اطلاعات نادرست به مخاطبين داده نشود اما اين نكته را هم بايد در ‏نظر گرفت كه كتاب «شهيد عشق» را كمتر بايد از منظر روايي مورد جرح و تعديل قرار داد زيرا عرض ارادتي از سوي يك سني ‏حنفي به امام (ع) است و نمي‌توان توقع داشت روايتي صد در صد شيعي را بخوانيم. بماند كه در خصوص جزء ‏به جزء وقايع مختلف تاريخي حتي در شيعه هم به سختي مي‌توان اتفاق نظر پيدا كرد.
وي گفت: بنده تصور مي‌كنم نهادهاي فرهنگي جمهوري اسلامي و هر آنكه مسئوليتي در امر صدور انقلاب اسلامي و آشنايي مردم دنيا با ‏حقايق دين محمدي دارد موظف است اين كتاب را به زبان‌هاي مختلف ترجمه كرده و به دست اكثريتي كه غالباً در استضعاف ‏شديد فكري به سر مي‌برند برساند. ‏ ميثم رشيدي مهرآبادي از فعالان عرصه كتاب هم در بخشي ديگر پيرامون كتاب «شهيد عشق» ابراز داشت: جناب ملوندي به اطناب اشاره كردند و من هم اضافه كنم كه اين دليل و البته نگراني خواننده شيعه باعث مي‌شود خواندن اين رمان به كندي پيش برود و البته حجم بالاي كتاب هم به اين موضوع دامن مي‌زند. وي افزود: شايد شايسته باشد ناشر قدري از اين كار را با نظارت نويسنده براي چاپ‌هاي بعدي كوتاه كند.  نفيسه اسماعيلي خبرنگار حوزه كتاب درباره «شهيد عشق» اظهار داشت: «شهيد عشق» شايد يكي از آثاري باشد كه بي‌شباهت به ماجراي سيمرغ عطار نيست. پايان كتاب هم در قتلگاه و اوج بخش زيبا در سطرهاي فروردين اثر نشان مي‌دهد در نهايت عشق به درستي تكميل شده است. نكته‌اي كه بد نيست به آن اشاره كنم و نظر مرا جلب كرد همان بخش ارسال نامه‌ها و ميزان ارادت بود كه به نظر من در كنار بخش پاياني نويسنده از عهده كار به خوبي برآمده بود. در پايان نظرات افرادي كه اين كتاب را مطالعه‌ كرده بودند در جدولي درج شده است.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن