تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803971480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جو رواني براي افزايش تورم و گراني دلار


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جو رواني براي افزايش تورم و گراني دلار
بانك مركزي نرخ دولتي دلار را با گذر از مرز رواني 3 هزار تومان و اعلام نرخ 3 هزار و دو تومان گران‌ترين نرخ دولتي براي دولت يازدهم به ثبت رساند و به اين ترتيب روز پنج شنبه نرخ دلار آزاد از مرز 3 هزار و 640 تومان گذشت.
نویسنده : مهران ابراهیمیان 


بانك مركزي نرخ دولتي دلار را با گذر از مرز رواني 3 هزار تومان و اعلام نرخ 3 هزار و دو تومان گران‌ترين نرخ دولتي براي دولت يازدهم به ثبت رساند و به اين ترتيب روز پنج شنبه نرخ دلار آزاد از مرز 3 هزار و 640 تومان گذشت.
به گزارش «جوان»، به اين ترتيب بانك مركزي با عبور از مرز 3 هزار تومان براي هر دلار نشان داد ادعاي نوبخت معاون برنامه‌ريزي دولت مبني بر قيمت 2 هزار و 850 توماني دلار در بودجه 95 گمانه‌اي غير قابل اجرا بوده و از هم اكنون بانك مركزي قيمت حداقل 3 هزار توماني هر دلار را در بودجه 95 به اجرا گذاشته است.
به اين ترتيب پيش‌بيني «جوان» مبني بر ترجيح نظر طرفداران افزايش قيمت نرخ ارز بر طرفداران كاهش نرخ سود تسهيلات به اثبات رسيد.
بنابراين گزارش گفته مي‌شود عواملي چون ناكارآمدي سياست‌هاي دولت در بهبود وضعيت اقتصاد و اتكاي شديد بودجه به درآمدهاي نفتي باعث افزايش ناگزير نرخ ارز شده. اما در اين‌باره برخي استدلال‌ها هم جالب توجه است.
  
حرف كاهش نرخ تسهيلات دلار را گران كرد!
غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با تأكيد بر ضرورت كاهش نرخ سود بانكي، گفت: هر چند تصميم در خصوص كاهش نرخ سود بانكي رشد نرخ ارز را رقم زده اما نبايد با اين نوع تنش‌هاي موقتي رخ داده در بازار از بهبود وضعيت اقتصادي كشور دست كشيد.
نماينده مردم گچساران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نمي‌توان به صورت دستوري با نرخ سود بانكي برخورد كرد، افزود: تجربه نشان داده هرگاه دولت يا شوراي پول و اعتبار قصد كاهش نرخ سود بانكي را داشته‌اند يكسري عوامل برون‌زا از جمله منابع ارزي دولت يا مسائلي همچون ركود به نرخ سود بانكي دامن‌زده است.
اين نماينده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: تا زماني كه شرايط اقتصادي كشور به يك ثبات نسبي نزديك نشود، دست زدن انتزاعي به نرخ سود بانكي تأثيرگذار نبوده و حتي ممكن است به تشديد وضعيت نرخ ارز منجر شود.
  
توزيع ارز به بازار به حدي نبود كه كاهش نرخ دلار را رقم بزند
تاجگردون همچنين با اشاره به رشد نرخ ارز در روزهاي اخير، گفت: كمبود منابع در بازار از عوامل مهم تأثيرگذار در رشد نرخ دلار است. وي ادامه داد: علت رشد نرخ ارز محدوديت منابع در بازار بود كه با اقدام دولت در تزريق ارز به بازار به علت كمبود آن باز هم شاهد بهبود وضعيت نبوديم. رئيس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: براي كاهش نسبي نرخ ارز بايد توزيع آن به بازار از سوي بانك مركزي براي ثبات نرخ‌ها با مدنظر قرار دادن تبعات اقتصادي آن در دستور كار قرار بگيرد.
  
نفت ارزان، دلار گران!
هادي قوامي، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس به اقتصادنيوز مي‌گويد: يكي از دلايل افزايش نرخ ارز كمبود ارز است، برآورد ما از فروش نفت تا پايان سال 25 ميليارد دلار است، اين در حالي است كه درآمد ارزي دولت در سال 90 معادل 119 ميليارد دلار بود كه البته نرخ دلار در آن زمان هزار تومان بود.  به گزارش «جوان» اين در حالي است كه تا پيش از اين دولتمردان يازدهم كاهش تورم را ناشي از عمليات اجرايي برنامه خود مي‌دانستند اما اكنون با كاهش قيمت نفت به همان بلايي دچار شده‌اند كه دولت قبل با تحريم‌ها مبتلا شده  بود؛ اولين شوكي كه در سال 91 به دليل تحريم‌ها در اقتصاد كشور پديد آمد و از طرف ديگر شوك كاهش قيمت نفت در سال 93 به اين موضوع دامن زد.
عرضه ارزي ما از فروش نفت 25 ميليارد دلار است از طرفي عرضه كم است و تقاضا زياد است و اين طبيعي است كه دلار بالا برود. او تصريح مي‌كند: پول‌هاي حاصل از فروش نفت به راحتي در داخل كشور جريان پيدا نمي‌كند و به مشكلات موجود در اين رابطه دامن مي‌زند كه باعث مي‌شود قيمت دلار از هزار تومان به 3 هزار و 500 هزار تومان برسد. عضو كميسيون برنامه و بودجه تأكيد مي‌كند: تا پايان سال نيازهاي ارزي بيشتر و افزايش نرخ دلار تكرار مي‌شود، البته ما اميدواريم با اجرايي شدن برجام عرضه ارز مقداري افزايش پيدا كند و حداقل 7 ميليارد دلار وارد كشور ‌شود. قوامي در پايان بيان مي‌كند: بخشي از اين پول‌ها به بانك مركزي تعلق دارد، بايد بخشي از اين پول‌ها به ريال‌هايي كه بانك مركزي در سال‌هاي قبل چاپ و منتشر كرده‌است، برگردد.
با اين تفاسير دست بانك مركزي تا پايان سال بازتر مي‌شود و انتظار مي‌رود روند كاهشي براي نرخ ارز داشته باشيم. وي ادامه داد: عدم ثبات اقتصادي در كشور عامل خطرناكي است كه امكان تصميم‌گيري در خصوص كاهش نرخ سود بانكي را از بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار سلب كرده است. اما برخي از كارشناسان عوامل ديگري نيز براي گراني متصور هستند. به گفته فعالان، خروج ارز به سوي كشورهاي همسايه مانند تركيه، افزايش تقاضاي ارزي زوار عتبات عاليات در آستانه اربعين و تحركات معامله‌گران فردايي (سفته‌بازان بازار غير رسمي ارز) عواملي بودند كه به تحريك قيمت كمك كردند.
همچنين علاقه‌مندان به عوامل اثرگذار بيروني بر قيمت دلار نيز معتقدند: تراز تجاري منفي در ايران، كسري بودجه دولت، ريزش قيمت نفت و رابطه معكوس قيمت نفت با دلار، افزايش ارزش ايندكس دلار در بازارهاي جهاني با رايزني‌ها براي افزايش نرخ بهره در امريكا در ماه دسامبر و رشد شاخص‌هاي اقتصادي امريكا همگي از عوامل صعودي قيمت ارز در اين مدت بوده‌اند. با این حال برخی از کارشناسان خوشبین معتقدند با روند کاهش تقاضای زائران به ارز در هفته جاری با کاهش قیمت‌ها مواجه شویم اما آیا موافقان دولتی افزایش قیمت ارز به تحرکات خود پایان خواهند داد؟

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن