تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814690491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در شهرهاي محروم رفيع، بستان، هنديجان، ويس، ملاشيه و بهبهان برنامه هاي مهمي در دست اجرا داريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ آذر ۱۳۹۴ (۱۱:۴۶ق.ظ)
مديرکل فني و حرفه اي خوزستان در گفت وگو با موج: در شهرهاي محروم رفيع، بستان، هنديجان، ويس، ملاشيه و بهبهان برنامه هاي مهمي در دست اجرا داريم موج-اهواز-مديرکل فني و حرفه اي خوزستان گفت: در مناطق حاشيه کلان شهرها نيز مثل عين دو در حال راه اندازي مرکزمان هستيم که ان شاءا... بتوانيم هر چه زودتر آموزش هاي لازم را تدارک ببينيم.
بدين منظور و با توجه به اهميت آموزش فني و حرفه‌اي، خبرگزاري موج از خوزستان فرصت را غنيمت شمرده تا با آقاي مهندس عبدالنبي سواعدي مديريت کل محترم سازمان آموزش فني و حرفه‌اي خوزستان به گفت‌وگو بپردازد. اين گفت‌وگو را باهم مرور کنيم.

آقاي مهندس سواعدي ضمن سلام و عرض ادب در ابتدا مي‌خواهم بپرسم که آيا صرف «توانمندسازي» افراد که از وظايف سازمان متبوع شماست، باعث ورود افراد به بازار کار مي‌شود يا شرايط ديگري نيز براي تحقق اشتغال جوانان لازم است؟

بنده نيز به شما و همکاران محترمتان در خبرگزاري موج سلام و خسته نباشيد مي‌گويم. اما در مورد سؤال شما نکته‌اي که در ابتداي گفت‌وگو بايد مشخص کنم اين است که عبارت «توانمندسازي» که به کاربرديد، يک اصطلاح کامل است. وقتي شما مي‌فرماييد که افراد توانمند شده‌اند، بنابراين تمام صلاحيت‌هاي لازم براي اشتغال را کسب کرده‌اند. در اينجا ما با دو بحث متفاوت مواجهيم: يکي «توانمندسازي» و ديگري «مهارت‌آموزي». ما به‌عنوان سازمان فني و حرفه‌اي، بخشي از «توانمندسازي» را اجرا مي‌کنيم. يعني عمده بحث توانمندسازي نيروي کار، مهارت‌آموزي است. منتها استحضار داريد که موضوع اشتغال فقط مهارت‌آموزي نيست. در شاغل شدن فرد عوامل ديگري نيز دخيل هستند. شما به يک شخص مهارتي را در سطح مطلوب آموزش مي‌دهيد، ولي آن شخص براي احراز يک شغل بايد يک سري شايستگي‌هاي ديگري نيز در خود به وجود بياورد. بعد از مهارت‌آموزي، عوامل ديگري چون روان‌شناسي، کارآفريني، انگيزه، خلاقيت و... فرد دخيل‌اند. اگر شما به کسي مهارتي را بياموزيد ولي وي خلاقيت لازم را براي آن کار نداشته باشد، آن شخص يا وارد بازار کار نمي‌شود و يا اگر هم وارد شود، روند رو به رشد کندي خواهد داشت. بنابراين در جمع‌بندي پاسخ شما بايد بگويم که درست است که مهارت‌آموزي بعد مهمي در توانمندسازي فرد براي يک شغل است، ولي مؤلفه‌هاي ديگر نيز اهميت خود را دارند.
در اين راستا سازمان نيز بخشي از اين مؤلفه‌ها را در استانداردهاي خود لحاظ کرده است. ما در استانداردهاي آموزشي خود بحث اخلاق حرفه‌اي، آموزش کارآفريني، ارتباط با صنايع يا همان «کارورزي» را گنجانده‌ايم. يعني کارآموز ما بخشي از دوره آموزشي خود را در صنايع يا اصناف مختلف مي‌گذراند. علاوه بر همه اين‌ها و براي تسهيل بيشتر فرآيند جذب کارآموزان در بازار کار، از تجربيات اساتيد برون‌سازماني، صاحب‌نظران و کارآفرينان برتر نيز در طول دوره‌هاي آموزشي استفاده مي‌کنيم.

اجازه بدهيد سؤال را کمي ريزتر کنم! شرايط ورود به بازار کار جزو برنامه‌هاي توانمندسازي سازمان هست، يا خير؟

بله! ببينيد شرايط ورود به بازار کار دو زمينه دارد. يکي شرايط قانوني است که ما در اين راستا قانون الزام فراگيري آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي راداريم. به اين معني که شما براي تصدي يک شغل، نياز هست که مهارت کافي را داشته باشيد و اين مهارت هم به تأييد سازمان فني و حرفه‌اي رسيده باشد. شما ممکن است مهارتي را درجايي ديگر کسب کرده باشيد، در اين صورت مي‌توانيد به سازمان فني و حرفه‌اي مراجعه کرده و تأييديه مهارتتان را اخذ کنيد. يعني پروانه مهارت دريافت کنيد؛ کما اينکه نمونه بارز اين اتفاق در صنعت ساختمان در حال اجراست. بدين‌صورت که کارگران اين صنعت که قبلاً در اين زمينه مهارت کسب کرده‌اند، به سازمان ما مراجعه کرده و پس از يک سري آزمون‌هايي، پروانه مهارت دريافت مي‌کنند.

در رابطه با توسعه روستايي و آموزش روستاييان سازمان فني و حرفه‌اي چه برنامه‌هايي دارد؟

در سازمان ما يک مطالعه علمي در اين زمينه انجام‌شده است. اين طرح مطالعاتي، طرح نيازسنجي آموزش فني و حرفه‌اي روستايي نام داشت. بر اساس اين طرح که بحمدا... در همه شهرستان‌ها انجام شد، نيازهاي اين مناطق و ظرفيت‌هاي مناسب براي سرمايه‌گذاري و توسعه آن‌ها را مشخص کرديم. شايد تصور ابتدايي از توسعه روستاها فقط منحصر به زمينه‌هاي کشاورزي و دام‌پروري باشد، درحالي‌که ما مي‌توانيم خدمات ديگري را هم وارد اين محيط‌ها کنيم. براي مثال خدماتي چون تعمير خودرو، تراکتور و موتورسيکلت روستاييان، تعمير وسايل سرمايشي و گرمايشي در روستاها قابليت فعال‌سازي دارند.
اين طرح به کمک دهياران و بخشداري‌ها اجرا شد و نتايج آن نيز مستند شد. همچنين بين مديران فني و حرفه‌اي‌ها و فرمانداران هر شهرستان يک تفاهم‌نامه‌اي امضا شد که طي آن آيتم‌هاي موردنياز توسعه هر شهرستان مشخص شد. اکنون روساي محترم فني و حرفه‌اي شهرستان‌ها برابر با اين طرح پيش مي‌روند.

آقاي مهندس اين طرح در کجاي کار قرار دارد؟

اين طرح مطالعاتي به‌تازگي تمام‌شده و از شش‌ماهه دوم امسال در حال اجرايي شدن است.

چند روز پيش خبري منتشر شد مبني بر اين‌که 24 حرفه آموزشي حذف شدند. اين تصميم جهت ورود بخش خصوصي به حوزه آموزش فني و حرفه‌اي گرفته‌شده است؟

ببينيد ما چيزي را حذف نکرديم! ما سرمايه‌گذار بخش خصوصي داريم که براي سرمايه‌گذاري در حيطه خدماتي سازمان واردشده است. بخشي از خدمات را بخش خصوصي به‌خوبي مي‌تواند انجام دهد و بنابراين ما به‌عنوان بخش دولتي آموزش فني و حرفه‌اي کشور تصميم گرفتيم ظرفيت‌هايمان را به‌طرف بخش‌هايي که بخش خصوصي قادر به سرمايه‌گذاري در آن نيست، سوق دهيم. اين رويه در ساير سازمان‌ها مثل آموزش و پرورش هم وجود دارد؛ بنابراين ما با اين کار هم در جهت تقويت بخش خصوصي و اصل 144 قانون اساسي گام برداشتيم و هم از ظرفيت‌هاي مراکز خودمان استفاده بهينه کرده‌ايم.

آيا برنامهٔ جديدي براي پرداخت تسهيلات به دارندگان مدارک فني و حرفه‌اي مدنظر داريد؟

ما در شوراي هماهنگي مديران حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعي روي سيستم‌هاي حمايتي مالي کار مي‌کنيم. ازجمله دستگاه‌هايي که مي‌توانند از اشتغال حمايت مالي کنند صندوق کارآفريني اميد هست. همچنين بانک رفاه، بانک توسعه تعاون که بانک‌هاي حوزه کاري ما به‌حساب مي‌آيند. جديداً بانک رسالت هم به اين مجموعه اضافه‌شده است که حامي کارآفرينان است.
ما براي توسعه کارآفريني از بين مهارت آموختگان خودمان طرح‌هاي خرد از جمله مشاغل خانگي را دريافت مي‌کنيم و آن‌ها را براساس سهميه اي که به ما اختصاص داده‌شده به صندوق کارآفريني يا بانک توسعه تعاون معرفي مي‌کنيم، که به‌اين‌ترتيب مشاغل خانگي راه‌اندازي مي‌شود.
در آخرين رايزني‌هايي که انجام داديم، همچنين توافق به‌دست‌آمده قرار است در همکاري با صندوق کارآفريني اميد دو قطب صنايع‌دستي استان را احيا کنيم. قرار شده تعدادي از متقاضيان اشتغال درزمينهٔ گرگور بافي و توربافي در هنديجان را آموزش دهيم، صندوق از آن‌ها حمايت کند تا اين صنعت دستي در اين منطقه دوباره احيا شود. در شهر رفيع هم حصيربافي و بوريابافي را در برنامه داريم. ان شاءا... اين طرح‌ها را به‌تدريج توسعه‌خواهيم داد و ظرفيت‌هاي اشتغال را در حوزه‌هاي مختلف استان فعال خواهيم کرد.

در راستاي پوشش نيازهاي آموزشي صنايع اين برنامه در مناطق نفت‌خيز جنوب اين برنامه هم اجرا مي‌شود؟

در خصوص مراکز جوان همان‌طور که مي‌دانيد يک تعامل دوطرفه بايد وجود داشته باشد. در اين زمينه خود صنعت هم بايد راغب باشد تا ما اين آموزش‌ها را در اختيارشان بگذاريم. اين مراکز از مزاياي قانوني هم مي‌توانند استفاده بکنند؛ زيرا قانون در بحث ارتقاي مهارت اين اجازه را به آن‌ها داده است. براي اين منظور قانون‌گذار براي صنايعي که مراکز جوان را تأسيس مي‌کنند و در اين زمينه با سازمان فني و حرفه‌اي همکاري مي‌کنند، مشوق‌هايي در نظر گرفته که ازجمله آن تخفيف در ماليات بر ارزش‌افزوده آن‌هاست. همچنين تمام کساني که در اين آموزش‌ها شرکت مي‌کنند گواهينامه دريافت مي‌کنند.
ما رايزني‌هايي کرديم و پي گير هستيم که اين همکاري در صنعت نفت هم اتفاق بيفتد. براي مراکزي که هم‌اکنون در حال راه‌اندازي هستند، مثل پالايشگاه گاز بيد بلند 2 بهبهان و نيروگاه سيکل ترکيبي بهبهان به‌صورت ويژه پي گير هستيم.

نماينده محترم مردم خوزستان، آيت ا... حيدري درجايي فرمودند که سازمان فني و حرفه‌اي به مناطق مرزي و محروم توجه ويژه‌اي داشته باشد. برنامه جديدي در اين رابطه داريد؟

در اين زمينه دو تقسيم‌بندي از مناطق مرزي بايد داشته باشيم. يکي مراکز حاشيه شهرها و ديگري مناطق مرزي که جايگاه خود رادارند. همان‌طور که گفتم براي مناطق مرزي پوشش‌هاي خوبي در حال انجام است. رفيع، بستان، هنديجان نمونه‌اي ازاين‌دست است. در مناطق حاشيه کلان‌شهرها نيز مثل عين دو در حال راه‌اندازي مرکزمان هستيم که ان شاءا... بتوانيم هر چه زودتر آموزش‌هاي لازم را تدارک ببينيم. در ملاشيه هم اين کار در حال انجام است. در شهرهاي شيبان، ويس و به‌طورکلي شهرستان باوي مرکز آموزشي‌مان شروع به کارکرده است. همچنين مراکز امام هادي (ع) در کوي علوي و کارون در کوت عبدالله در حال فعاليت هستند. درمجموع تاکنون به اين حوزه توجه شايسته‌اي انجام‌شده و درحال‌توسعه بخشيدن به اين فعاليت‌ها هستيم.

به‌عنوان سخن پاياني اگر پيشنهاد يا برنامه‌اي داريد، بفرماييد.
دو نکته را در پايان اضافه کنم. اول اينکه من در اين گفت‌وگو بيشتر تلاش داشتم تا از کارهايي که در سازمان فني و حرفه‌اي انجام‌شده صحبت کنم و نه از کارهايي که قرار است در آينده اجرايي شود. در سازمان خيلي به دنبال اين نيستيم که بگوييم مي‌خواهيم فلان کار انجام دهيم؛ چون اگر نشود خوبيت ندارد.
نکته دوم ضمن قدرداني از خبرگزاري وزين موج بايد بگويم که انتظارمان از تمامي اصحاب رسانه و عزيزان اين است که در بحث معرفي بيشتر آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي به جامعه مؤثر وارد شوند. همه ما به‌ويژه شما اهالي رسانه دغدغه کاهش معضلات و آسيب‌ها در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، امنيتي، فرهنگي و...را داريم. يکي از موضوعات زمينه‌ساز کاهش اين آسيب‌ها اشتغال است که حل اين موضوع هم درگرو توجه بيشتر به آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي است.

گفت و گو از: هاشم سعدي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن