تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814676185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد از گسترش تراکم ساختماني و انحراف ۴۰ درصدي آن‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ آذر ۱۳۹۴ (۹:۴۹ق.ظ)
انتقاد از گسترش تراکم ساختماني و انحراف ۴۰ درصدي آن‌ها موج - معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي با انتقاد از گسترش تراکم ساختماني و انحراف ۴۰ درصدي آن‌ها که عموما توسط شهرداري‌ها انجام شد، گفت: در طرح‌هاي توسعه شهري ۸۲ درصد سرانه‌هاي پيش‌بيني شده در بخش تجاري و خدمات انتفاعي، ۵۳ درصد براي خدمات ورزشي و ۶۰ درصد رشد خدمات عمومي را ايجاد کرد و بدين معنا بهره‌وري طرح‌ها بالا نبود.
به گزارش خبرگزاري موج، پيروز حناچي، معاون وزير راه و شهرسازي، در نشست تخصصي برنامه‌ريزي شهري-سياست‌گذاري زمين پانزدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن که عصر روز گذشته در پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به تأثير طرح‌هاي توسعه و عمران در وضعيت فعلي شهرهاي مختلف کشور گفت: اگرچه بخشي از ايرادتي که به طرح‌هاي تهيه شده در معاونت معماري و شهرسازي وارد است به تحقق‌پذيري مربوط است، اما؛ بخش عمده‌اي نيز به شيوه مديريت ارتباط پيدا مي‌کند.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي افزود: در ارزيابي طرح‌ها چه نسل قديم طرح‌ها (طرح جامع) و چه نسل جديد آن‌ها و در طرح‌هاي راهبردي و ساختاري بخش عمده ايراد متوجه طرح‌ها نيست در تراکم‌ها و سرانه‌هاي خدماتي، شبکه‌هاي دسترسي و خدمات عمومي، علت عدم دسترسي به اهداف عوامل مختلف است که بيشتر آن‌ها به شيوه مديريت مربوط است.
دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي ادامه داد: طرح‌هاي توسعه و عمران شهري نشان مي‌دهند که پيش‌بيني‌هاي جمعيتي تا ۷۰ درصد دچار خطا بوده‌اند. به بيان ديگر، طرح‌هايي که پس از انقلاب تهيه شد به دليل آنکه مديران تجربه رشد جميعت ۳.۵ درصد را داشت و بعدها اين جمعيت به شدت کاهش پيدا کرد و تا ۲۹.۱ درصد رسيد افق بلندي را پيش‌بيني مي‌کرد که در عمل با شکست مواجه شد.
معاون وزير راه و شهرسازي پيش‌بيني جهات گسترش را نيز با ۴۰ درصد خطا عنوان کرد و افزود: در زمينه تراکم ساختماني آنچه در طرح‌هاي عمران پيش‌بيني شده محقق نشد و همچنين وابستگي منابع مالي شهرداري‌ها به تراکم نيز در طي ساليان گذشته از جمله عوامل مهم و نامطلوبي است که قابل ادامه دادن نيست.
حناچي تحقق مراکز سود ده را در طي ساليان با درصد بالا در شهرها عنوان کرد و در ارائه آمار آن‌ها گفت: در طرح‌هاي توسعه شهري ۸۲ درصد سرانه‌هاي پيش‌بيني شده در بخش تجاري و خدمات انتفاعي تحقق پيدا کرد. اين نسبت براي خدمات ورزشي ۵۳ و خدمات عمومي ۶۰ درصد بود. بدين معنا بهره‌وري طرح‌ها بالا نبودند.
وي درباره اجراي شبکه ارتباطي به ۲۳ درصد انحراف اشاره کرد و افزود: شبکه‌هاي ارتباطي ايجاد شد که در طرح‌هاي توسعه و عمران پيش‌بيني نشده بودند.
حناچي در ادامه با اشاره به اين که برنامه‌ريزي شهري دو الگوي طرح‌هاي جامع و الگوهاي ساختاري و راهبردي را تجربه کرده است گفت: شهرهايي که بر اساس الگوهاي ساختاري قرار بود شکل بگيرند به دليل آن که به ويژه در يک دهه نظارتي نداشت تشکيل نشدند به همين خاطر نيز ايراد اصلي به خود طرح وارد نيست که اگر هيچ طرحي براي هيچ‌کدام از شهرها تهيه نمي‌شد وضع بسيار بدتر از شرايط فعلي بود.
در ادامه نشست تخصصي برنامه‌ريزي شهري - سياست‌گذاري زمين زهره داوودپور مديرکل دفتر طرح‌هاي کالبدي وزارت راه و شهرسازي نيز ضمن ارائه گزارشي از وضعيت سکونتگاه‌هاي رسمي کشور گفت: سکونتگاه‌هاي رسمي مي‌تواند وضع موجود شهرها، شهرهاي جديد و يا توسعه شهرها را نمايان کند. تحولات جمعيتي از سال ۳۵ تا ۹۰ نشان مي‌دهد که ۳۰ درصد از جمعيت شهرنشين معادل ۶ ميليون نفر تا سال ۹۰ به ۷۰ درصد رسيد و ۴۸ ميليون نفر از آن‌ها امروز در شهرها زندگي مي‌کنند و در طي اين سال‌ها شاهد هستيم که جمعيت شهرنشين ۸ برابر افزايش پيدا کرده است.
مدير کل دفتر طرح‌هاي کالبدي وزارت راه و شهرسازي افزايش جمعيت شهرنشين را شامل توسعه جمعيت درون شهرها، مهاجرت روستاييان به شهرها و همچنين افزوده شدن شهرها عنوان کرد و افزود: بخشي از افزايش جمعيت شهرنشين مربوط به تغيير نام روستا به شهر است. تعداد روستاهايي که در دهه گذشته به شهرهاي ما اضافه شد نشان مي‌دهد که شهرنشيني ما در شهرها نبود بلکه به نقاط روستايي نام شهر داده شد.
داوودپور با تأکيد بر اين که روند رشد جمعيت در شهرها از سال ۶۵ تاکنون با کاهش روبه‌رو بود، گفت: با توجه به کاهش رشد جمعيت شهرها نرخ جميعت شهرنشين کاهش پيدا نکرد و نرخ روستانشيني نيز با کاهش شديد مواجه است. همچنين در برخي از نقاط کشور تراکم جمعيت فراواني داريم به‌طوري که اين جمعيت در سال ۱۳۹۰ از يک هزار و ۱۴۷ شهر، ۹ شهر بيش از يک ميليون نفر، ۶ شهر بين ۵۰۰ هزار تا يک ميليون نفر جمعيت، ۵۰۰ شهر ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعيت و ۵۶ شهر بين ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر داشتيم.
وي با اشاره به اينکه حدود ۸۴۵ شهر فعلي حدود ۲۰ هزار نفر جمعيت دارند، افزود: اين شهرها شهرهايي هستند که يا جمعيت را در طي زمان از دست داده‌اند و يا نقاط روستايي هستند که تبديل به شهر شده‌اند.
مدير کل دفتر طرح‌هاي کالبدي وزارت راه و شهرسازي ادامه داد: مسکن تنها کالايي است که محل عرضه و تقاضاي آن بايد يکجا باشد. کالايي نيست که قابل حمل باشد و مسکن بايد جايي ساخته شود که نياز به مسکن دارند.
داوودپور عدم تعادل منطقه‌اي در کشور را از عوامل تأثيرگذار بر برنامه‌ريزي براي ساخت مسکن عنوان کرد و گفت: افزايش شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر هشدار جدي براي مسوولان برنامه‌ريز شهري است. بايد ببينيم که سياست‌هاي برنامه‌ريزان در شهرها مي‌خواهد به يک شيوه باشد و يا اينکه اندازه شهرها در سياست‌هاي شهري تأثير مي‌گذارند. همچنين بحث عدم تعادل سرزميني از ديگر مباحثي است که برنامه‌ريزان بايد به آن توجه کنند.
وي در ادامه گزارش خود سه استان قم، تهران و البرز را داراي بيشترين جميعت شهرنشين در کشور عنوان کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن