تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813123183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهترين واکنش ناتو به داعش پس از حوادث پاريس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ آبان ۱۳۹۴ (۱:۳۴ق.ظ)
بهترين واکنش ناتو به داعش پس از حوادث پاريس موج - گروه اقتصاد سياسي
انفجارها و حملات تروريست ها به مراکز تفريحي پاريس، شهري در قلب اروپا، سؤالات مختلفي را در مورد شيوه برخورد مقامات فرانسه با گروه هاي تکفيري به وجود آورد. در اين ميان آنچه بيش از همه احتمالات، واقعي تر به نظر مي رسيد، ادامه سياست هاي گذشته اين کشور در خاورميانه بود. زيرا بعد از حادثه حمله به دفتر نشريه شارلي ابدو در چند ماه قبل، مقامات پاريس نه تنها تغييري در جهت گيري اين کشور عليه داعش ندادند بلکه تعداد جنگنده ها و کشتي هاي نظامي خود را در منطقه خاورميانه بيشتر کردند.
با اين وجود، پل ايدون، يک روزنامه نگار ايرلندي در مقاله اي که در سايت «روداو» منتشر کرد، نکته قابل تأملي را در رابطه با شکل مناسب و مثمر ثمر برخورد فرانسه با داعش، مطرح کرد. وي در اين راستا نوشت: پس از وقوع حملات تروريستي جمعه شب در پايتخت فرانسه که منجر به کشته شدن بيش از 120 تن شد، اين گمانه به وجود آمد که آيا رهبران فرانسه براي مقابله با داعش که خود مسئوليت حملات مذکور را پذيرفت به ماده 5 اساسنامه ناتو استناد خواهد کرد يا خير؟
طبق ماده 5 اساسنامه ناتو، حمله به يکي از اعضاي اين سازمان مي تواند با واکنش تمامي اعضا عليه متجاوز روبرو شود. از اين رو فرانسه مي تواند از ناتو درخواست کند که ناتو عليه داعش اعلام جنگ کند.
اما به توجه به شکل گيري ائتلاف بين المللي ضد تروريسم به رهبري آمريکا که بيش از يک سال است داعش را از طريق هوا در عراق و سوريه هدف قرار مي دهد و فرانسه فعالترين قدرت اروپايي در اين کمپين بوده است، اين سؤال پيش مي آيد که ناتو در صورت تصميم براي مقابله با داعش قرار است چه کار متفاوتي انجام دهد؟
فرانسه در حال حاضر رقه، مرکز خلافت خود خوانده داعش در سوريه، را با بيست حمله هوايي هدف قرار داده است. اين حملات همان طور که عنوان شد بيش از يک سال است که از سوي ائتلاف ادامه داد. همچنين در روزهاي اخير فرانسه و آمريکا اهداف داعش در تجارت نفت را بمباران کردند که ضربه سختي به درآمدهاي اين گروه وارد کرد.
اما تنها چيزي که مي تواند فرانسه به رهبري ناتو ضربه قاطع تري به اين گروه بزند، اين است که يک منطقه حائل در امتداد مرز 68 مايلي سوريه با ترکيه ايجاد کند.
رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، نيز به تازگي ايده خود در راه اندازي چنين منطقه اي در شمال سوريه را مطرح کرد. در همين حال بسياري وي را، البته کاملاً به حق، متهم کردند که او درصدد مداخله در سوريه و اطمينان از کنترل کردهاي اين کشور دارد. در واقع گروهي بر اين باورند اردوغان با پيشنهاد اين طرح مي خواهد مانع ارتباط سه کانتون کردي در شمال سوريه با يکديگر و همچنين کنترل مؤثر بر کل مرزهاي ترکيه با اين کشور و عراق شود.
زيرا آنکارا زماني که يگان هاي مدافع خلق (YPG) توانستند شبه نظاميان داعش را از گري سپي (تل ابيض) خارج کنند و دو کانتون جزيره و کوباني را در تابستان به هم متصل کنند، اظهار ناراحتي کرد. زيرا اين موفقيت کردها باعث شد آنها بر تقريباً دو سوم مرزهاي شمالي سوريه مسلط شوند.
اما با حضور داعش و ديگر گروه هاي شورشي و مخالف، بخشي از مرز سوريه و ترکيه، هنوز در دست تروريست ها است. بر اين اساس فرانسه و ترکيه به خوبي مي توانند در راستاي منافع مشترک با هم همگرا عمل کنند. هرچند که دلايل آنها متفاوت است. پاريس مي خواهد ضربه محکمي به داعش وارد کند و آنکارا درصدد اطمينان از عدم عبور يگان هاي مدافع خلق از کوباني است. در همين حال وقتي جرابلس توسط داعش تسخير شد، ترکيه يگان هاي مدافع خلق را هدف جنگنده هاي خود قرار داد.
حضور نيروي ناتو در منطقه حائل مرز ترکيه و سوريه در عين حالي که بر داعش و ساير گروه هاي تروريستي مانند جبهه النصره فشار وارد مي کند، کردها را در کوباني و عفرين نيز تحت تأثير قرار خواهد داد. اما کردها ممکن است يک منطقه حائل تحت نظارت ناتو را بر منطقه حائلي زير نظر ترکيه ترجيح دهند. زيرا در اين صورت ارتباط داعش به طور کامل با خارج از سوريه از طريق ترکيه قطع مي شود.
در صورت حضور نيروهاي زميني ناتو در امتداد مرز سوريه و ترکيه، داعش مجبور به انتقال نيروهاي خود براي حفظ حضورش خواهد شد؛ چيزي به احتمال زياد نه قادر و نه مايل به انجام آن است. زماني هم که يگان هاي مدافع خلق کرد، داعش را در گري سپي تحت فشار قرار دادند از کوباني به شهرهاي غربي سوريه حرکت کردند، جايي که هيچ شانسي براي تقويت نيروهايش نداشت.
جرابلس نيز به احتمال زياد يک مورد مشابه است. خروج داعش از آنجا، نه تنها مي تواند يک پيروزي نمادين براي اولاند، رئيس جمهور فرانسه، و ائتلاف بين المللي باشد بلکه در بلند مدت تبديل به يک پيروزي استراتژيک خواهد شد. زيرا اين گروه ارتباط خود را با جهان خارج از دست مي دهد و با اعمال اين فشار، سرعت نابودي اش افزايش مي يابد.
اما مساله مهم در اين تحليل اين است که آيا ترکيه حاضر خواهد بود با ايجاد منطقه حائل زير نظر ناتو، فرصت امنيت سازي در شمال سوريه را به کردها بدهد؟ پاسخ به اين سؤال در فرايند انتخابات زودهنگام پارلماني ترکيه تا حدي مشخص شد. در طول فاصله 6 ماهه براي برگزاري انتخابات مجدد پارلماني، حزب حاکم به رهبري داوود اغلو و رياست جمهوري اردوغان، به بهانه مقابله با تروريست ها بعد از حوادث سوروچ، بيش از مواضع داعش، مواضع کردها را نشانه گرفتند. آنها در اين خصوص شمال عراق و سوريه را علاوه بر جنوب ترکيه مورد هدف قرار دادند. اگرچه ادعاي رهبران ترکيه در اين خصوص، تلاش براي از بين بردن شبه نظاميان پ.ک.ک بود اما آنکارا بر اين باور است يگان هاي مدافع خلق نيز ادامه حضور نظامي پ.ک.ک در سوريه است.
در اين راستا نيز جعفر حق پناه، کارشناس مسائل ترکيه، نيز به خبرنگار موج گفت: «آنکارا و پ.ک.ک تلاش مي کنند از طريق دست يابي به موفقيت هايي در عرصه نبرد نظامي، قدرت چانه زني خود را افزايش دهند، اين در حالي است که تحولات مناطق کردنشين سوريه نقش مهمي بر تداوم مخاصمات مسلحانه در جنوب ترکيه دارد.»
وي همچنين تاکيد کرد:« در شکل دهي به تحولات سياسي سوريه، بيش از نقش آفريني گروه هاي داخلي اين کشور، اين توافقات بين المللي و منطقه اي است که بر آينده سوريه اثر مي گذارد. اين موضوع در مورد نقش آفريني کردها در شمال سوريه هم صادق است. اما در اين راستا بايد به يک نکته اشاره شود و آن اين است که کردهاي اين منطقه ديگر به وضعيت سال 2010 خود بازنخواهند گشت.»
از اين رو ايجاد منطقه حائل در مرز ترکيه و سوريه، همان طور که تحليلگر اين مقاله بيان کرد، به نفع کردها خواهد بود زيرا بيش از آنکه اين سياست آنها را تحت فشار بگذارد، باعث عقب نشيني شبه نظاميان داعش مي شود. در اين ميان با از بين رفتن خطر بنيادگراهاي تکفيري براي امنيت کردها، يگان هاي مدافع خلق بيشتر از قبل بر منطقه مسلط مي شوند.
ضمن آنکه چندي قبل آمريکا با تحويل 50 تن سلاح و مهمات به گروهاي متحد کرد و عرب شمال سوريه، تلاش کرد از اين طريق با پيشروي هاي داعش مبارزه کند، که البته با مخالفت ترکيه روبرو شد. به همين دليل به نظر مي رسد راه حل مذکور (ايجاد منطقه حائل توسط ناتو) به مذاق رهبران آنکارا خوش نيايد و آنها مايل به همکاري در اين زمينه با ناتو و آمريکا نشوند. اگرچه تنها استثنا اين قضيه، بحث احتمال انعطاف طرفين خواهد بود که سنگ بناي آن در نشست هاي وين با موضوع آينده سوريه گذاشته شد.
با اين حال، اين نکته را هم نبايد از خاطر برد که حزب عدالت و توسعه پيروزي 49 درصدي خود در انتخابات 10 آبان را با کسب آرا ملي گرا محقق کرد. از اين رو مسئوليت اين حزب براي مقابله با ايجاد مناطق کردي تحت کنترل پ.ک.ک و يا ايجاد يک منطقه خودمختار در سوريه شبيه آنچه در عراق رخ داد، بيش از گذشته شده است.
*حسيني














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن