تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815413848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظر قرآن در باب شیردهی مادر به فرزند


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه خداوند در آیه ۲۳۳سوره بقره می فرمایندکه مادران فرزندان خود را دو سال تمام شیر می دهند، گفت: در این قسمت از آیه امری درکار نیست، بلکه از جمله خبری استفاده کرده است.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، محمدرضا ستوده نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان عصر روز گذشته در سومین نشست کارگاه تدبردر قرآن که با موضوع «شیردهی نوزاد» که به همت مرکز فعالیت های قرآنی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و اداره کل امور فرهنگی دانشگاه اصفهان برگزارشد، با اشاره به آیه233سوره بقره«وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ یُتِمَّ الرَّضاعَةَ وَ عَلَی الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَها لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَ عَلَی الْوارِثِ مِثْلُ ذلِکَ فَإِنْ أَرادا فِصالاً عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَکُمْ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَیْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ»، اظهارکرد: این آیه از جملات متعددی تشکیل شده که ابتدا منظور از الوالدات در آن، مادران است. وی با بیان اینکه خداوند از کلمه «امّ» استفاده نکرده است، زیرا امّ شامل مادر بزرگ نیز می شود، افزود: خدواند در این آیه فرموده که مادران فرزندان خود را دو سال تمام شیر می دهند، در این قسمت از آیه امری درکار نیست، بلکه از جمله خبری استفاده کرده است. عضوهیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: اگرچه این جمله به صورت خبری آمده است، اما در مجموع یک فرمان می باشد و پدران و مادران را موظف می سازد که حق کودک را رعایت کنند و او را بدین صورت شیر دهند. ستوده نیاخاطرنشان کرد: نظیر این آیه شریفه که در آن فرمان خداوند در قالب جمله خبری ذکر شده باشد باز هم در قرآن آمده که نمونه آن آیه 228سوره بقره«وَالْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ وَلاَ یَحِلُّ لَهُنَّ أَن یَکْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِی أَرْحَامِهِنَّ إِن کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذَلِکَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلاَحاً وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِیزٌحَکُیمٌ» است که خداوند می فرمایند که زنان طلاق داده شده باید مدت سه پاکى انتظار کشند و اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارند براى آنان روا نیست که آنچه را خداوند در رحم آنان آفریده پوشیده دارند و شوهرانشان اگر سر آشتى دارند به بازآوردن آنان در این [مدت] سزاوارترند و مانند همان [وظایفى] که بر عهده زنان است به طور شایسته به نفع آنان [بر عهده مردان] است و مردان بر آنان درجه برترى دارند و خداوند توانا و حکیم است. وی افزود: این دستورها نه یک دستور حقوقی، بلکه یک دستور اخلاقی است، زیرا که مادر با شیر دادن به فرزند خویش، زیبنده تر است، اما قرآن بیان فرموده که اگر شیر دادن برای شما دشوار بود آن را به دیگری بسپارید. این استاد علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان گفت: اینکه در قرآن آمده است که مدت شیر دهی باید دو سال تمام باشد، بیانگر یک نکته واجب و یک نکته مستحب می باشد، نکته اخلاقی آن این است که کودک باید دو سال کامل شیر داده شود، اما نکته حقوقی آن این است که مادر تنها پاداش دو سال شیر دادن را می¬گیرد. وی درادامه به بخشی دیگر از آیه233سوره بقره که می فرماید «وَ عَلَی الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»، اشاره کرد و گفت: پدرکودک باید در دوران شیرخوارگی فرزند خود، هزینه های زندگی مادر را از خوراک تا پوشاک به سبکی شایسته و پسندیده تامین کند. وی ادامه داد: البته این دستور در مورد زنانی است که از شوهران خود جدا شده اند و کودکی را که از شوهردارند، شیرمی دهند زیرا درغیر این صورت هزینه زندگی زن بدون شیر دادن کودک نیز بر عهده مرد است. ستوده نیا بیان کرد: منظور از واژه بالمعروف در این آیه شریفه، پرداخت هزینه زندگی از سوی پدر است، زیرا که خداوند به حال بندگان خویش آگاه است و به همین دلیل حق تربیت و پرورش کودک را برای مادر منظور می دارد و هزینه زندگی کودک و مادر را بر عهده پدر قرار می دهد.


دوشنبه ، ۲۵آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن