واضح آرشیو وب فارسی: ایران راوی: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری نمایش «ترور» اثر حمیدرضا نعیمی با حضوراین کارگردان و بهزاد فراهانی، کاظم هژیرآزاد، محمدعلی ساربان، فرید قبادی بازیگران نمایش و سعید ذهنی آهنگساز، رضا مهدی زاده طراح صحنه، آیدین الفت طراح صدا، رضا حیدری طراح نور صبح امروز در مجموعه ی تئاتر شهر برگزار شد. نعیمی: برای ساختن نمایش ترور چند صد میلیون بودجه نگرفته ام حمیدرضا نعیمی، نویسنده و کارگردان نمایش «ترور» ضمن اعلام این نکته که افتخار شاگردی بسیاری از بازیگران این نمایش را داشته است، درمورد پروسه تمرینات گروه نمایش گفت: «این گروه ۹۰ روز و روزی هشت ساعت در دخمه ای به نام پلاتوی یک که بر طبق تعریف و تشبیه کارشناسان با بهترین پلاتوهای دنیا برابری می کند، تمرین کرده است. ده روز تمام بازیگران بزرگ این نمایش، با ماسک تمرین بدن و بیان می کردند؛ چراکه از تمام کانال های عبور هوا، ریزگردهایی در حد ریزگردهای آبادان و کرمانشاه به داخل پلاتو می آمد و آن را در بر می گرفت.» نعیمی در ادامه افزود: «ما ناچار بودیم در جریان تمرینات، روزی ده بار در را باز کنیم تا هوا برای تنفس قابل تحمل شود، اما تمرین ها را ترک نکردیم. ما در زیر چهار لامپ ۲۰۰ تمرین می کردیم. کارشناس ۶۱ ساله مجموعه تئاتر شهر و طراح نور باسابقه، فرشید مصدق وقتی شرایط تمرین ما را دید گفت: «تمرین زیر این نور فاجعه است اما چون کابل ها امکان اضافه کردن لامپ دیگری را ندارند، افزایش میزان نور امکان پذیر نیست.» او ضمن انتقاد از وضعیت برخورد مسئولان مجموعه تئاتر شهر با هنرمندان گفت: «باید هر چه سریع تر مدیران مرکز، معاونت هنری و وزیر جلسه اضطراری برگزار کنند و مجموعه تئاتر شهر را از بازی های ناصواب اداری نجات دهند. بازی پیچیده سیستم اداری مجموعه تئاتر شهر گویا به این دلیل وجود دارد که هنرمندان تئاتر را فراری دهد. امام من فرار نکردم. سیستم نور سالن اصلی به قدری فاجعه است که من سه روز از زمانی که باید برای تمرین و یا آماده سازی دکور نمایش صرف کنم، را برای بیرون آوردن ۲۰ پرژکتور از انبار و تعویض سیستم نور فرسوده آنجا صرف کردم.» نویسنده و کارگردان نمایش «سقراط» در ادامه افزود: «در نهایت پس از ورود برخی از مدیران به این ماجرا، ۲۰ پروژکتور را در اختیارمان گذاشتند تا از یک نور سالم بسیار معمولی برخوردار شویم. نکته جالب اینجاست که مدیر مجموعه تئاتر شهر حاضر نشد بیاید و ببیند اوضاع از چه قرار است و مشکل چیست! تا کنون ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کرده ام تا کار را به روی صحنه ببرم. افرادی که فکر می کنند من بودجه های چند صد ملیونی دریافت کرده ام، می توانند از مرکز هنرهای نمایشی بپرسند تا بدانند چه میزان از ملی ترین تئاتر ایران حمایت شده است.» فراهانی: به زودی ایران را ترک می کنم بهزاد فراهانی که در نمایش «ترور» نقش اشعث ابن قیس کندی را بازی می کند، گفت: «آقایان و بزر گان سیاست های کلان، توپ را در زمین اهالی تئاتر انداخته اند و ما را به جان هم. زمانی که نعیمی به من پیشنهاد کرد تا در این نمایش بازی کنم، بسیار خسته بودم چون نمایش زیبایی را به روی صحنه بردم اما حکایتم، «من بدو آهو بدو» شده است که چه موقع جناب وزیر، حق و حقوق بازیگران را می پردازد.» فراهانی با این اشاره که به زودی ایران را ترک می کنم، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «ده سال است که مداوم از شما دعوت می کنم بیایید و مجانی تئاتر ببینید، لازم نیست به پشت صحنه سر بزنید و مشکلات ما را ببینید بلکه مانند همه چیزهای حاضر و آماده ای که از آنها استفاده می کنید، تئتر حاضر و آماده ببینید. ما به شما تعظیم هم می کنیم، فقط بیایید و ببینید.» وی در پایان درمورد رفتنش از ایران توضیح داد: «من دیگر تئاتر روی صحنه نمی برم. وقتی تئاتر را ترک می کنم، یعنی ایران را ترک کرده ام، در این کشور نمی شود تئاتر کار کرد.» هژیرآزاد: خوارج آنارشیست بودند کاظم هژیرآزاد ضمن اعلام اینکه مسائل خارج از تئاتر را بهزاد فراهانی و حمیدرضا نعیمی گفته اند، درمورد این نمایش گفت: «هنوز هم ترور انتحاری انجام می شود که یکی از نمونه های آن روز گذشته در فرانسه اتفاق افتاد. ۱۴۰۰ سال پیش قبیله خوارج، چنین تروریست هایی داشتند، البته نمی توانیم بگوییم که آن ها ایدئولوژی هایی نظیر همتایان کنونی خود داشته اند، اما با سیاست و کشورداری مخالف بودند و طبق معیارهای امروز، می توانیم آنها را آنارشیست بدانیم.» هژیرآزاد در مورد شرایط امروز هنر در ایران گفت: «هفت هنر ما چشم انتظار هدف گذاری و تنظیم سیاست های کلان دولتی هستند. امیدوارم پس از ۳۰ سال این قوانین تدوین شوند تا معلوم شود مسائل هنرمندان عرصه های مختلف ناشی از چیست و کنسرت ها به چه دلیل لغو می شوند؟» او با طرح این پرسش که انجام چنین اقدامات و سیاست گذاری هایی کار شورای انقلاب فرهنگی است یا خیر؟ گفت:«در این حوزه باید سیاست ها مشخص شود.» ساربان: امیدوارم استقبال از ترور به اندازه سقراط باشد محمدعلی ساربان هم با اشاره به صحبت های دیگر هنرمندان در این نشست خبری گفت که همه این صحبت ها واقعیت های هنر ایران است. او افزود: «باید روزی برسد که دیگر از این مسائل خبری نباشد، امکانات تئاتر بیشتر شود تا ما نیز درمورد پیشروی هنری و امکانات بسیار گسترده ای که در اختیارمان قرار داده شده، صحبت کنیم. امیدوارم نگرانی های ما پایان پذیرد.» ساربان ابراز امیدواری کرد که نمایش «ترور» مانند «سقراط» و به اندازه آن مورد استقبال قرار گیرد. قبادی: همه در این نمایش به من کمک کردند فرید قبادی یکی دیگر از بازیگران نمایش که به زعم حمیدرضا نعیمی ستاره تئاتر ایران است، گفت: «همه اعضای گروه به من کمک کردند و امیدوارم بتوانم در پروسه اجرا به خوبی از عهده ایفای نقش کاراکتری بر بیایم که در متن خلق شده و در تمرینات شکل گرفته است.» ذهنی: شش سال منتظر یک اثر شریف بودم سعید ذهنی آهنگساز نمایش که پس از شش سال، به عرصه آهنگسازی تئاتر بازگشته است، در مورد دلیل این اقدام خود گفت: «در این مدتی که به دلایل صنفی از آهنگسازی تئاتر دوری کرده ام، بسیار دلتنگی برای من به وجود آمد و دوست داشتم به این حوزه برگردم اما کارهایی که به من پیشنهاد می شدند، مورد علاقه من نبودند چرا که به دنبال جریانی شریف بودم که آقای نعیمی ترور را به من پیشنهاد کرد و من پذیرفتم. برای نخستین بار سیستم پخش موسیقی در این نمایش دالبی است.» الفت: برخی فکر می کنند صدای تئاتر یعنی دیالوگ آیدین الفت طراح صدای نمایش «ترور» از این که به مساله مهندسی صدا در تئاتر ایران کم پرداخته می شود،انتقاد کرد و گفت: «برخی از مسئولان از من می پرسند مگر به غیر از صدای بازیگران در نمایش ها صدای دیگری هم وجود دارد؟» او با بیان این مطلب که تجهیزات مهندسی صدا هزینه بر است و بسیار خوشحالم که حمیدرضا نعیمی مقدمات و هزینه های این اقدام را به صورت حرفه ای آماده کرد، افزود: « در این نمایش شاهد سیستم صوتی ساراند عمودی خواهیم بود که اختراع خودم است و برای نخستین بار در ایران اجرا می شود.» مهدی زاده: عقب نشینی نکردیم رضا مهدی زاده طراح صحنه نمایش که ششمین تجربه همکاری خود با حمیدرضا نعیمی را پشت سر می گذارد، گفت: «پس از فاجعه ای که پیش آمد و طی آن پیشانی تئاتر شهر فرو ریخت، ما عقب نشینی نکردیم و به جای ان تلاش کردیم موفقیت دیگری به وجود آوریم و کمی بیشتر به بعد تئاتریکال نمایش «ترور» بپردازیم.» حیدری: «ترور» آخرین طراحی نور من در تئاتر است رضا حیدری طراح نور نمایش ضمن اعلام این خبر که «ترور» آخرین فعالیت او در حوزه طراحی نور تئاتر است، گفت: «برخی تفاوت میان طراح نور و شخصی را که پشت میز می نشیند، نمی دانند. من به دلیل قول ها و وعده هایی که برای بهبود شرایط تئاتر داده شده است اما به آنها عمل نمی شود، از طراحی نور تئاتر خداحافظی می کنم. در ایران ورود به سالن تئاتر به عنوان جنگ تلقی می شود و رفتار پرسنل سالن ها و مسئولان آنها با عوامل نمایش خصمانه است.» ۵۷۵۷
یکشنبه ، ۲۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایران راوی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]