تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815463733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب نقش بي‌بديلي در انتقال معارف دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ آبان ۱۳۹۴ (۱۶:۳۹ب.ظ)
مسئول دفتر مقام معظم رهبري: کتاب نقش بي‌بديلي در انتقال معارف دارد موج - مسئول دفتر مقام معظم رهبري: کتاب گمراه کننده بايد از انتشار و فروشش جلوگيري شود و متاسفانه با پول دلارهاي نفتي صدها کتاب گمراه کننده در رد عقايد شيعه نوشته مي‌شود و اين‌ها نياز به جواب دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، مراسم تکريم مقام کتابداران و ترويج فرهنگ کتابخواني ساعاتي پيش با حضور حجت الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني مسئول دفتر مقام معظم رهبري، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، صالحي اميري رئيس کتابخانه ملي، محمود صلاحي رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، علي مرادخاني معاون هنري وزارت ارشاد در تالار وحدت آغاز به کار کرد.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني مسئول دفتر مقام معظم رهبري نيز در اين مراسم با اشاره به کلمه «کتاب» و کاربرد آن در قرآن کريم، گفت: کلمه «کتاب» کلمه مقدسي است که در قرآن مجيد بيش از 245 مورد در آيات مختلف تکرار شده است اين آمار تنها مربوط به کلمه «کتاب» است نه مشتقات آن و مجموعاً کلمه کتاب در آيات قرآن عموماً براي مسائل مهمي است براي نمونه در سوريه مريم که يک سوره تمام درباره مريم مقدس است 5 يا 6 مورد کلمه «کتاب» به کار رفته است. قرآن در اين سوره به پيامبر و همه مسلمان تذکر مي‌دهد که به ياد بياوردي داستان مريم را در اين کتاب (قرآن) آن زمان که از اهل خود دوري گرفت و... همچنين در داستان حضرت ابراهيم نيز کلمه «کتاب» کاربرد گرفته شده است شخصيتي که از امتحان‌هاي سخت بيرون آمد چه در هجرت چه در مبارزات با نمرود و چه در جريان ذبح فرزندش. از همين رو بود که خدا ابراهيم را خليل و دوست خود ناميد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به داستان حضرت موسي و کاربرد کلمه کتاب در اين سوره اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسلمان‌ها نوعاً از اين قصص عبرت آموز محروم‌اند درحالي که اين قصه‌ها بسيارآموزنده است نقش کتاب در انتقال معارف عالي اسلامي بسيار زياد است. تاريخ نشان داده است که کتاب همواره نقش بي بديلي را ايفا کرده براي نمونه در فرصتي که براي امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در جريان انتقال حکومت بني‌اميه به بني‌عباس پيش آمد امام صادق (ع) بيش از 4 هزار صادق تربيت کرد که در اين ميان افراد برجسته‌اي بودند که خدمات بزرگي به شيعه و اسلام داشتند همچنين در دعاها نيز دعاي ابوحمزه ثمالي که الفباي سخن گفتن بنده با خدا است دعاي امام حسين در روز عرفه در کتاب مشهود است چرا که اين‌ها جز از طريق نوشتار و کتاب به دست ما نرسيده است بنابراين کتاب نقش بي‌بديلي در انتقال معارف ديني داشته است و امروز مي‌توان گفت ارتباطات الکترونيکي و غيره هيچ کدام نمي‌توانند نقش کتاب را پايين بياروند.
مسئول دفتر مقام معظم رهبري افزود: در طول تاريخ اين کشور بزرگ‌ترين ضربه را به فرهنگ کتاب و معارف ديني فتنه مغول زد. بعد از آن هم اشرف افغان يکي از علماي بزرگ قم که در تراز مرجعيت بود کتاب‌هاي قديمي را جمع آوري مي‌کرد. من از طرف حضرت آقا به ديدنش رفتم چندي بعد از دنيا رفت شنيده بوديم او کتاخانه‌اي گران‌بها دارد رهبر انقلاب نگران بودند که اين کتاب‌ها دست نااهلش برسد ايشان فرمودند بنده با وراث تماس بگيرم و به هر قيمت شده کتاب‌ها را خريداري کنم من رفتم و صحبت کردم کتاب‌ها را يکجا خريدم در اين ميان تنها 1500 جلد کتاب خطي وجود داشت که پست برخي از آن‌ها نوشته بود کتاب‌هاي پاره سنگي. سؤال کردم اين به چه معناست فرزندان مرحوم توضيح دادن که اين کتاب‌ها توسط سربازان اشرف افغان در جريان غارت کتابخانه‌اي در اصفهان به غارت رفته است. پس از آن سربازان اشرف به خوانسار حمله مي‌کنند و قصد غارت داشتند که با مقاومت مردم مواجه شدند زماني که گرسنگي برآنها فشار آورد پيکي را پيش اهالي شهر فرستادند و گفتند ما گرسنه‌ايم تعدادي کتاب نيز به همراه داريم حاضريم اين کتاب‌ها را در کفه ترازو گذاشته و مقابلش از شما گندم بگيريم مردم به اين پيشنهاد عمل کردند و کتاب‌ها حفظ شد.
وي افزود: اين کتاب نقش بسيار مهمي دارد اما يک شمشير دولبه است کتاب خوب بسيار خوب است اما اگر آنگونه که بايد و شايد نباشد گمراه کننده مي‌شود. در فقه ما مرحوم شيخ انصاري و ساير علما نوشته‌اند که يکي از مکاتب محرمه (کسب‌هاي حرام) حفظ کتاب ضلال است. نشر، قرائت، انتشار، خواندن، فروش و خريد به اين گونه کتاب‌ها اگر شخص احتمال دهد که موجب گمراهي مي‌شود جايز نيست. حتي نگهدراي آن نيز مجاز شمرده نشده است مگر اينکه قصد پاسخ آن‌ها را داشته باشيم.
حجت الاسلام محمدي گلپايگاني تصريح کرد: در برخي کشورها هم اکنون صدها کتاب گمراه کننده در رد عقايد شيعه نوشته شده که نياز به پاسخ دارد اگر کسي اهل اين کار باشد و بتواند جواب دهد قطعاً بر او واجب است. مقصود از کتاب ضلال و گمراه کننده کتاب‌هايي است که عقايد باطل را ترويج کند.
وي افزود: يکي از فرمايشات رهبر انقلاب که اين روزها مورد توجه قرار دارد قضيه نفوذ است. يکي از راه‌هاي نفوذ در فکر، آرا و انديشه مردم کتاب است. عزيزان ما که در کار نشر هستند بايد بدانند که ما کتابخانه در کشور اندک داريم مردم بايد با کتاب بيشتر زندگي کنند يکي از ويژگي‌هاي حضرت آقا اين است که دائماً در دستانشان کتاب است به قول خودشان شبي نيست که با کتاب نخوابند. اکنون سال روز درگذشت مفسر تفسير الميزان است اين کتاب جاي خود را در تمام ممالک اسلامي باز کرده است بنابراين ما بايد کتاب‌هاي مفيد و خوب را که کم نيز نيستند گسترش دهيم در مقابل هرگز نبايد اجازه داد کتابي که احتمال مي‌رود در فکر جوانان گمراهي ايجاد کند اجازه نشر و پخش داشته باشد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن