تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803853031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی آیت‌الله جنتی به داد اصلاح‌طلبان رسید


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
وقتی آیت‌الله جنتی به داد اصلاح‌طلبان رسید
بازخوانی ردصلاحیت به شیوه اصلاح‌طلبان
وقتی آیت‌الله جنتی به داد اصلاح‌طلبان رسید "در بررسی‌های شورای نگهبان در آن سال، صلاحیت 180 نفر از کسانی که توسط هئیت‌های اجرایی وزارت کشور رد شده بودند، مجددا توسط شورای نگهبان احراز شد. "


به گزارش فرهنگ نیوز ، با تورقی در تاریخ می‌توان دریافت که در جریان رسیدگی به صلاحیت کاندیدای انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، نامزدهای انتخابات مجلس چهارم از سوی هیئت‌های اجرایی وزارت کشور ردصلاحیت می‌شوند؛ در آن دوران تصدی وزارت کشور بر عهده عبدالله نوری از چهره‌های شاخص جریان چپ (اصلاح‌طلب) است که 180 نفر از کاندیدای انتخابات مجلس چهارم را ردصلاحیت می‌کنند ولی شورای نگهبان آنها را تایید صلاحیت می‌کند.
 
پایگاه پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ «رد صلاحیت گسترده نامزدهای چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» کلیدواژه ای است که جریان چپ (اصلاح‌طلبان) و رسانه‌های همسو علیه فعالیت شورای نگهبان در آن سال‌ها به کار بردند. این ادعا، یکی از اتهامات علیه شورای نگهبان بوده است که جریان اصلاح‌طلب پایه آن را به تفسیر شورای نگهبان از اصل نودو نهم قانون اساسی عنوان می‌کند.
 
جریان چپ بر همین اساس نیز از ماه‌ها قبل از برگزاری چهارمین دوره انتخابات مجلس، حمله به شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار داده بود. چهره های شاخص جریان چپ به خصوص مهدی کروبی و موسوی خوئینی‌ها برای تاثیر گذاری بر روندی که آن را ردصلاحیت‌های گسترده می‌نامیدند از مدتها قبل رایزنی‌های گسترده و نوعی فضاسازی رسانه‌ای را آغاز کرده بودند. مجمع روحانیون مبارز نیز در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی  تلویحا تهدید کرد که در صورت ردصلاحیت کانیداهایش «تصمیم نهایی» را اتخاذ خواهد کرد. در هیچ کدام از اظهارنظرها و نامه‌نگاری‌های این افراد، هیچ اشاره ای به مسئولیت عبدالله نوری در وزارت کشور که یکی از وزرای متعلق به طیف چپ کابینه به حساب می آمد، نمی شد و همواره به صورت کلی و مبهم شورای نگهبان و مسئولین مورد خطاب و بازخواست قرار می‌گرفتند.
 
با تورقی در تاریخ می‌توان دریافت که در جریان رسیدگی به صلاحیت کاندیدای انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، نامزدهای انتخابات مجلس چهارم از سوی هیئت‌های اجرایی وزارت کشور ردصلاحیت می‌شوند. در این دوره عبدالله نوری از چهره‌های شاخص جریان چپ یا به عبارتی اصلاح‌طلب، تصدی وزارت کشور را برعهده داشت؛ هیئت‌های اجرایی وزارت کشور تحت مدیریت وی تعداد کثیری از نامزدهای انتخابات مجلس چهارم را که از طیف چپ هم بودند را ردصلاحیت کرد. کاندیداتورهایی که از سوی وزارت کشور صلاحیتشان تأیید نشد، در دسته‌بندی‌های سیاسی در قالب جریان چپ قرار می‌گرفتند. هیات اجرایی وزارت کشور این افراد را صرفاً به خاطر اینکه آنها قرائت جدید عناصر جناح چپ درباره حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه را قبول نداشتند برای نمایندگی در مجلس ردصلاحیت کردند.
 
به عبارتی رد صلاحیت بسیاری از عناصر جریان چپ توسط هیئت‌های اجرایی وزارت کشور با توجه به روحیه و نوع افکار عبدالله نوری و تمایلاتی که وی به جناح چپ داشت، برای بسیاری از ناظران سیاسی تعجب‌آور بود و برخی رسانه‌های غربی در آن دوره با توجه به رویکرد هیئت‌های اجرایی، وی را جزو نیروهای محافظه‌کار قلمداد می‌کردند.
 
عبدالله نوری در مصاحبه با بی‌بی‌سی در مقام دفاع از عملکرد خود در نحوه ردصلاحیت برآمد و به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: "گرایش‌های خاص سیاسی هرگز دلیل رد صلاحیت افراد در هیئت مذکور نبود و آنچه آنها انجام داده‌اند در چارچوب قانون بوده است."
 
اما شورای نگهبان که پس از تشکیل وظیفه تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات را بر عهده داشت، در بررسی‌های خود بر خلاف نظر هیئت‌های اجرایی، تعداد کثیری از کاندیداها را تایید صلاحیت می‌کند.
 
در همین راستا روز پنجشنبه 13 فروردین 71، آیت‌الله احمد جنتی از فقهای شورای نگهبان و سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات طی مصاحبه‌ای با صدا و سیما اعلام کرد: "در بررسی‌های شورای نگهبان صلاحیت 180 نفر از کسانی که توسط هئیت‌های اجرایی وزارت کشور رد شده بودند، مجددا توسط شورای نگهبان احراز شده است و تنها چهار نفر از تایید صلاحیت شدگان به وسیله هیئت‌های اجرایی در بررسی های شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند."
 
البته این سخنان جنتی بازتاب چندانی در رسانه‌های جناح چپ نداشت و حتی روزنامه سلام فراگیرترین رسانه متعلق به این جناح در مطلبی تحت عنوان«آقای جنتی خسته نباشید» بدون هیچ اشاره ای به تعداد رد صلاحیت شدگان توسط شورای نگهبان این شورا را متهم به برخورد خطی و جناحی در رد صلاحیت کاندیداها کرد.


منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی


94/8/24 - 14:17 - 2015-11-15 14:17:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن