تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804510608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در دکترين دفاعي ايران هرگز مسأله سلاح کشتار جمعي وجود نداشته و ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ آبان ۱۳۹۴ (۱۵:۳۸ب.ظ)
روحاني در گفت وگو با تلويزيون فرانسه و راديو اروپا؛ در دکترين دفاعي ايران هرگز مسأله سلاح کشتار جمعي وجود نداشته و ندارد موج - رئيس جمهوري کشورمان در گفت و گوي رسانه‌هاي فرانسوي با وي، با اشاره به روابط تاريخي تهران و پاريس، توسعه روابط ايران و فرانسه را به نفع ملت‌هاي دو کشور دانست و همچنين اولويت نخست در مورد سوريه را بيرون راندن تروريزم عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در آستانه نخستين سفر اروپايي خود، در گفت وگو با شبکه تلويزيوني فرانس 2 و راديو يک اروپا و در پاسخ به اين پرسش که آيا اين سفر شروع جديدي در روابط بين دو کشور است؟ و آيا شما فرانسه را به عنوان يک دوست محکم و شريک جديد براي ايران تلقي مي‌کنيد؟، افزود: از فرصتي که براي ديدار مسوولان ارشد و مردم بزرگ فرانسه فراهم شده، خرسندم و اميدوارم اين ديدار به نفع دو ملت و دو کشور باشد.
رئيس جمهوري تاکيد کرد: تاريخ و فرهنگ فرانسه نزد افکار عمومي مردم ايران جايگاه ويژه اي دارد و فرانسه مي‌تواند از شرکاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي ايران باشد.

برنامه هسته اي ايران هرگز از مسير صلح آميز منحرف نشده است
وي در پاسخ اين سوال که «آيا با آغاز نظارت‌هاي جديد در چارچوب توافق هسته اي، ايران تعهدات مربوط به سايت‌هاي هسته اي را رعايت خواهد کرد؟»، اظهار داشت: ايران سال‌هاست که به معاهده منع گسترش تسليحات اتمي (ان پي تي) پيوسته و در چارچوب پادمان با آژانس همکاري داشته و همه گزارش‌هاي آژانس در سال هاي گذشته نيز نشان مي‌دهد که همواره همکاري خوبي داشته و امروز هم ايران کاملاً مصمم است که به توافقات مطروحه در برجام پايبند و به آن عمل کند، مشروط بر اينکه 1 + 5 نيز کاملاً به تعهداتش پايبندي نشان دهد.
دکتر روحاني در پاسخ اين سوال که «در اين باره که ايران براي هميشه از ساختن بمب اتمي صرف نظر کند، آيا اطمينان وجود دارد؟»، تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران هرگز به دنبال ساخت بمب اتمي نبوده و نيست. ما همواره به دنبال استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي بوده‌ايم و اکنون نيز به دنبال استفاده صلح آميز از انرژي اتمي هستيم.
رئيس جمهوري افزود: هر چه زمان بگذرد، آشکارتر خواهد شد که اين شک‌ها و ترديدها بي مورد، بي اساس و واهي بوده است چرا که آژانس بيشترين بازرسي‌ها را در سال‌هاي اخير از ايران داشته و همواره نتيجه بازرسي‌ها اين بوده که برنامه هسته اي ايران هرگز از مسير صلح آميز منحرف نشده است.
روحاني با بيان به اينکه «رهبر معظم انقلاب به صراحت فتوا داده‌اند که ساخت، نگهداري و استفاده از بمب اتم، ممنوع و از لحاظ شرعي حرام است»، گفت: در دکترين دفاعي ما هرگز مسأله سلاح کشتار جمعي وجود نداشته و ندارد. بنابراين، ايران هيچ موقع به فکر ساخت سلاح هسته اي نبوده و نخواهد بود.
رئيس جمهوري تاکيد کرد: دولت ايران همچنين تاکنون به هر تعهدي که داده عمل کرده، البته مشروط بر اين بوده که طرف مقابل نيز به تعهداتش پايبند باشد.

ايران قادر است به تعهداتش عمل کند
روحاني در جواب اين پرسش که «باتوجه به مخالفت عده اي از سياسيون با اين توافق در تهران، آيا اين امکان وجود دارد که آن‌ها مانع از انجام تعهدات ايران شوند؟»، گفت: ما در توافق موقت ژنو بيش از دو سال تعهداتي با يکديگر داشتيم و در اين دو سال دقيقاً به تعهداتمان عمل کرديم، ولو اينکه طرف مقابل گاهي وقت‌ها خيلي دقيق عمل نکرد. بنابراين ما به تعهداتمان به روشني پايبند هستيم، در صورتي که طرف مقابل هم پايبند باشد.
رئيس جمهوري با تکرار اين پرسش از سوي خبرنگار فرانسوي که «ايا آن‌هايي که با شما مخالف هستند مي‌توانند مانع شوند؟»، گفت: پاسخ شما داده شد و گفتم که ايران قادر است به تعهداتش عمل کند.

بايد همه تلاش کنيم تروريزم را از سوريه بيرون کنيم
از رئيس جمهوري سؤال شد: در سوريه جنگي نگران کننده است، دنيا را تقسيم کرده و شما شديداً از بشار اسد حمايت مي‌کنيد؟ آيا بشار اسد امروز يک رئيس جمهور مشروع در سوريه است؟
روحاني گفت: فکر مي‌کنم ما بايد لحن اين سوال را تغيير دهيم، بحث فرد مطرح نيست، بحث ملت و امنيت و ثبات سوريه و بحث تروريسم، آوارگان و مسائل انساني مطرح است، اين‌ها مسائل اصلي است. به نظر من عده اي هستند، قصد دارند با اينگونه سوالات مسير را منحرف کنند. ما بايد همه تلاش کنيم، تروريزم را از سوريه بيرون کنيم. ما بايد تلاش کنيم، ثبات و امنيت را برگردانيم، همه چيز به دست مردم سوريه است، تصميم گيري در اين باره که چه کسي رئيس باشد و يا نباشد و يا دولت چگونه باشد، فقط با مردم است.
رئيس جمهوري در اين باره که «فرانسه و برخي کشورهاي اروپايي به خاطر اينکه بشار اسد غير نظاميان را بمباران مي‌کند نمي‌توانند در اين مبارزه عليه تروريست‌ها سهيم شوند»، اظهار داشت: آيا بدون استقرار يک دولت مقتدر در دمشق، امکان پذير است که با تروريزم مبارزه شود؟ کدام کشور توانسته بدون يک دولت قوي با تروريست‌هاي خارجي مقابله کند. دولت دمشق بايد دولتي قوي باشد که بتواند با تروريزم مبارزه کند.

اولويت اول در سوريه بيرون راندن تروريزم است
روحاني در جواب اين سوال که آيا اين دولت قوي بايد تحت رياست بشار اسد باشد؟، گفت: ما در سوريه ابتدا بايد تروريزم را بيرون برانيم، اين اولويت اول است. همانطور که گفتم در سوريه بحث اين يا آن نيست، بحث الف يا ب نيست، در سوريه بحث تروريزم و نا امني است. بايد امنيت به وجود بيايد، بايد مردم به خانه‌هايشان برگردند، آن مردم سوريه هستند که تصميم خواهند گرفت، چه کسي بماند و دولت چگونه باشد؟
خبرنگار فرانسوي پرسيد «فرانسوا اولاند رئيس جمهوري فرانسه نمي‌خواهد که بشار در انتخابات رياست جمهوري شرکت کند، آيا ايشان در انتخابات آينده سوريه براي شما يک نامزد قابل قبول هستند؟»
رئيس جمهوري گفت: ما که حق نداريم نسبت به آينده ملتي مستقل دخالت کنيم و بگوييم چه کسي کانديد بشود، يا چه کسي کانديد نشود و روند چگونه باشد؟ همه اين امور بر عهده فقط مردم سوريه است. ما نيز بايد به مردم سوريه کمک کنيم، ما بايد به شکل گيري گفتگوي سوري - سوري کمک کنيم تا طرفين در آن کشور با هم صحبت کنند. ما بايد براي از بين بردن تروريست‌ها کمک کنيم، اما تعيين اينکه چه کسي و چه کاره خواهد شد، با مردم سوريه است و هيچکس حق تصميم گيري و دخالت در اموري را ندارد که اين برعهده مردم سوريه است.
دکتر روحاني افزود: وظيفه مبارزه با تروريسم نيز در گام اول برعهده دولت سوريه است و بايد همگان به آن در اين مبارزه کمک کنند.
خبرنگار فرانسوي سئوال کرد: تروريست‌ها چه کساني هستند آيا داعش است؟ براي رئيس جمهور سوريه دشمن و تروريست کيست؟ براي ايران تروريست‌ها چه کساني هستند؟
رئيس جمهوري گفت: تقريباً همه اتفاق نظر دارند که داعش يک گروه تروريستي است، القاعده و تمام شعبه‌هاي القاعده در داخل سوريه، مثل جبهه النصره، احرار شام، اين‌هايي که خودشان مي گويند، وابسته به القاعده هستند. اين‌ها گروه‌هاي تروريستي هستند. بنابراين نسبت به گروه‌هاي تروريستي فکر نمي‌کنم خيلي اختلاف نظر داشته باشيم. ما بايد با آن‌هايي که همه قبول داريم تروريست‌اند مبارزه کنيم، آن‌ها را از سوريه اخراج کنيم، تازه بسياري از تروريست‌ها اهل سوريه نيستند، از کشورهاي ديگر جمع شده‌اند.

خواهان حفظ امنيت، تماميت ارضي و وحدت سوريه و مبارزه با تروريسم هستيم
روحاني در جواب اين پرسش که «کنفرانس وين به زودي با حضور ايران و قدرت‌هاي بزرگ خواهد بود؟ ايران در مورد آينده سياسي سوريه چه مي‌خواهد؟»، گفت: ما خواهان حفظ امنيت، تماميت ارضي، انسجام و وحدت سوريه و مبارزه با تروريسم هستيم و ما آماده کردن شرايط براي يک دمکراسي جديد و براي اصلاحات را مي‌خواهيم و مي‌خواهيم مردم سوريه براي آينده خودشان تصميم بگيرند.

نظر جمهوري اسلامي ايران نسبت به سرزمين فلسطين روشن است
از رئيس جمهوري سوال شد: چند سال پيش محمود احمدي نژاد گفت که اسرائيل در نقشه خاورميانه جايي ندارد. آيا به نظر شما اسرائيل جايي در نقشه خاورميانه دارد؟
رئيس جمهوري پاسخ داد: نظر جمهوري اسلامي نسبت به سرزمين فلسطين روشن است. ما مي گوييم در سرزمين فلسطين همه آن‌هايي که اهل فلسطين بودند اعم از يهودي‌ها، مسلمان‌ها و مسيحي‌ها و همه آن‌هايي که الان آواره کشورهاي ديگر شده‌اند، بازگردند و انتخاباتي سراسري و آزاد انجام گيرد و نتيجه رأي مردم هر چه بود، و هر سيستم و حکومتي را که مردم رأي دادند، همگان بپذيرند.
رئيس جمهوري تصريح کرد: ما بارها اعلام کرده‌ايم که رژيم اسراييل را مشروع نمي‌دانيم و به همين دليل ما رابطه اي با آن نداريم. ما راه را انتخابات مي دانيم که يک انتخابات آزاد برگزار شود و هر چه مردم نظر داشته باشند، اعمال گردد.

مردم ايران سوابق خوشي از مداخله آمريکا در منطقه و در ايران نداشتند
از روحاني سوال شد «امروز در ايران شعار مرگ بر آمريکا را مي‌شنويم، آيا از نظر شما آمريکا همچنان شيطان بزرگ است يا توافق هسته اي اين شرايط را تغيير داده است؟»
روحاني گفت: اخيراً هم رهبر معظم انقلاب اين نکته را به خوبي اعلام کردند که مردم اگر مرگ بر آمريکا مي گويند مقصود نه مردم آمريکاست و نه فرد خاصي، مقصود از مرگ بر آمريکا، مخالفت مردم ما با سياست‌هاي آمريکاست. شما مي دانيد که مردم ايران، سوابق خوشي از مداخله آمريکا در منطقه و در ايران نداشتند و بنابراين با آن سياست‌ها مخالف هستند و شعار مردم مخالفت صريح با ادامه سياست‌هاي مداخله جويانه آمريکاست.
رئيس جمهوري در جواب اين پرسش که «آيا شما نگران نيستيد که جانشين اوباما بدتر از آن باشد و بيشتر با توافق هسته اي مخالف باشد؟» افزود: خيلي زود است که راجع به اين مسأله قضاوت کرد. وقتي مبارزات انتخاباتي در آمريکا به صورت علني آغاز شود و کانديداهاي اصلي و احزاب روشن شوند، آن زمان مي‌توان قضاوت کرد که آينده چه خواهد بود. آنچه ما بر آن معتقديم اينکه تعهدات دولت آمريکا در برجام و در توافق هسته اي با ايران توافق يک دولت است و توافق يک دولت در معاهدات و مسائل بين المللي و از جمله برجام است که مورد تأکيد و مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفته، بنابراين اين توافق فراي دولت‌هاست. هر دولتي در آمريکا روي کار بيايد، متعهد به همه اين تعهدات است.

به قانون کشور بايد کاملاً احترام گذاشته شود
روحاني همچنين درباره حجاب که موضوع پرسش خبرنگار فرانسوي بود، گفت: در ايران قوانيني وجود دارد و بايد به قانون احترام گذاشته شود. در هر کشوري نيز يک سلسله مقرراتي براي حضور در جامعه وجود دارد، از نظر لباس مقرراتي وجود دارد، چه براي مردها و چه براي خانم‌ها. من به عنوان يک حقوقدان معتقدم که به قانون کشور بايد کاملاً احترام گذاشته شود. قانون کشور توسط نمايندگان مردم در مجلس تصويب مي‌شود، بنابراين اين نمايندگان خود مردم هستند که قانون را تصويب مي‌کنند.
دکتر روحاني در جواب اين پرسش که «تصور مي‌کنم شما توقع داريد تحولات به ويژه در خصوص حقوق زنان در ايران سريع‌تر انجام شود. آيا اينطور نيست؟»، اظهار داشت: ممکن است، نظرات من با گروه‌هاي ديگر عين هم نباشد، دليلش نيز اين است که به هر حال ما در يک انتخابات بزرگ در دو سال پيش شرکت کرده‌ايم و هر کدام از کانديداها، نظراتشان را اعلام کردند. من هم نظراتم را به مردم اعلام کردم و آن‌ها بر مبناي آن برنامه و نظرات رأي دادند. به مردم قول دادم که منشور حقوق شهروندي را تدوين و براي اجراي آن پافشاري خواهم کرد. آن منشور دارد آماده مي‌شود که در ماه‌هاي آينده اعلام شود و ان شاء الله اميدواريم با اعلام آن منشور و اجراي آن شاهد يک تحول مثبت باشيم.

همواره تلاش خواهم کرد تا اصول قانون اساسي در کشور اجرا و پياده شود
خبرنگار فرانسوي پرسيد: ما مي دانيم که شما براي عمل به قولي که براي آزادي بيان داديد، تلاش مي‌کنيد؛ يک کاريکاتوريست و سه نفر از روزنامه نگاران در زندان هستند که اخيراً دستگير شده‌اند. آيا در اين جهت مي‌خواهيد اقدامي کنيد؟
روحاني اظهار داشت: يکي از وظايف و مسووليت‌هاي رئيس جمهوري، اجراي قانون اساسي است. در قانون اساسي ما، حقوق فراواني براي مردم، تحت عنوان حقوق ملت آمده است و من همواره تلاش خواهم کرد تا اصول قانون اساسي در کشور اجرا و پياده شود و اگر نقصي را ببينم تذکر لازم را به دستگاه مربوطه خواهم داد.

از همه سرمايه گذاران براي حضور در ايران استقبال مي‌کنيم
از رئيس جمهوري سوال شد: در مورد اقتصاد، بزودي شاهد رفع تحريم‌ها به تدريج خواهيم بود و خبر خوبي است و ايران منابع جديدي به دست مي‌آورد. چه کساني از آن بهره مند خواهند شد؟ چون ايران از تحريم‌ها بسيار رنج برده است و چه کساني از اين تحول بهره خواهند برد؟
رئيس جمهوري گفت: همه از اين تحول بهره مند خواهند شد. اساساً ما از اول هم تحريم را راه نادرستي مي‌دانستيم و الان هم نادرست مي دانيم. هر چه سريع تر بايد تحريم‌ها برداشته شود. با برداشته شدن تحريم، تجار، بخش خصوصي و بخش دولتي ما با دولت‌هاي خارجي و با بخش خصوصي خارجي راحت تر تعامل خواهند داشت. بويژه در عرصه‌هاي سرمايه گذاري و ورود تکنولوژي‌هاي نو و مشارکت براي دستيابي به بازارهاي منطقه. ما از همه سرمايه گذاران، در سراسر دنيا براي حضور در ايران و استفاده از شرايط خوبي که وجود دارد، استقبال مي‌کنيم. بنابراين پاسخ سؤال شما اين است که رفع تحريم به نفع ما و اتحاديه اروپا، کشورهاي همسايه و به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود.

در سفر به فرانسه تفاهمنامه هايي به امضا خواهد رسيد
خبرنگار فرانسوي از دکتر روحاني پرسيد: آيا قراردادهايي در هنگام ديدار شما از صنايع هوايي، اتومبيل سازي، کشاورزي و صنعت فرانسه امضا خواهند شد؟ آيا سرمايه گذاران و توليد کنندگان فرانسوي جايگاه خوبي در آينده ايران خواهند داشت؟
رئيس جمهوري تاکيد کرد: قبل از سفر من در بخش حمل و نقل از جمله هواپيما، بخش کشاورزي و در بخش‌هاي صنعتي از جمله خودروسازي، بحث و مذاکره شده است. در سفر من در آن ايام تفاهمنامه هايي به امضا خواهد رسيد که پايه اي براي همکاري‌هاي اقتصادي خواهد بود.
دکتر روحاني در اين باره که «چه نوع قراردادهايي مثلاً شما ايرباس خواهيد خريد؟ اين‌ها هواپيماهاي خوبي هستند»، گفت: همين الان هم در کشور ما هواپيماهايي که پرواز مي‌کنند معمولاً ايرباس و بوئينگ هستند، البته از شرکت‌هاي ديگر هم هستند، اما معمولاً از اين دو شرکت هستند و قاعدتاً اگر شرايط مناسبي باشد، خريداران ما انتخاب خواهند کرد. يکي از آن‌ها مي‌تواند ايرباس باشد.
از رئيس جمهوري سوال شد: آقاي اولاند اولين رئيس جمهور غربي است که شما با او ملاقات خواهيد کرد. آيا فکر مي‌کنيد مي‌توان با فرانسه يک استراتژي تنش زدايي به منظور همکاري‌هاي بلندمدت تعريف کرد؟
رئيس جمهوري گفت: ما تلفني با آقاي فرانسوا اول‌اند بحث کرديم راجع به نقشه راهي براي روابط بلندمدت و ميان مدت بين ايران و فرانسه، ما با اصل اين مسأله تفاهم کرديم. در ديداري که با هم در حاشيه اجلاس مجمع عمومي در نيويورک داشتيم بر اين مسأله دوباره تأکيد کرديم. الان متني براي اين سفر آماده شده که اين متن ميان وزارت خارجه‌هاي دو کشور امضا خواهد شد و مبنايي براي روابط نزديک تر و با توسعه بيشتر بين ايران و فرانسه در آينده است.

آرزوي من توسعه روابط دو ملت بزرگ ايران و فرانسه است
رئيس جمهوري به عنوان بخش پاياني اين گفت وگو اظهارداشت: آرزوي من توسعه روابط دو ملت بزرگ ايران و فرانسه و رفت و آمد بيشتر مردم و همچنين روابط نزديک تر اقتصادي، تجاري، فرهنگي، علمي و فناوري بين دو کشور ايران و فرانسه است.
رئيس جمهوري اسلامي ايران به دعوت رسمي همتايان خود، فردا (شنبه) به ايتاليا و سپس فرانسه سفر مي‌کند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن