واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله رشاد در کارگاه آموزشی «فلسفههای مضاف»:
معارف حکمی فلسفههای مضاف در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کارگاه دانشافزایی «تعریف فلسفههای مضاف» گفت: درباره معارف حکمی فلسفههای مضاف چندان که باید کسی در ایران سخن سخت و سفت به میان نیاورده و حق این علوم چنان که باید ساخته نشده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این کارگاه آموزشی آیتالله علیاکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه و جمعی از اعضای هیئت علمی حضور داشتند. در ابتدای این کارگاه علمی آیت الله علی اکبر رشاد، صاحب نظریه و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن بیان تاریخچه فلسفه مضاف گفت: از پیدایش فلسفههای مضاف، بهمثابه دانشهایی مستقل، در ادبیات فلسفی جهان دیری نگذشته است؛ همچنین از ورود ادبیات این گروه دانش به عرصه گفتمان فلسفی ایران نیز زمان زیادی سپری نشده است. وی در ادامه افزود: از اینرو درباره این معارف حِکمی چندان که باید کسی ـ بهویژه در ایران ـ سخن سخته و سفتهای به میان نیاورده است و حق و حاشیه این علوم، چنانکه باید و شاید، ساخته و پرداخته نشده است. بدین جهات است که درباره اکثر مسائل آنها، ابهامهایی وجود دارد و همین ابهامها نیز منشأ پارهای چالشها و لغزشهای ماهوی و ساختاری در این عرصهی حِکمی و معرفتی شده است. آیت الله رشاد تعریف فلسفه مضاف، بررسی هویت معرفتی، غایت و کارکردشناسی، روش شناسی، مسائل پژوهشی و جایگاه شناسی از بحثهای قابل طرح در فلسفههای مضاف دانست و افزود: اگر بحث از این محورهای چندگانه اشباع شود، معرفتی از جنس فلسفه مضاف بدان شکل خواهد گرفت؛ اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است؛ در مورد مسئله «تعریف فلسفه مضاف» علیالاطلاق یا ناظر به مورد خاصی، این سو و آن سو، کمابیش مطالب درخور اعتنایی مطرح شده است. وی ضمن بیان تعریف فلسفه مضاف از دیدگاه آیتالله جوادی آملی همچنین افزود: شیخالحکماء علامه جوادی آملی(ادام الله ظلّه)، فلسفه مضاف به علوم را «کاوش پیرامون علل غایی، فاعلی، صوری و مادی آنها» قلمداد کردهاند، و افزودهاند: «این همان چیزی است که از هنگام تدوین علوم به صورتی هرچند مختصر در بدو ورود به هر علم، تحت عنوان رؤوس ثمانیه علم به بحث گذارده میشده است.» رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین در بیان تعریف خود از فلسفههای مضاف این چنین گفت: ما فلسفه مضاف را عبارت میدانیم از: «معرفت دستگاهوار حاصل از مطالعه فرانگر ـ عقلانیِ یک علم یا رشته علمی(گروه دانش هموند)، یک « امر کلان» یا «امورِ هموند دستگاه وار انگاشته حقیقی یا اعتباری، «معرفتی یا غیرمعرفتی» برای دستیابی به احکام کلیِ فرابخشی(پیراعلم) و بخشی(پیرامسائلی) راجع به آن مضافٌالیه مربوط». در ادامه این کارگاه علمی، برخی از اعضای هیأت علمی نکاتی را درباره تعریف ارائه شده بیان و آیت الله رشاد نیز توضیحاتی را درباره هر یک از نکات و پرسشهای مطرح شده ارائه کردند. انتهای پیام/
94/08/19 - 15:41
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]