تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821018237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشته‌هاي مورد اختلاف نظر وزارت بهداشت و علوم تعيين تکليف مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۵۹ب.ظ)
رشته‌هاي مورد اختلاف نظر وزارت بهداشت و علوم تعيين تکليف مي‌شوند موج - وزير بهداشت بر تعيين تکليف رشته‌هاي پزشکي، غير پزشکي و نيز بين رشته اي در کميته مشترک بين دو وزارتخانه بهداشت و علوم عنوان کرد: تحقق اين امر بر افزايش کيفيت آموزش و رونق بازار کار فارغ التحصيلان تأثير بسزايي دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد حسن هاشمي در صبحانه کاري با محمد فرهادي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، که صبح امروز در ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي برگزار شد با اشاره به تأثير تعيين تکليف رشته‌هاي پزشکي و غير پزشکي و قرار گرفتن هر يک از اين رشته‌ها در زيرمجموعه وزارت علوم يا وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اين موضوع در بازار کار فارغ التحصيلان تأثير بسزايي خواهد داشت.
وي با اشاره به اين که تا کنون مشکلاتي با توجه به ابهام در تعيين تکليف برخي رشته‌ها وجود داشته است، گفت: اين امکان وجود دارد خروجي برخي از رشته‌هايي که در زيرمجوعه وزارت علوم قرار دارند در محيط‌هاي بيمارستاني به کار گرفته شود اما وزارت بهداشت در واقع نيازي نسبت به بکارگيري اين رشته‌ها نداشته باشد.
هاشمي با اشاره به رشته‌هايي همانند اقتصاد سلامت و مهندسي عنوان کرد: در صورتي که اين رشته‌ها در زيرمجموعه وزارت بهداشت تحصيل کنند قطعاً خروجي بهتري خواهند داشت و از اين رو در صدد همکاري با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هستيم تا دو ماه آينده به نتايج خوبي براي آموزش ارتقا و ايجاد فرصت‌هاي مؤثر براي به کار گيري افراد دست يابيم، همچنين نمي‌خواهيم افرادي فارغ التحصيل شوند که امکان بکار گيري آن‌ها وجود نداشته باشد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به تداخل فعلي در زيرمجموعه قرار گرفتن رشته‌هاي پزشکي و غير پزشکي گفت: وجود اين تداخل بر کيفيت آموزش اثر گذار است. در صورتي که در رشته‌هاي مرتبط با پزشکي در وزارت علوم رشته‌هايي تربيت شوند که امکان استفاده از آموزش مهارتي آن‌ها وجود نداشته باشد، اين افراد در شرايطي که به دانش فارغ التحصيلي رسيده‌اند، از مهارت کافي بي بهره‌اند به همين جهت هم در صدد هستيم مهارت آموزشي و دانش فارغ التحصيلي را به صورت توامان تأمين کنيم.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به اين که در صورت تأييد اين وزارتخانه تقاضاي مجوز از دانشگاه علمي کاربردي بدون اشکال است، گفت: رشته‌هايي که براي تشکيل آن‌ها دانشگاه علمي و کاربردي مي‌تواند به وزارت علوم کمک کند بايد در شوراي گسترش وزارت بهداشت مورد بررسي قرار گيرد.
در ادامه محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اين که بسياري از رشته‌هاي تحصيلي به صورت بين رشته اي هستند و فارغ التحصيلان آن در محيط‌هاي پزشکي مشغول به کار هستند، گفت: تا کنون بررسي‌هاي در اين زمينه انجام شده است. طبق اين بررسي‌ها کميته مشترکي تعيين شده بود تا در مورد رشته‌هايي که مشترک محسوب مي‌شوند در ارتباط با مواد محتوايي و مجوز آن‌ها تصميم گيري شود.
وي با اشاره به لزوم تعيين کميته کاري مشترک براي بررسي مورد به مورد رشته‌ها، عنوان کرد: در اين کميته محل صدور مجوز رشته‌ها مورد بررسي قرار گرفته و تعيين مي‌شود. در ارتباط با رشته‌هاي مشترک نيز بررسي‌هاي مشترک انجام مي‌شود تا يا در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي يا در دانشگاه‌هاي غير پزشکي مجوزهاي مورد نياز ارائه شود.

وجود 23 رشته پزشکي و غير پزشکي مورد اختلاف نظر
وزير علوم، تحقيقات و فن آوري با بيان اين که در حال حاضر 23 رشته محل اختلاف نظر دو وزارت خانه علوم و بهداشت است، خاطرنشان کرد: در صورت به نتيجه رسيدن کار اين کميته مشترک، بدون شک به شفافيت بيشتري در تعيين تکليف محيط‌هاي کاري اين رشته‌ها دست مي‌يابيم. همچنين تعيين تکليف ادامه کار يا توقف رشته‌ها نيز بر اساس نياز بازار کار انجام مي‌شود.

جداسازي رشته‌ها با تکيه بر محتوا
در ادامه محمد رضا مخبر دزفولي دبيرشوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اين که موضوع ادغام دو وزاتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و نيز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تا سال‌هاي آتي امکان پذير نيست، خاطرنشان کرد: اما موضوع آمايش رشته‌ها بر اساس نيازهاي موجود يکي از موضوعاتي است که در شوراي انقلاب فرهنگي به طور جدي پيگيري مي‌شود.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اين که با وجود منتفي بودن موضوع ادغام تعيين تکليف زيرمجموعه قرار گرفتن رشته‌هاي پزشکي و غير پزشکي، امري است که در اين دوره امکان پذير است، گفت: جداسازي رشته‌ها بايد با توجه به محتواي آن‌ها انجام شود.
وي همچنين بر لزوم زيرمجموعه قرارگرفتن رشته دامپزشکي در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي تاکيد کرد.
در ادامه مجتبي شريعتي معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري با تاکيد بر اين که ادغام دو وزارتخانه مورد بحث نياز به اقدامي شجاعانه دارد، گفت: در تمام کشورهاي دنيا يک وزارتخانه متولي امر آموزش است اين درحالي است که در کشور ما آموزش برعهده سه وزارتخانه است.
وي تاکيد کرد: وجود کميته مشترک براي تصميم گيري و برنامه ريزي محتوا و صدور مجوز رشته‌هاي محل بحث ضروري است.

لزوم آموزش مهارت‌هاي ارتباطي به دانشجويان
در ادامه علي اکبر سياري معاون بهداشتي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با تاکيد بر اين که تأمين سلامت افراد جامعه تنها با تجويزهاي پزشکي تأمين نمي‌شود، خاطرنشان کرد: اکنون بهترين فرصت براي دو وزارتخانه است که به تصميم گيري در مورد رشته‌هاي مشترک بپردازند. لذا بايد جدولي از بازار کار، محل صدور مجوز، محتوا، وظايف شغلي و غيره تهيه شود تا بر اساس آن تفاهم بين دو وزارتخانه علوم و بهداشت انجام شود.
سياري بر لزوم آموزش مهارت‌هاي ارتباطي و روش‌هاي کنترل خشم به دانشجويان تاکيد کرد.
همچنين دکتر رضوي با تاکيد بر اين که در تفکيک رشته‌ها و تعيين زيرمجموعه قرار گرفتنشان بايد به عرصه عمل و بازار کار رشته‌ها توجه کرد، گفت: در حال حاضر بيش از ۲۰۰ رشته وجود دارد که بين رشته اي محسوب مي‌شوند. در نتيجه ضمن تعيين تکليف رشته‌هاي پزشکي و غير پزشکي با توجه و عرصه عملشان وجود کميته مشترک براي رشته‌هاي بين رشته ضروري است. لذا آيين نامه اي با نام آيين نامه علوم بين رشته اي پيشنهاد شده است.
در ادامه محمد اخباري رئيس دانشگاه جامع علمي کاربردي با تاکيد بر اين که اين دانشگاه وظيفه تأمين نياز بازار را بر عهده دارد، گفت: لذا مجوزهاي آموزشي تنها به دستگاه‌هاي اجرايي داده مي‌شود. اما در مورد وزارت بهداشت با توجه به اين که با جان انسان‌ها سروکار دارد تنها با درخواست خودشان ورود مي‌کنيم.
وي ادامه داد: تجهيزات پزشکي، تعمير و تجهيز اتاق عمل و حوزه خدمات و نظام پشتيبان نظام سلامت، مدديار کودک و سالمند و کاردان کارشناس خانواده و مراقبت از زنان خانواده از جمله رشته‌هايي است که دانشگاه علمي کاربردي در مورد آن‌ها به وزارت بهداشت خدمات ارائه مي‌دهد.
رئيس دانشگاه جامع علمي و کابردي با اشاره به مجموعه اقداماتي که اين دانشگاه مي‌تواند براي وزارت بهداشت انجام دهد، خاطرنشان کرد: بدين منظور ظرفيت‌هاي دانشگاه علمي کابردي بررسي مي‌شود و به رشته‌هاي پودماني نيز پرداخته خواهد شد.
وي ادامه داد: مقرر است وزارت بهداشت در مورد هفت رشته نظر قطعي خود را اعلام کند.
اخباري در پايان پيشنهاد داد: دفتر همکاري‌هاي مشترک دانشگاه علمي و کاربردي با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در رشته‌هاي مهارتي و کارآفريني براي پشتيباني از اين وزارتخانه تشکيل شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن