تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813021910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افت قيمت جهاني كالا به سود قاچاقچيان تمام شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افت قيمت جهاني كالا به سود قاچاقچيان تمام شد
بررسي‌ها نشان از آن دارد كه در سال‌هاي 93و 94به دليل ارزان‌تر شدن كالا در بازارهاي جهاني به احتمال زياد قاچاق كالا به ايران از نظر وزني با افزايش قابل ملاحظه‌اي همراه شده است؛ اين امر بدان معني است كه قاچاقچيان با همان پولي كه سال 92در بخش قاچاق سرمايه‌گذاري كردند (معادل 20ميليارد دلار‌) در سال‌هاي 93 و 94 كالاي بيشتري را به بازارهاي ايران وارد كرده‌اند.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


بررسي‌ها نشان از آن دارد كه در سال‌هاي 93و 94به دليل ارزان‌تر شدن كالا در بازارهاي جهاني به احتمال زياد قاچاق كالا به ايران از نظر وزني با افزايش قابل ملاحظه‌اي همراه شده است؛ اين امر بدان معني است كه قاچاقچيان با همان پولي كه سال 92در بخش قاچاق سرمايه‌گذاري كردند (معادل 20ميليارد دلار‌) در سال‌هاي 93 و 94 كالاي بيشتري را به بازارهاي ايران وارد كرده‌اند.
اگرچه دولت يازدهم هنوز آمار رسمي از ارزش، وزن و حجم كالاهاي قاچاق شده به ايران طي سال‌هاي 93و 94 منتشر نكرده و آخرين آمار قاچاق كالا مربوط به سال 92 است كه قاچاق به شكل ورود‌ي‌اش بيش از 18ميليارد دلار برآورد شده است اما افت تورم در بازارهاي جهاني مؤيد اين مطلب است كه قاچاقچيان اگر همان 18ميليارد دلار سال 92 را در اين بخش به كار گرفته باشند اجناس بيشتري را  در سال 93 و 94نظر از وزني به بازارهاي ايران گسيل كرده‌اند.  براي درك افت تورم در بازارهاي جهاني از بدو آغاز به كار دولت يازدهم كه افت بهاي نفت از بيش از 100دلار به محدوده 50دلار دليل اين ارزاني عنوان مي‌شود بد نيست نگاهي به تجارت خارجي (واردات‌) كه به شكل رسمي انجام شده است بيندازيم تا ببينيم واردكنندگان با همان ميزان سرمايه‌اي كه در سال‌هاي گذشته در اين بخش سرمايه‌گذاري كرده‌اند از نظر وزني تا چه حد كالاي بيشتري را به كشور وارد كرده‌اند.
 
 افت بیش از ۲۰۰ دلاری هر تن کالا
طبق آمار رسمي گمرك و سازمان توسعه تجارت جهاني متوسط هر تن كالاي وارداتي به كشور در حالي در سال ‌92، يك هزار و 476دلار بوده كه متوسط هر تن كالاي وارداتي در سال 93 به دليل افت قيمت جهاني كالا با افت 7/13درصدي به يك هزار و 273دلار تنزل يافته است. در حقيقت در سال 93 هر تن كالاي وارداتي بيش از 200دلار ارزان‌تر براي وارد‌كننده تمام شده است.  در سال 92 ارزش واردات بالغ بر 49ميليارد و 709ميليون دلار بود كه با اين حجم خروج ارز از كشور توانستيم از نظر وزني 33ميليون و 684هزارتن كالا به كشور وارد كنيم، اين در حالي است كه ارزش واردات در سال 93، بالغ بر 52ميليارد و 477ميليون دلار بود كه با اين حجم از خروج ارز از كشور توانستيم از نظر وزني 41ميليون و 234هزار تن كالا به كشور وارد كنيم، اين بدان معني است كه در سال 93تنها با رشد 6/5درصد ارزش واردات توانسته‌ايم از نظر وزني 4/22درصد كالاي بيشتري نسبت به سال قبل به كشور وارد كنيم.  دليل واردات بيشتر كالا از نظر وزني در سال 93 افت قيمت كالا يا كاهش تورم در بازارهاي جهاني به دليل افت قيمت جهاني نفت عنوان مي‌شود.  
  قاچاق؛ با سایه واردات رسمی
در اين بين از آنجايي كه واردات غير‌قانوني يا همان قاچاق كالا را سايه واردات قانوني به كشور بايد به شمار آورند انتظار مي‌رود در سال 93 و همچنين 94 نيز قاچاقچيان به دليل افت قيمت جهاني كالا در بازار‌هاي جهاني كالاي بيشتري را به بازارهاي ايران گسيل كرده باشند كه ورود بيشتر كالا به بازارها عملاً به معني نابودي بيشتر توليد‌كنندگان داخلي به شمار مي‌آيد.

  تنها ۳ هزارم قاچاق کشف می‌شود
 با وجود تمام موانعي كه دولت سعي كرده است بر سر راه قاچاق كالا و ارز قرار دهد، اما طبق گزارشي كه هيئت تحقيق و تفحص مجلس در سال 89 در 20‌ صفحه تهيه كرده بود، اعلام شد كه تنها سه‌هزارم قاچاق كشور كشف مي‌شود و عناصر اصلي قاچاق در حاشيه نسبتاً امن قرار دارند. حاشيه امن چنان هست كه بخش عمده‌اي از آن در سال 91 با ارز مرجع انجام مي‌شده است. اين حاشيه عموماً توسط بخش‌هاي سازمان يافته ايجاد شده و واردات و صادرات قاچاق از طريق آن صورت مي‌گيرد.
هيئت تحقيق و تفحص مجلس در گزارش خود تأكيد كرده بود: «شبكه‌هاي عمده قاچاق كالا در مسير خود از يك نيروي خرده‌فروشي گسترده بهره‌برداري مي‌كنند، در حالي كه عناصر اصلي قاچاق در حاشيه نسبتاً امني قرار دارند.»
همچنين عنوان شده بود كه مطالعات ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز نشان مي‌دهد حجم قاچاق كالا 190 تا 240 هزار ميليارد ريال است، اين در حالي است كه ارقام كشفيات قاچاق مطابق آمار گمرك در سال 89 تنها حدود 6300 ميليارد ريال معادل 500 ميليون دلار از حدود 34 هزار پرونده بوده است. آمار اخذ ‌شده از سازمان فروش اموال تمليكي كه ماحصل مبارزه با قاچاق به واسطه صدور رأي قطعي و فروش كالاي قاچاق است، بيانگر فروشي كمتر از 500 ميليارد ريال معادل 40 ميليون دلار از 22 هزار پرونده در سال 89 است، يعني به‌طور ميانگين ارزش هر پرونده كشف‌شده بيش از 180 ميليون ريال بوده است، در حالي كه به طور متوسط هر پرونده محكوم‌ شده تنها 22 ميليون ريال ارزش داشته است.

  مبارزه با قاچاق هزینه بوده است یا فایده؟
در گزارش هيئت تحقيق و تفحص تأكيد شده بود: «رقم حاصل از فروش قاچاق نشان مي‌دهد اثر‌بخشي مبارزه با قاچاق كمتر از سه در هزار بوده است كه آن هم بيشتر معطوف به موارد خرد مي‌شود.» اين گزارش در عين حال كه برخوردهاي دولت را زير سؤال برده و اثر‌بخشي آن را هيچ انگاشته، اما در عين حال تأكيد دارد شيوه و نحوه برخورد به گونه‌اي بوده كه با حالت انفعال دولت تفاوتي نداشته است.  در پايان به نظر مي‌رسد افت قيمت جهاني كالا به سود قاچاقچيان تمام شده است زيرا بدون اينكه پول بيشتري را نسبت به گذشته به اين صنعت غير‌قانوني اختصاص بدهند كالاي بيشتري را به دست آورده‌اند و با فروش اين كالا‌ها در بازارهاي داخلي بيش از پيش سود كسب كرده‌اند.

  لطفا آمار قاچاق را بدهید
در اين بين يادآور مي‌شود كه در زمان دولت نهم و دهم حداقل در پايان هر سال ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز آمار رسمي در‌باره قاچاق كالا را منتشر مي‌كرد و‌لي از سال 92 تا‌كنون آماري در رابطه با قاچاق كالا و ارز در كشور منتشر نشده است كه همين عدم انتشار نشان از وخيم بودن آمار‌هاي قاچاق به ايران دارد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن