تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806910966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقاضا براي افزودن نان و شير به فهرست خريد كارتي!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تقاضا براي افزودن نان و شير به فهرست خريد كارتي!
نویسنده : اولاد آدم 
همين چند وقت پيش بود كه علي شمس‌اردكاني رئيس كميسيون انرژي و محيط‌زيست اتاق ايران شدت مصرف انرژي در ايران را بالا دانسته و گفته بود: «در ايران براي توليد هر كيلو هندوانه ۴۰۰ ليتر آب مصرف مي‌شود و اين محصول سر زمين با نرخ هر كيلوگرم ۲۰۰ تومان به فروش مي‌رسد.» و اولاد آدم هم كف دست راستش را زده بود پشت دست چپش يا نمي‌دانم شايد كف دست چپش را زده بود پشت دست راستش و پيش خودش گفته بود تو هم‌ اي دل غافل عجب حوصله داري! چه اشكالي دارد؟ تازه آن قيمت فروشش در سر زمين بود! ما براي صادرات حتي به نصف قيمت سر زمين هم راضي بوديم و داديم رفت! مهم صادرات است آن هم به هر قيمتي. ما 7 برابر ظرفيت سد كرخه، از طريق هندوانه آب صادر مي‌كنيم و اين يعني اسباب خنده مردم جهان توليد كردن! اين كم چيزي نيست!
در همين راستا در روزهاي گذشته عملياتي هدايت و فرماندهي شد كه طي آن به كشفياتي نائل آمديم كه نشان مي‌دهد كارمان در توليد هندوانه درست بوده و از اين به بعد است كه بخشنامه هم صادر كنيم كه ‌اي مردم ايران به چه كاريد؟ هندوانه بكاريد، هندوانه بكاريد! لابد از اولاد آدم استنطاق خواهيد كرد كه چه شده؟ باران زياد آمده، باز زده‌اي به كاهدان؟ محصول آب‌بر، آب‌بر است ديگر! نيست؟ و اولاد آدم در اينجاست كه از آستينش خبري را بيرون مي‌آورد كه مايه بهت جهانيان خواهد شد:
معاون وزير جهاد كشاورزي از بررسي و سياست‌گذاري براي كشت محصولات آب‌بر در اين وزارتخانه خبر داده و گفته: «براساس بررسي‌هاي انجام شده هندوانه جزو محصولات آب‌بر نيست اما كشت برنج در استان‌هاي غير‌شمالي مورد حمايت وزارت جهاد كشاورزي قرار نمي‌گيرد و در آينده نيز محدود‌تر خواهد شد». او علل علمي اين گفتار را چنين بيان كرده است: «با توجه به قيمت هندوانه، بازار‌هاي صادراتي براي آن و ميزان آب‌بري اين محصول، به اين نتيجه رسيديم كه توليد هندوانه از نظر آب‌بري پرمصرف نيست اما كشت محصولي مانند برنج بايد محدود شود و تنها در استان‌هاي شمالي كشت شود.»
خب حالا فهميديد كه اگر قيمت هندوانه ارزان باشد و بازار صادرات هم داشته باشد، اين ميوه آب‌بر نيست! اما اگر مانند برنج گران باشد و صادراتي نداشته باشد، آب‌بر محاسبه خواهد شد. به اين مي‌گويند وزارتخانه دانش‌محور، آدم‌هاي دانش‌بنيان. اصلاً شايد داديم هندوانه را هم كارتي بخريد. شب يلدا هم كه نزديك است و مي‌رويد به جاي مايحتاج زندگي از اين محصولات جديد كه دارد به چرخه خريد كارت 10 ميليوني اضافه مي‌شود، خريد مي‌كنيد. مثل مبل. مثل هندوانه. اصلاً هم فكر نكنيد كه رانت است و پارتي‌بازي! اولاد آدم تكذيب مي‌كند. فقط ما مانند بازرگان سياستمان گام به گام است. آرام آرام كشف مي‌كنيم. مثلاً الان كه فصل هندوانه تمام شده، كشف كرده‌ايم كه آب‌بر نيست و....
مي‌دانم باز خرده به اولاد آدم مي‌گيريد كه كارت 10 ميليوني، رانتش كجا بود كه در لابلاي مطالبت لايي كشيدي و فكر كردي مچت را نمي‌گيريم؟ راست بگو، نهان مكن! چون خمشان بي‌گناه روي به آسمان مكن...
اولاد آدم از آنجايي كه آدمي منطقي است در همين‌جا از همه شما عذر مي‌خواهد و در تأييد فرمايش شما مبني بر اشتباهات صورت گرفته در سطور پيشين، سخناني را نقل مي‌كند كه خط بطلان بر نظريه اولاد آدم مبني بر وجود رانت در كارت 10 ميليوني مي‌كشد و خط خطي‌اش مي‌كند تا چيزي قابل رؤيت نباشد. مدير كل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اعتراض برخي توليدكنندگان و ادعاي وجود رانت در انتخاب برندهايي كه كالايشان مشمول طرح خريد با كارت اعتباري شده است، گفت: «قبل از اين اعتراض‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت در اعلاميه خود بيان كرده بود كه اين فهرست به تدريج تكميل خواهد شد.»
حالا هي شما بياييد بگوييد سياست گام به گام بازرگان بد چيزي بود. اصلاً بازرگاني يعني همين. گلناز نصرالهي خودش گفته كه «توليدكنندگان متقاضي و جا مانده از فهرست كالاهاي مشمول در طرح خريد با كارت اعتباري پس از تكميل اطلاعات و به تدريج به اين فهرست وارد مي‌شوند.»
اولاد آدم خدا را شاهد مي‌گيرد كه نعمت‌زاده خودش شخصاً در همين رابطه دست به نامه‌نگاري با انجمن صنايع نساجي زده است. حالا خودش هم نبوده باشد لابد يكي بوده. و حالا نامه مراحل اداري‌اش را طي مي‌كند تا از در وزارتخانه خارج شود و برسد به در انجمن! تا آنها تازه بفهمند كه واحدهاي متقاضي براي ورود به طرح، اطلاعات خود را كامل نكرده بودند و حالا بايد كامل كنند. ما كه نمي‌توانستيم قبل از صدور كارت اين كار را بكنيم. لذا بعدش كرديم! اطلاعات زيادي هم نيست؛ اسم و شماره تلفن!
الان همين‌طوري كه وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست‌هايي از توليدكنندگان و فروشندگاني كه مردم مي‌توانند با استفاده از كارت‌هاي اعتباري 10 ميليون توماني، از آنها كالا بخرند را منتشر كرده، برخي توليدكنندگان مانند اولاد آدم معتقد هستند معيارها در انتخاب واحدهاي عرضه و توليد مناسب نبوده و بسياري از واحدهاي داراي صلاحيت در اين فهرست نيستند. اما لابد هستند. مگر قصه آب‌بري هندوانه يادتان رفت؟ الان ديگر هندوانه آب‌بر نيست! لابد معيارهايمان اينطوري دانش‌بنيان شده و تغيير مي‌كند.
تتمه: اولاد آدم معتقد است كه مردم در خريد عجله نكنند. شايد نان و شير هم به ليست اضافه شد. آن وقت زندگي راحت‌تر مي‌شود و ما هم علاوه بر مردم جهان خواهيم خنديد...


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن