تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821239688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منزلت اجتماعي را به بافت‌هاي تاريخي برگردانيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ آبان ۱۳۹۴ (۱۵:۱۷ب.ظ)
مديرکل دفتر حفظ و احياي بافت‌ها: منزلت اجتماعي را به بافت‌هاي تاريخي برگردانيم موج-مديرکل دفتر حفظ و احياي بناها، بافت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي کشور، ارتقاي کيفيت آموزش عمومي و تخصصي و اصلاح رويکردهاي طرح‌هاي توسعه شهري را از جمله عوامل حفاظت از بافت‌هاي تاريخي کشور اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري موج؛ ميثاقيان مديرکل دفتر حفظ و احياي بناها گفت: مهم‌ترين معضل بافت‌هاي تاريخي کشور، نبود تلقي صحيح از معناي شهر است؛ زيرا موجوديت يک شهر در کالبد آن خلاصه نمي‌شود و جمعيت نيز به تنهايي موجود شهر نيست.
وي گفت: شهر حاصل همزيستي انسان‌ها با يکديگر و تعامل آنان با بستر طبيعي انسان است. به همين منظور لازم است با آموزش صحيح عمومي نگرش صرفاً کالبدي و جمعيتي را به مقوله شهر تغيير دهيم.
مدير کل دفتر حفظ و احياي بناها، بافت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي با اشاره به اينکه راه حل معضلات شهري را نبايد در مشکلات سازه اي و مهندسي جستجو کرد ادامه داد: آموزش مفاهيم صحيح شهري، زمينه هاي بازگرداندن منزلت اجتماعي، به بخش‌هاي تاريخي و فرهنگي را ميسر مي کند و اين اقدام يکي از مهم‌ترين عوامل حفاظت از بافت‌هاي تاريخي و فرهنگي کشور است.
ميثاقيان با بيان اينکه آموزش و پيگيري اقدامات حفاظتي اولويت اصلي بافت‌هاي تاريخي کشور است تاکيد کرد: بسياري از بافت‌هاي تاريخي کشور طي سال‌هاي گذشته دچار تخريب‌هاي زيادي شده‌اند به طوري که در بسياري از بافت‌هاي منسجم و در هم تنيده جز لکه‌هاي تاريخي اثر ديگري باقي نمانده است. از همين رو، اقدامات حفاظتي، جلوگيري از اجراي طرح‌هاي نامناسب توسعه اي و بازگرداندن سرمايه اجتماعي مهم‌ترين اتفاقاتي است که بايد در بافت‌هاي تاريخي کشور رخ دهد.
وي با اشاره به اينکه وزارت راه و شهرسازي امروز و وزارت مسکن و شهرسازي قديم متولي امر توسعه شهري است ادامه داد: در گذشته اغلب کساني که متولي امر توسعه و به ويژه توسعه شهري بوده‌اند ميراث فرهنگي و از جمله بافت‌هاي تاريخي ـ فرهنگي را مانع توسعه تلقي مي‌کردند.
ميثاقيان تاکيد کرد: از نظر بسياري از تهيه کنندگان طرح‌هاي توسعه شهري بخش تاريخي شهر با قسمت‌هاي فرسوده و غيرتاريخي هيچ تفاوتي نداشت به طوري که يا تصميمي براي بخش تاريخي گرفته نمي‌شد يا اگر هم طرحي در اين بافت اجرا مي‌شد بدون توجه به ويژگي‌هاي طبيعي، فرهنگي و تاريخي بافت‌هاي کشور بود.
مديرکل دفتر حفظ و احياي بناها، بافت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي ادامه داد: از آن جايي که اساس ضوابط و مقررات ساختماني طرح‌هاي توسعه شهري بر تخريب و نوسازي استوار بود و هيچ ضابطه اي براي چگونگي حفاظت،احيا و مرمت بخش تاريخي شهر وجود نداشت، طي سال‌هاي گذشته در اثر تعريض شبکه شهري آسيب‌هاي جدي به بافت‌هاي تاريخي وارد شد.
ميثاقيان افزود: يک بافت تاريخي ممکن است به لحاظ کالبدي داراي مشکل باشد اما آنچه که يک شهر را به وجود آورده صرفاً کالبد نيست. اين درحالي است که جمعيت هم به تنهايي مهم نيست.
وي ادامه داد: مهم‌ترين ارزش يک شهر سرمايه اجتماعي آن است و در شرايط کنوني لازم است با حفاظت جدي از بافت‌ها و بناهاي تاريخي زمينه بازيابي منزلت و سرمايه اجتماعي به بافت‌هاي تاريخي را فراهم کنيم.
وي يادآور شد: صورت مساله و حل مشکلات بافت‌هاي تاريخي، پيچيده است و براي حل اين مشکل پيچيده نياز به افراد متخصص و آموزش همگاني در بافت‌ها وجود دارد؛ چراکه بدون آموزش و همگرايي دستگاه‌هاي فرهنگي و رسانه‌هاي گروهي و همچنين تمام دستگاه‌ها براي حفاظت از بافت‌هاي تاريخي، نجات اين بخش مهم و ارزشمند شهر امکان‌پذير نمي‌شود.
ميثاقيان در پايان گفت: در حال حاضر همکاري‌ها و سعي در همگرايي با ساير دستگاه‌هاي دولتي ذي ربط در کشور آغاز شده، اما آموزش و توجه فرهنگي به اين مقوله کافي نبوده که بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن