تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815176049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاداش‌هاي ميليوني براي ضررهاي ميلياردي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پاداش‌هاي ميليوني براي ضررهاي ميلياردي
علي عليلو نماينده مردم شبستر و مسئول تيم تحقيق و تفحص صنعت خودرو در گفت‌وگوي تفصيلي با تسنيم از اقدامات سه متهم اصلي فساد در صنعت خودرو، آقايان «ق»، «م» و «ر» گفت و اينكه گزارشي از ريشه‌هاي فساد در صنعت خودرو خدمت مقام معظم رهبري ارائه كرده است. خلاصه اين گفت‌وگو را ارائه مي‌كنيم.
  
مافياي مفسدان دست به فسادهاي مالي و اقتصادي زدند. در مقابل مديران انقلابي، تكنوكرات‌ها را داريم. تكنوكرات‌هاي ما از ريشه دچار مشكل هستند، جالب‌تر اينكه با نقاب خودي، ولايي و انقلابي هم وارد عرصه مي‌شوند اما در واقع با يكسري شخصيت‌هاي التقاطي مواجه هستيم كه عموماً هم فساد زا هستند.
  
در همان يك سال آخري كه ما بررسي كرديم، يعني حد فاصل سال‌هاي 92 و 93، تعداد شركت‌ها و مؤسسات اقماري شركت ايران خودرو به 164 و شركت سايپا به حدود 70 تا 80 مي‌رسد.
  
ما در تحقيق و تفحص براساس اسناد خودروسازها به نتايج قابل توجهي رسيديم. اغلب اين شركت‌ها، تو در تو، خانوادگي، سياسي يا باندي بوده‌اند، جالب اينكه بيش از 50درصد از اين شركت‌ها زيانده هستند و سودها به مجاري خاص كاناليزه شده است.
  
اين شركت‌ها بعضاً اصلاً كاري ندارند. فقط در آنها هزينه مي‌شود. آقايان فقط هزينه مي‌كنند تا عده‌اي عضو هيئت مديره شوند تا پولي يا پاداشي به جيب بزنند، مثلاً آن آقا كه رأس يكي از خودروسازهاي اصلي بود، در زمان تصدي مسئوليت، شركت‌هاي خانوادگي تأسيس كرده و مشغول سوءاستفاده بود.
 
آنها براي دريافت پاداش در شركت‌هاي زيانده از قاعده‌اي به نام تعديل كه در حسابرسي مرسوم است، استفاده كرده‌اند. اين شركت‌ها با استفاده از اين قاعده، ترازنامه خود را تعديل مي‌كنند تا شركت زيانده، سودده نشان داده شود. كارشناس يك سازمان نظارتي كه خودش بايد ناظر باشد و اشكالات را نشان دهد، اولاً خودش آمده و با اينها با مبالغ هنگفت – مثلاً يك فقره‌اش 14 ميليارد تومان براي يك‌سال - قرارداد بسته است و ثانياً اين سازمان آمده و از اين قاعده تعديل سوء‌استفاده كرده تا آن شركت زيانده، سودده نشان داده شود. بعد از اين طريق، پاداش‌هايي به هيئت مديره شركت‌ها تعلق مي‌گيرد.
  
به اين ترتيب با حقه‌بازي، از ابزارهاي قانوني مثل اين قاعده كه فقط در شرايط خاصي بايد از آن بهره برد، سوء‌استفاده كرده‌اند. حالا جالب اينجاست كه بعد از سودده نشان دادن شركت، اداره ماليات از آنها خواسته ماليات خود را پرداخت كنيد، با استناد به اينكه سود كرده و حتي به مديران خود پاداش هم داده‌ايد. اينجا كه مي‌رسد با ارائه اسناد قبل از تعديل مي‌گويند شركت ما زيانده است.
  
يكي از اين افراد كه جزو افراد اصلي است و اتهام مافياي فساد خودرو را در پرونده‌اش دارد، آقاي «ر» است. او جزو مديران ارشد يكي از شركت‌هاي اصلي يك خودروسازي بوده و است. همچنين نه تنها خودش تبعه يك كشور خارجي است، بلكه پسرش نيز در شركت‌هاي امريكايي و كانادايي مشغول به كار و داراي سمت است. متأسفانه هم اكنون هم در اين دولت مشاهده مي‌كنيم كه اين شخص توسط يكي از اعضاي كابينه و در يكي از معاونت‌هاي با اهميت به كار گماشته شده و در حال فعاليت است.
  
آقاي «ق» يكي از مديران متهم به فساد در شركت خودروسازي ديگري است. حتي براساس مستندات موجود، گزارش‌هاي بازرسان سازمان بازرسي كشور در مورد اينها به سازمان مركزي ارسال داده شده ولي نمي‌دانيم چرا اين گزارش‌ها را هيچ كس پيگيري نمي‌كند
  
اگر ببينند كه وضع اقتصادي صنعت حال و روز خوبي ندارد، به واردات گسترده روي مي‌آورند. صادرات و واردات هر دو دست اينهاست. گاهي اين جمله كه مي‌گويند «تعرفه‌ها را پايين بياوريد» جمله همين فاسدان است، چون در آن زمان واردات در دستشان بود. در اوج دعواي ما با خودروسازها، آن آقا كه جايگاه ويژه‌اي هم در اين دولت دارد - و البته در همه دولت‌ها هم خود را به نحوي جا داده - در حال امضاي قرارداد با يك خودروساز كره‌اي بود، براي واردات.
  
در تحقيق و تفحص متوجه شديم كه اين فاسدين از هر دو طرف هستند. تعارف نداريم كه فاسد، فاسد است، از هر جناحي كه باشد. مثلاً گزارشي كه در متن منتشر شده هم وجود دارد، تصريح مي‌كند كه 3 هزار و 650 خودرو را با تخفيفات هنگفت، بعضاً تا 80 درصد، در دولت قبل به جاهاي خاص واگذار كرده‌اند. پشت اين قضيه كي بوده؟ دستور آقاي «م». يا قرارداد «ال 90» كه تا به حال 5 هزار ميليارد تومان به مردم ضرر وارد كرده توسط يك مسئول ارشد در سال 85 پيش رفته است، به دليل اين هزينه هاست. پرايد كه نهايتاً با 12 ميليون تومان سر هم جمع مي‌شود با قيمت 19 ميليون تومان به فروش مي‌رسد، خب بايد پرسيد پول اينها از جيب چه كسي پرداخت شده است؟ چرا پاسخ نمي‌دهند؟

منبع : تسنيم



تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن