تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816358820
هنر فاخر و گران ارزانی خودشان
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: نگاهی به کارگاه سه روزه مصطفی میرزاییان در گالری پردیسان؛ هنر فاخر و گران ارزانی خودشان
در کارگاه سه روزه نگارخانه پردیسان باعنوان مهارت خلاق؛ میرزاییان برخی از تجارب چندین سالهاش که معتقد است خیلی برای ارایهاش تلاش کرده و بیمهریها دیده را ارایه میدهد. "هنر" در اشکال متنوع در حال بسط و گسترش است. همه نیروهای موجود در ساختارهای اجتماعی به فراخور نگاه و باورشان "هنر" را تعریف کرده و مصداقهایی برایش عرضه نمودهاند. براساس تنوع لایههای اجتماعی طبقات ساختارهای سیاسی و اقتصادی، اشکال متنوع و متضادی از نمودهای هنر درحال تولید است و همین اشکال هنری است که مرزبندی اجتماعی را بازتاب میدهد. چرا ساده شدن مواد ومصالح هنری مهم است؟ تجارب هنری عاری ازسمت و سوی معنایی و محتوایشان دارای بخش اساسیتری است به نام "مواد ومصالح". مواد و مصالح هنری اگرچه به ظاهر از محتوا و پیام اثر جداست و کمتر به آن به عنوان عنصری تعیینکننده نگاه شده است اما بخش لازم و لاینفک تجربه هنری است. گاه ابزار و چیستی آن چنان مرموزانه بر هنر تاثیرگذار است که با یک ارزیابی دقیق درخواهیم یافت مواد وابزار دارای زبان وروحی پنهان شده است که کار مهم هنرمند یافتن و همزبانی کردن با آن ابزار است. هنرمند کافیست زبان ابزار و ندای درونیشان را بشناسد، همدلی کند تا اثری روان و پراحساس خلق شود. آیا میتوان با ابزار و مواد خارجی که هیچ شناختی از پایه و شاکلهاش نداریم و برای وارداتش باید از جیب ملت کلی هزینه نمود، آثاری بومی و ملی و بااحساس ساخت؟ به مصداقی سادهتر حکایت ما در هنر وابسته به مواد و مصالح وارداتی حکایت قربانی دادن با گوشت مردم نیست؟ آیا اینکه هنر معاصر نتوانسته با همه هیاهواش در دل مردم و بر دلشان وارد و همسخنی کند ناشی از مواد وارداتی و بیگانگی ما با آنها نیست؟ در تجربه هنری میرزاییان اگر مواد و مصالح هنری نباشد و کیفیت و چیستیشان را در ارزیابی هنر مدنظر نگیریم، اگر مواد رنگی بوم مدیومها و پارچه و ملزومات هنری نباشد بیشک هیچ تصور و برداشت ذهنی هنری نمود ملموس ومشهود هنری نمییابد. پس مواد و مصالح هنری مهم است حتی مهمتر از خود اثر. و این بسته به تولید و شناخت از موادی دارد که داخلی و با امکانات موجود صورت گرفته باشد. نسبت مواد و مصالح و عمومیتیافتگی تجربه هنری هنر در خلا رخ نمیدهد. هنرمند بخشی از جامعه و زمانهایست که در آن رشد کرده. اگر هنرمند به هر جهت از زمان و مکان تاریخی تولد خودش جدا و استحاله شود؛ هنرمندیست به زعم میرزاییان درخلا و هیاهوی موسسات و بخش تجاری جهان هنر. او در خلا میکشد و در محافل هنری خاص برایش هورا میکشند. بیگانه از اجتماعش یا واپسمانده است. اما هرچه هست هنرش نسبتی معنادار با مردم برقرار نمیکند و نمیتواند با آنها همزبانی کند. هنر در این شکل فقط تماشاچی دارد نه همدل و همتجربه. اقتصاد مردم وهنر نکته دیگریست که مورد توجه تجربه هنری میرزاییان است. او معتقد است اگر مواد و مصالح تجربه هنری در یک جامعه با قدرت خرید و توان نسبی جامعه همخوانی نداشته باشد خودبخود هنر و تجربه هنری به لایههای بالاتر اجتماع رفته محدود و بستهتر میشود. دایره مخاطبینش را روزبهروز سانتیمانتالتر و اشرافیتر میشود و در درازمدت مجری خواست و فرامین خریدارانش میشود نه ندای درونی خود و مردمش. او میگوید متاسفانه این کمتوجهی دههاست که از آسیب و بیماری تحمیل شده برهنرهای تجسمی در ایران وارد شده و مدیران هنری و مسولان هم به این مهم یا کمتوجهند یا گاه سر ستیز دارند و مانع تجربهیافتگی هنر در اجتماع میشوند. میرزاییان با کارگاه سه روزهاش تاکیدی دارد برعمومی و اجتماعی شدن تجربه هنری. او بر این باور است که یکی ازعوامل بازدارنده درعمومی نشدن هنر، همین گرانی مواد و ابزار هنریست. کافیست سری به فروشگاههای هنری بزنیم. نه تنها مبالغ هنگفتی برای یکبار تجربه هنری باید پرداخت بلکه برندهای موجود نیز اغلب غیرایرانی وغیرملیست. از ابزار درجه یک آمریکایی انگلیسی گرفته تا ابزار بنجل با برندهای تقلبی وبیکیفیت چینی و... همین امر به ظاهر بیربط بخشی از مردم را به واسطه گرانی و عدم هماهنگی دخل وخرجشان با قیمت ابزار هنری از آثار هنری گریزان کرده و درنهایت تبدیل صرف به تماشا کنندگان هنری میکند. میرزاییان بر این باوراست اقتصاد واقعی هنر بردن هنر به سطوح وسیع اجتماع است نه فروش میلیاردی یک یا چند اثر در فلان حراجی. مردم نیروی اصلی دفاع و صیانت از هنر راستین محسوب میشوند که شوربختانه از آن غفلت شده است. تجربه هنری یک ضرورت بشری و نیازیست که نباید به هر دلیل از داشتناش خود و مردم را محروم ساخت. او معتقد است؛ هنر تجربهایست لذتبخش و فرحآمیز که میتواند در بسط اجتماعیاش بسیاری از ناهنجاریهای فردی اجتماعی را نیز درمان یا کاهش دهد. سازمانهای نظارتی و امنیتی اجتماعی زندانها نیروهای بازدارنده میتوانند از تجربه هنر برای درمان و تربیت استفاده کنند. درمانی که اگر هزینهبر نباشد میتواند کارکردهای پنهان هنر و تجربه آن را به ما نشان دهد و در مدیریتهای کلان اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. نکتهای که کمتر به آن توجه شده وهنر را امری فردی و تزیینی وسانتیمال دراجتماع ساخته است. بیشک با محدود شدن تجربه هنری برای یک گروه الیت خاص و دورسازی نابخردانه عامه مردم از این تجربه انسانی و واجب؛ نتایج ناگوار اقتصادی اجتماعی فرهنگی نیز به دنبال خواهد داشت که بررسی همهجانبه آن ضروریست. نگاهی به تجربه ودغدغه چندین ساله یک هنرمند میرزاییان از هنرمندان چندان شناخته شده نیست. او چندان درپی برپایی نمایشگاه در گالریها و مراکز مهم و شناخته شده نبوده. لذا در هیچ مسابقه و بیینال و همایش هنری شرکت نمیکند. میگوید مسابقه هنری و بیینالها و موزه و سالنها هنر را بیشتر از کف زندگی و از میان مردم جدا میسازند بیشتر وجه رقابت و مسابقه مییابند تا وجه اجتماعی. شاید به همین دلیل علیرغم تنوع کارهایش و تایید برخی اساتید از کارهایش تنها پس از اندکی از عضویت در یک انجمن هنری تخصصی وعلمی کنار میکشد. نامش درهیچ لیست و فهرستی از برگزیدگان و برنامههای هنری دیده نمیشود. و به واسطه نوع نقد و زاویه دیدش به تجربه هنری گویا این پیوند با مجامع هنری تخصصی و شناخته شده ازهم گسسته است. میرزاییان میگوید سالهاست روی مواد و مصالح با رویکرد ارزان شدن تجربه هنری کار کرده است. شاید یکی از دلایلی که رابطه او را با بخش تخصصی و تجاری هنر میگسلد همین شکل ساده و ارزان کار او با ابزار مواد ارزان داخلیست. از روغنهای تهماهتابه تا روغن سوخته ماشین چربیهای گیاهی تا حیوانی تینر روغنهای ارزان مصرف در کار نقاشی ساختمانی و... نفت، قیر، کاغذهای دورریختنی، رنگهای صنعتی داخلی، لوله آنتن برای ساختن دسته قلمو، احیا کردن دوباره مواد کهنه شده هنری، بومیسازی ارزان، زیرسازیهای ارزان شده و راحت برای محکم شدن روح هنری، استفاده از مواد و مصالح ارزان ایرانی و...همه وهمه بخشی از تجربه ودغدغه هنری او محسوب میشود. او میگوید برای یافتن زاویه دید ناب درهنر تجربه مدام لازم است. تجربه مدام و مکرر و اگر مواد و مصالح ارزان در دسترسمان نباشد هنرجو محدود و ترسو میشود. یا باید پشتش و چپ مالیاش پرباشد به جیب پدر و موسسات و... بخرد و بسازد و ویران کند یا با احتیاط و ترس پیش میرود و این با رسیدن به خلاقیت و آفرینش آثار ناب و ماندگار سر سازگاری ندارد. میرزاییان معتقد است ما اتود کم داریم. باید موادی ساخت که صدها اتود را ممکن سازد. روی مقوا و کاغذ وقتی بتوان اتود زد با موادی که نترسید خشک و بیمصرف شود. وقتی مواد را خودت ساخته و ترکیب کنی زبانش را میفهمی و راه احیایش را آموختهای. با موادی که نترسی از بین برود قلموهایی که هریک دانهاش باید هزینه هنگفتی پرداخت تا رنگ و بوم و.. وقتی اینها ارزان شد ترسمان از نمود و نشان دادن دریافتهایمان میریزد. تکرار میکنیم برداشتی که در ذهنمان است را. عینی میبینیم و اگر ایراد داشت تجربه و تجربه بعدی تا برسیم به دستانی قوی ودلی نترس و نگاهی عالم به موضوع وعارف به حس و شهود هنری. در کارگاه سه روزه میرزاییان در نگارخانه پردیسان باعنوان مهارت خلاق؛ او برخی از تجارب چندین سالهاش که معتقد است خیلی برای ارایهاش تلاش کرده و بیمهریها دیده را ارایه میدهد. تجربههای رنگی روی کاغذهای دورریختنی برگهای ساده اطرافمان. زغال منقلهای پارکها دوده ماشین و رنگهایی که با چربی مرغ و روغنهای ارزان احیا و ساخته شده است؛ نوعی ترکیب مواد با هر عنصری با پایههای همسو. مقواهای جعبه شیرینی دورریختنیها بومها و مواد ارزان. آثاری که با انگشت و کف دست و پارچهها کشیده شده است و.... این برنامه سه روزه از تاریخِ16 آبان تا 19 آبان در گالری پردیسان واقع در بلوار فردوس منطقه پنج فرهنگسرای فرودس برپاست.
۱۳۹۴/۰۸/۱۶ ۰۹:۲۷:۵۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
عکس های نهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با حضور بازیگران و هنرمندان مشهور
عکس های نهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بازیگران در جشن منتقدان سینمایی ایران طناز طباطبایی در جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایرانامیر جعفری و برزو ارجمندسحر دولتشاهیسحر دولتشاهی و هومن سیدیلیلا زارعامیر جعفری در جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایرانجشن منتقدان و نوهنرمندان نگران خانه ابدی
هنرمندان نگران خانه ابدی مدتی است که قطعه 88 بهشت زهرا س تهران که به نام قطعه هنرمندان خوانده میشود دیگر جای خالی ندارد و همین موضوع باعث شده هنرمندان نگران خانه ابدی خود باشند و در هر فرصتی از مراسم درگذشت یک هنرمند تا بزرگداشت هنرمند دیگری به این موضوع اشاره کنند خبرگزاری ایبازی بازیگران کشف حجاب کرده با هنرپیشه ترک در شبکه GEM +عکس
بازیگر ترک در نقش اصلی بازی بازیگران کشف حجاب کرده با هنرپیشه ترک در شبکه GEM عکس بعد از ماجرای کشف حجاب تعدادی از بازیگران زن ایرانی و طرح این مساله که این بازیگران مشغول بازی در سریالی محصول شبکه ماهواره ای GEM هستند حالا خبر رسیده یک بازیگر ترک نقش اصلی این سریال را بازی مهنرمندان نگران خانه ابدی/ قطعه هنرمندان دیگر جای خالی ندارد
هنرمندان نگران خانه ابدی قطعه هنرمندان دیگر جای خالی ندارد فرهنگ > مدیریت فرهنگی - ایسنا نوشت مدتی است که قطعه 88 بهشت زهرا س تهران که به نام قطعه هنرمندان خوانده میشود دیگر جای خالی ندارد و همین موضوع باعث شده هنرمندان نگران خانه ابدی خود باشند و در هر فرصتی ازگزارش تازه از گرانی و ارزانی اقلام خوراکی
بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی مواد خوراکی را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تخممرغ برنج حبوبات میوهها و سبزیهای تازه افزایش داشتند گزارش بانک مرکزی از گرانی و ارزانی بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی ۱۱ گروه مواد خوراکی در تهران را برای هفته منتهی بهگزارش گرانی و ارزانی اقلام خوراکی
بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی ۱۱ گروه مواد خوراکی در تهران را برای هفته منتهی به هشتم آبان ماه ۹۴ اعلام کرد که بر این اساس نرخ پنج گروه مواد خوراکی افزایش و قیمت یک گروه کاهش یافت و نرخ پنج گروه دیگر ثابت ماند در حالیکه نرخ لبنیات گوشت قرمز قندو شکر چای و روغنگزارش تازه بانک مرکزی از گرانی و ارزانی اقلام خوراکی
بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی مواد خوراکی را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تخم مرغ برنج حبوبات میوه ها و سبزی های تازه افزایش داشتند اقتصاد پرس بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی ۱۱ گروه مواد خوراکی در تهران را برای هفته منتهی به هشتم آبان ماه ۹۴ اعلاموزیر ارتباطات: استفاده از تکنولوژی توسط هنرمندان آثار فاخری را به همراه دارد
افتتاحیه فیلم انیمیشن شاهزاده روم ساعاتی پیش با حضور و حمایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان دکتر واعظی به همراه هادی محمدیان کارگردان حامد جعفری تهیه کننده این انیمیشن برگزار شد به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دکتر محمود واعهنرمندان نگران خانه ابدی خود
مدتی است که قطعه 88 بهشت زهرا س تهران که به نام قطعه هنرمندان خوانده می شود دیگر جای خالی ندارد و همین موضوع باعث شده هنرمندان نگران خانه ابدی خود باشند به گزارش نورنیوز قطعه هنرمندان دارای یک هزار قبر دو طبقه است که در حال حاضر طبقه اول تمام این قبور پر شده و تعدادی از هنرمندمسئولان نسبت به مفاخر فرهنگ و هنر توجه نشان دهند
داوود فتحعلی بیگی پدر نمایش سنتی ایران گفت مسئولان نسبت به مفاخر فرهنگ و هنر توجه نشان دهند وی تاکید کرد تابه حال بسیاری از گنجینه های باارزشی همچون آقای کیاماری عزیز از بین رفته است و باید تا دیر نشده به فکر استفاده از هنر اصیل این عزیزان باشیم به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها