تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802555743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایرانی ها وجدان کاری ندارند ولی همه چیز راهم می خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ایرانی ها وجدان کاری ندارند ولی همه چیز راهم می خواهد
شب گذشته در برنامه «توقف ممنوع» دکتر حسن سبحانی استاد دانشگاه و مرضیه هاشمی مجری آمریکائی در مقابل محمد دلاوری قرار گرفتند.
کد خبر: ۵۴۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹ - 06 November 2015



برج آزادی در سایه بی توجهی مسئولان
شب گذشته در برنامه «توقف ممنوع» دکتر حسن سبحانی استاد دانشگاه و مرضیه هاشمی مجری آمریکائی در مقابل محمد دلاوری قرار گرفتند.

به گزارش «تابناک اجتماعی»، در این برنامه به بررسی موضوع مصرف گرایی و استکبار ستیزی مردم ایران پرداختند. در ادامه بخش‌های خواندنی این بحث چالشی آمده است:

 هاشمی: در ایران بعضی ها فکر می کنند هرچه ازآمریکا بیاید بد است و بعضی ها همه چیز آمریکارا قبول دارند. نگاه وسطی هم هست که درستراست. تاریخ آمریکا از ابتدا به خوبی سلطه گری اش را نشان می دهد و سیستم کاپیتالیسم همین است.

 هرکسی دوست دارد که به حکومت خودش علاقه مندباشد ولی من وقتی به سیاستهای نظام آمریکا پی بردم کارفرهنگی مبارزه با آنها را شروع کردم.

سیستم تبیلیغات درآمریکا به قدری قوی است که مردم نمی فهمند مصرف گرا شده اند و مدام درحال خریدن هستند. مصرف گرایی را یک بازی می دانند. برعکس درایران افراد درسن بالا به فکر پس انداز هستند و به آینده فکر می کنند.

 سبحانی: مصرف عنصری از مجموعه نظام اقتصاد است. نظام آمریکا بیش از یک قرن است که از لحاظ تولید آنقدر رشد کرده اشت که اقتضای امروزش مصرف فراوان است. مصرف آمریکا با نظام تولیدی اش هماهنگ است. مشکل وقتی است که کشوری که سرانه تولید بالایی ندارد بخواهد از آمریکا اقتباس کند.

هاشمی: بیشتر آمریکایی ها زیرفشار اقتصادی زندگی می کنند. خریدهای خود را با کارت های اعتباری انجام می دهند که در آخرماه باید با بهره پول آن را بپردازند و این بهره ها باعث می شود هیچگاه به اصل پول نرسند.

زمانی که دانشجو بودم در شرکت سونی کار میکردم. شرکت مدل جدیدی از واکمن تولید کرد و میخواست مدلهای قبلی را با همه متعلقاتش دور بریزد. من سوال کردم که آیا میتوانم تعدادی را برای دانشجویان دیگر ببرم؟ مدیر گفت: هرگز! همه باید ازین به بعد از مدل جدید واکمن های سونی خریداری کنند.

حدود 26سال پیش که اولین بار به ایران آمدم فرهنگ مردم انقدر مصرف گرا نبود. الان حداقل درشهرهای بزرگ مردم زیاد اسراف میکنند، چشم و همچشمی می کنند و سرعت عوض شدنشان زیاد شده است. دیدگاهای مصرف گرایانه مردم ایران با دیدگاه اسلام انطباق ندارد.

سبحانی: یکی از جلوه های مصرف گرایی درایران درآمدهایی است که مناسب کارانجام گرفته نیست. طبقاتی ازجامعه بدون دست داشتن درتولید، صاحب درآمدهای بالا می شوند و برای همین قیمت کالا برایشان ارزش چندانی ندارد.

 حس اقتباس از مصرف گرایان درجامعه ما بسیار بالاست.مردم به خانه و ماشین یکدیگر احترام می گذارند و برخی برای به دست آوردن اینها حتی حاضرند استقراض کنند.

 زمانی درایران مدارس غیرانتفاعی مد شد. دولت بودجه مدارس دولتی را کم کرد تا کیفیت آنها پایین بیاید و مردم به سمت غیرانتفاعی ها بروند. حالا طوری شده است که پدریک خانواده برای ثبت نام فرزندش در مدرسه غیرانتفاعی وام قرض الحسنه می گیرد.

هاشمی: اروپایی ها بعد از جنگ های جهانی بسیار صرفه جو شدند. الان یک اروپایی اگر گوشی جدید می خرد به این خاطر است که واقعا به امکانات آن احتیاج دارد نه اینکه صرفا یک گوشی آمریکایی بخرد.

سبحانی: مصرف گرایان به خودشان توهین می کنند چون فکر می کنند توسعه یافتگی یعنی مثل دیگران زندگی کردن درحالی که پشت توسعه سافتگی کسانی که ازآنان اقتباس می کنند علم و دانش و فناوری نهفته است.

کسانی که می گویند  پول خرید چندباره جنس داخلی ندارم و خارجی مییخرم نگاه خرد به خودشان و خانواده شان دارند باید کلان را ببینند و اقتصاد کشور را درنظر بگیرند. به خاطرهمین است که ما نمی توانیم از شعار "مرگ برآمریکا" پشتیبانی کنیم. نگاه خرد همیشه حق را مصرف کننده می دهد.

 قبل از جنگ های جهانی، مهاجران در آمریکا خیلی خوب رشد می کردند و به موفقیت می رسیدند اما بعد از 11سپتامبر اوضاع فرق کرده است. ایرانی های زیادی را دیده ام که در آمریکا تحت فشار اقتصادی زیادی هستند.

هاشمی: ایرانی ها وجدان کاری ندارند، سخت کار نمی کنند وهمه چیز راهم می خواهد. چه کسی باید کیفیت اجناس ایرانی را بالاببرد؟ همه کسانی که کار می کنند. در آمریکا فرد از لحظه ای که وارد اداره می شود کار می کند تا پایان ساعت اداری و لحظه ای استراحت ندارد.

سبحانی: ما معلول هایی را از دیگران اقتباس کرده ایم که نظامات علت پشت آن دیده نشده است. در مدرسه و دانشگاه افراد را طوری تربیت می کنیم که هندسه ذهنی شان براساس مصرف گرایی شکل بگیرد، بعد از فارغ التحصیلی همیشه دوست دارد به آن سرزمین آرزوها سفر کند و اگر نتواند دوست دارد خود را شبیه آنان نشان دهد. ما این نظام آموزشی که علت است را نمی بینیم ولی گوشی موبایل فرد را نگاه می کنیم و میگوییم چرا امریکایی است؟

سرمایه داری بدنیست. سرمایه مداری بداست. یک کشور باید تراکم سرمایه داشته باشد. تراکم از پس انداز به دست می آید. در شرایط رکود مردم باید به مصرف متعادل و تولید بپردازند. این الگویی است که کشورهایی که اکنون از آنها اقتباس می کنیم استفاده کرده اند.
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن