تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820929703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلامت كاوشگر فينيكس توسط ناسا تاييد شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سلامت كاوشگر فينيكس توسط ناسا تاييد شد
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): تهران- شبكه خبري بي.بي.سي روز چهارشنبه اعلام كرد: ناسا، آژانس فضايي آمريكا، اعلام كردكه به كاوشگر فضايي فينيكس پس از فرود بر سطح كره مريخ آسيبي وارد نشده است.


به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، بي.بي.سي افزود: الگوهاي چند ضلعي ديده شده در تصاوير ارسالي از سطح كره مريخ، شبيه به الگوهايي است كه در لايه هاي منجمد دائمي اعماق زمين ديده مي شود.
در اين تصاوير كف دره اي مسطح ديده مي شود كه وجود مشخصه هاي چند ضلعي شكل بر روي آن سطحي "سنگفرش شده" را تداعي مي كند.
اعتقاد بر آن است كه اين اشكال نشانه وجود يخ در زير سطح اين نقاط شمالي هستند و دانشمندان معتقدند، ادوات نمونه برداري كاوشگر كه به بازوي روباتي 2.35 متري متصل هستند، مي توانند به اين لايه زيرين يخي دسترسي پيدا كنند.
قرار است اين بازوي روباتيك در هفته جاري از درون كاوشگر به سطح كره مريخ منتقل شود.
اين بازوي روباتيك مي تواند با حفاري و عبور از سطح خاكي، به يخ برسد و نمونه ها را براي تحليل به داخل كاوشگر بازگرداند.
بنابر اين گزارش، برنامه فينيكس تحقيق درباره تاريخ زمين شناسي مريخ و جست و جو به دنبال آن دسته مواد شيميايي است كه مي توانند امكان حيات ايجاد كنند.
اشكال چند ضلعي ديده شده در تصاوير ارسالي، پيشتر هم از فضا ديده شده بودند و اعتقاد بر آن است كه انبساط و انقباض يخ در زير خاك، جدا شدن قطعات و لايه هاي بزرگ يخ از يكديگر باعث ايجاد چنين اشكالي بر روي سطح اين سياره مي شوند.
پروفسور پيتر اسميت، پژوهشگر ارشد پروژه فينيكس گفت: "ما (در عكس ها) غيبت صخره ها را مي بينيم كه انتظار آن را هم داشتيم. پنچ ضلعي ها را مي بينيم كه از فضا هم ديده بوديم، ولي يخ در سطح سياره ديده نمي شود كه ما معتقديم وقتي به زير سطح برسيم، به يخ خواهيم رسيد. از نظر من كار عالي پيش مي رود."
با اين حال پروفسور اسميت متذكر شد كه چند ضلعي ها كوچكتر از ابعادي هستند كه انتظار مي رفت.
صوير**1485**1549
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن