واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه هنر: جشنواره «تئاتر مقاومت» همانند جشنواره «تئاتر رضوی» که نمایشنامه های برگزیده دوره قبل خود را برای تولید آثار نمایشی جدید انتخاب می کند می تواند علاوه بر توجه به نوآوری در روایت نمایشی، آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی خود را دستمایه تولید در دوره بعد قرار دهد.مهدی صالحیار، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا ) گفت: خوشبختانه جشنواره «تئاتر مقاومت» در دوره اخیر خود نسبت به دوره های پیشین که تمرکز روی برخی متون شناخته شده در این حوزه داشت، تنوع طلب شده است و زمینه برای عرض اندام گروه های تئاتری نسل جوان با روایت های متفاوتی از مقطع انقلاب و دفاع مقدس فراهم شده. وی ادامه داد: نمایشنامه نویسان و کارگردانان تئاتر با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» موضوعاتی که جامعه امروز به تبع گذران روزهای پرالتهاب انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس بدان مبتلاست را بیشتر دستمایه خلق آثار نمایشی خود قرار داده اند که به نظر می رسد این گام رو به جلو در این حوزه است و کمتر به متون کلیشه ای که حاوی پیام های شعاری است در این دوره از جشنواره توجه شده. نمایشنامه نویسان در پرداختن به موضوع انقلاب و دفاع مقدس متکی به اطلاعات شخصی خود هستند صالحیار تصریح کرد: با این وجود باید به این موضوع نیز معترف بود که همچنان به ویژه در عرصه نمایشنامه نویسی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نویسندگان متکی به داشته های ذهنی و اطلاعات شخصی خود بوده و کمتر به مستندات تاریخ معاصر ایران برای عمق بخشی به نمایشنامه های خود رغبت نشان می دهند. وی که با نگارش نمایشنامه «خانه باغ» جزء نامزدهای دریافت جایزه از مسابقه نمایشنامه نویسی پانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» است گفت: این ضرورت همچنان احساس می شود که نمایشنامه نویسان و گروه های نمایشی که درصدد تولید اثر نمایشی با موضوعات دینی و ارزشی هستند بیشتر از شرایط فعلی باید به فکر پژوهش و مطالعه مستندات و مدارک موجود باشند که البته این یک عزم فردی را طلب می کند چرا که زمینه و بستر مناسب از سوی جشنواره «تئاتر مقاومت» به این منظور فراهم شده است و با برگزاری هر دو سال یک بار آن عملاً مجال کافی برای کیفیت بخشی به آثار نمایشی از سوی نمایشگران به وجود آمده است. جشنواره «تئاتر مقاومت» باید زمینه را برای ارتباط میان نمایشنامه نویس و کارگردانان فراهم کند این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر افزود: چیزی که مربوط به دبیرخانه جشنواره «تئاتر مقاومت» می شود علیرغم حمایت خوبی که از شرکت کنندگان در بخش های مختلف این جشنواره دارد آنکه علاوه بر چاپ نمایشنامه های برگزیده این جشنواره، زمینه را برای ارتباط مؤثر بین نمایشنامه نویسان و کارگردانان تئاتر فراهم آورند که آثار نمایشی برای اجرای صحنه تولید شوند. صالحیار تأکید کرد: جشنواره «تئاتر مقاومت» می تواند در این راستا از جریان موفق جشنواره «تئاتر رضوی» الگوبرداری کند چرا که این جشنواره در برگزاری دوره اخیر خود ضمن استقبال از آثار جدید، تأکیدی بر استفاده از نمایشنامه های برتر رضوی برای تولید آثار نمایشی صحنه داشت و مشخصاً نمایشنامه های برگزیده جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی رضوی قزوین را مورد مداقه قرار داده بود و لذا «تئاتر مقاومت» هم می تواند آثار صحنه ای دوره بعدی برگزاری خود را از نمایشنامه های برگزیده دوره های قبل تأمین و تولید کند. وی در پایان در مورد داستان نمایشنامه «خانه باغ» به ایکنا گفت: این نمایشنامه در دو مقطع روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط کنونی روایت می شود؛ اتفاقاتی که در شرایط کنونی در نمایش رخ می دهد ریشه در اتفاقات دوران پیروزی انقلاب اسلامی دارد که در خلال آن گروهی ضدانقلاب سعی در تباهی و از هم پاشیده شدن خانواده ای را دارند و...
جمعه ، ۱۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]