تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819916639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عوامل هفت گانه راه اندازي بورس آتي ارز


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۲۰ق.ظ)
مدير عامل بورس کالاي ايران تشريح کرد؛ عوامل هفت گانه راه اندازي بورس آتي ارز موج - معاملات آتي ارز راه اندازي خواهد شد تا به افرادي که مي‌خواهند در خصوص آينده تصميم گيري کنند يا در آينده ارز خريداري کنند قدرت پيش بيني ارائه کند.
به گزارش خبرگزاري موج، مدير عامل بورس کالا با اشاره به عوامل هفت گانه راه اندازي معاملات آتي بورس ارز عنوان کرد: با استفاده از عوامل هفت گانه که شامل «دو نرخي بودن بازار ارز، فقدان شفافيت در عملکرد ارکان بازار، عدم مکانيسم شفاف کشف قيمت ارز، عدم توانايي جهت پوشش ريسک براي تجار و بازرگانان، عدم وجود ساختار مناسب جهت تعامل ميان فعالان بازار ارز و سياست گذاران بازار، عدم وجود ابزارهاي کنترلي جهت نظارت بر بازار ارز» که شرايط کنوني اين بازار را به نمايش مي‌گذارد بورس کالاي ايران تصميم دارد با اين ارکان و با هماهنگي و همکاري بانک مرکزي به عنوان متولي بازار ارز کشور، با راه اندازي بورس ارز، گامي اساسي در جهت شفافيت معاملات اين بازار بردارد.
سلطاني نژاد افزود: با راه اندازي اين ابزار، تجار و بازرگانان که در بخش واقعي اقتصاد فعاليت مي‌کنند به راحتي مي‌توانند خود را در مقابل نوسانات نرخ ارز پوشش دهند، البته لازم به ذکر است که معاملات نقدي فعلاً در دستور کار بورس کالا قرار ندارد.
به گفته مدير عامل بورس کالاي ايران کشف شفافيت قيمت، از بين بردن ريسک‌هاي اعتباري طرف مقابل، قابليت دسترسي براي تمام شرکت کنندگان در بازار و نقدشوندگي بسيار بالا از جمله مزيت‌هاي ابزار آتي به منظور تحقق پوشش ريسک است که اين ويژگي‌ها شامل بازار قراردادهاي آتي ارز نيز خواهد شد.
وي در خصوص فعاليت بورس ارز بيان کرد بورس ارز ۲۴ ساعته خواهد بود و در تمام طول هفته فعاليت خواهد داشت.

فراهم بودن زيرساخت‌هاي بورس ارز در بورس کالا
با توجه به تجربيات بورس کالا در ساير قراردادهاي مشتقه، براي بورس ارز زير ساخت‌ها آماده است و قراردادها و اعلاميه عرضه‌ها نيز مشخص شده‌اند که از لحاظ فني و نرم افزاري نيز آمادگي کامل وجود دارد. البته لازم به ذکر است بورس کالاي ايران، زيرساخت قانوني راه اندازي بورس ارز را دارد، زيرا همانطور که توضيح داديم توانايي راه اندازي قرار داد مشتقه در مورد هر ابزاري را دارد اما با توجه به اينکه ارز، يکي از متغيرهاي اساسي در کشور است، بهتر است سياست گذاري در حوزه قيمت، توسط مراجع مربوطه صورت گيرد و سپس از طريق بورس کالاي ايران اعمال شود.

بورس ارز پيش نياز سرمايه گذار خارجي
وي با اشاره به شرايط پس از برجام و حضور سرمايه گذاران خارجي در کشور اعلام کرد که بورس ارز پيش نياز حضور سرمايه گذاري خارجي در کشور است. وي افزود امروز ما مشاهده مي کنيم هر سرمايه گذار خارجي که وارد کشور مي‌شود با توجه به پيشينه ذهني که از تلاطمات ارزي در ايران دارد، عنوان مي‌کند که ريسک سرمايه گذاري در کشور ما بالا است و توانايي پذيرش ريسک ارز را ندارد که با استفاده از بورس ارز زمينه اين پوشش ريسک فراهم مي‌شود.

بورس ارز ابزار دولت براي ايجاد ثبات در بازار
سلطاني نژاد در پايان مهم‌ترين مزيت بورس ارز را براي دولت در زمينه مديريت بازار دانست و افزود دولت به عنوان مصرف کننده و تقاضا کنندهي اصلي بازار ارز با استفاده از ابزار بورس به راحتي مي‌تواند به جاي استفاده از روش‌هاي سنتي مانند عرضه ارز بر سر چهارراه‌ها، يا آنچه در سکه در سال‌هاي اخير مشاهده کرديم، با اخذ موقعيت‌هاي مورد نظر خود در بورس، بازار ارز را مديريت کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن