تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809942505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فتوای مشکل آیت الله سیستانی در مساله رهن و اجاره+ راه چاره مقلدین


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در اجاره نامه های امروزی شرط بیان شده در فتاوای فوق رعاتی شده است لکن خود مستاجرین و صاحبخانه ها نیز باید با نیت صحیح وارد معامله شوند...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: یکی از معاملات مرسوم در بنگاه های معاملات ملکی و در بین عده زیادی از مردم کشورمان معامله ای است بنام رهن و اجاره منزل مسکونی. به این شکل که مبلغی برای اجاره بهای منزل تعیین می شود و مقداری نیز به عنوان رهن در اختیار صاحب منزل قرار می دهند. این نوع معاملات چند فرض دارند که متاسفانه در فرض رایج آن ربا و حرام است. البته بحمدالله قراردادهای جدید تنظیم شده توسط بنگاه های املاک از لحاظ جمله بندی و متن صحیح اند ولی بایستی نیت معامله کنندگان نیز اصلاح شود وگرنه...!
حال سؤال اینجاست که چگونه باید این معاملات را تنظیم نمود تا ربا و حرام نشود؟ به عبارت دیگر رهن کامل صحیح و شرعی کدام است؟
همه مراجع (بجز آیت الله سيستانى):
«راه صحيح آن است كه از اول به عنوان اجاره قرارداد بسته شود؛ به طورى كه مالك، خانه خود را تا مدت مشخص به مبلغ معينى، به مستأجر اجاره دهد و شرط كند كه مستأجر مبلغى را به او قرض دهد. اما اگر اول به عنوان قرض، پول را به صاحبخانه دهد -به شرط آنكه خانه را به كمتر از قيمت اجاره دهد- ربا و حرام است.»
(امام، استفتاءات، ج 2 اجاره، س 35 ؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 798 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 1201 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 830 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 1107 ؛ خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1662 ؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 1205 ؛ بهجت، توضيح‏المسائل، متفرقات، م 6 ؛ دفتر: نورى.)
تنها آیت الله سيستانى نظر متفاوتی دارند:
«اجاره به شرط قرض، بنابر احتياط واجب جايز نيست.» (سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1014)
                                                                                                                                     ***
سه نکته:
* نیت ها باید صحیح باشد
در اجاره نامه های امروزی شرط بیان شده در فتاوای فوق رعاتی شده است لکن خود مستاجرین و صاحبخانه ها نیز باید با نیت صحیح وارد معامله شوند. به این صورت که صاحبخانه نیت اجاره خانه را داشته باشد (ولو به مبلغ اندک) و مستاجرین نیز پول ودیعه را نه به عنوان رهن (چون ربا می شود) بلکه به عنوان قرض بدهد. به این صورت معاملات بلااشکال خواهند بود.
 ** مقلدین آیت الله سیستانی چه کنند!؟
اما تکلیف مقلدین آیت الله سیستانی چیست؟ آیا آنها حق ندارند چنین معاملاتی را انجام دهند؟ با توجه به اینکه ایشان احتیاط واجب کرده اند مقلدینشان دو راه پیش رو دارند:
1- به فتوای مرجع خود عمل کرده و چنین معاملاتی را انجام ندهند.
2- چون احتیاط واجب است می توانند در این مساله به مرجع دیگری رجوع کنند و از آنجا که  سایر مراجع اجازه داده اند لذا مشکلی نخواهند ذاشت.*** فرق و شباهت رهن و قرض
در خصوص رهن و قرض و فرق آنها باید دانست که در رهن رهن گیرنده حق تصرف در مال یا جنس رهن گذاشته شده را ندارد ولی در قرض اینطور نیست. البته در هر دو باید مال یا جنس قرض یا رهن داده شده بازپس داده شود. در قرآن کریم نیز به مساله رهن اشاره شده است:
«و إن کنتم علی سفر و لم تجدوا کاتباً فرهان مقبوضة» «و اگر در سفر بودید و نویسنده ای نیافتید، پس گرویی (رهن) بستانید.» (سوره بقره، آیه 283)





زمانبندی انتشار: 14 آبان 1394 - 06:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن