تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837945380
رندی منسجمترین و مهمترین تز حافظ است
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در چهارمین نشست حافظ شناسی به تشریح مفهوم رند در شعر حافظ پرداخت. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، دکتر بهادر باقری در ابتدای چهارمین نشست حافظشناسی که به همت اداره فعالیتهای دینی، ادبی و هنری جهاد دانشگاهی استان البرز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، به ذکر غزلی از این شاعر نامی پرداخت و گفت: معاشران گره از زلف یار باز کنید/ شبی خوش است بدین قصهاش دراز کنید/ حضور خلوت انس است و دوستان جمعاند/ و ان یکاد بخوانید و در فراز کنید... وی در ادامه گفت: یکی از مهمترین مفاهیم شعر حافظ که شناخت حافظ وابسته به آن است و اگر این مفهوم را ندانیم و به آن نپردازیم، بخش عظیمی از دنیای حافظ برای ما تاریک و نامفهوم میماند، مفهوم رند و رندی در شعر حافظ است. باقری افزود: این که او را خواجه رندان و حاکم سرای رندان میدانند و شاعری رند و رندانهسرا برمیشمرند که به درستی هم مکتب او مکتب رندی است، نشان میدهد این مفهوم در جایگاه شعر حافظ، جایگاه پررنگی دارد و واقعا شناخت حافظ وابستگی تامی به شناخت جنبههای گوناگون و در حقیقت زیر و بم این مفهوم شگفت و چندپهنا و چندلایه و پیچیده دارد. عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: درباره رندی در کتاب «مکتب حافظ» از دکتر منوچهر مرتضوی نکات بسیار ارزشمندی آمده است که با وجود گذشت 50 سال از انتشار آن، هنوز هم بهترین کتاب درباره شناخت حافظ است و اگر کسی بخواهد حافظ را خوب بشناسد از این کتاب میتواند شروع کند؛ زیرا دست اول و بسیار منظم و ارزشمند است. علاوه بر این کتاب «حافظنامه» خرمشاهی نیز از شرحهای خوب دیوان حافظ به شمار میرود که حدود 250 غزل انتخاب و تفسیر شده است. وی به کتاب دیگری در توضیح مفهوم رند در بیان حافظ اشاره کرد و گفت: کتاب «مفهوم رندی در شعر حافظ» از دکتر مزارعی یک بحث مفصل تکنگاهی است درباره مفهوم رندی در شعر حافظ که جوانب رند را خوب برشمرده است. باقری در ادامه گفت: شرح پنججلدی شوق از استاد حمیدیان هم بحثی مفصل درباره رندی دارد و مجموعه این کتابها را اگر بخوانیم چشمانداز درست و روشنی ار مفهوم رندی در فضای فکری حافظ پیدا میکنیم. نویسنده کتاب «فرهنگ شرحهای حافظ» به معنای رند در فرهنگ عامه اشاره کرد و افزود: رند در اصل معنای منفی داشته است؛ مثلا در فرهنگ مطلق به مردم بی قید و لاابالی اشاره دارد و ایشان را از این جهت رند خوانند که منکر قید هستند؛ شخصی که باطنش سلامت دارد و ظاهرش ملامت دارد. وی معنای رند در کتاب بیهقی را یادآور شد و گفت: در ماجرای حسنک وزیر هم به جنبه منفی مفهوم رند اشاره شده است: «هیچکس دست به سنگ نمیکرد، و همه زار زار میگریستند خاصّه نشابوریان. پس مشتی رند را سیم دادند که سنگ زنند». عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی افزود: اینجا رند به معنای آدمهای لاابالی و بیسر و پایی است که پول میگیرند تا کارهای ارباب قدرت را انجام دهند و هیچ ابای اخلاقی ندارند؛ پس رند به معنای انسان زورگو، فرصتطلب و بدون جایگاه اجتماعی است. باقری به سیر تغییر مفهوم رند در شعر شاعران فارسی زبان پرداخت و بیان کرد: نخستین بار غزنوی است که به رند چهره قابل احترام میدهد و آن را نماد عاشقی جانباز و یکدل معرفی میکند: بسا پیر مناجاتی که بر مرکب فرو ماند/ بسا رند خراباتی که زین بر شیر نر بندد. وی در ادامه افزود: در شعر عطار نیز با چنین شخصیتی از رند مواجه میشویم: من این رندان مفلس را همه عاشق همیبینم/ شما یک عاشق صادق چنین بیدار بنمایید. باقری تصریح کرد: یا سعدی که زاهد را در برابر رند قرار میدهد و زاهد را خشکمغز، متعصب، سختگیر، یکسونگر و دگماندیش در برابر رندی که شخصیت آرمانی دارد معرفی میکند: زاهدی در سپاه رندان بود/ زان میان گفت شاهدی بلخی/ گر ملولی میان ما ترش منشین/ که تو هم در میان ما تلخی؛ یعنی همانقدر که تو از ما بدت میآید ما هم از تو متنفریم. این استاد ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی به جایگاه رفیع رند در شعر حافظ پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر هر شاعر برای خود یک تز و دکترین داشته باشد، رندی منسجمترین و مهمترین تز حافظ است. شعار تام و تمام و چکیده دیوان حافظ مفهوم رندی و زندگی و نگاه رندانه است. باقری اذعان کرد: خیام نیز یک رباعی در مورد رند دارد: رندی دیدم نشسته بر خنگ زمین/ نه کفر و نه اسلام و نه دنیا و نه دین/ نه حق نه حقیقت نه شریعت نه یقین/ اندر دو جهان کرا بود زهره این. وی داستانی از شبلی در تأیید دوری از ریاکاری که در رندی نیز بر آن تاکید شده است ذکر کرد و گفت: نقل شده است که شبلی دو سر یک چوب را آتش زده بود و در جمع میدوید، گفتند این چه کاری است؟ گفت میخواهم با یک سر این دنیا را آتش بزنم و با سر دیگرش آخرت را، تا همه خدا را فقط به خاطر خودش عبادت کنند. باقری به مفهوم رند در شعر سعدی شیرازی نیز اشاره و اذعان کرد: سعدی میگوید: باغ فردوس میارا که ما رندان را/ سر آن نیست که در دامن حور آویزیم؛ یعنی باغ فردوس به درد رند نمیخورد و رند در بند حور و بهشت نیست. وی در ادامه تصریح کرد: رند بیش از 80 بار در شعر حافظ به کار رفته است و این نشان از تکرار واژه کلیدی رند و ارزش بالای این مفهوم در شعر اوست. این عضو هیئت علمی اولین موسسه آموزش عالی کشور به معرفی رند در قاموس حافظ پرداخت و گفت: رند انسان آرمانی مد نظر حافظ است که آن را در دو چهره یکسان رند و پیرمغان نشان میدهد. رند جنبه دمدستی، پراگماتیک و عملی و روزمره و دیداری است و پیر مغان به جنبه آرمانی و دور از دسترس اشاره دارد که با یک والایی ویژه تلفیق شده است. باقری افزود: رند انسانی است که حافظ دوست دارد آن گونه باشد و آن را تبلیغ میکند که باید چنین بود؛ اما اولین نکتهای که در مورد آن ذکر میکند ازلی و هدیه الهی بودن آن است: مرا روز ازل کاری بجز رندی نفرمودند/ هر آن قسمت که آن جا رفت از آن افزون نخواهد شد. وی به ویژگی دیگر رند اشاره کرد و گفت: رند اهل خوشدلی است، خندان و شاد و زنده دل است، با حالتی دوستانه با خداوند عبادت میکند و اگر غمی دارد در دل و شادی او در چهرهاش است: المومن بشره فی وجه و حزنه فی قلبه. باقری برای تاکید بر شاد بودن رند گفت: زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت/ کان که شد کشته او نیک سرانجام افتاد// عشق و شباب و رندی مجموعه مراد است/ چون جمع شد معانی بوی بیان توان زد. عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی به مخالفت رند با مصلحتاندیشی اشاره کرد و گفت: رند مصلحتبین و محافظهکار نیست و با آن مخالف است: وا فریادا ز عشق وا فریادا/ کارم به یکی طرفه نگار افتادا/ گر داد من شکسته دادا دادا/ ور نه من و عشق هر چه بادا بادا. شعارش این است که هر چه بادا باد، به آینده فکر نمیکند. باقری گفت: عموما انسانِ عاشق محافظهکار و مصلحتبین نیست: العقل عقیلة الرجال و العشق محلل العقال/ العقل یقول لاتبالغ و العشق یقول لاتبالی. عقل پاکدست است و آدم را میبندد اما عشق محلل العقال است و زنجیرها را باز میکند. رند عالمسوز را با مصلحت بینی چه کار/ کار ملک است آن که تدبیر و تأمل بایدش/ تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست/ راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش. وی در ادامه خاطرنشان کرد: رند علاوه بر اینکه محافظهکار نیست و با آن مخالف است بلکه نام و ننگ را نیز منکر میشود. آنقدر که زاهد مواظب آن است که دیگران در موردش خوب فکر کنند رند اهل این حرف نیست و نام و ننگ برایش اهمیتی ندارد. استاد ادبیات دانشگاه خوارزمی گفت: رند عاشق است: من ار چه عاشقم و رند و مست و نامهسیاه/ هزار شکر که یاران شهر بیگنهاند. حافظ در این بیت با زبان کنایه صحبت میکند و به بیگناه دانستن برخی افراد اشاره میکند. وی به اهمیت مفهوم عشق در رندی مورد نظر حافظ اشاره و خاطرنشان کرد: اولین بند استخدام در اداره عشق، مجنون بودن است؛ چرا که با مجنون شدن باقی شرایط مهیا میشود: شبی مجنون به لیلی گفت کای محبوب بی همتا/ تو را عاشق شود پیدا ولی مجنون نخواهد شد. باقری افزود: یا به قول عطار «قدسیان را عشق هست و درد نیست/ درد را جز آدمی درخورد نیست/ هر که را در عشق محکم شد قدم/ در گذشت از کفر و از اسلام هم». وی به ارتباط خودشکوفایی مطرح شده در نظریه مازلو و مفهوم رند در شعر حافظ اشاره و تصریح کرد: یکی از ویژگیهای انسان خودشکوفا این است که صاحب مساله هستند و یک مساله جدی و یک خلأ گریبان آنها را گرفته و آرامش را از آنها سلب کرده است: عاشق و رند و نظربازم و میگویم فاش/ تا بدانی که به چندین هنر آراستهام باقری تاکید کرد: رندی یک هنر است و به سادگی نصیب نمیشود؛ درست است که یک قسمت ازلی است اما این قسمت ازلی را به هر کسی نمیدهند. نویسنده کتاب «فرهنگ شرحهای حافظ» به دیگر ویژگی رند اشاره کرد و گفت: رند باطنی پاک و احترام برانگیز دارد؛ اگرچه ممکن است ظاهرش چیز دیگری نشان دهد و این خیلی مهم است. باقری برای صحه گذاشتن بر این مدعا به داستان ذوالنون، عارف مصری و همسایه ملحد وی اشاره کرد و گفت: ذوالنون همسایهای ملحد داشت که به هیچ خدایی معتقد نبود؛ یک روز که برف زیادی باریده بود ذوالنون این همسایه را در حال پارو کردن قسمتی از برفها و ریختن چیزهایی بر زمین مشاهده کرد. وی افزود: کنجکاوی ذوالنون باعث شد تا چرایی کار را از همسایه جویا شود و همسایه او گفت که برای پرندگان در این روزهای برفی که غذا نایاب است دانه میریزد؛ ذوالنون از این ماجرا منقلب شد و از خدا پرسید مشکل من چیست که با این همه عبادت به این معرفت دست نیافتهام ولی این مرد ملحد چنین معرفتی دارد. باقری خاطرشان کرد: ذی الحجه آن سال ذوالنون مانند هر سال عزم کعبه کرد و در مسجدالحرام همان همسایه خود را دید و متعجب پرسید تو کجا و کعبه کجا؟ همسایهاش گفت همان دانهها مرا با خدا آشتی داد: یا رب این شهر چه شهریست که صد یوسف دل/ به کلافی بفروشند و خریداری نیست. این عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی در پایان به زیباترین غزل معرف حافظ، سروده دکتر شفیعی کدکنی اشاره کرد: مستی و هوشیاری و راهی و رهزنی/ ابری و آفتابی و تاریک روشنی/ هرکس درون شعر تو جویای خویش و تو/ آیینه دار خاطر هر مرد و هر زنی... . انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
کابوسهای تردید یک محافظ شخصی
کابوسهای تردید یک محافظ شخصی با اتمام فیلمبرداری فیلم سینمایی بادیگارد ساخته ابراهیم حاتمیکیا تدوین فیلم توسط مهدی حسینیوند در حال انجام است و تاکنون حدود 70 درصد تدوین فیلم انجام شده است به گزارش فرهنگ نیوز فیلم سینمایی «بادیگارد» ابراهیم حاتمیکیا با اتمهمترین رخدادهای هنرهای تجسمی در هفتهای که گذشت از آمادگی ایران برای ارسال آثار هنری به برلین تا نگرانی برای
مهمترین رخدادهای هنرهای تجسمی در هفتهای که گذشتاز آمادگی ایران برای ارسال آثار هنری به برلین تا نگرانی برای پر شدن بازار از اثرهای تقلبیآمادگی ایران برای ارسال آثار هنری به برلین نگرانی برای پر شدن بازار از اثرهای تقلبی برپایی نمایشگاهی از قصههای قرآنی و گشایش نمایشگاه سرو نمعرفی برنده مهمترین جایزه ادبیات غیرداستانی بریتانیا
سهشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۱ کتابی درباره بیماری اوتیسم نوشته استیو سیلبرمن جایزه ادبی سموئل جانسون را که عنوان مهمترین و گرانترین جایزه حوزه ادبیات غیرداستانی بریتانیا را یدک میکشد از آن خود کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا استیو سیلبرمن با کتاب قبایل عصبخداحافظی «مرتضی حیدری» از پایش/ ادامه برنامه با اجرای اسفندیاری
خداحافظی مرتضی حیدری از پایش ادامه برنامه با اجرای اسفندیاریمرتضی حیدری مجری سابق برنامه پایش به منظور خداحافظی از مخاطبان این برنامه گفتگو محور امشب به استودیوی پایش می آید به گزارش خبرگزاری فارس برنامه امشب پایش به تحلیل تحولات اقتصادی هفته گذشته و پیش بینی روند تحولات بازاربرترینهای جشنواره الحافظون در رده زیر ۷ سال معرفی شدند
برترینهای جشنواره الحافظون در رده زیر ۷ سال معرفی شدندنتایج سومین دوره جشنواره تخصصی حفظ قرآن با عنوان الحافظون در رده سنی زیر ۷ سال مشخص شد به گزارش خبرگزاری فارس نتایج نهایی سومین جشنواره حفظ قرآن کریم با عنوان الحافظون در رده سنی زیر ۷ سال در رشتههای مختلف اعلام شد این رقرئیس سازمان دارالقرآن: 4 هزار حافظ تخصصی قرآن تربیت کردیم/ مدارس نیازمند 105 هزار معلم حفظ هستند
رئیس سازمان دارالقرآن 4 هزار حافظ تخصصی قرآن تربیت کردیم مدارس نیازمند 105 هزار معلم حفظ هستندرئیس سازمان دارالقرآن عزم جدی مردم و مسئولان را در توسعه و تعمیق فرهنگ حفظ قرآن کریم ضروری دانست و گفت در مدارس نیازمند 105 هزار معلم حفظ قرآن هستیم در حالی که تنها 4 هزار نفر از حافظاگفتمانسازی؛ مهمترین هدف جشنواره مردمی بازیهای رایانهای عمار
حسن عباسی مطرح کرد گفتمانسازی مهمترین هدف جشنواره مردمی بازیهای رایانهای عمار اولین نشست خبری اولین دوره جشنواره بازیهای رایانهای با حضور حسن عباسی دبیر این جشنواره و وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار در حسینیه هنر برگزار شد به گزارش فرهنگ نیوزخداحافظی طولانی با شبهای روشن
درباره فیلمی که به تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است خداحافظی طولانی با شبهای روشن تاریخ انتشار دوشنبه 11 آبان 1394 ساعت 17 00 | شماره خبر 2153980670626630600 تعداد بازدید 6 پ پ از زمانی که فرزاد موتمن با فیلم شبهای روشن وارد عرصه سینما شد همواره به عنوان فیلمسازیامام جمعه زرندیه: نامه مقام معظم رهبری در خصوص برجام فصل الخطاب است
امام جمعه زرندیه نامه مقام معظم رهبری در خصوص برجام فصل الخطاب است زرندیه - ایرنا - امام جمعه زرندیه گفت نامه مقام معظم رهبری در موضوع برجام فصل الخطاب است و همه باید به آن تمکین کنند حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی علم الهدی درخطبه های این هفته نمازجمعه زرندیه افزود هر گونه بحفارس گزارش میدهد صوت ماندگار زندهیاد «حسن دانش» در آخرین تلاوت/ مهمترین دغدغه مهاجر الیالله
فارس گزارش میدهدصوت ماندگار زندهیاد حسن دانش در آخرین تلاوت مهمترین دغدغه مهاجر الیاللهحسن دانش قاری بینالمللی کشورمان حدود 5 روز پیش از فاجعه منا تلاوت زیبایی اجرا کرده که این تلاوت آخرین صوت به یادگارمانده از این قاری بینالمللی است به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها