تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814780292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سکون 2 رود گیلان زیر فشار طلای سیاه/ نجات زرجوب و گوهر رود از چنگال زباله‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سکون 2 رود گیلان زیر فشار طلای سیاه/ نجات زرجوب و گوهر رود از چنگال زباله‌ها
زرجوب و گوهررود رشت زیربار زباله هایی که حجم آنها از میانگین کشوری سبقت گرفته، بیماری و مرگ را برای مردم و تالاب انزلی به ارمغان آورده است.

سکون 2 رود گیلان زیر فشار طلای سیاه/ نجات زرجوب و گوهر رود از چنگال زباله‌ها
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،حجم طلای سیاه گیلان که گوی سبقت را در میان استان‌های کشور ربوده هم‌اینک با دستان پرفشار خود گوی گوهررود زرجوب و تالاب انزلی را آن‌چنان در دست گرفته که از طلا بودن به غول ضد حیات سیاه گیلان و مردمانش مبدل شده است.
 
**زباله و نابودی حیات رودهای گیلان
 
با حجم روزانه هزاروهشتصد تن گیلان بدترین دستاورد عدم دفن زباله بهداشتی شیرابه است ، این شیرابه‌ها به آب و خاک نفوذ کرده و در نهایت به دو رودخانه گوهررود، زرجوب و از آن‌جا وارد تالاب انزلی می‌شوند؛ رودخانه‌هایی که در لیست آلوده‌ترین رودخانه‌های گیتی قرارگرفته‌اند.
 
حجت‌ شعبان‌پور معاون امور عمرانی استنداردی گیلان در این‌باره معتقد است: گیلان در محور پسماند و آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت با مشکلات زیست محیطی مواجه است.
 
**گیلان در تولید زباله گوی سبقت را ربوده  
 
هم‌اینک مکان دفن زباله در استان گیلان وجود دارد که حجم سرانه تولید 850 گرم در شهر و 500 گرم در روستا گوی سبقت را در تولید زباله در عرصه کشورمان ربوده است.
 
شعبان‌پور در این‌باره می‌گوید: گیلان با روزانه تولید هزارو800 تن بیش از میانگین کشوری گوی سبقت را در تولید پسماند ربوده و اگر این شرایط ادامه پیدا کند گیلان تا 10 سال دیگر در زباله‌ها دفن خواهد شد.
 
** دفن غیر اصولی زباله در گیلان  
 
از 31 مرکز دفن زباله استان 25 مرکز به صورت کاملا غیر اصولی دفن می‌شود و اغلب این مراکز در جنگل های حاشیه رودخانه‌ها یا خط آبی سواحل آبی قرار دارند.
 
معاون امور عمرانی استانداری گیلان در این‌باره می‌گوید: با وجود آن‌که طبق قوانین موجود ممنوعیت دفن زباله در استان‌های ساحلی وجود دارد اما این زباله‌ها به بدترین شکل ممکن در گیلان دفن می‌شود و حتی از بین حجم کلی زباله‌های تولیدی روستایی تنها 30 درصد آن‌ها جمع‌آوری شده و مابقی راهی جنگ یا رودخانه‌ها می‌شوند.
 
**مرگ گردشگری  
 
علاوه بر افزایش بیماری مردم استان، آلوده شدن بستر رودخانه‌های رشت مطمئنا مقدمه‌ساز مرگ حوزه گردشگری این استان خواهد بود که آلودگی و نابودی انزلی زنگ هشدار مرگ گردشگری را به صدا درآورده است تالاب انزلی بر اثر ورود شیرابه‌های پسماند‌های تلنبارشده جنگل، سواحل و رودخانه‌ها وضعیت نامناسبی دارد.
 
شعبان‌پور در این خصوص معتقد است: تالاب انزلی در انتهای مسیرآلودگی قرار دارد و اگر به شرایط آن و بهبود وضعیت‌اش رسیدگی نشود مطمئنا سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار این تالاب خواهد بود و با از بین رفتن لین تالاب صنعت گردشگری نابود خواهد شد.
 
**کاهش تولید زباله و بهره از طلای سیاه
 
الگوی درست تولید و مصرف باید در سرلوحه کار مردم قرار بگیرد و میزان تولید زباله با فرهنگ‌سازی و تلاش مسئولان کاهش یابد، از سوی دیگر تجربه نشان داده که اگر زباله به درستی مدیریت شود عملیات بازیافت و بازیابی ‌آن به‌گونه عملی انجام گرفته و انرژی آن مهار شود، سود اقتصادی بسیاری را به بار خواهد آورده یادمان باشد که زباله طلای سیاه نام دارد.
 
انتهای پیام / 




اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

فرود امید؛تنها درنای سیبری کشورمان در فریدونکنار
جریمه قطع درختان پایتخت افزایش یافت/ 80درصد باغات تهران از بین رفته است
فرود پرندگان مهاجر در تالاب‌های اردبیل
زنگ تفریح شیوخ عرب با پرندگان شکاری ایران/ قاچاق پرندگان کمیاب با چشم‌های دوخته شده!
سیل ایلام به تخریب محیط زیست انجامید





۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن