تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821026215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب مجموعه اشعار «در سوگ منا» رونمايي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۳۷ق.ظ)
کتاب مجموعه اشعار «در سوگ منا» رونمايي شد موج- همزمان با چهلمين روز عروج جان‌باختگان مظلوم فاجعه منا کتاب مجموعه اشعار «در سوگ منا» در مراسمي با حضور نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در تالار اميرکبير دانشگاه تهران رونمايي شد.
به گزارش خبرگزاري موج، کتاب مجموعه اشعار در سوگ منا حاوي حدود 100 اثر منتخب از شعراي 12 استان کشورمان است که به همت معاونت فرهنگي و کانون مطالعات بين المللي و فرهنگي دانشجويان دانشگاه تهران منتشر شده است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسکر نماينده ولي فقيه در اين مراسم از فاجعه منا به عنوان حادثه اي مهم، بزرگ و بي سابقه ياد کرد که درطول تاريخ و از صدر اسلام تاکنون سابقه نداشته است.
وي تعداد قربانيان حادثه منا را به نقل از اخبار منتشر شده از سايت وزارت بهداشت عربستان بيش از 7 هزار و 400 نفر ذکر کرد و گفت: کار کارشناسي قوي براي جلوگيري از تکرار شدن اين گونه حوادث ضروري است، ضمن آن که بايستي روش‌هاي مديريت حج تغيير يافته و عربستان در اين مسير از مشورت مردم و افکارعمومي جهان اسلام بهره گيرد.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسکر با اشاره به اينکه در اربعين حسيني 18 ميليون زائر به سمت کربلا پياده روي مي کنند و حادثه‌اي مشابه منا اتفاق نمي‌افتد به مقايسه فرهنگ پذيرايي از زائران در اربعين و برخورد بي تفاوت ماموران سعودي هنگام جان باختن زائران کشورهاي مختلف پرداخت و افزود: نسل‌هاي آينده بايد بدانند که درمنا چه فاجعه بزرگي رخ داد واين بدست اهل قلم، شعرا و هنرمندان عرصه‌هاي مختلف مي تواند عملي شود.
سرپرست حجاج ايراني بر لزوم تکيه بر واقعيات درتبيين حادثه منا تاکيد کرد و گفت: نثرهاي ادبي و زيبا احساسات مردم را براي مقابله با ظالمان و ستمگران تحريک مي کند.
نماينده ولي فقيه همچنين هدايت جمعيت به خيابان 204 و ازدحام و فشرده شدن حجاج، نداشتن امکانات مناسب دراين خيابان و نبود کنترل ومديريت صحيح، بستن مسير و ممانعت از حرکت زائران به سمت جلو را سؤال برانگيز خواند و افزود: کشور ميزبان بايد به اين پرسش‌ها پاسخ دهد و در بحث گروه تحقيق اين موارد جدي و مهم مطرح است.
سرپرست حجاج ايراني درادامه سخنان خود بخشي ازسوالات ديگري را که در ارتباط با فاجعه منا مطرح و بي پاسخ مانده است برشمرد و گفت: سوژه براي اشعار فرهيختگان فراوان است و با استفاده از اين سوژه‌هاي حقيقي که درقالب سؤال عنوان شد مي‌توان حادثه منا رابه شکل واقعي درتاريخ ثبت و احساسات مردم را شعله ورکرد.
نماينده ولي فقيه افزود: در اين فاجعه چهره‌هاي شاخص با ويژگي‌هاي برجسته ازدست رفتند که لازم است اين چهره‌ها هرچه بيشتر معرفي شوند و درتاريخ ثبت و ضبط گردد.
سرپرست حجاج ايراني با اشاره به بخش‌هايي از بيانات مقام معظم رهبري درباره فاجعه منا اين سؤال را مطرح کرد که چرا مجامع مدعي حقوق بشردردنيا نسبت به از دست رفتن بيش از 7 هزار انسان واکنش نشان نمي‌دهند و فرياد نمي‌زنند.
وي گفت: جمع آوري اسناد مختلف و مستند سازي درحال انجام است تا اين حادثه به فراموشي سپرده نشده و مظلوميت جان باختگان منا هرچه بيشتر منعکس شود.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسکر شعر، ادبيات و هنر را در هميشه تاريخ برخوردار ازجايگاه بلند ورفيع دانست و افزود: امروزهم آثارشاعران و اديبان از ذخائر بزرگ مورد توجه فرهيختگان جوامع مختلف است و اگر هنر اين عزيزان با سبقه و علائق ديني درهم آميخته شود تأثير فراواني درميان مخاطبان خواهد داشت.
وي با اشاره به اين که شعر تأثير بسيار شگرفي در انسان‌ها دارد گفت: در موضوع ادبيات عاشورايي اشعاري سروده شده است که بسيار تاثيرگذار است و به دليل ايجاد حس حماسي در مردم، جايگاه ويژه اي دارد.
نماينده ولي فقيه براهميت پرداختن به حوادث مهم تاريخي مانند حادثه منا براي باقيماندن در حافظه‌ها تاکيد و افزود: آثار و اشعار شعرا و اديبان درباره واقعه عاشورا در طول تاريخ روز به روز و نسل به نسل بهتر و شکوفاتر شده و اين حماسه را ماندگارترکرده است.
در ابتداي اين مراسم دکتر مجيد سرسنگي، معاون فرهنگي دانشگاه تهران و احسان محمدي، دبير آيين رونمايي از کتاب مجموعه اشعار در سوگ منا در گزارش هاي جداگانه به اقدامات صورت گرفته براي انتشار اين کتاب و تببين ابعاد مختلف فاجعه ناگوار منا در ميان جامعه دانشگاهي پرداختند.
کتاب «در سوگ منا» با شمارگان هزار نسخه درنزديک به هفتاد صفحه و در قطع رقعي با مقدمه‌اي درباره اهميت نقش آفريني ادبيات در انعکاس افکار و عواطف جامعه نسبت به حادثه منا منتشر شده است.
اين کتاب به نقل اشعار برگزيده شاعران استان‌هاي تهران، اصفهان، خوزستان، قم، آذربايجان غربي، خراسان رضوي، قزوين، گيلان، لرستان، مرکزي، چهار محال و بختياري و گرگان که در وصف حادثه غمبار منا سروده شده است مي‌پردازد.
احسان محمدي دبيرآيين رونمايي از کتاب مجموعه اشعار در سوگ منا گفت که فراخوان جمع آوري اشعار شاعران کشورمان در خصوص حادثه منا ادامه يافته و بخش‌هاي ديگري مانند دل نوشته و داستان به آن افزوده مي شود و آثار برگزيده در جلدهاي بعدي منتشر خواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن