تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802810209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد دو ساله می‌شود/ تمرکز بر شفافیت هزینه‌ها و حرکت در مسیر توسعه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد دو ساله می‌شود/ تمرکز بر شفافیت هزینه‌ها و حرکت در مسیر توسعه
اگر طی این سالها انضباط بودجه‌ای و اتخاذ شیوه‌ای شفاف در بودجه‌ریزی مورد توجه قرار می‌گرفت هم اکنون با تلنباری از مشکلات در حوزه‌های مالی کشور مواجه نمی‌شدیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق وعده دولتمردان 15 آذرماه مجلس شورای اسلامی میزبان بودجه 1395 خواهد بود بودجه ای که به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور "بر مبنای عملکرد" در حال تنظیم است تا شفافیت حرف اول را در نحوه هزینه کرد و منابع دولت بزند.


بر این اساس؛ طبق گفته اقتصاددانان در بودجه‌ريزي بر مبناي عملكرد طبقه‌بندي عمليات به نحوي است كه هدف‌ها شفاف‌تر بيان مي‌شود، ارزيابي بودجه آسان‌تر  و در روش هزينه‌يابي آن ارتباط بين داده و ستانده مورد توجه قرار مي‌گيرد.



بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد دو ساله می‌شود/ تمرکز بر شفافیت هزینه‌ها و حرکت در مسیر توسعه



از سویی دیگر بودجه ریزی بر مبنای عملکرد آنگونه که رئیس دیوان محاسبات کشور بر آن تاکید می کند از ضروریات دستیابی به اهداف و برنامه های توسعه ای محسوب می شود زیرا تا زمانی که بودجه بر اساس "چانه زنی" دستگاه های اجرایی کشور تنظیم شود نمی توان انتظار شفافیت آن را داشت.


از این رو با توجه به اینکه مهم‌ترين هدف نظام بودجه‌ريزي بر مبناي عملكرد "اصلاح نظام مديريت بخش عمومي و افزايش اثربخشي مخارج اين بخش" است، در صورت تحقق وعده دولت (برای سال دوم تاکید دولت به این نوع بودجه ریزی) می توان انتظار داشت که برنامه های توسعه ای که سالها مورد غفلت واقع شده رنگ واقعیت بگیرند.


چراکه پرداختن بی چون و چرا به مسائل غیرتوسعه ای و تنها هزینه کرد منابع در راستای هزینه های جاری (به عنوان مثال در سال 92، 80 درصد بودجه عمومی محقق شده مربوط به هزینه های جاری بوده است) دیگر مجالی برای توسعه زیرساخت ها باقی نمی گذارد چه بسا که طی سالهای گذشته شاهد این امر بودیم.


بر اساس این گزارش؛ علاوه بر چانه زنی ارگان های مختلف برای نحوه بودجه ریزی، به گفته اقتصاددانان تکیه بی حد و حصر دولتها به درآمدهای نفتی به عنوان یک پشتوانه مالی قوی، عدم توجه به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را دوچندان کرده بود.


از این رو زمانی که به دلیل برخی از رفتارهای خصمانه کشورهایی همچون عربستان سعودی قیمت نفت طی سال گذشته به کمترین حد ممکن رسیده (اکنون نیز بر مدار 50 دلار حرکت می کند) مصداق "عدو شود سبب خیر" را به نمایش گذاشت تا دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را به صورت جدی تر  و جامع تر در دستور کار قرار دهد.


البته دولت یازدهم برای تنظیم بودجه سال 93 که اولین سال بودجه ای دولت بود در پی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بود اما بنا به دلایلی همچون کمبود وقت و عدم تامین امکانات این مهم تحقق نیافت و  برای سال 94 نیز به گفته رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور "از همان زمان اتمام بودجه ۹۳ كار بودجه‌ريزي عملياتي براي سال ۹۴ آغاز شد." و در نهایت طبق وعده ای که داده بود نیمه آذرماه بودجه به مجلس رفت.


بودجه سال 95 را نیز آنگونه که نوبخت مورد تاکید قرار داده "با دو کیفیت به مجلس می‌رود که نخست فاقد تبصره است و دولت تمام تبصره‌های تکراری را یک‌جا در قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت آن را تصویب کرد و همچنین بودجه‌ریزی بر مبانی عملکرد خواهد بود از این رو بودجه امسال خیلی شفاف است که در کنار آن به روش عملیاتی تهیه می‌شود."


این در حالی بود که  از سال 83 به بعد در قانون‌هایی نظیر قانون بودجه، برنامه‌ی چهارم، قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون برنامه‌ پنجم بودجه‌ریزی عملیاتی مورد تاکید واقع شده بود و اگر طی این سالها انضباط بودجه ای و اتخاذ شیوه ای شفاف در بودجه ریزی مورد توجه قرار می گرفت هم اکنون با تلنباری از مشکلات در حوزه های مالی کشور مواجه نمی شدیم.


انتظار می رود بودجه ریزی بر مبنای عملکرد که بهترین روش برای بودجه نویسی است بر اساس ظرفیت های واقعی کشور باشد و این روند در سالهای آینده نیز تداوم یابد تا با حصول انضباط بودجه ای، منابع دولت به صورت هدفمند در راستای توسعه زیرساخت ها و رشد واقعی اقتصاد هزینه شود.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

برنامه ششم به احتمال زیاد بهمن به مجلس می‌آید
پیش‌بینی رشد 2 درصدی اقتصاد/پرداخت بیش از 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی
بودجه 95 به موقع به مجلس تقدیم می شود/ اختصاص 4 درصد از سهم تولید ناخالص کشور به علم و فناوری





۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن