تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812682691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد با مردم از ركود خارج مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اقتصاد با مردم از ركود خارج مي‌شود
نویسنده : هادی غلامحسینی 


اگر به تاريخ اقتصاد ايران طي نيم قرن اخير نگاهي بيندازيم، متوجه مي‌شويم دولت‌ها هميشه شعارهايي در راستاي دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي سر داده‌اند ولي در عمل هنوز نمي‌توان اقتصاد ايران را اقتصادي توسعه‌يافته ناميد. نكته قابل تأمل آن است كه طي نيم قرن اخير ميانگين تورم 20درصدي سايه خود را بر سر اقتصاد مستدام نگه داشته است.  از اين جهت به ميانگين تورم دورقمي در 50سال اخير اقتصاد ايران اشاره شد كه بگوييم توسعه‌اي كه وعده تحققش را دولت به مردم داده، تورم‌آفرين بوده است و در نهايت نيز به رغم آنكه هزاران ميليارد تومان از بيت‌المال طي نيم قرن اخير در اقتصاد سرمايه‌گذاري انجام گرفته است، دولت‌ها نتوانسته‌اند به وعده توسعه يافتگي اقتصاد جامه عمل بپوشانند.
در اين بين قصد داريم به شكل ماهوي اين مورد را بررسي كنيم كه آيا در اقتصاد‌هاي نفتي كه دولت به دليل حجم قابل ملاحظه‌اش مهم‌ترين بازيگر اقتصادي است و مهم‌ترين منابعش از محل فروش نفت تأمين مي‌شود، مي‌تواند براي اقتصاد توسعه‌يافتگي به ارمغان آورد يا خير؟ و اگر اين مهم توسط دولت قابل تحقق است از چه طريق و راهكار و برنامه‌اي قابل دستيابي است. در پاسخ به سؤال فوق بايد توجه داشت كه توسعه اقتصادي يك كشور يك مشخصه است كه براي تشخيص آن كشورها از نظر شاخص‌هاي گوناگون و متعدد تعريف شده براي توسعه‌يافتگي مورد بررسي و كنكاش قرار مي‌گيرند.
بدين ترتيب لازم است در ابتدا توسعه اقتصادي را تعريف كنيم. «توسعه اقتصادي» عبارت است از رشد اقتصادي همراه با افزايش ظرفيت‌هاي توليدي اعم از ظرفيت‌هاي فيزيكي، انساني و اجتماعي.
 در توسعه اقتصادي، رشد كمي توليد به دست مي‌آيد، اما در كنار آن نهادهاي اجتماعي نيز متحول مي‌شوند، نگرش‌ها تغيير مي‌يابند، توان بهره‌برداري از منابع موجود به صورت مستمر و پويا افزايش مي‌يابد و هر روز نوآوري جديدي انجام خواهد شد. همچنين تركيب توليد و سهم نسبي نهاده‌ها نيز در فرايند توليد تغيير مي‌كند. توسعه اقتصادي اهدافي چون افزايش ثروت و رفاه مردم جامعه و ريشه‌كني فقر و ايجاد اشتغال را دنبال مي‌كند كه هر يك از اين اهداف با عدالت اجتماعي همسو است. پس همانطور كه اشاره شد دو مفهوم «رشد اقتصادي» و «توسعه اقتصادي» با يكديگر تفاوت دارند. رشد اقتصادي، مفهومي كمي است وبه تعبير ساده عبارت است از افزايش توليد (كشور) در يك سال خاص در مقايسه با مقدار آن در سال پايه اما توسعه اقتصادي، مفهومي كيفي است كه بر تحول نهادهاي اجتماعي اشاره دارد.
پس از توضيح ارائه شده به اين مهم مي‌رسيم كه توسعه اقتصادي با كليت جامعه و نهادهاي اجتماعي سرو كار دارد و براي دستيابي به اين مهم به يك حركت جمعي و تعاوني نياز داريم كه هر يك از نهادهاي اجتماعي براي خلق توسعه اقتصادي بايد گام مربوط به خود را بردارد.
متأسفانه دولت‌ها طي 50سال اخير بيش از آنكه مقوله توسعه اقتصادي به همراه عدالت را دنبال كنند به دنبال رشد اقتصادي بوده‌اند كه به فراخور برنامه‌ها و استراتژي اقتصادي خود در دستيابي به رشد اقتصادي كه شاخصي كمي به شمار مي‌رود نيز چندان متفاوت بوده‌اند. بديت ترتيب از آنجايي كه حصول توسعه اقتصادي در كشور با كليت جامعه سرو كار دارد يك دولت با ديدگاه خاص و مجموعه اي3ميليون نيروي كار كه عمدتاً كارمندان دولت هستند نمي‌تواند حتي در دستيابي به رشد اقتصادي موفق باشد چه رسد به آنكه بتوانند توسعه اقتصادي را براي كشور به ارمغان آورند.
به‌طور نمونه به رغم ظرفيت‌هاي عظيم نفتي، گازي، معدني، نيروي انساني، آب و سواحل، صنايع و... كشور ايران، دولت‌ها در تأمين هزينه‌هاي جاري خود درمانده‌اند و در اين بين منابع مورد نياز را براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف كه از توجيه اقتصادي توسعه برخوردارند نيز ندارند، از اين رو مي‌بينيم دولت با نگاه بخشي نگر و جناحي خود نمي‌تواند رشد و توسعه را براي كشور به همراه آورد و در اين بين نيز بيكاري، فقر و ضعف بنيه مالي عمده مردم جامعه و... معضلاتي است كه بر گرده اقتصاد پر‌ظرفيت ايران سنگيني مي‌كند.
در اين بين در حالي در آستانه حذف تحريم‌هاي هسته‌اي عليه كشورمان هستيم كه دولت تصور مي‌كند با حذف تحريم‌ها سرمايه و فناوري خارجي به كشور وارد شده و اقتصاد از ركود خارج مي‌شود كه اين تصور هم غلط و هم خطرناك است زيرا در بهترين حالت غربي‌ها ايران را به عنوان يك بازار مصرف براي كالاهاي خود نگاه مي‌كنند. پس دولت بايد به اين مهم برسد كه منابع لازم را براي توسعه اقتصادي ايران در اختيار ندارد و سرمايه‌گذار خارجي نيز فقط در ايران بازار مصرف و مداخلات سياسي را جست‌وجو مي‌كند، از اين گذشته همانطور كه اشاره شد توسعه اقتصادي مقوله‌اي است كه فقط و فقط با حركت جمعي مردم جامعه از حيث منابع مالي، نيروي كار و غير... حاصل مي‌شود، بدين ترتيب دولت بايد فقط در جهت رفع موانع از سر راه ورود مردم جامعه به اقتصاد گام بردارد تا با ورود مردم و سرمايه‌هاي مردمي به اقتصاد به طور خودكار تمامي مشكلات اقتصادي كشور حل و فصل شود.
در نهايت به نظر مي‌رسد بايد در كشور سياست اصل 44قانون اساسي كه رهبري بر اجراي صحيح آن تأكيد مؤكدي دارد در سطح خرد، متوسط و كلان در جاي جاي اقتصاد چه بخش توليد و چه بخش خدمات به اجرا دربيايد تا از اين رهگذر با اقتصاد ايران با ورود مردم و سرمايه‌هاي مردمي به اقتصاد نه‌تنها از ركود خارج شود بلكه رونق اقتصادي و توسعه اقتصادي بومي را در كشور به‌وجود آورد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن