محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846394357
مراسم 400 سالۀ اهل سنت پاکستان در روز عاشورا
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
گفتگو با «کاچو نوازش علی خان» از طلاب حوزه علمیه قم
مراسم 400 سالۀ اهل سنت پاکستان در روز عاشورا در يكي از شهرهاي پنجاب از حدود 400 سال قبل در روز عاشورا مراسم خاصي برگزار مي شده است؛ دراين روز، 140 تابوت نمادين تشیيع مي شود كه 100 تابوت براي اهل سنت و 40 تاي آن براي شيعيان است.
به گزارش فرهنگ نیوز، «کاچو نوازش علی خان» از طلاب حوزه علمیه قم است. با وی درباره شیوه عزارداری های اهل سنت در پاکستان گفتگو کردیم. بحث آخرش هم به این رسید که چگونه جریانات منحرف و تندروی شیعی و پول های عربستان باعث افزایش جمعیت وهابی در پاکستان شده است.
جناب آقاي نوازش آيا اهل سنت پاكستان در ماه محرم و بزرگداشت ياد شهداي كربلا مراسم خاصي دارند و آيا اصلا به آيين عزاداري اباعبدالله الحسين اعتقادي دارند؟
قال رسول الله (ص) ان الحسين مصباح الهدي و السفينه النجاه. همه مسلمانان به اهل بيت خصوصا امام حسين عليه السلام علاقه خاصي دارند. كشور پاكستان بعد از كشور اندونزي از نظر جمعيت بزرگترين كشور اسلامي است و حدود 180 ميليون نفر مسلمان دارد كه اكثريت آنها هم اهل سنت هستند. اكثريت اهل سنت پاكستان از نظر فقهي حنفي هستند. بخشي هم اهل حديث و حنبلي. خود حنفي ها به دو گروه بريلوي ها و ديوبندي ها تقسيم مي شود. ديوبندي ها از لحاظ اعتقادي سلفي و بريلوي ها از نظر اعتقادي، صوفی مسلك هستند. اكثريت سني هاي پاكستان بريلوي ها يعني صوفي مسلكند. اين گروه كه حدود 140 ميليون نفر از جمعيت پاكستان را شامل مي شوند به اهل بيت و بويژه امام حسين (ع) علاقه خاصي دارند. اين دسته در محرم عزاداري مخصوص خودشان را دارند. در خانقاه ها و مساجد جمع می شوند و عالمي در رابطه با فضايل شهداي كربلا سخنراني مي كند. و در روز عاشورا هم براي شيعياني كه عزاداري مي كنند شربت مي آورند و در عزاداري آنها شركت مي كنند.
فرموديد كه علماي اهل سنت براي مردم سخنراني مي كنند، محتواي سخنراني آنها مربوط به چه مسائلي است و چه چيزي را براي مردم بازگو مي كنند؟
من از صحبت هاي علامه طاهر قادري يكي از خطباي معروف پاكستان براي شما مثال مي آورم كه بزرگترين عالم متفكر بريلويها است. ايشان یک سخنراني درباره امام حسين عليه السلام دارند با عنوان «سرالشهادتين» . علامه قادري در اين سخنراني مي گويند، زندگي حضرت رسول خدا (ص) براي همه انسانها اسوه و نمونه است، رسول خدا برای انبیاء، صدیقین، صلحا و شهدا الگو هستند. به زندگاني حضرت رسول(ص) كه نگاه مي كنيم مي بينيم كه ايشان شهيد نشده اند. پس چگونه ميشود كه ايشان براي شهداء هم اسوه و الگو مي شوند؟ بعد ادامه ميدهد كه حضرت رسول (ص) فرموده اند الحسن مني و انا من حسن و همچنين الحسين مني و انا من حسين! بعد علامه در اين قسمت مطلب جالبي را باز مي كنند مبني بر اينكه شهادت بر دو قسم است، شهادت سري و شهادت جهري. در شهادت سري هيچ علامت و نشانه اي از زخم بر بدن شهيد نيست مثلا به شخصي زهر مي دهند و مردم نمي فهمند كه اين شخص شهيد شده است يا نه! اما در شهادت جهري به طرف ضربه اي زده مي شود مثلا با چاقو يا گلوله كشته ميشود و در بدنش آثار آن وجود دارد. بعد ادامه ميدهد كه در جنگ خيبر يك زن يهودي به رسول خدا (ص) زهر ميدهد اما حضرت به واسطه آن زهر شهيد نمي شوند. در جنگ احد نيز حضرت زخمي مي شوند اما در اثر آن جراحت شهيد نمي شوند. يعني هر دو نوع شهادت در زمان حيات حضرت رسول(ص) آغاز مي شود، شهادت سري در خيبر در وجود حضرت رسول(ص) آغاز و در امام حسن مجتبي تكميل مي شود. چرا كه امام حسن (ع) با زهر شهيد مي شوند و شهادت جهري هم در احد در وجود حضرت رسول (ص) آغاز و در كربلا با شهادت امام حسين (ع) تكميل مي شود. درواقع علامه با اين بحث عبارت الحسن و الحسين مني و ... را براي مخاطب تفسير ميكند و بواسطه آن فضايل زيادي از ائمه براي مخاطبين بيان مي كنند.
در روز عاشورا چه مراسم ويژه اي توسط اهل سنت برگزار مي شود؟
در يكي از شهرهاي پنجاب از حدود 400 سال قبل در روز عاشورا مراسم خاصي برگزار مي شده است. دراين روز، 140 تابوت نمادين تشیيع مي شود كه 100 تابوت براي اهل سنت و 40 تاي آن براي شيعيان است (اينكه چرا 140 تابوت بوده علتش را نميدانم). در اين روز خود اهل سنت هم تعزيه و سوگواري دارند. اما مراسم تابوت گرداني به صورت مشترك بين شيعه و سني برگزار مي شود. زماني كه اين تابوت ها در خيابان ها گردانده مي شوند مردم دور آنها جمع مي شوند و به نيت تبرك آنها را مي بوسند، زيارت مي كنند و گريه مي كنند. مثل حالتي كه مردم ايران در حرم ائمه دارند. يعني همه اشيائي كه به عنوان نماد در عزاداريه ا به كار مي رود حتي علم و اسبي كه نماد ذوالجناح است بين مردم آنجا مقدس است. اما مثلا من در ايران ديده ام كه علم عزاي امام حسين را كه مي آورند، براي مردم تقدس ندارد. از اين بابت بين احترام به نمادها بين عزاداري ايرانيان و پاكستاني ها تفاوت وجود دارد. بريلوي ها خانقاه دارند كه از روز اول محرم در آنجا و مساجد اجتماع مي كنند. مصيبت خواني دارند و گريه مي كنند. تقريبا همه چيز در عزاداريشان با شيعيان مشترك است به جز سينه زني. چرا كه آنها سينه زني ندارند. حتي در شهرهايي هم كه اكثريت سني هستند، زماني كه شيعيان مراسم عزاداري دارند سني ها هم در آن شركت مي كنند و به عزاداران شيعه خدمت مي كنند و از آنها پذيرايي مي كنند و شربت و غذاي نذري مي دهند.
آيا اين پذيرايي ها و نذري ها با نيت نذري امام حسين(ع) انجام مي گيرد؟
بله آنجا مقوله ای معروف است تحت عنوان "نذر الله نیاز حسين". يعني وقتي غذا مي دهد مي گويد "نذرالله نیاز حسين". حتي خيلي ها نذر مي كنند كه اگر حاجتشان برآورده شود يك سال يا چند سال محرم غذا مي پزند و براي امام حسين پخش مي كنند. من از بعضي از آنها كه پرسيدم مي گفتند ما حاجتمان از اين طريق برآورده شده است.
آيا به جز مراسم تابوت گرداني اهل سنت و شيعيان مراسم مشتركي براي محرم دارند؟
قبلا تقريبا همه مراسم بين بريلويها و شيعيان در پاكستان مشترك بود. اما در حال حاضر كه فتنه طايفه گري در پاكستان شعله ور شده است بين شان یک کمی فاصله افتاده است. عواملي باعث شده كه مثلا افراطی های شيعه به خلفا توهین می کنند و حساسيت اهل سنت را برمي انگيزند و همين ماجراها باعث شده است كه اهل سنتي كه سابقا بسيار در مراسم عزاداري شيعيان در حسينيه ها شركت مي كردند، الان زیاد در مراسم شركت نمي كنند. اما همچنان در روز عاشورا همه مي آيند و سعي مي كنند به عزاداران خدمت كنند. قبلا ما در هر مراسمي كه مي رفتیم اکثرا بریلوی ها می آمدند، يعني با اين حجم و گستردگي در مراسم شيعيان شركت مي كردند اما متاسفانه الان يك سري كارهاي طايفه گرايانه و مذهب گرايانه از هر دو طرف اين حضور را كمرنگ كرده است.
يعني اينكه در مراسم شيعيان شركت نمي كنند؟ يا اينكه ديگر خودشان هم مراسم نمي گيرند؟
هنوز بریلوی ها مراسم می گیرند ولی در مجالس شیعیان زیاد شرکت نمی کنند. در مراسم شان شخصي به نام «نعت خوان» (همان مداح ) مي آيد و در مدح امام حسين(ع) نعت مي خواند. از نعت خوانان معروف اهل سنت پاكستان «اويس قادري» است. البته در كنار همه اتفاقات بد و فتنه طايفه گري، اخيرا يك اتفاق خوب هم در رابطه با عزاداري امام حسين (ع) در پاكستان رخ داده است؛ آن هم شايع شدن ذکر حسین در «جماعت تبليغ» است. شايد به جرات بتوان گفت كه «جماعت تبليغ پاكستان» بزرگترين جماعت تبليغ در دنياست. حدود 4 ميليون نفر در آن عضو هستند مقر آن نزديك شهر لاهور است. رئيس اين جماعت آقاي "طارق جميل" از گروه ديوبندي هاست كه سلفي هستند. همانطور كه گفتم مرسوم بود كه از اهل سنت پاكستان فقط بريلوي ها عزاداري مي كردند اما در سال هاي اخير آقاي طارق جميل در محرم و صفر بسيار فضائل اهل بيت را بيان مي كنند و حتي من تعجب كردم كه ايشان مصيبت هم مي خواندند و مردم ديوبندي هم گريه مي كنند. اين درحالي است كه ديوبندي ها مراسم تعزيه و عزاداري را بدعت مي دانند. اما جماعت تبليغ كه اكثرا هم ديوبندي هستند، بيشتر سعي مي كند فرا مذهبي و فرا طايفه اي كار كند. يعني نمي گويند ما ديوبندي يا بريلوي هستيم، بلكه ميگويند ما مسلمان هستيم و اگر بگوييد شما ديوبندي هستيد قبول نمي كنند و مي گويند همانطور كه حضرت رسول(ص) مسلمان بوده اند ما هم مسلمان هستيم. همين باعث شده در عقايدشان كمي متفاوت از ديوبندي ها باشند. اصلا خود طارق جميل طرفدار وحدت شیعه و سنی است و در اين باره هم براي شيعه و سني زياد صحبت كرده است. از طرف ديگر هم درفضايل و مصايب اهل بيت عليهم السلام هم صحبت هاي زيادي داشته اند.
آيا مصايبي كه اهل سنت مي خوانند همين شكل و ظاهري را دارد كه شيعيان مي خوانند و مداحي مي كنند؟
اهل سنت نوحه و مداحي ندارند. آنها «نعت» دارند . يعني مثلا نعت حضرت رسول(ص) و يا نعت امام حسين (ع) و ... . در اين نعتها فضايل بيان ميشود. اينكه امام حسين(ع) چه كسي بوده، چطور و كجا شهيد شده اند و از اين دست اطلاعات به مخاطب داده ميشود. فرهنگ نعت خواني بين اهل سنت هم چيز جديدي نيست، شما اگر به اشعار اقبال لاهوري توجه كنيد در آنها نمونه هاي بسياري از اين نعتها را ميبينيد كه در آنها فضائل اهل بيت عنوان شده است. حتي رهبري انقلاب هم در اين باره گفته اند كمتر شاعر شيعه اي به اندازه اقبال لاهوري كه از اهل سنت بوده درباره اهل بيت شعر فلسفي و عميق گفته است. و يا چشتي اجمیری که از روساي بزرگ صوفي مذهبان بود، كه شعرهاي زيادي در وصف اهل بيت حتي به زبان فارسي گفته است. اشعار اين شعرا و اشعاري هم كه خود نعت خوانان اضافه ميكنند به عنوان نعت در مراسم و مجالس ماه محرم خوانده مي شود.
آيا از علماي اهل سنت شخص خاصي هست كه در ماه محرم فعاليت ويژه اي داشته باشد؟
اولين نفر از علما "طاهر القادري" است كه گفتم خيلي در اين زمينه تاثير گذار بوده اند. در محرم و صفر مراسم بزرگ و خاصي مي گيرند كه خيلي از مردم اهل سنت در اين مراسم شركت مي كنند. دومين حزب بزرگ بريلوي ها كه رئيس آنها "حامد رضا" است. ايشان علاوه بر اينكه از سخنرانان بزرگ مجالس اهل سنت هستند، در مجالس شيعيان هم شركت مي كنند. حتي خطباي بزرگي مثل "اصغر درس" با اين كه از اهل سنت و بريلوي ها هستند اما در مجالس شيعيان نيز سخنراني مي كنند و شيعيان هم به ايشان خيلي علاقه دارند.
شما به عنوان كسي كه شیعه هستید و هم بين اهل سنت بوده ايد آيا مورد خاصي وجود دارد كه درمورد آن احساس نگراني كرده باشيد؟
بله، ببينيد اين گروه از اهل سنت (بريلوي ها) كه من از آنها گفتم و صوفي مسلك هستند، قبلا هيچ مشكلي با شيعيان نداشتند و در كنار هم زندگي مي كردند. اصلا تعداد وهابي ها در آنجا خيلي كم بود اما متاسفانه يك سري از كارهاي شيعيان مثل لعن علني و امثالهم سبب شد خيلي از اين ها نه تنها از شيعيان دور شدند حتي وهابي شدند و به سپاه صحابه که تکفیری است پيوستند! و از طرف دیگر پول های عربستان در گسترش وهابیت خیلی موثر بوده است. اساس كار سپاه صحابه اين است كه شيعيان را به خاطر توهين و لعن به صحابه و امهات مومنين مي كشند. بريلوي ها همانطور كه اهل بيت را قبول دارند اين اصحاب و امهات مومنين را هم قبول دارند. بياييد ما خودمان را به جاي آنها بگذاريم، اگر كسي به حضرت زهرا (س) توهين كند چه حالي به ما دست مي دهد! آيا ما تحمل مي كنيم؟ يا همان كارهايي را مي كنيم كه يك سني وقتي به امهات مومنين توهين مي شود انجام مي دهد؟ يعني اين عمل شيعيان باعث شده كه نه تنها شركت آنها در مجالس عزاداري كمتر شود بلكه خيلي از آنها به وهابيت پيوسته اند۔الان از طرف تشیع انگلیسی یک شبکه در زبان اردو بنام الخدیجه راه اندازی شده و این فتنه طایفه گری را بیش از پیش گسترش خواهد داد.
منبع: فردا نیوز
94/8/10 - 11:51 - 2015-11-1 11:51:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
گزارشی از مراسم 400 ساله اهل سنت پاکستان در روز عاشورا / نعت خوانی سنی ها برای امام حسین (علیه السلام)
این گروه از اهل سنت بریلویها صوفی مسلک هستند قبلا هیچ مشکلی با شیعیان نداشتند و در کنار هم زندگی میکردند اصلا تعداد وهابیها در آنجا خیلی کم بود اما متاسفانه یک سری از کارهای شیعیان مثل لعن علنی و امثالهم سبب شد خیلی از اینها نه تنها از شیعیان دور شدند حتی وهابی شدند و به سپاهرئیس دیوان وقف سنی عراق در مصر شیخ الازهر را به عراق دعوت میکنیم/اهلسنت عراق آماده مبارزه با افراطیگری
رئیس دیوان وقف سنی عراق در مصرشیخ الازهر را به عراق دعوت میکنیم اهلسنت عراق آماده مبارزه با افراطیگریپس از یک سال از اعلام خبر تقاضای شیخ الازهر برای گفتوگو با مراجع شیعه و وعده سفرش به عراق اینک رئیس دیوان وقف سنی عراق به مصر رفته و علاوه بر دعوت از وی برای سفر از آمادگی علفارس گزارش میدهد خانهها محل برگزاری مراسم عاشورا در مصر/آیا الازهر طرح وحدوی شیعیان را میپذیرد؟
فارس گزارش میدهدخانهها محل برگزاری مراسم عاشورا در مصر آیا الازهر طرح وحدوی شیعیان را میپذیرد در حالی که شیعیان مراسم عاشورای سال جاری را پس از بسته شدن مسجد راس الحسین ع در خانههای خود برگزار کردند طرحی از سوی شیعیان مصر ارائه شده تا الازهر خود متولی برگزاری این مراسم در مدیدگاه اهل سنت درباره عزاداری عاشورا
عزاداری برای برای مصیبت امام حسین ع دین و مذهب نمیشناسد اما اینکه اهل تسنن چه دیدگاهی نسبت به عزاداری محرم دارند در جای خود قابل تأمل است به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سولدوز خبر بیش از 1400 سال از روزی میگذرد که سپاهی عظیم از مسلمانان نوه پیامبر اسلام ص رانفوذ ناپذیری اهل بیت(ع) در روز عاشورا مانع تحقق اهداف امویان شد
نفوذ ناپذیری اهل بیت ع در روز عاشورا مانع تحقق اهداف امویان شد امام جمعه مشهد گفت اهل بیت ع در کربلا با صبر و استقامت و نفوذ ناپذیری در برابر دشمن مانع تحقق اهداف امویان شدند به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد آیت الله سید احمد علممروری بر گفتارهای عاشورایی آیتالله بهجت آیا محبت اهلبیت(ع) و بغض دشمنان بدون عمل کفایت میکند
مروری بر گفتارهای عاشورایی آیتالله بهجتآیا محبت اهلبیت ع و بغض دشمنان بدون عمل کفایت میکندآیتالله بهجت میگوید محبت خداوند متعال و محبت انبیاء و اوصیای آنها و اولیای خدا و بغض دشمنان خداوند متعال و اولیای ایشان اصل همه طاعات بوده و عبادات فرع بر این دو هستند به گزارش خبرنگزارش تصویری/ مراسم عزاداری عاشورای حسینی در شهر «راولپندی» پاکستان
دولت بهار شیعیان پاکستان در خیابان های شهر راولپندی در ایالت پنجاب مراسم عاشورای حسینی را برپا کردند متن خبر نداردچهارشنبه ۶آبان۱۳۹۴حجتالاسلام یزدانی در گفتوگو با فارس مطرح کرد ردیه اهل سنت بر ادعای شرکبودن زیارت از سوی وهابیت
حجتالاسلام یزدانی در گفتوگو با فارس مطرح کردردیه اهل سنت بر ادعای شرکبودن زیارت از سوی وهابیتکارشناس ارشد مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عج گفت وهابیون اعتقاد دارند شد الرحال برای تخریب کربلا و نجف و کشتار شیعیان این دو شهر جایز و بلکه واجب است اما سفر برای زیارت این دو بارگروز عاشورا دختر نابینا در حرم امیرالمؤمنین(ع) شفا یافت
روز عاشورا دختر نابینا در حرم امیرالمؤمنین ع شفا یافت زهرا علی قاسم دختر ۹ ساله نابینای مادرزاد در روز عاشورا در حرم مطهر امیرالمؤمنین ع شفا یافت و بینایی خود را به دست آورد به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان زهرا علی قاسم دختر 9 ساله نابینای مادمراسم سوال و جواب در روز تاسوعا و عاشورا در روستاهای سنه کوه و وارمی شهرستان میاندورود+ عکس
آیین سنتی سوال و جواب در روز تاسوعا و عاشورا در روستاهای سنه کوه و وارمی شهرستان میاندورود برگزار شد به گزارش بلاغ به نقل از میانخبر مراسم عزای اباعبدالله الحسین ع همانند سراسر جهان در روستای سنه کوه و وارمی در شهرستان میاندورود برگزار می شود عزاداران این دو روستا که در مجاور-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها