تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805680277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شمارش معكوس برای تك نرخی شدن بنزين


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: هنوز از یادها نرفته است که هیات دولت در جلسه اردیبهشت ماه خود کلیات تغییر در قیمت حامل‌های انرژی را تصویب و نهادهای کارشناسی را مسوول تدوین سناریوی مربوطه کرد.

به گزارش تراز ، این پیشنهاد از سوی نهادهای مسوول ارائه شده که مهم‌ترین بند آن از یکسان‌سازی بنزین و حذف سهمیه آن خبر می‌دهد. براساس این آمار در رویکرد جدید دولت قرار شد، قیمت بنزین (اعم از سهمیه و آزاد) معادل هزار تومان در هر لیتر تعیین شود. علاوه بر این، قیمت گازوئیل سهمیه‌ای با 50 تومان افزایش در هر لیتر به 300 تومان رسید.

این در حالی است که به دنبال اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در دولت گذشته بنزين دو نرخي شد. دولتمردان گذشته در اقدامي قيمت بنزين را افزايش دادند، اما اين افزايش قيمت بيشتر مربوط به بنزين آزاد بود، حال آنكه با توزيع كارت هاي سوخت شهروندان در ازاي وسايل نقليه خود سهميه سوخت دريافت مي كردند. مسئولان وقت براي اين كار دلايل مختلفي را ذكر كردند. هر چند بسياري از اين اهداف محقق نشده است، اما آنطور كه آمار ها نشان مي دهد عرضه دو نرخي بنزين تا حد زيادي در كاهش مصرف سوخت موثر واقع شده است.

سياست هاي جديد اما بر اين مبنا قرار گرفت كه بنزين تك نرخي شود. بر اساس آن امسال اعلام شد كه بنزين به صورت آزاد و با قيمت 1000 تومان توزيع مي شود و براي بنزين هاي سهميه اي نيز زماني براي استفاده در نظر گرفته شد كه آنطور كه روز گذشته مقامات مسئول عنوان كردند عرضه بنزين 700 توماني تنها تا آخر اين ماه ادامه دارد.

این در حالی است که براساس قانونی که در سال 1388 تصویب شد، دولت موظف شد تا پایان دوره برنامه پنجم توسعه (پایان 1394) قیمت‌های داخلی بنزین و حامل‌های انرژی را به 90 درصد قیمت فوب خلیج‌فارس برساند. در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج‌فارس حدود 52 سنت است، که با محاسبه‌ای که براساس قیمت ارز مبادله‌ای (2865 تومان) صورت می‌گیرد، هزینه حمل‌ونقل را نیز باید به این مقدار افزود. بنابراین به‌طور کلی قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج‌فارس به علاوه هزینه حمل‌ونقل معادل 1630تومان خواهد شد، که 90 درصد آن معادل1460 تومان می‌شود.

 این محاسبات نشان می‌دهد که با تغییر قیمت بنزین و افزایش آن به هزار تومان، هنوز شکاف 460 تومانی در هر لیتر بنزین داخل و قیمت فوب خلیج‌فارس وجود دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که با توجه به مصرف متوسط روزانه 80 میلیون لیتری، به‌طور کلی طی سال حدود 4/ 13 هزار میلیارد تومان هزینه اختلاف قیمت بنزین داخل کشور و 90 درصد فوب خلیج‌فارس خواهد شد. البته این محاسبات با در نظر گرفتن ثابت ماندن نرخ ارز و متوسط قیمت نفت در نظر گرفته شده است.

 شمارش معكوس برای تك نرخی شدن بنزين

روز گذشته مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با بيان اينكه دوره مصرف بنزين ۷۰۰ توماني تمديد نخواهد شد، گفت: از اول آذر ماه عرضه بنزين در سراسر كشور رسما تك نرخي خواهد شد. به گزارش مهر، سجادي درباره آخرين وضعيت مصرف سهميه‌هاي بنزين با قيمت ۷۰۰ توماني باقي مانده در كارت‌هاي هوشمند سوخت، گفت: در طول ماه‌هاي اخير روند مصرف و برداشت بنزين ۷۰۰ توماني در مقايسه با روزهاي نخست آزادسازي قيمت اين فرآورده نفتي كند شده است.

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اعلام اينكه براساس مصوبه دولت عرضه و فروش بنزين ذخيره‌سازي شده در كارت‌هاي هوشمند سوخت با قيمت ۷۰۰ توماني تا ۳۰ آبان ماه سال جاري اعتبار دارد، تصريح كرد: بر اين اساس از ابتداي آذر ماه به‌طور رسمي عرضه بنزين در سراسر كشور با حذف سهميه‌هاي باقيمانده در كارت‌هاي هوشمند سوخت تك نرخي خواهد شد. اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه تاكنون شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و وزارت نفت هيچگونه درخواستي براي تمديد دوره مصرف ذخيره بنزين ۷۰۰ توماني كارت‌هاي سوخت به دولت ارائه نكرده است، اظهار داشت: از اين رو پيش بيني مي‌شود عملا دوره مصرف بنزين ۷۰۰ توماني توسط دولت تمديد نخواهد شد و ۳۰ آبان ماه آخرين روز عرضه بنزين ۷۰۰ توماني در كشور باشد.

او با بيان اينكه با حذف بنزين ۷۰۰ توماني از اول آذر ماه سال جاري و فروش تك نرخي بنزين، عرضه كارتي اين فرآورده نفتي همچون گذشته ادامه مي يابد، تاكيد كرد: تاكنون هيچ برنامه‌اي براي حذف و يا توقف عرضه كارتي بنزين در دولت و وزارت نفت به تصويب نرسيده است.، براساس آمارهاي رسمي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در شرايط فعلي ذخيره بنزين ۷۰۰ توماني كارت‌هاي هوشمند سوخت به كمتر از 4٨0 ميليون ليتر كاهش يافته است. از اين رو در شرايط فعلي به‌طور متوسط روزانه سه تا چهار ميليون ليتر از موجودي اين بنزين (٧00 توماني) مصرف مي شود، اين در حالي است كه در روزهاي نخست آزادسازي قيمت‌ها مصرف بنزين ۷۰۰ توماني حدود ۲۰ تا ۲۵ ميليون ليتر در روز بوده است.

از ابتداي سال جاري تاكنون متوسط مصرف روزانه بنزين در ايران حدود 7/72 ميليون ليتر بوده كه از رشدي 2/3 درصدي در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته برخوردار بوده است. در زمان اجراي طرح آزادسازي قيمت بنزين و عرضه اين فرآورده نفتي با قيمت يكهزار تومان، بيش از دو ميليارد و ۱۰۰ ميليون ليتر بنزين با قيمت ۷۰۰ توماني در كارت‌هاي هوشمند سوخت ذخيره‌سازي شده بود.

 سرنوشت كارت‌های سوخت چه می شود؟

در حالي عملا سناريو تك نرخي شدن بنزين تا پايان اين ماه اجرايي مي‌شود كه به دنبال اين اتفاق چگونگي استفاده از كارت هاي سوخت در هاله اي از ابهام قرار گرفته بود. شهريور امسال رئيس انجمن جايگاهداران سوخت با اشاره به عدم استفاده مردم از كارت شخصي بنزين در جايگاه‌ها گفت: عرضه كارتي بنزين جز شكل‌گيري صف در جايگاه‌ها دستاورد ديگري ندارد و آماده توقف عرضه كارتي بنزين هستيم. بيژن حاج محمدرضا با اشاره به فروش بنزين آزاد با قيمت ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان در جايگاه‌هاي سوخت كشور گفت: پس از آزاد‌سازي قيمت بنزين در خردادماه سال جاري، ميزان فروش بنزين آزاد با توجه به ذخيره‌سازي بنزين در كارت‌هاي سوخت رقم قابل توجهي نبود. او با اعلام اينكه در شرايط فعلي متوسط فروش روزانه بنزين با قيمت آزاد به ۶۰ تا ۷۰ درصد افزايش يافته است، تصريح كرد: همزمان با افزايش فروش بنزين آزاد، ميزان استفاده از كارت‌هاي سوخت خودروهاي شخصي هم به شدت كاهش يافته است به‌طوري كه بالغ بر ۸۰ تا ۸۵ درصد مردم به جاي استفاده از كارت سوخت شخصي از كارت جايگاهداران براي خريد بنزين آزاد استفاده مي كنند.

 اين مقام مسئول با بيان اينكه هر كارت سوخت جايگاهداران از ذخيره ۱۰ هزار ليتر بنزين آزاد برخوردار است، اظهار داشت: براي صدور مجدد كارت‌هاي جايگاهداران علاوه بر پرداخت ۱۰ هزار تومان به ازاي هر كارت، مدت زماني هم براي صدور كارت طول مي كشد. او با اشاره به محدوديت تعداد كارت‌هاي بنزين آزاد در جايگاه‌هاي سوخت، بيان كرد: در يك جايگاه در هسته مركزي شهر تهران و يا برخي از كلان شهرهاي كشور، يك كارت بنزين آزاد ۱۰ هزار ليتري تنها پاسخگوي يك روز نياز جايگاه‌هاي سوخت است و صدور كارت جديد هم معمولا مشمول زمان مي شود.

فوب خلیج فارس چیست و چرا باید نرخ بنزین به فوب خلیج فارس برسد؟

در این میان هر‌گاه صحبت از گرانی بنزین مطرح می‌شود همه کار‌شناسان اقتصادی، پای قیمت فوب خلیج‌فارس را وسط می‌کشند.

به این ترتیب است که در طی روزهای گرانی بنزین به خصوص در زمان اجرایی شدن فاز اول هدفمندی یارانه‌ها که بنزین ۱۰۰ تومانی را ۴۰۰ تومانی و بعد هم ۷۰۰ تومانی کرد، بار‌ها و بار‌ها از سوی دولت مردان سخنانی چون: دولت برای واردات بنزین هزینه می‌کند و آن وقت عده‌ای آن را ارزان‌تر مصرف می‌کنند، دولت بنزین را فلان‌قدر وارد می‌کند و ارزان‌تر به‌فروش می‌رساند و قیمت فوب خلیج‌فارس بنزین الان فلان قدر است، اما ما هر لیتر آن را فلان قدر پایین‌تر از قیمت اصلی عرضه می‌کنیم و... شنیده شده است.

این در حالی است که رساندن نرخ بنزین به فوب خلیج فارس در حالی امکان پذیر است که نرخ ارز در کشور کنترل شود و ارزش پول ملی روز به روز پایین‌تر نیاید.

از سوی دیگر، اگر قیمت‌گذاری‌ها، آن هم در مورد کالاهای پر‌اهمیتی مثل سوخت باید جهانی باشد، بنابراین باید میزان دستمزد و درآمد مصرف‌کنندگان نیز باید جهانی باشد. یعنی مردم باید بر اساس دلار حقوق بگیرند تا بر اساس دلار خرج کنند.

گفتنی است، قیمت فوب (FOB) به زبان ساده، یک اصطلاح در بازرگانی و به معنی قیمت کالا تا لحظه تحویل روی کشتی است. بنابر قوانین بین‌المللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمام هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه‌آهن) متقبل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و … را خریدار متقبل می‌شود. قیمت فوب پایین‌ترین قیمت یک کالا به شمار می‌رود و تنها در خلیج‌فارس هم مطرح نیست، بلکه در اکثر خلیج‌های بین الملی دنیا که محل تجارت هستند، وجود دارد.

به این ترتیب با شرایط اقتصادی کشور، رساندن نرخ بنزین به فوب خلیج فارس عملا ممکن نیست چرا که بار اقتصادی مضاعفی بر دوش مردم وارد می‌کند.


منبع: شفاف



زمانبندی انتشار: 10 آبان 1394 - 09:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن